معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا

معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا

معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا : ساکولنت گوشتی اچوریا یکی از زیباترین واریته های ساکولنتها می‌باشد که دارای بیش از ۱۸۰ گونه مختلف می‌باشد. در ایران به گل ساق عروس معروف است. گیاه اچوریا دارای رنگ و مدل‌های مختلف می‌باشد همیشه سبز می‌باشد.

در فصل‌های خنک رشد می‌کند در بهار و آخر تابستان گل می‌دهد که برای بذر گیری باید گرده افشانی شود. اسم علمی آن Echeveria می‌باشد. مثل همیشه می‌توانید سؤالات خود را در زیر مقالات سایت عنوان کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

برخی از نمونه‌های گل اچوریا همانند به Echeveria Glauca با برگ‌هایی سبز، آبی و Echeveria Elegans با برگ‌هایی گوشتی به رنگ سبز، آبی با حاشیه‌هایی صورتی، قرمز رنگ و Echeveria secunda با برگ‌هایی متراکم، با نوک نسبتاً تیز، به رنگ سبز و حاشیه‌هایی صورتی – قرمز رنگ از جمله نمونه‌های محبوب هستند. گیاهان اچوریا کند رشد هستند و اگرچه اغلب آنان ۱۰-۵ سانتی‌متر طول دارند اما به تدریج و با رشد پاجوش‌ها از کنار گیاهان مادری، بر روی زمین گسترده می‌شوند و حداقل ۱۰ سانتیمتر و حداقل ۵۰ سانتیمتر (البته بعد از چند سال) بر روی زمین فضا را اشغال می‌کند.

Echeveria agavoides
Echeveria agavoides

 

آبیاری: برای آبیاری این گیاه باید صبر کرد تا سطح خاک تا عمق حدود ۳-۲ سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب داد. آبیاری زیاد و خیس ماندن بستر خاک از دلایل پوسیدگی ریشه و ریزش برگهای گیاه است که بخصوص ابتدا برگ‌های پایین ساقه گیاه شروع به ریختن می‌کنند. به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان هر ۳-۲ هفته یک‌بار این گیاه را آب می‌دهند و اعتقاد دارند که این گیاهان به دوره‌های کوتاه خشکی نیاز دارند. بعد از آبیاری حتماً دقت کنید تا آب از منافذ زیرین گلدان خارج شود. در طی زمستان آبیاری گیاه باید کاهش یابد زیرا در این فصل گیاه رشدی ندارد و نسبت به فصل گرم به آب کمتری نیاز دارد.

 

نور: محیطی پرنور و روشن و اشعه‌های مستقیم آفتاب را می‌پسندد و در چنین شرایطی بهترین رشد و رنگ برگسار را خواهد داشت اما باید آن را از نور مستقیم آفتاب شدید بخصوص در روزهای گرم تابستان محافظت کرد. همچنین آفتاب شدید در بعدازظهر نیز می‌تواند به برگسار گیاه آسیب وارد کند. برخی از انواع این گیاه که دارای حاشیه‌های رنگین در برگ‌ها هستند نیاز به نور کافی دارند تا این رنگ‌ها از بین نرود. نور اندک محیط باعث می‌شود تا گیاه به جای اینکه بر روی سطح زمین گسترش یابد، بیشتر به سمت بالا کشیده شود. کاهش نور همچنین موجب پریدگی رنگ و کاهش رشد گیاه خواهد شد. البته اگر گیاه شما مدتی است که در محیطی کم نور به سر می‌برد، انتقال آن به مکانی با نور مستقیم آفتاب را به تدریج انجام دهید. انجام ناگهانی این عمل می‌تواند منجر به سوختن برگ‌های گیاه شود.

