آموزش هرس بونسای نارون

آموزش هرس بونسای نارون

آموزش هرس بونسای نارون : هرس درختچه های بونسای شده بسیار مهم و به نوعی مهم‌ترین بخش شکل دادن به یک درخت برای تبدیل به شکل بونسای می‌باشد. هرس درختان بونسای شده همواره و سالیانه باید انجام پذیرد تا گیاه فرم خود را از دست ندهد. در این مقاله آموزش هرس بونسای نارون همراه با تصویر توضیح داده می شود.

زمان آغاز هرس نارون
زمان آغاز هرس نارون
این که علاقه‌مندان بونسای هرس در درختچه نارون برای توسعه شاخه‌ها را خیلی زود یا خیلی دیر انجام دهند چیز عجیب و غیر معمولی نیست. یک دلیل کاملاً منطقی وجود دارد، برای توسعه به جا و مناسب شاخه‌های این درختچه می‌توانیم اجازه دهیم شاخه‌ها کمی نامرتب و خارج از شکل شوند. بیشتر ما دوست داریم که بونسای مان همیشه خوب به نظر برسد، اما این بدون شکل دهی مناسب شاخه‌ها یا به عبارتی هرس امکان پذیر نخواهد بود.

هنوز این شاخه‌ها را هرس نکنید!

در تصویر بالا بنیاد ساختار شاخه خوب تنها آغاز نمایان شدن درختچه است.شاخه‌های اولیه و ثانویه یک‌ساله و دوساله هستند و ساختار اصلی هنوز شکل نگرفته است. در این زمان فقط گهگاه شاخه‌های انتهایی را هرس کنید. اما اجازه دهید شاخه‌های درونی تا پایان فصل سرما رشد آزادانه‌ای داشته باشند.

اول شما شاخه‌ها را برای هرس نارون را می‌برید.

 

هنگام گسترش شاخه‌های درختچه بونسای نارون، شما باید در ابتدا اجازه دهید ساختار اصلی بدون هرس شکل بگیرد و سپس در اواخر زمستان برای شکل دهی هرس را انجام دهید. در ابتدای توسعه شاخه‌ها شما باید برای ایجاد شاخه‌های بزرگ‌تر برای ایجاد فرم تلاش کنید.شاخه‌های هر س شده در سال‌های بعد منشعب می‌شوند.

 

در طول این مدت، اجازه دهید شاخه‌های اولیه نامحدود رشد کنند تا ضخیم شوند، این چیزی است که شما سرانجام می‌خواهید. در موقعیت مشابه، اجازه دهید شاخه‌های ثانویه با روش مشابه رشد کنند. شما هرس نخواهید کرد اما با قیچی مخصوص شاخه را می‌برید.

ترتیب تصویرهای زیر یک نوع مثال را نشان می‌دهد:

آموزش تصویری هرس درخت

تصویر بالا: در این عکس یک نوع ساختار شاخه نارس نارون چینی را مشاهده می‌کنید. این شاخه شامل تعدادی جوانه انتهایی در حال رشد و تعدادی جوانه‌های خوابیده است.

هرس بونسای

تصویر بالا: در اواخر زمستان، جوانه مختص هر شاخه موجود را ببرید. شاخه کوچک نزدیک به تنه را نگه دارید این شاخه‌ها ابتدا نیاز دارند تا بیشتر رشد کنند.
هرس زمستانی

تصویر بالا: اجازه دهید شاخه‌ها در طول فصل رویشی رشد نا محدود داشته باشند. شاخه ممکن است از آنچه در تصویر بالا می‌بینید درازتر شوند. این تصویر نسبتاً آشفته است. این عادی است فقط اجازه دهید رشد کنند و هرس نکنید.

هرس درخت

تصویر بالا: در اواخر زمستان هر شاخه دارای ساختار پایه را ببرید و برای شکل دهی با سیم ببندید. در این عکس شاخه‌های انتهایی چپ درازترند پس نسبت به بقیه رشد بیشتری داشته است. هنگام فرا رسیدن فصل رویشی تنها شاخه‌های انتهایی را ببرید، اما نه شاخه‌های درونی. توجه داشته باشید که شاخه‌های انتهایی را به دفعات هرس نکنید چون هنوز زمان آن نرسیده است. شاید تنها دو بار در طول فصل رویشی کافی باشد.

آموزش هرس کردن درخت

تصویر بالا: با استفاده از این دستور ۳ یا ۴ سال همین‌طور ادامه دهید، تعداد کمی از شاخه‌های جدید را هر زمستان سرشاخه زنی کنید. اکنون با ساختاری که در شکل بالا می‌بینید هرس می‌تواند شروع شود. در سال بعد یا دو سال بعد ساختار بالغ شده و بسیار جذاب خواهد بود.

سپس هرس نارون را شروع می‌کنید…

 

زمانی که ساختار اصلی کامل شد، زمان شروع هرس به طور جدی است. هدف از هرس تحریک جوانه‌های خوابیده هر برگ است که نزدیک نوک شاخه است.

