آموزش تصویری قلمه زدن کاکتوس ، بهترین فصل برای ریشه دار کردن گل کاکتوس

آموزش قلمه زدن کاکتوس

قلمه زدن کاکتوس‌ ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان دوست داشتی است. قلمه زدن یعنی از طریق برگ یا شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه برای به وجود آوردن گیاهی جدید استفاده کنیم.

اکثر کاکتوس‌ها را به راحتی می‌توان ریشه دار کرد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی میهن کاکتوس به زبان ساده و همراه تصویر قلمه زدن کاکتوس‌ها را آموزش می‌دهیم. شما می‌توانید تمامی سؤالات خود را در پایین مقالات قرار دهید تا پاسخ داده شود.

 

بهترین زمان برای قلمه زدن کاکتوس چه زمانی است؟

تقریبا در هر فصلی میتوان گیاه کاکتوس را قلمه زد و ریشه دار کرد ولی بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس‌ها فصل رشد آنها می‌باشد که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد و بهتر است در زمانی که گیاه در خواب است (از اواسط پاییز تا اوسط زمستان)  قلمه زنی نکنید.

 

مراحل تصویری قلمه زنی گل کاکتوس

قلمه زدن کاکتوس
تصویر شماره یک

تصویر شماره یک: ابتدا قسمتی از گیاه را برای ریشه دار کردن انتخاب می‌کنیم. بهتر است قسمتی از گیاه که حداقل بیشتر از یک سال سن دارد انتخاب کنیم، در این صورت شانس ما برای ریشه دار کردن بیشتر خواهد بود.

برش راکت کاکتوس اپونتیا
تصویر شماره دو

تصویر شماره دو: سپس به آرامی با یک جسم تیز مانند تیغ یا کاتر ضدعفونی شده به آرامی بخش مورد نظر را جدا می‌کنیم. بهتر است چند روز قبل از برش گیاه را آبیاری کنیم تا آب کافی در بافت‌های گیاه وجود داشته باشد.

ریشه دار کردن کاکتوس
تصویر شماره سه

تصویر شماره سه: بعد از برش قسمت برش داده شده کاکتوس را در محلی خنک و سایه تا زمانی که قسمت برش داده شده خشک می‌شود و به اصطلاح پینه می‌بندد قرار می‌دهیم. چون در صورت عدم خشک شدن قسمت برش شده بلافاصله بعد از کاشت در گلدان در اثر بیماری‌های قارچی از بین خواهد رفت. مدت زمان خشک شدن بخش برش داده شده به نوع کاکتوس و اندازه آن بستگی دارد و در حدود ۳ تا ۱۵ روز ممکن است طول بکشد.

خاک کاکتوس
تصویر شماره چهار

تصویر شماره چهار: برای قلمه زدن کاکتوس‌ها و ریشه دار کردن آنها از خاک کاکتوس استفاده می‌کنیم با ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت. برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر باید خاک بستر کاشت را با قارچ کش ضدعفونی کنیم. البته بسیاری از گونه‌های کاکتوس به راحتی در این ترکیب خاک ریشه دار می‌شوند و نیازی به ضدعفونی نیست. گلدان یا ظرف مورد نظر برای قلمه زدن باید دارای سوراخ کف گلدان باشد.

قلمه کاکتوس
تصویر شماره پنج

تصویر شماره پنج: بعد از خشک شدن قسمت برش قلمه، آن را در خاکی که از قبل آماده کرده‌ایم می‌کاریم. در حدود ۱-۳ سانتیمتر از قلمه در خاک فرو کنیم برای ریشه دار شدن کافی است.

نور کاکتوس
تصویر شماره شش

تصویر شماره شش: تقریباً کار قلمه زدن کاکتوس به پایان رسیده حال تا زمانی که گیاه جدیدمان ریشه دار می‌شود، آن را در جایی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم. به علت نداشتن ریشه آفتاب مستقیم باعث از دست دادن سریع آب قلمه خواهد شد و باعث سوختگی و خرابی آن می‌شود.

ابیاری کاکتوس
تصویر شماره هفت

تصویر شماره هفت: قلمه کاشته شده کاکتوس را نباید بلافاصله بعد از کاشت آبیاری کنید، زیرا هنوز ریشه‌ای برای جذب آب ندارد و رطوبت بالا باعث خراب شدن قلمه خواهد شد. معمولاً یک هفته بعد از کاشت قلمه شروع به آبیاری می‌کنیم. ابتدا با مقدار خیلی کم و بعد از سه هفته قلمه کاشته شده را می‌توان به صورت معمولی مانند سایر کاکتوس ها آبیاری کرد.

نکته: تصاویر بالا مربوط به کاکتوس اپونتیا یا به صورت عامیانه کاکتوس زبان مادر شوهر می باشد. ولی این روش برای تمامی کاکتوس ها کاربرد دارد.

