نخل ماداگاسکار، روش نگهداری، تکثیر و بیماری ها و درمان آن در منزل

آموزش نگهداری نخل ماداگاسکار در منزل

گل نخل ماداگاسکار (Pachypodium یا madagascar palm) از لحاظ خصوصیتی بیشتر شبیه کاکتوس و ساکولنت است تا نخل، در واقع این گیاه نخل نیست و تنها به دلیل شباهتش به نخل به این اسم نامگذاری شده است، نخل ماداگاسکار از خانواده گیاهان Apocynaceae است. منشا گل نخل ماداگاسکار جزایر ماداگاسکار در جنوب قاره آفریقا می باشد، بر روی قسمت های بالایی گیاه برگ هایی است بصورت افقی و همین برگ ها باعث شباهتش به نخل ها می شود، برگ ها به رنگ سبز بوده و کشیده و باریک هستند،

نخل ماداگاسکار معمولا پس از رسیدن به طول ۱٫۵ متری به بعد شروع به گلدهی می‌کند، گلها سفید رنگ هستند و طول آنها تا ۸ سانتی متر می رسد،گل‌ها در بهار و اوایل تابستان شکوفا می شوند.

نخل ماداگاسکار دارای تنه ای گوشتی و ستونی است که پوشیده شده است از خارها که ارتفاع آن در طبیعت تا ۳ متر می رسد، طول خارها تا ۶ سانتی متر رشد می‌کند.

دو گونه پر طرفدار نخل ماداگاسکار عبارتند از Pachypodium lamerei و pachypodium geayi که بسیار شبیه هم هستند و تشخیص آنها از هم مشکل است، نخل ماداگاسکار لامری دارای برگ های کوتاه تری است و برگ های گونه گیی باریکتر و بلندتر است، رنگ تنه طوسی رنگ است.

در تصویر بالا گیاه سمت راست گونه pachypodium geayi و گیاه سمت چپ گونه Pachypodium lamerei می باشد

آموزش نگهداری گل نخل ماداگاسکار در منزل

دلیل محبوبیت نخل ماداگاسکار به جز زیبایی آسان بودن نگهداری آن است، نخل ماداگاسکار گیاهی است مقاوم که شرایط دشوار را به خوبی تحمل می‌کند، به دلیل داشتن تنه ای گوشتی که در آن اب ذخیره می شود به آبیاری کمی نیاز دارد، نخل ماداگاسکار یک گل آپارتمانی مناسب است.

قبل از هر چیز! پاسخ به دو سوال پرتکرار

دلیل ریزش برگ های گل نخل ماداگاسکار چیست؟

برگ‌های نخل ماداگاسکار در فصل خواب یعنی از اواسط پاییز و در طول زمستان از پایین زرد شده و ریزش می‌کند که این حالت طبیعی می باشد، گاهی این ریزش های طبیعی در بهار و تابستان هم مشاهده می شود، یعنی با گذشت سن گیاه برگ ها از بخشهای پایینی ابتدا شروع به زرد شدن کرده و سپس ریزش می‌کنند که امری طبیعی است، ولی گاهی ممکن است دلیل زرد شدن یا ریزش برگ ها بیماریها، آفت ها، پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد یا کمبود مواد غذایی باشد.

شایع ترین دلیل مشکلات برگی در گیاه نخل ماداگاسکار چه زرد شدن، چه سیاه شدن یا ریزش غیر طبیعی مربوط به بیماری های قارچی می باشد، بیماریهای قارچی میتوانند برگ ها ، ساقه و ریشه گیاه را در برگیرند و در صورت عدم درمان باعث مرگ گیاه شوند.

راه درمان چیست؟

به محض مشاهده هرگونه تغییر رنگ غیر طبیعی در برگها و ساقه اعم از لکه های قهوه ای، زرد شدن برگ ها  از قسمت بالا، سیاه شدن نوک برگها و هر تغییر غیر طبیعی دیگر باید برگها، تنه و ریشه را با سم قارچکش سم پاشی کنید، برای ریشه محلول قارچکش را مانند آبیاری پای گیاه بریزید تا تمامی قسمت های ریشه و خاک به محلول قارچ کش آغشته شوند.

دلیل سیاه شدن نوک برگ های گل نخل ماداگاسکار چیست؟

اصلی ترین عامل سیاه شدن نوک برگها بخصوص برگ های جدید نخل ماداگاسکار کمبود نور است، بهتر است گیاه را به مکانی پرنورتر منتقل کنید، قرار دادن به یکباره در مقابل تابش شدید نور خورشید بخصوص در تابستان میتواند باعث سوختگی برگها و سوختگی نوک ساقه نخل ماداگاسکار شود. در صورت کمبود نور غیر از سیاه شدن نوک برگ‌ها اندازه برگ‌ها هم کوچک می‌مانند.