 

دما: دما را حداقل تا ۷ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهتر است که دمای محیط بخصوص در طی شب به زیر ۱۳ درجه سانتی‌گراد نرود. حداکثر میزان دما تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قابل قبول است. در صورت افزایش دما و گرم شدن محیط و عدم افزایش آبیاری، به تدریج از گوشتی بودن برگ‌ها کاسته می‌شود و با ادامه این وضعیت، برگ‌ها چروکیده می‌شوند و در نهایت می‌ریزند. توجه داشته باشید نمونه‌هایی که برگ‌هایی با حاشیه‌های رنگین دارند، در فصل پاییز و با کاهش دمای محیط، رنگ برگ‌ها نمایش بهتری خواهد داشت و در طی فصل گرم برگها معمولاً سبز رنگ خواهند بود.

Echeveria ‘Compton Carousel’
Echeveria Compton Carousel

 

خاک: خاکی سبک با زهکش مناسب نیاز دارد. برخی از پرورش دهندگان مخلوط‌های خاکی مشابه کاکتوس را برای این گیاه بکار می‌برند اما از آنجایی که اچوریا سیستم ریشه‌ای بسیار کم عمقی دارد بهتر است که از مواد ارگانیک همانند خاک برگ نیز در مخلوط خاکی آن استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از شن درشت به همراه پرلیت و خاک برگ استفاده کرد. از آنجایی که اشوریا در محیط قلیایی بهتر از محیط اسیدی رشد می‌کند بنابراین از کاربرد پیت ماس در مخلوط خاک خودداری کنید. اگرچه این گیاهان به دلیل رشد آهسته ای که دارند کوددهی چندان زیادی لازم ندارند اما استفاده از کود البته برای یک مرتبه در ابتدای فصل بهار به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد و می‌توان از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ البته با نصف غلظت استفاده کرد.

 

تکثیر: با کمک قلمه برگ و پاجوش‌ها و همچنین بذر تکثیر می‌شود. پاجوش‌ها را با فرارسیدن فصل بهار و زمان تعویض گلدان می‌توان از گیاه مادری به راحتی جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت. ایجاد فاصله زمانی به مدت یک یا دو روز بین زمان جدا کردن پاجوشها و کاشتن آنان، به ریشه زایی بهتر آنان کمک می‌کند. از برگ‌های گیاه نیز می‌توان در فصول بهار و تابستان قلمه تهیه کرد. برگ‌ها بعد از جدا شدن از گیاه مادری به مدت ۲۴ ساعت کنار گذاشته می‌شوند و سپس در مخلوط خاکی سبک و مرطوبی کاشته می‌شوند. بر روی گلدان حاوی قلمه‌ها پلاستیک نکشید زیرا این گیاهان به جمع شدن رطوبت در محیط اطراف حساس هستند و دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند. مقاله کاشت بذر اچوریا اینجا کلیک کنید.

گل اچویا
گل اچویا

 

آفات و بیماری: این گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات نسبتاً مقاوم هستند اما به هر حال آفاتی که به شکل متداول گیاهان خانگی را مورد حمله قرار می‌دهند برای این گیاهان نیز می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. از بین بیماری‌ها نیز به پوسیدگی ریشه که ناشی از سنگین بودن بافت خاک و یا آبیاری بیش از اندازه است حساسیت دارند که با رعایت فواصل مناسب آبیاری و سبک بودن بافت خاک می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

181 دیدگاه برای “معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا

    • کارشناس 1 گفته:

      کمبود نور باعث میشه که قسمتهای رنگی سبزبشه میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید تا لبه برگها مجدد رنگ بگیرند.

  1. کاربر گفته:

    سلام
    من این گیاه اچوریا را خیلی وقت هست دارم .هر وقت خاک خشک شد بهش آب میدم و پشت پنجره نور زیاد ولی غیر مستقیم میخوره
    کود هم هر دو ماهی یا سه ماهی بهش دادم
    روز های اول تا یک ماه رشد حجمی داشت ولی الان برگ های پایینی دارن میریزن و داره از طول رشد میکنه . چیکار کنم رشد حجمی داشته باشه و زیبا باشه ؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
    https://s6.uupload.ir/files/20220309_141335_k56z.jpg

    پایین ساقه یکی اش هم اینجوری مثل پوسیدگی شده یکجورایی تو خالی شده

    https://s6.uupload.ir/files/20220309_141346_lmat.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ساکولنتها معمولا به این صورت رشد میکند وبهتر هست هر سال جوانسازی بشن یعنی از ساقه برش بزنید ومجدد بکاربد تا دوباره ریشه بزنه گیاه سمت چپ ریشش پوسیده شده بهتر هست هر چه زودتر از خاک دربیارید وقلمه بزنید چند ردیف از برگهای پایینی رو هم بهتر هست جداکنید.