نویسنده: کاظم دروگریان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

383 دیدگاه برای “آموزش تصویری قلمه زدن کاکتوس ، بهترین فصل برای ریشه دار کردن گل کاکتوس

  1. علی صادق پور گفته:

    سلام. من مدتی پیش برای نجات کاکتوسم کمک خواستم و شما مراحل به من گفتید من همه رو انجام دادم بخش سالمو برش زدم،گذاشتم سه تا پونزده روز پینه بننده و بعد یک هفته در تاریکی و خنکی باشه. دیروز اولین روزی بود که باید با ابپاش خیلی سطحی بهش اب میدادم ولی متوجه یع حالت نرمه و گندیگی شدم برای مطمئن شدن از وجود ریشه جدید از خاک درش اوردم. اما ریشع نداده بود و به این حالت درومده بود من توی مراحل فقط به خاک قارچ کش نزدم… کدوم کارم اشتباه بود اصلا این حالت خوبه یا بد من دوباره به خاک برگردوندم گذاشتمش تو همون حالت قبلی تا اگه مشکلی نداره صبر کنم یا دوباره برش بزنم و اشتباهمو جبران کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست از خاک ضدعفونی شده وتمیز استفاده کنید ،اگر انتهای قلمه پوسیده ونرم شده بهترهست قسمت نرم وپوسیده رو با چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید تابه اوند سالم برسید بعد مجدد در محیط سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد بکارید.

      • علی صادق پور گفته:

        اخه دفعه قبل همین کارو کردم پس چرا خراب شد.؟
        )من عکسم گذاشتم چرا نشون داده نمیشه دوباره می ذارم
        .

        • کارشناس 1 گفته:

          احتمالش هست که انتهای قلمه کامل خشک نشده باشه یاخاک الوده یا خیس بوده یا ابیاری رو زود شروع کردید، همه ی این موارد باید بادقت انجام بشه، برای ارسال عکس از سایت یو اپلود استفاده کنید ارسال عکس در قسمت نظرات مشکل داره.

  2. صابر گفته:

    سلام خسته نباشید.
    اگر قلمه از کاکتوسی که خواب هستش تهیه بشه امکان داره که ریشه دار نشه یا دچار پوسیدگی بشه ؟ در صورتی که قلمه ها رو بعد از کشت داخل بستر در شرایط دمایی قرار بدیم که بیشتر از دمای خوابشون باشه چی امکان داره احتمال ریشه دار شدن بیشتر و زمان مورد نیاز برای ریشه زایی کمتر بشه؟!
    با سپاس.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگرتمام شرایط رو رعایت کنید ریشه دار میشند، حتما باید قسمت بریده شده کامل خشک بشه بعد بکارید و در دمایی قرار بدید که قلمه از خواب بیدار بشه وشروع به ریشه زایی ورشد کنه.

  3. علی صادق پور گفته:

    سلام من یه کاکتوس خرگوشی دارم هفت سالشه خیلی اتفاق براش افتاده الان این شکلی هستش بلنده ولی فکنم ریشش پوسیده و اروم داره میمیره می خوام نجاتش بدم میشه بخش زنده زو قلمه بزنم؟ با این روش سالم می مونه؟ میترسم نتونم و بمیره چون خیلی ساله دارمش برام خیلی مهمه

    چون مدت طولانی دارمش همیشه درست اب دادم و نورشم خوب بوده خیلی وقتم هست که سایز گلدوش اینه ولی یک ماه فکنم بیشتر بهش اب دادم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ریشه پوسیده شده، از قسمتی که سبز هست بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنیدقسمت زرد رو دور بندازید و قسمت سبز رو در محیط منزل چند روزی نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل گلدان کوچکی که خاک متخلخل داره بکارید دو هفته بعد از کاشت ابیاری رو شروع کنید.

  4. مهسا گفته:

    سلام ،کاکتوس من داخل شیشه بود ،بعد حس کردم داره میگنده، قسمتایشو بریدم و کاملا به گلدون جدیدی منتقل کردم ،ولی کامل داره خشک میشه و فقط قسمت وسطش مونده، اونم که امروز از ریشش جدا شد ،میتونم ریشه دارش کنم؟

  5. فاطمه پناهی گفته:

    سلام ببخشید من از یه گلخانه کاکتوس مادر شوهر رو خریدم تازه قلمه زده شده بودن وارتفاعشون هم تهش ۷ سانت بود شرایط نگهداری بهمن چیز درستی نگفتند الان دوهفته ست گیاه من ریشه نداده من هر دو سه روز آبیاری کردم الان چیکار میتونم بکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاریتون زیاد بوده قلمه ای که ریشه نداره بهتر هست ابیاری بصورت کامل انجام نشه فقط بصورت سطحی باید اب روی خاک اسپری بشه بعد از ریشه زنی ابیاری شروع بشه، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وبررسی کنید اگر پوسیدگی نداشت مجدد بکارید وفعلا تا خشک شدن کامل خاک ابیاری نکنید.

  6. امیرعلی گفته:

    سلام من یه اچینو دارم احساس میکنم داره خراب میشه بعضی از قسم هاش شل شدن با نوک خودکار زدم رفت تو مشکلش چیه باید چیکار کنم،؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا ریشه گیاه پوسیده شده بهتر هست از خاک دربیارید وریشه وتنه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید برای راهنمایی بهتر عکس واضح از گیاه بفرستید.

  7. شیرین گفته:

    سلام و وقت بخیر. بعد از قلمه‌زدن لازم هست کار خاصی برای گیاه مادر انجام بشه یا مشکلی براش پیش نمیاد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر منظورتون قلمه زدن کاکتوسهاست چند روزی در محیط خنک ودور از نور مستقیم نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد به محل اصلی انتقال بدید.

      • شیرین گفته:

        بله در مورد کاکتوسه سوالم، ولی نگران اون گیاهی هستم که قلمه‌ها رو ازش جدا کردم، نه خود قلمه‌ها ?

  8. علی شکرالهی گفته:

    سلام استاد وقت بخیر من کاکتوس هام ۱ روز بعد از جدا کردن گاشتم مشکلی براشون پیش نمیاد؟؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.