آموزش تکثیر و قلمه زدن گل رز و گل محمدی

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی : استفاده از قلمه ساقه یکی از راه‌های متداول تکثیر رزها و گل محمدی است. قلمه‌ها را می‌توان در دو زمان از سال تهیه کرد یکی قلمه‌های تهیه شده از چوب سبز که در انتهای فصل گلدهی از ساقه‌های بدون گل و به طول حداقل ۱۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند.

 

از آنجایی که این قلمه‌ها دارای برگ هستند می‌بایست تعداد برگ‌های آنان را کاهش داد و باقی گذاشتن یک دسته برگ در انتهای قلمه کافی است. حتی در همان یک دسته برگ نیز می‌توان تعداد برگچه‌ها را نیز کاهش داد.

 

وجود تعداد زیادی از برگ موجب از دست دادن  آب قلمه می‌شود و این به ضرر ریشه زایی است. نوع دیگر قلمه قابل تهیه از گیاهان رز قلمه‌های چوبی است که در انتهای فصل پاییز و بعد از ریزش برگ‌ها از قسمت‌های چوبی و ساقه‌های بالغ گیاه و به طول ۱۵-۲۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند.

 

هنگام جداسازی قلمه‌ها از گیاه مادری بهتر است که برش را از زیر ناحیه گره بزنیم (ناحیه گره ناحیه اتصال برگ به ساقه است) و برش به شکل شیب زده شود و یا اینکه بخصوص در مورد قلمه‌هایی که از چوب سبز تهیه می‌شوند زخمی بر روی پوست انتهای قلمه ایجاد شود (تصویر در قسمت پایین موجود است). این کارها به ریشه زایی قلمه کمک می‌کنند.

 

قلمه‌ها را می‌توان در مخلوط سبکی که علاوه بر نگهداری رطوبت، از تهویه و زهکش خوبی برخوردار باشد کشت کرد. از جمله این مخلوط‌ها می‌توان به مانند خاک برگ+ پرلیت (حجم مساوی)، خاک برگ+ شن (حجم دو قسمت خاک برگ +یک قسمت شن)، کوکوپیت +پرلیت (دو قسمت کوکوپیت +یک قسمت شن) اشاره کرد.

 

مخلوط خاکی را قبل از قرار دادن قلمه‌ها به خوبی خیس کنید و نیم ساعت صبر کنید تا آب اضافی مخلوط خارج شود و سپس می‌توانید برای کاشت قلمه‌ها از آن استفاده کنید. حداقل نیمی از طول قلمه باید در بستر کاشت فرو رود. سپس با انگشتان دست خاک اطراف قلمه‌ها را محکم کنید و آبیاری کنید تا قلمه‌ها در جای خود مستقر شوند.

 

گلدان حاوی قلمه‌ها را در محیطی روشن اما به دور از نور خورشید و با دمایی حدود ۲۰-۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شوند. در مورد قلمه‌های سبز حفظ رطوبت هوا بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از روش کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه‌ها و یا غبار پاشی روزانه به حفظ رطوبت هوا در اطراف آنان کمک کرد. محیط کاشت نیز باید همواره مرطوب بماند تا ریشه‌ها شکل گیرند. شکل گیری ریشه‌ها حدود ۸ هفته به طول می‌کشد.

قلمه رز
قلمه چوب سبز. در این نوع قلمه برگ وجود دارد درحالی‌که در قلمه چوبی که در زمان استراحت و رکود گیاه تهیه می‌شود این برگ‌ها وجود ندارند.

قلمه گل محمدی
قلمه‌های چوبی و بدون برگ که در فصل رکود تهیه می‌شوند

 

آموزش قلمه زدن
برش را از زیر ناحیه گره و به شکل شیب‌دار ایجاد می‌کنیم. برداشتن کمی پوست از پایین قلمه به ریشه زایی بهتر آن کمک می‌کند.

 

طریقه قلمه رز
قلمه‌ها حداقل یک دوم و به شکل بهینه دو سوم از طول آنان می‌بایست در بستر کاشت قرار گیرد.