دلیل دیگر سیاه شدن نوک برگهای نخل ماداگاسکار می‌تواند پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد باشد، نخل ماداگاسکار به آبیاری کمی نیاز دارد که در ادامه نحوه آبیاری صحیح گل نخل ماداگاسکار توضیح داده خواهد شد. در صورت مشاهده این حالت(سیاه شدن نوک برگها) به غیر از افزایش نور، آبیاری را کم کرده و ریشه، برگ و ساقه گیاه را قارچکشی کنید.

 

نحوه آبیاری نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و اگر زیاد آبیاری شود احتمال شیوع بیماریهای قارچی بیشتر شده و ریشه دچار پوسیدگی می‌شود، البته خشکی کشیدن بیش از اندازه گیاه نیز موجب کم حجم شدن ساقه گیاه، چروکیده شدن برگها و ریزش آنان خواهد شد، بهترین زمان آبیاری هنگامی است که خاک گلدان خشک شده باشد، با توجه به این نکات می‌توان گفت که تقریباً هر ۷ تا ۱۰ روز آبیاری در بهار و تابستان و هر دو هفته در فصل سرد یعنی پاییز و زمستان کافی می باشد، البته میزان آبیاری به عواملی مانند دما، رطوبت ها و نوع خاک بستگی دارد.

از آب لوله کشی با املاح کم میتوان برای آبیاری نخل ماداگاسکار استفاده کرد. کف گلدان باید دارای سوراخ هایی باشد تا آب اضافی از خاک خارج شود.

اگر تا چند روز پس از آبیاری خاک گلدان نخل همچنان خیس باقی می ماند گیاه مشکوک به پوسیدگی ریشه است و باید آبیاری کم شود و حتما ریشه های گیاه بررسی و از سم قارچکش استفاده شود.

آیا میتوان به نخل ماداگاسکار کود داد

بله در فصل رشد یعنی بهار و تابستان هر چند ماه یک مرتبه برای افزایش رشد از کود میتوان استفاده کرد، کودهای NPK مناسب گل های آپارتمانی بخصوص کود کاکتوس و ساکولنت را میتوان برای نخل ماداگاسکار استفاده کرد.

برای خرید کود مناسب نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

نور مناسب برای نگهداری نخل ماداگاسکار

اگر به نیازهای نوری این گیاه توجه شود، رشد آن از سرعت خوبی برخوردار خواهد بود، نخل ماداگاسکار به نور فراوانی نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب را اگر از اول بهار در بیرون قرار داده شود تحمل می کند ولی انتقال یکباره به زیر آفتاب شدید باعث سوختگی آن می شود. نور ملایم پشت پنجره ها بخصوص پنجره های جنوبی مکان مناسبی برای نگهداری نخل ماداگاسکار می باشد. در اثر کمبود نور برگها رنگ پریده شده و کوچک می مانند و نوک برگها سیاه می شود.

سوختگی نوک ساقه نخل ماداگاسکار

دمای مناسب برای نگهداری گل نخل ماداگاسکار


اگرچه به گفته برخی از پرورش دهندگان برخی از نمونه‌های این گیاه تا حدودی دمای زیر صفر را نیز تحمل می‌کنند اما بهتر است به طور کل از چنین شرایطی دور نگه‌ داشته شود و دمای محیط نگهداری به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد نیاید. زیرا سرمای هوا منجر به پژمردگی، سیاه شدن و ریزش برگهای این گیاه و پوسیدگی نرم انتهای ساقه‌ها خواهد شد. اگر قصد انتقال این گیاه به بیرون از محیط خانه را دارید تا زمانی که دمای هوای بیرون به حدود ۲۱ درجه برسد صبر کنید و سپس گیاه را به بیرون منتقل کنید تا از سرمازدگی شبانه در امان بماند اما به طور کل دمای ۱۵ الی ۲۹ درجه قابل قبول و ۱۸ تا ۲۵ درجه برای آن بهترین است. گرمای هوا نیز بخصوص اگر به همراه تابش شدید نور مستقیم آفتاب و خشکی کشیدن گیاه باشد، منجر به سوختن نوک و حاشیه برگها شود.