بونسای نارون

این ترتیب تصاویر نشان دهنده هرس مناسب نارون چینی است.

 

هرس شاخه
در تصویر بالا شاخه‌ی نشان داده شده نیاز به هرس دارد. این شاخه دارای ۷ یا ۸ برگ و ساقه سبزو نرم است که نیاز به هرس دارد.

 

آموزش هرس با عکس

نکته مهم این است که در ابتدا تصمیم بگیرید که جهت ساقه جدید به کدام سمت باشد. آخرین برگی که روی ساقه نگه می‌دارید جهت ساقه جدید را نشان می‌دهد. به طور کلی شما می‌خواهید شاخه جدید در جهت ناحیه بازتر یعنی دور از تنه رشد کند.

 

آن قسمت از شاخه را که می‌خواهید هرس کنید با انگشتانتان محکم بگیرید و بکشید. با ناخن هرس نکنید. اگر شاخه قبلاً چوبی شده بود و بسیار سخت یا قوی است که شما با ناخن ببرید، نبایدبا ناخن هرس کنید. در این موارد قیچی مخصوص هرس تهیه کنید و شاخه‌ها را به جای چیدن ببرید.

آموزش هرس با عکس

برگ‌ها و شاخه‌های جوان و لطیف باید به سادگی جدا شوند. اطمینان حاصل کنید که هنگام حذف شاخه آخرین برگ سمت مقابل باقی مانده است. اگر شما بسیار نزدیک به برگ باقی مانده هرس کنید به جوانه خسارت وارد کرده‌اید.

 

بونسای
در تصویر بالا شاخه را در خط قرمز نشان داده شده هرس کنید. تا زمانی که برگ انتهایی جوانه‌ها هنوز سبز نشده‌اند، دو جوانه خوابیده روی شاخه‌ای که می‌خواهید رشد کند عقب بروید. این یک مورد بسیار خوب است: یک شاخه تبدیل به ۳ شاخه شده و در نتیجه ساختار بیشتر منشعب می‌شود.

 

وقتی بونسای نارون توسعه می‌یابد شما به یک نکته در هرس نیاز دارید، نباید اجازه دهید رشد بسیار سریع باشد و باید در هرس پشت کار داشته باشید. باید کمتر پربار کنید شاید نیمی از حد معمولی.

 

یک بونسای نارون بالغ نیاز به توجه روزانه در طول فصل رشد خود دارد یا حداقل در هرروز دیگر باید مورد توجه قرار گیرد. هر یک از شاخه‌ها در مراحل مختلف گسترش می‌یابند، یعنی این که شما نیاز دارید تقریباً روزانه بر نقاط مختلف درختچه برای هرس رسیدگی کنید. اگرشما هرس را برای چند روز نادیده بگیرید ممکن است شکل گیری مناسب ساختار بونسای را به خطر بیاندازید، پشتکار داشته باشید.

قیمت بونسای نارون

در تصویر بالا، نارون کمی از تعادل خارج شده و قسمتی از آن برای هرس آماده و قسمتی نیز آماده نیست. در واقع قسمت‌های میانی دور از راست و چپ هنوز برای برنامه هرس سرتاسری توسعه نیافته است.

آموزش هرس بونسای نارون

تصویر بالا یک درخت مشابه در فصل بهار است. در منطقه‌هایی که با دایره قرمز مشخص شده شاخه‌های توسعه یافته‌اند. در این سال آن‌ها فقط کمی بالای شاخه اصلی هرس شده‌اند. سال بعد برای هرس آماده هستند. با مراقبت مناسب و تکنیک بسیار آسان می‌توان انشعابات رویشی روی نارون را توسعه داد مثل تصویر بالا. اطمینان حاصل کنید که شاخه‌های نازک بیرونی‌اند یا بونسای تان در انتهای شاخه‌های خوب گره خواهد داشت. اگر این اتفاق افتاد فقط آن‌ها را قطع کنید و ناحیه را بازسازی کنید. نارون سریع رشد می کند و این نوع باز سازی سریع انجام می‌شود.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “آموزش هرس بونسای نارون

  1. negarsaeadi گفته:

    سلام
    خیلی علاقه به داشتن بنسای مخصوصا بنسای نارون دارم، ولی متاسفانه بذر گیر نیاوردم
    با قلمه گیری از درخت های بومی میتونم اقدام کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میشه از طریق قلمه هم تکثیر کرد، اردیبهشت ماه بهترین زمان قلمه گیری هست فکر کنم بهتر هست صبر کنید وسال اینده اردیبهشت ماه اقدام کنید، از ساقه هایی که در سال جدید شروع به رشد کردند وسبز وانعطاف پذیر هستند میتونید قلمه بگیرید.

  2. علی گفته:

    سلام چجوری باید برگ گیاه کراسولا یا خرفه ای رو برای بونسای کردن کوچک کنم ؟؟؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.