 

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی
قرار دادن قلمه در بستر کاشت و کشیدن پلاستیک شفاف به منظور افزایش رطوبت هوای اطراف قلمه

 

آموزش هرس گل رز:
در طی فصل رشد گل‌های پژمرده را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف تولید بذر و دانه نشود بلکه صرف تولید گل‌های جدید شود.

برای جداسازی حتماً از وسیله‌ای تیز استفاده کنید. جدا کردن با دست می‌تواند به ساقه‌های گل آسیب برساند. برش را در حدود ۰٫۵ سانتیمتری از بالای محل اتصال برگ به ساقه بزنید. همچنین هر چند وقت یک‌بار ساقه‌های کوچک و خشکیده‌ای که در مرکز بوته قرار دارند را جدا کنید.

هرس اصلاحی و تربیتی گیاه را باید در فصل رکود انجام داد. ساقه‌های ضعیف را می‌توان از نزدیکی سطح زمینی قطع کرد اما ساقه‌های قوی‌تر را می‌توان کوتاه کرد به نحوی که یک سوم و یا نیمی از طول آنان باقی مانده و بقیه قطع شود.

البته این نحوه هرس در رابطه با رزهای مینیاتوری بوته‌ای است رزهای بالا رونده مینیاتوری به نحو دیگری هرس می‌شوند. هرس این رزها نیز در اواخر زمستان و اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه انجام می‌شود. ابتدا ساقه‌های شکسته و بیمار و سرمازده حذف می‌شوند.

ساقه‌های سالم و بلند نگه‌داشته می‌شوند اما به طور آنهایی که خارج از شکل و فرم تربیتی گیاه رشد کرده‌اند را می‌توان کوتاه کرد. ساقه‌های فرعی را که قبلاً گل دهی داشته را می‌توان تا ساقه اصلی کوتاه کرد. بعد از کوتاه کردن باید بر روی این ساقه‌های فرعی یک یا دو جوانه باقی بماند که بعداً بتوانند رشد کنند.

توجه داشته باشید که رزهای مینیاتوری بالارونده (و اصولاً تمامی انواع رز بالارونده) در دو سال اول بعد از کاشت در باغچه منزل و یا در گلدان نیازی به عمل هرس ندارند.

هرس رز
برش صحیح در زمان قطع ساقه ها به منظور هرس

 

مقاله آموزش تکثیر هاورتیا از برگ را حتما بخوانید. کلیک

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

155 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل رز و گل محمدی

  1. سالار گفته:

    سلام خسته نباشید

    امکانش هست قلمه ی رز رو فقط تو پرلیت کاشت؟دیدم تو جواب هاتون نوشتین امکانش هست سوالم اینکه بعد یک هفته شروع میکنه به ریشه دار شدن تو پرلیت هیچ مواد مغزی نیست که ریشه ها ازش تغذیه کنن چطوری بزرگ میشه تو بازه ی ۸ هفته؟

    اون ترکیبی که نوشتین هیچ کدوم رو ندارم امکانش هست فقط تو پیت ماس بزارم؟
    بعد ریشه دار شدن ترکیب خاکش چی هستش؟
    و سوال آخر الان میشه قلمه گرفت برج ۳ هستیم یا موند پاییز؟

    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، الان هم میتونید قلمه بگیرید از شاخه های جدیدی که امسال رشد کردن میتونید قلمه بگیرید،پاییز از شاخه های خشبی میتونید قلمه بگیرید،برای ریشه دار کردن میتونید از ترکیب پیت ماس وپرلیت استفاده کنید پیت ماس به تنهایی فشرده میشه وتخلخلش کمتر هست ولی وقتی با پرلیت ترکیب بشه تخلخلش زیاد میشه،پرلیت یک نوع سنگ اتشفشانی هست که حاوی مواد معدنی هست وبا هر بار ابیاری مواد معدنی ازاد شده ودر اختیار گیاه برای تغذیه قرار میگیره وباعث رشد گیاه میشه ،از پرلیت بتنهایی هم میتونید برای ریشه دار کردن قلمه ها ستفاده کنید. بعد از ریشه دار شدن قلمه میتونید داخل ترکیبی از خاک باغچه تمیز وضدعفونی شده، خاک برگ ومقداری ورمی کمپوست کشت کنید. البته ترکیبهای زیادی برای کشت وجود داره که میتونید از اونها هم انتخاب کنید.