 

خاک مناسب برای نخل ماداگاسکار

بستر کاشت باید از زهکشی بسیار خوب برخوردار باشد و آب اضافی ناشی از آبیاری به سرعت از بستر باید خارج شود، در غیر این صورت احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه وجود دارد. بهتر است که در قسمت کف گلدان ابتدا به ضخامت ۳ تا ۵ سانیتمتر از سنگریزه درشت استفاده کرد تا به زهکش کمک شود. از جمله مخلوط‌های مناسب کاشت می‌توان به ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست اشاره کرد.

در طی سال تنها چند مرتبه در بهار و اوایل تابستان می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی بخصوص کود کاکتوس و ساکولنت برای افزایش رشد استفاده کرد. کوددهی بیش از این مقدار می‌تواند موجب افزایش عناصر بستر کاشت و در نتیجه سوختگی نوک و حاشیه برگها و در نهایت از بین رفتن آنان شود که این عارضه ابتدا در برگهای مسن اتفاق می‌افتد.

تعویض گلدان این گیاه تقریباً هر دو یا سه سال یکبار انجام می‌شود. حتی اگر در طی این مدت، گیاه رشد چندانی نداشته باشد بعد از گذشت سه سال نیز شاید لازم به تعویض گلدان نباشد و یا همچنین اگر گیاه شما بسیار سریع رشد می‌کند می‌توان به شکل سالانه و در اواخر زمستان و اوایل بهار گلدان آن را عوض کرد.

 

آفات و بیماری های نخل ماداگاسکار

آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند اما به‌طور کل آفاتی همانند شته، کنه تارعنکبوتی، شپشک آرد آلود می‌توانند این گیاه را مورد حمله قرار دهند. تمامی این آفات به دلیل مصرف شیره گیاهی منجر به ضعف رشد گیاه و بدشکل شدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان و تغییر رنگ آنها و همچنین ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگها سیاه شود و سپس بریزند.

برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین عواملی که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند پژمردگی فوزاریومی Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگهای مسن‌تر و سپس همه برگهای گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود.

با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد، متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجات داد و چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بی افتد اما پیشگیری راه حل بهتری است. خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است.

بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگهای این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگهای آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ‌کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

نخل ماداگاسکار دچار بیماری قارچی شدید و شاید همزمان دچار پوسیدگی ریشه

آموزش کاشت بذر نخل ماداگاسکار

یکی از روش های تکثیر گل نخل ماداگاسکار کاشت بذر می باشد، بذرها را بر روی خاک پیت ماس قرار داده و بر روی آن محلول قارچکش اسپری کنید، بهتر است خاک را قبل از کاشت با سم قارچکش ضدعفونی کنید، ظرف کاشت را در داخل یک پلاستیک قرار داده و در ان را ببندید تا رطوبت تامین شود و آن را در مکانی با نور ملایم قرار دهید، روی بذرها نباید خاک بریزید، بذرها از یک هفته تا ده روز پس از کاشت شروع به جوانی زنی می کنند.

 

برای خرید بذر نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

قلمه زدن نخل ماداگاسکار

قلمه های نخل ماداگاسکار به سختی ریشه دار می شوند ولی گاهی مجبور به قلمه زدن می شویم مانند زمانی که ساقه از نزدیکی خاک دچار پوسیدگی شده باشد، از قسمت سالم با چاقوی تیز تنه را برش داده و به مدت چند روز تا زمانی که بخش برش خورده خشک شود (پینه ببندد) در جایی به دور از تابش شدید آفتاب قرار میدهیم سپس در خاک جدید میکاریم و تا ده روز آبیاری نمی‌کنیم، ریشه زدن قلمه نخل ماداگاسکار شاید ماهها طول بکشد.

قلمه ریشه دار شده نخل ماداگاسکار

خواب زمستانی نخل ماداگاسکار

اکثر نخل‌های ماداگاسکار با فرارسیدن زمستان به دوره رکود یا استراحت فرو می‌روند و رشد آنان متوقف می‌شود، برخی از برگها بخصوص برگهای مسن که در قسمت پایین توده برگها قرار گرفته‌اند ممکن است بریزد، در این زمان باید آبیاری را کاهش داد، زرد شدن و ریزش برگ ها در دوران خواب گیاه نخل ماداگاسکار طبیعی است.

نخل ماداگاسکار دفرمه

در بعضی موارد نخل ماداگاسکار بیشتر از بخش تاج دفرمه می شود و شکل زیبایی پیدا می‌کند، گلخانه داران تاج دفرمه آن را جدا کرده و به چندین پایه پیوند می زنند برای فروش.

نخل ماداگاسکار ابلق

به نخل ماداگاسکارهایی که دارای رنگ برگ دو رنگ هستند (اغلب زرد و سبز) ابلق گفته می شود و نباید با بیماری ها اشتباه گرفته شود.