      • کاربر گفته:

        چطوری قلمه بزنم ؟
        با گارد زد عفونی و تمیز از بین ساقه و برگ بچینم بذارم داخل آب یا خاک ،؟؟
        اوائلی که خریده بودم رشد حجمی داشت و برگ ها روبه بیرون بودن ولی الان اینطوری شده

  2. آوا گفته:

    ببخشید در مورد گیاهی که الان پرسیدم وقتی بهش آب دادم آب این رنگی شد و زیر گلدان چند تا عنکبوت قرمز رنگ بود میترسم کنه قرمز باشه از پایین هم که به گیاه نگاه کردم ساقه سالم بود چی کار کنم؟

  3. آوا گفته:

    سلام
    من دیشب این گیاه را که دیدم این شکلی شده هر هفته یکبار آبیاری و روی میز کنار پنجره هست و اصلا آفتاب مستقیم بهش نمی خورد ولی این شکلی شده چیکارش کنم؟

  4. E.f گفته:

    سلام
    ببخشید من این گلدان را دارم و هفته ای یکبار بهش آب میدم و پشت پنجره میگذارمش ولی خیلی بلند شده چیکارش کنم؟
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید قلمه بزنید الان فصل رشد ساکولنتهاست سریع هم ریشه میزنن.

  5. E.l گفته:

    سلام خیلی ممنون بابت راهنمایی عالی
    فقط ببخشید تمام کار هایی که گفته بودید انجام دادم ، ولی برای کوچک تر کردن گلدان فقط یک گلدان کوچک تر داشتم که داخلش گل لب ماتیکی ام هست، به نظرتون گل لب ماتیکی ام را بذارم داخل گلدان گل‌بهی که بعد بتونم گل آسیب دیده را گلدانش را کوچک تر کنم؟
    یا هنوز برای گلدان لب ماتیکی زود هست و گلدان آسیب دیده را دیگه دست نزنم و بذارم داخل محیط با نور فیلتر شده ؟
    واقعا متشکرم از سایت عالیتون و راهنمایی هایی که می‌کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، نه گلدان لب ماتیکی فعلا اندازه هست بگذارید داخل همون گلدان بمونه، برای گیاه بیمار اگر گلدانی ندارید داخل همون گلدانش نگهداری کنید ولی حتماخاک رو عوض کنید وریشه های گیاه رو هم بررسی کنید.

      • E.l گفته:

        خاک را عوض کردم ولی ریشه را برسی کردم چند تا ریشه ی کوچک داشت که چسبیده بود به ساقه .
        از ساقه جداش کردم و آرام دوباره قرار دادم داخل خاک
        متشکرم

  6. E.l گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    ببخشید من این گیاه را یک نفر امروز بهم داد تا نگهداری کنم و قبلا پشت پنجره نگهداری و هر وقت خاک خشک می‌شده آبیاری میکردن و روزی چند دقیقه بهش آفتاب می‌خورده و گیاه بلند شده و برگ های زیری پلاسیده و خشک میشدن من چون بلند شده بود ساقه اش را داخل خاک بردم می خواستم ببینم چرا اینجوری شده و باید چی کار کنم که دوباره رشد حجمی و گیاه شاداب تر بشه؟
    خیلی ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گلدان گیاه خیلی بزرگ هست که این موضوع بزرگترین مشکل برای گیاه هست ابتدا گلدان گیاه رو کوچک کنید گلدان باید یک الی دو سایز از حجم ریشه گیاه بزرگتر باشه واز خاک مناسب ساکولنتها که متخلخل وسبک باشه براش استفاده کنید، زهکش باید باز با‌شه وبلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه بعد از تعویض گلدان یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، برای ابیاری هم از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. بمرور زمان ادابته بشه بهبود پیدا میکنه وشروع به رشد میکنه.