  2. شاهین گفته:

    با سلام.من چند سوال داشتم راجع به قلمه زدن در کوکوپیت و پرلیت/.۱_اینکه درصد کوکوپیت به پرلیت در بستر واسه قلمه زدن چقدر میباشد..۲_بعد از قلمه چه کود یا سم یا همان قارچ کش و یا حشره کشهایی بهتره.۳_بعد از چند مدت میتوان قلمه را از بستر ویا از سینی های مخصوص قتمه زنی در گلخانه به گلدان انتقال داد..و چطور وچگونه؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از کوکوپیت بتنهایی هم میتونید برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده کنید یا بصورت مساوی کوکوپیت وپرلیت رو ترکیب کنید. بعد از قلمه زدن بهتر هست ابیاری با محلول قارچ کش انجام بشه نیازی به محلول حشره کش نیست، از قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب،کود دهی بعد از ریشه زایی وشروع به رشد قلمه ها،یک الی دو ماه بعد از ریشه دارشدن میتونید تک کنید یا به گلدان اصلی انتقال بدید.

  3. محمد نیکویی گفته:

    سلام .ممنون به خاطر پاسخگوییتون ..ما یه گل محمدی تو باغچه حیاط داریم چه جوری میشه گل تو باغچه رو به گلدان منتقل کنیم …اگه در حیین در اوردن گل یکم از ریشه کنده بشه مشکلی ایجاد نمیکنه؟؟لطفا توضیح کامل بدین چه جوری تو گلدان میشه گذاشت ….گل محمدی تو حیاط خونس نه نور میگیره نه رسیدگی میشه بهش چون حیاط دست مستاجره رسیدگی نمیکنن بهش ..لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه رو کامل ابیاری کنید یک روز بعد بابیل اطراف خاک گیاه رو زیرو رو کنید وبه ارامی گیاه رو از خاک در بیارید وداخل گلدانی که از حجم ریشه ها یک الی دو سایز بزرگتر باشه بکارید الان فصل جابجایی گلها وگیاهان هست مقداری از ریشه هم جدا بشه مشکلی بوجود نمیاد،میتونید مقداری هم کود دامی داخل خاک گیاه ترکیب کنید، بعد از کشت بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد به محیط پرنور انتقال بدید. میتونید موقع کشت شاخه ها رو هم هرس کنید.

  4. محمد نیکویی گفته:

    سلام خسته نباشید ..گل رز هلندی من چند روزه غنچه داده ولی باز نمیشه چرا؟؟؟؟ …قلمه گل محمدی ۲۴روزه کاشتم یه سری روشون برداشتم دیدم برگ هاش پژمرده شدن برگ هاشو بریدم ..دوباره گذاشتم چند تا حفره هم ایجاد کردم. ولی الان خشک شدن ..چیکار کنم..ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، دما زیاد باشه باز شدن گلها به تعویق میفته، همینطور کمبود نور،بهتر هست یکی از قلمه ها رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید اگر قلمه ها خشک شده باشند دیگه نمیشه کاری کرد. قلمه ها باید در جای ثابتی باشند وزیاد دستکاری وجابجا نشند ورطوبتشون نباید کم بشه در غیر این صورت خشک میشند.

  5. محمد نیکویی گفته:

    با تشکر از راهنماییتون ..امروز چند تا حفره روی کاور ایجاد کردم برای تهویه هوا .تمام برگهای قلمه پژمرده شدن …میخاستم سوال کنم ایا قطع کردن برگ های قلمه کمکی به ریشه زایی قلمه میکنه یا نه ..قلمه خشکیده را اوردم داخل اتاق چون محیطش گرم تر از جای قبلیع کار درستیه یا نه .امروز روز ۱۸قلمه هاست تا چند وقت باید کاور روشون باشه ؟؟چه جوری کاور هارو بردارم و بزارم …بعد ریشه زایی میتونم قلمه را به گلدان مستقل خودش انتقال بدم ؟؟؟؟