نخل ماداگاسکار ابلق

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

950 دیدگاه برای “نخل ماداگاسکار، روش نگهداری، تکثیر و بیماری ها و درمان آن در منزل

  1. محمد گفته:

    با سلام آیا تو تراس میتونم نخل ماداگاسکار رو نگهداری کنم داریم نقل مکان میکنیم بقیه ی کاکتوس هام رو میدونستم کجا نگهداری کنم ولی نخل ماداکاسگار رو نمیدونستم الان توی پنجره نگهداری میکنم باید به نور عادتش بدم؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر به نور مستقیم عادت دادید بله میتونید ولی اگر نه باید نور رو فیلتر کنید تا افتاب سوخته نشه.

  2. علیرضا گفته:

    سلام مجدد خدمت شما اینم از عکسایی که خواستید خاکش خاک کاکتوسه که خودم پیتماس بیشتر قاطیش کردم جاشم الان تو حیاط خودم با توری و پلاستیک سایه بون درست کردم. ببخشید یه سوال دیگه اگه نور گیاهمون ایده ال باشه ولی هنوز دمای محیط بالا باشه میشه با ساخت جزیره دما رو کم کرد یا خودتون یه راه دیگه بگید که دما رو بیاریم پایین.(امکان استفاده از تجهیزات سرمایشی ندارم)
    https://s6.uupload.ir/files/20220403_173725_jrxu.jpg
    https://s6.uupload.ir/files/20220403_173646_wt.jpg
    https://s6.uupload.ir/files/20220403_173623_fgp9.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون سالم هست، ترکهای روی تنه از ابیاری زیاد ویا استفاده از کودهایی که ازت زیادی دارند ممکن هست بوجود اومده باشه برای اینکه به گیاه شوک وارد کنید تا مجدد شروع به رشد کنه از خاک دربیارید وخاکش رو عوض کنید واز خاک جدیدی که متخلخل باشه استفاده کنید پیتماس رو زیاد نکنید پیتماس اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه وبرای ریشه این نوع گیاه مناسب نیست وباعث پوسیدگی ریشه میشه، ریشه ها رو بررسی کنید قسمتهای پوسیده شده رو حذف کنید ویک سوم ریشه ها رو هرس کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو شستشو بدید وبکارید وبمدت یک الی دو هفته در محیط سایه نگهداری کنید بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، گیاهان خودشون رو با دمای محیط وفق میدن نیاز به خنک کننده نیست اگرحس کردید محیط نگهداری زیاد خشک هست میتونید داخل یک تشت یا سطل اب بریزید وکنار گیاهان قرار بدید تا رطوبت محیطشون تامین بشه.

  3. علیرضا گفته:

    سلام من یه نخل دارم نمیدونم چندسالشه حدود ۵۰ سانته تو قسمت تنه اش چند جایی ترک های ریز خورده و انگار پوستش خشکی زده.ریشه و خود تنه هم سالمه از نظر پوسیدگی چک کردم. بعد یه مشکلی که داره این گیاه همش تو شوکه مثلا از ماه خرداد تازه شروع به رشد میکنه و با رسیدن پاییز بلافاصله رشدش متوقف میشه در حدی که پارسال فقط یک ونیم سانت به قدش اضافه شد. لطفا راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وخاکش بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. از قسمتی که میفرمایید ترک داره هم عکس واضح بفرستید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ بتازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تغییری داشته؟

  4. Amir گفته:

    سلام وقت بخیر
    من نخلم ۵ ساله دارم ولی ۴۰ ۵۰ سانته خیلی رشدش کنده.شایدم دچار بیماری شده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گلدانش کوچک هست وخاکش معلوم نیست چی هست میتونید اوایل بهار خاک وگلدانش رو عوض کنید. از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید براش استفاده کنید.

  5. امیر گفته:

    سلام من گیاه نخل ماداگاسکارم برگهای بالاش یکم چسبنده هستند و دارن سیاه میشن هفته یک بار بهش آب میدم نور هم داخل اتاق

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • امیر گفته:

        هفته یک‌بار آب‌میدم‌دمای‌نگهداریش‌۲۴‌درجه‌سانتی‌گراد‌هست‌نورهم‌به‌اندازه‌کافی‌بهش‌میرسه‌

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، گیاهتون کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنور انتقال بدید سیاه شدن برگهای جدید هم دلیلش کمبود نور هست این گیاه روزانه باید ۶الی ۸ ساعت نور کافی دریافت کنه.