  7. آوا گفته:

    سلام
    من یک مدت پیش بخاطر نرم شدن برگ های اشوریا قرمز ازتون پرسیدم و به جای کم نور تر انتقال دادم و الان اینطوری شده به نظرتون دیگه مشکل خاصی نداره؟

  8. آوا گفته:

    سلام
    من اشوریا رنگ قرمز دارم و هر وقت خاکش خشک بشه بهش آب میدم و پشت پنجره هست و موقع غروب آفتاب نزدیک ۱۵ دقیقه روش آفتاب مستقیم هست و خاکش هم خاک کاکتوس هست و نزدیک یک هفته هست که تهیه اش کردم ولی برگ های پایینی و بالایی حالت نرم شدگی دارن ولی برگ های جدید صاف هستن و به نظرم ریشه ها داخل خاک خیلی شل و آزاد شده اصلا هم گلدانش را عوض نکردم.
    می خواستم ببینم دلیل نرم شدگی اش چی هست و اینکه آیا باید خاک آن را عوض کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه برای کاهش شوک وارده برگهای قدیمی رو فدای گیاه میکنه یعنی ازبین میبره تا گیاه سالم بمونه که این عمل طبیعی هست گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید و جابجا نکنید سعی کنید نور فیلتر شده داشته باشه برگهایی رو که نرم شدن جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

  9. الن گفته:

    ببخشید یک سوال دیگه اگر خاکش کلا خاک کاکتوس باشه ایرادی داره؟ خاک عادی یا همون گیاه خاک با زه کش روی سطح خاک بریزم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      خاک ساکولنتها بهتر هست مقداری از خاک کاکتوسها سبکتر باشه مقدار پیت ماس بیشتر باشه بهترهست. ماسه ای ومتخلخل باشه بهتر هست، خاک باغچه نباشه.

  10. الن گفته:

    سلام
    من گیاه اچوریا دارم و پشت پنجره نگه میدارم با نور غیر مستقبم و هر بار که خاکش خشک خشک شد بهش آب میدم ولی برگ های پایینی گیاه حالت نرم و له شدگی داره و خیلی داخل گلدان ریشه هاش شل شده و برگ های پایینی دارن خشک میشن میشه لطفا راهنماییم کنید؟
    ممنون

  11. مقدم گفته:

    سلام وقتتون بخیر. من این گلدون اچوریا رو تو بالکن نگهداری میکنم درواقع پرنورترین‌ جایی هست ک دارم البته آفتاب مستقیم بهش نمیخوره ولی رشدش خیلی زیاده فاصله برگهاشم زیاد شده حتی قسمتای کوچیکی ک از برگش تکثیر کردم هم داره همینجوری میشه. میخواستم ببینم راهی هست ک یکم نرمال‌تر و مثل عکسایی ک ازش تو اینترنت میبینم بشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نورش خوب هست کمبود نور نداره اگر میخواهید برگها تیره تر بشه باید به محیط پرنوری انتقال بدید.

  12. m.h گفته:

    با سلام و عرض احترام خدمت شما دوستان زحمتکش خدا قوت
    گل اشوریا من یک مدتی تو محیط کم نور بود و بعد گذاشتم پشت پنجره جنوبی که آفتاب مستقیم از پشت پنجره میخوره بهش. هروقت خاکش خشک میشه آب بهش میدم. الان پاجوش زده فقط مشکل اینجاست که آفت گرفته یک بار با سم مالاتیون اسپری کردم نمیدونم از بین میرن یا ن؟
    بنظرتون پاجوش هاشو بکنم و تو گلدون دیگه بکارم یا ن؟
    بسیار ممنون از پاسخ گویی خوبتون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، برگهای خشک شده رو جدا کنید چه نوع افتی داره روی عکس معلوم نیست؟ پاجوشها هنوز کوچک هستند، جدا بکنید از بین میرند صبر کنید کمی بزرگ بشن بعد میتونید جدا کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.