    بعد ببخشید من یه گل ساناز دارم …دیدم داره خشک میشه گلدونش عوض کردم بازم خشک شد و برگ هاش پژمرده ‌‌‌‌‌..اوردمش تو اتاق ..هرس هم کردم …میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بله تمام برگهای قلمه رو باید جدا کنید تا نیروی گیاه صرف ریشه زنی بشه،تقریبا ۸ هفته زمان میبره تا قلمه ها ریشه دار بشن،کاور رو هم میتونید بعد از هشت هفته بمرور زمان بردارید،بعد از برداشتن کاور حتما رطوبت محیط رو افزایش بدید،تاحد امکان بهتر هست قلمه ها رو حابجا نکنید ودر جای تابت دمای بین ۲۰الی۳۰ درجه نگهداری کنید،قلمه هایی رو که خشک شدند از خاک خارج کنید، حدود ۶ ماه الی یک سال بعد میتونید به گلدان جداگانه انتقال بدید. در مورد گیاه ساناز شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. محمد نیکویی گفته:

    سلام .خسته نباشید ..من بیست روزه گل محمدی قلمه زدم و کاشتم تو خاک ..خیلی خوب رشد کرد و برگ جدید داد ..امروز پلاستیک روشو برداشتم تا هوا ازاد بخوره برگ هاش بیشترش پژمرده شدن میشه راهنماییکنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، کاور رو بهتر بود بمرور زمان برمیداشتید، بیکباره رطوبت محیط کم شده به همین دلیل قلمه ها پژمرده شدند مجدد کاور کنید وکاور رو سعی کنید زمانی که هوا خنک هست کامل بردارید اوایل صبح یا شب.

  7. وفا گفته:

    با سلام و وقت بخیر، قلمه رزهای من توی آب بوده و جوانه زده و شاخ و برگ جدید درآورده ولی هنوز ریشه نزده چکار باید بکنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید داخل کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید بعد از ریشه زنی داخل خاک انتقال بدید.

  8. هلاله گفته:

    سلام مجدد. طی سوال قبلیم صاحب گلخانه قلمه ها را فقط در پریلیت ( بدون خاک) گذاشتن برام توی همون بمونه بمدت ۸ هفته یا باید خاک قاطیش کرد ؟! بعد الان با گذشت یک هفته بعضی از قلمه هام برگهاشون پژمرده شده و برگها در حال خشک شدنه. بنظرتون این روند طبیعیه یا مشکلی هست ؟! یه سوال دیگه هم اینکه قلمه ها از اول تعدادی شته و آفت داشت نیاز به سم پاشی داره یا نه ؟! چیکارشون کنم.؟! ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، داخل پرلیت هم ریشه میزنند نیازی نیست بستر رو عوض کنید ،بعد از ریشه زنی میتونید داخل خاک انتقال بدید ،بستر رو باید مرطوب نگهدارید ویا کاور کنید که رطوبت از دست ندند،رطوبت کم باشه قلمه ها خشک میشن وریشه زایی انجام نمیشه، باید از قسمتهای سالم گیاه قلمه میگرفتید میتونید با سم حشره کش یک بار قسمتهای الوده رو سمپاشی کنید بعد کاور کنید که بقیه افات هم از بین برند.

  9. هلاله گفته:

    سلام ممنون از سایتتون. من از یک گلخانه حدود ۱۰ الی ۱۲ عدد قلمه گل محمدی و رز گرفتم همونجا برام در پرلیت گذاشتن و به خانه انتقال دادم. سوال ایا باید هر روز تا گذشت ۸ هفته برای ریشه زایی به گلدان اب مختصری برای حفظ رطوبت داد یا یک روز در میان ؟! ایا با حفظ رطوبت نیاز به گذاشتن پلاستیک روی گلدان هست یا نه ؟! ضمنا من روزهایی که خانه نیستم قلمه ها را در نورگیر خانه میذارم و ظهرها که برمیگردم به پشت پنجره انتقال میدم تا نور غیرمستقیم خورشید بخورن ایا کارم خوبه ؟!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،خاک رو باید مرطوب نگهدارید ونگذارید خشک بشه هر زمان حس کردید سطح خاک رطوبت از دست داده ابیاری کنید بهتر هست کاور کنید تا رطوبت حفظ بشه،در محیطی که نیمه سایه باشه نگهداری کنید، نور مستقیم یا زیاد باعث خشک شدن قلمه ها میشه.