          • علی گفته:

            سلام من نخل مادا گاسکار دارم ریزش برگ داره برگ های قدیمی ریزش داره میکن برگ جدید زده
            فک کنم افت گرفته جون روی تیق ها مو های ریزی داره من به خوبی جک کردم ولی هیجی پیدا نکردم
            هفته ۱ بار اب میدم
            و نور غیر موستقیم

                • کارشناس 2 گفته:

                  سلام، ممنون، عسلک هستند با سم حشره کش دو بار بافاصله یک هفته گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید، ریزش برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست ولی اگر با سرعت بیشتری میریزن ابیاری رو کاهش بدید وموقع ابیاری زهکش رو بررسی کنید بینید اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج میشه یا نه اگر دیر اب خارج میشه یا اصلا اب بیرون نمیاد بهترهست زهکش گلدان رو بررسی وباز کنید. ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید. بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید بصورت جزیی کمبود نور هم داره.

                • علی گفته:

                  سلام
                  همون کار ها که گفتید انجام دادم ۲ دوبار سم پاشی کردم ، برگ جدید میزن بعد که بلند شد دوباره سیاه میشه
                  ممکن برای پشه سیاه باش جون برگ زرد گزاشتم کنار روش هشره جمع شده با جه سمی سم پاشی کنم

                • کارشناس 1 گفته:

                  سلام، سمپاشی رو برای عسلک فرمودن همکارم که انجام بدید، سیاه شدن برگهای جدید دلیلش کمبود نور هست گیاه رو به محیط پرنور فیلتر شده انتقال بدید نور کافی دریافت کنه برگهای جدید سیاه نمیشند.

  6. زهرا گفته:

    ممنون مطالبتون بسیار آموزنده و مفید بودن امیدوارم بتونم نخلم رو نجات بدم سپاس فراوان

  7. امیر حسین قمری گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید آیا گیاه من بیماری دارد. برای گیاه نخل ماداگاسکار باید دما چقدر باشد.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  8. محمدرضا گفته:

    سلام.آیا زردشدن تدریجی برگها تو این فصل طبیعی عکس رو فرستادم. بعد این لکه های قهوه ای که روی بعضی برگها هست علتش چیه؟ اگه بیماری قارچی هست میشه از قارچ کش در خاکش استفاده کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله در این فصل کاملا طبیعی هست بشرطی که تغییری درنگهداری گیاه بوجود نیومده باشه. تغییری در نگهداری وجود داشته؟

  9. حمید گفته:

    سلام گیاه من کل برگاش ریخته هفته ای یکبار آب میدم و نور کافی هم بهش میرسه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برگهای خشک شده رو جمع کنید وگیاه رو در محیط خنکی (دما بین ۱۰الی۱۵ درجه) نگهداری کنید وابیاری رو ماهی یک بار بصورت کاملا سطحی انجام بدید گیاهتون به خواب زمستانی رفته بمرور زمان و با بلند شدن روزها مجدد شروع به رشد میکنه.

  10. ندا گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    راهنمایی و کمکم کنید من نخلمو ۵ سال که دارم ولی تا حالا ندیده بودم اینطور برگهاش سیاه بشه برکهای تازه جوانه زده هم دارن سیاه میشن خواهش میکنم نجاتش بدید با راهنماییتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید و برگهای جدید سیاه میشندیا برگهای قدیمی ؟ از برگهای سیاه شده هم عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • ندا گفته:

        جای نورش که تو این مدت تغییری نکرده پشت پنجره آبیاری هم بین ۸تا۱۰ روز انجام میدم تو این فصل فقط امسال گلدونش کوچک شده بود ریشه از ته گلدون بیرون زده بود گلدون رو عوض کردم
        برگهای قدیمی از نوک برگ سیاه و بعد زرد میشن و میریزن جدیدا هم برگ های جدید از نوک سیاه شدن ممنون ار راهنماییتون

        • کارشناس 2 گفته:

          زرد شدن برگهای قدیمی طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید سیاه شدن برگهای جدید در اثر کمبود نور ویا سرما میتونه باشه این موارد رو بررسی وایدال کنید. شبها کنار پنجره اگر سرد میشه میتونید گیاه رو کاور کنید.

  11. رضارضایی گفته:

    الان که قسمت آلوده رو جدا کردم ازمحلول قارچ کش استفاده کنم یا لازم نیست

    • کارشناس 1 گفته:

      بهتر هست بصورت پودر استفاده کنید در اب مخلوط نکنید از پودر دارچین هم میتونید استفاده کنید فقط مقداری روی قسمت بریده شده بریزید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.