  10. لیلیوم گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من حدود ۴۰ روز پیش قلمه های رز رو در کوکوپیت کاشتم .پلاستیک کاور نکردم اما هرروز بهشون آب میدم .الان بیشترشون برگ جدید دادن.برگ جدید نشانه ریشه هست؟
    چقدر طول میکشه ریشه زایی تکمیل بشه واز کی باید آب دادن رو کنم؟آیا نیاز به کاور پلاستیکی هست و درین مرحله کاور کنم مشکلی پیش نمیاد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید برای اطمینان از ریشه زنی، یکی از قلمه ها رو به آرامی از خاک دربیارید وبررسی کنید، اگر ریشه زده باشند نیازی به کاور کردن نیست ولی خاک رو مرطوب نگهدارید.

  11. محمدسپاهانی گفته:

    درود بر کارشناس محترم میهن کاکتوس
    پیرو سوال قبلی چندتا مورد در مورد فلفل و نشاء فلفل بود که خواستم لطف کنید و راهنماییم کنید?
    من بذره فلفلم را قبل از نشاء درون قارچ کش خوابوندم که انشالله طی دوران میوه دهی به مشول کمتری بخوریم.
    من امسال تازه سال اولی هست که میخوام تو کار فلفل بیام و با حدود ۳هزار نشاء شروع کنم. البته دوسال تو حیاط خونه بصورت پایلوت نشاء آماده توی باغچه ۱۰متری کاشتم. ولی چون هر دوسال نشاء مختلف کاشتم و فروشنده اصلن نمیدونست این نشاء از بذر چه فلفلیه و نوعش چیه! تصمیم گرفتم نشاء را خودم تولید کنم که بدونم بذر فلفلم چیه و از چه رقمیه که سالهای بعد هم بدونم چه بذری تهیه کنم.
    اما سوالاتم: در طی اون ۸ تا ۱۰ هفته نشاءگیری آیا لازمه تقویتی یا کود خاصی به نشاءهام بدم که طی دوران کشت روی مقاومت بوته و میوه دهی تاثیری داشته باشه؟؟
    به نظر شما بذر فلفل بومی بهتر جواب میده یا بذرهای F1 ؟؟ البته من از چندین مغازه ای که در اصفهان بذر فلفل داشتند، پیگیر بذر F1 بودم که نداشتند ولی بذر پلمپ مارک کشتزار تهیه کردم که به نظر میرسه بذر خوبی باشه.
    و سوال آخر پس از انتقال نشاءهام به زمین اصلیم بجز کود تقویتی آهن که باید ماهی یکبار به بوته ها داده شود آیا کود و تقویتی دیگری که به گلدهی و باردهی بوته فلفل قلمی کمک کنه سراغ دارید یا نه؟؟؟؟
    و درآخر ضمن تشکر فرادان از این سایت و مسول و ادمین محترمش خواهش دارم اگر جنابعالی نکته ای به ذهنتون میرسه که در فرآیند نشاءگیری فلفل قلمی و همچنین مراقبت از بوته اصلی که باعث بهبود کیفیت فلفل هام بشه آگاهید ممنونتون میشم بفرمایید. واقعیتش بعد از ۴سال بیکاری یه زمین ۵۰۰متری از اقوام اجاره کردم، نمیخوام ریسک کنم برای همین با متراژ پایین شروع کردم که اگر خوای ناکرده نشد، بیشتر از ۲۰ تا ۳۰میلیون متضرر نشم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،برای تقویت، کودهایی که حاوی پتاس وفسفر هستند باید قبل از نشإ داخل خاک ترکیب کنید، میتونید از کودهای دامی کاملا پوسیده هم استفاده کنید، بعد از نشإ ورویش باید کود ازته هم به گیاه بدید تا میوه دهی سریعتر انجام بشه بعد از نشإ ورشد رویشی کوددهی ازته انجام نشه میوه دهی به تاخیر خواهد افتاد.بذرهای f1هیبرید هستند وسال اول کشت محصول خوبی میدن ولی بذر بوجود امده از این محصول عقیم هستند وکشت هم بکنید سبز نخواهند شد، اگر قصد بذر گیری هم دارید بهتر هست از بذرهای بومی استفاده کنید. بعد از نشا میتونید با کودهای ازته جوانه ها رو تقویت کنید بعد از گلدهی کوددهی باید قطع بشه. برای تهیه این نوع کودها میتونید به فروشگاهای لوازم کشاورزی در محل زندگی مراجعه کنید، برای پرورش و دریافت محصول خوب باید خاک مناسبی برای کشت نشإ ها انتخاب کنید جوانه فلفل در خاک های شنی ورسی ویا لومی ورودخانه ای رشد خوبی خواهد داشت بشرطی که کوددهی بموقع انجام بشه ونور وابیاری منظمی داشته باشند.

  12. محمد سپاهانی گفته:

    با درود فراوان
    پیرو سوال قبلی خواستم بپرسم :
    متاسفانه گل مادری که میخوام ازش قلمه بگیرم، دوساله که فصل بهار و در زمان گل دادن و سبز شدن شته میزنه! سم پاشی هم کردم و چند سری سم دیازنون هم زدم، شته ها کم شد و کلن از بین نرفتند، سوالم اینه الان قلمه هایی که میخوام بگیرم آیا لازمه الان بهش سم بزنم یا لازمه قبل از قلمه گرفتن به گل اصلی و مادر سم بزنم؟؟ آیا تاثیری داره یا نه؟؟ نمیخوام قلمه ها هم به شته گرفتار بشند، چون اونها هم بعد از ریشه دادن باید در مجاورت همون گل اصلی و مادر کاشته شوند.
    تقاضا دارم راه رهایی از دست این شته های گوگولی مگولی که گلدهی بوته را شدید کاهش داده اند را بفرمایید.
    مجددن ازتون سپاسگزارم
    چقدر خوبید شما

    • کارشناس 1 گفته:

      باید افتها کاملا از بین برند بعد قلمه بگیرد، نباید افتی روی قلمه ها باشه، در غیر اینصورت قلمه ها از بین میرند، ابتدا گیاه مادری رو کامل درمان کنید وبعد از بهبود کامل قلمه بگیرید.اگر حشره کش دیازینون جواب نداد میتونید از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید، یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید ودو بار بافاصله یک هفته گیاه رو کامل سمپاشی کنید.

  13. محمد سپاهانی گفته:

    درود بر این سایت و ادمین محترم که پاسخ گوی همه سوالات هموطنانم بوده و هست
    سوال اول: من میخوام گلدانهای حاوی قلمه محمدی و رز را در یک اتاق نورگیر که دماش را چون الان هوا سرده بابد بخاری بزارم، تامین کنم. آیا برای ایجاد رطوبت مورد نیاز اگر طی ۲۴ساعت چند ساعتی از دستگاه بخور سرد استفاده کنم کافیه یا حتمن باید پلاستیک بکشم روش و اینکه چند درصد رطوبت لازمه؟؟؟
    سوال دوم: آیا اگر از خاک مناسب که شامل پرلایت و پیت ماس و کوکوپیت و ماسه و خاک برگ هست استفاده کنیم اولا درصد همه اینها چجوری باید باشه و آیا در چنین خاک مقوی باز هم به هورمون ریشه زایی نیاز داریم یا نه؟؟؟
    سوال سوم: معمولن اگر الان که اوایل بهمن هست قلمه بزنیم اواخر اسفند یا اوایل فروردین باید قلمه ها ریشه بدهن، آیا قلمه ها را میتونیم اواخر فرودین به خاک باغچه انتقال بدیم یا باید صبر کنیم؟ قلمه رز چون دیرتر ریشه میده و تقریبا اواسط تابستون ریشه دار میشه کی باید به خاک باغچه منتقل کنیم؟؟
    سوال آخر: جنابعالی در مورد نشاء فلفل قلمی و کلن بذر فلفل سبز قلمی و بوته فلفل اطلاعاتی دارید که ازتون بپرسم؟؟؟
    بینهایت سپاسگزارم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،دمای نگهداری باید بین ۲۰الی۱۸درجه باشه اگر کاور کنید بهتر هست،رطوبت بین ۶۰الی۷۰ درصد، میتونید از دستگاه مه ساز در کنار گیاهان استفاده کنید،به قسمت مساوی میتونید استفاده کنید یا از هر نوع یک پیمانه ترکیب کنید،هورمون ریشه زایی به تسریع در ریشه زایی کمک میکنه، استفاده بکنید بهتر هست،شرایط برای ریشه زنی ایدال باشه تا دو ماه ریشه میزنند، زمانی که قلمه ها چهار برگ حقیقی سبز کردند میتونید داخل باغچه انتقال بدید،برای نشإ فلفل زمانی که بوته ها چهار برگ حقیقی در اوردند وقدشون بین ۱۰الی۱۵ سانت شد میتونید نشإکنید.

  14. Javadchian گفته:

    واقعا مطلبتون کاملا رسا و مفید بود از اون عالی تر پاسخ به دوستان.که من هم جوابم رو گرفتم.پیروز باشید ⁦(✿ ♡‿♡)⁩

  15. نجمه گفته:

    یعنی مگر اول نباید شاخه رو از درخت جدا کنیم بعد این شاخه جدا شده رو داخل آب مگر نباید بزاریم چه مدت باید بزاریم؟
    یعنی به که شاخه جدا کردیم چکار کنیم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      قبل از قلمه گرفتن۲۴ ساعت قبل گیاه رو کامل ابیاری کنید بعد با یک وسیله تیز وضدعفونی شده قلمه بگیرید، نیازی نیست قلمه رو داخل اب بگذارید،انتهای قلمه ها رو به هورمون ریشه زایی اغشته کنید وداخل خاک سبک بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید.

  16. نجمه گفته:

    سلام وقت به خیر چه مدت باید شاخه انتخاب شده برای قلمه رو در پلاستیک آب قرار داد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، سوالتون رو کامل متوجه نشدم، منظورتون این هست که داخل اب میخواهید ریشه دار کنید یا منظور از پلاستیک اب چی هست؟

  17. امیر تحقیقی گفته:

    دوست عزیز برخلاف نظر کارشناس قلمه برگذار را باید از ساقه هایی که دارای گل هستند گرفت البته گلهای آن حذف گردد

  18. aram گفته:

    سلام خیلی ممنون بابت مطالب با ارزشی که تو سایت به اشتراک میزارید
    یه سوال داشتم تو این فصل از سال که اواخر گلدهی هستش میخوام قلمه بگیرم به نظرتون از نوک شاخه به پایین از چندمین خوشه برگ به پایین قلمه بگیرم بهتره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،قلمه رو باید از شاخه هایی که گل ندارند به اندازه ۱۰ سانت جدا کنید، برای اطلاع بیشتر پیشنهاد میکنم مطالب رو کامل مطالعه بفرمایید وعکسهارو برای انجام کار مشاهده بفرمایید.

  19. فاطمه گفته:

    سلام . من یک گل رز رونده در باغچه دارم . میتونم گل محمدی را بهش پیوند بزنم ؟ اگه میشه چطوری؟ ممنون

  20. آرزو گفته:

    سلام من اخرای زمستون قلمه رزگرفتم اوایل کمی رنگ قلمه هاعوض شدوبرگاشم خشک امابعدیه ماه دوباره جوانه زدوبرگای جدیددراورداماالان بازبرگاش داره زردوخشک میشه نمیدونم علت چیه میشه راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری زیاد، کمبود رطوبت محیط،دمای زیاد،الوده بودن خاک باعث این مشکلات میشه بهتر هست این موارد رو چک کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.