معرفی گل حسن یوسف

معرفی گل حسن یوسف

معرفی گل حسن یوسف : حسن یوسف یکی از گیاهان محبوب در ایران است که دارای تنوع و رنگ‌های مختلفی می‌باشد. محبوبیت آن به دلیل آسان بودن نگهداری و تکثیر آن می‌باشد.

نام علمی حسن یوسف Coleus blumei می‌باشد. بومی جنوب شرقی آسیا می‌باشد. در این مقاله آموزش نگهداری آبیاری خاک بیماری‌ها و آفت‌های حسن یوسف همچنین آموزش تکثیر این گیاه توضیح داده می‌شود.

طول ساقه‌های حسن یوسف به حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می‌رسد و می‌تواند تا ۲ متر نیز رشد کند. ارتفاع کل گیاه به حدود ۶۰-۳۰ سانتیمتر می‌‌رسد و به شکل عرضی نیز در حدود ۳۰ سانتیمتر فضا اشغال می‌کند. دارای گل‌های ریز و بنفش رنگ هستند و در بهار و  تابستان گل می‌دهد.

عکس گل حسن یوسف
عکس گل حسن یوسف

 

آبیاری گل حسن یوسف:
بستر کاشت حسن یوسف باید مرطوب نگه‌داشته شود که البته این به معنی خیس و غرقاب شدن خاک نیست. گیاهان جوان در برابر خشکی کشیدن حساس‌تر از گیاهان بالغ هستند. بهتر است قبل از آبیاری سطح خاک را بررسی کنید و اگر سطح خاک رطوبت خود را تا حدودی از دست داده بود گیاه را آب دهید. در طی زمستان از آبیاری گیاه کم کنید اما مراقب خشکی نکشیدن گیاه باشید.

رطوبت بیش از اندازه خاک و همچنین سرد بودن هوا در طی ماه‌های سرد یکی از دلایل شیوع بیماری‌های قارچی و پوسیدن ساقه‌های این گیاه است. در روزهای گرم رطوبت مکان نگهداری را افزایش دهید و بهتر است که این کار را با روش زیرگلدانی و سنگریزه انجام دهید تا در اثر غبار پاشی و مرطوب شدن برگسار، بیماری‌های قارچی شیوع نیابد.

دلیل دیگر این است که اگر در زمان غبار پاشی از آب‌های با املاح و همچنین سرد استفاده کنید احتمال ظهور لکه‌های سفید رنگ بر روی برگ‌ها وجود دارد بنابراین برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه بدین صورت عمل کنید، ابتدا یک زیر گلدانی را که بزرگ‌تر از زیر گلدانی گیاه است تهیه کنید و داخل آنرا تا لبه آن سنگریزه‌های درشت بریزید. سپس زیرگلدانی را تا نیمه ارتفاع دیواره آن آب بریزید و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید.

مراقب باشید تا ته گلدان حاوی گیاه با آب موجود در زیر گلدانی دوم، تماس نداشته باشد. گرمای محیط آب داخل زیر گلدانی دوم را به تدریج تبخیر کرده و رطوبت مورد نیاز برگسار گیاه را فراهم می‌کند.

شکل گل در گیاه حسن یوسف
شکل گل در گیاه حسن یوسف

نور: 
این گیاه مکان‌های نیم سایه را می‌پسندد در چنین شرایطی رشد رویشی خوبی خواهد داشت. در چنین مکانی آفتاب صبح نسبت به آفتاب بعدازظهر ارجحیت دارد. اگر مکان نگهداری بیش‌از اندازه سایه و تاریک باشد از میزان رشد گیاه و همچنین درخشندگی رنگ‌های این گیاه کم می‌شود، برگ‌ها کم رنگ می‌شوند و یا حتی تغییر رنگ می‌دهند و ساقه‌ها نیز بلند و ضعیف شده و فاصله بین برگ‌ها نیز زیاد می‌شود. اگر به آبیاری و همچنین حفظ رطوبت برگسار توجه شود می‌توان در مکان‌های آفتاب‌گیر هم این گیاه را نگهداری کرد اما رنگ برگسار آن گیاه با زمانی که در مکان سایه و نیم سایه نگهداری شود متفاوت خواهد بود. اشعه مستقیم آفتاب در روزهای گرم موجب سوختن و قهوه‌ای شدن برگ‌ها خواهد شد. همچنین برای رشد یکنواخت برگسار و عدم انحراف آنان به‌سوی نور هر چند وقت یک‌بار گلدان را ۱۸۰ درجه بچرخانید.

 

دما: 
دمای روز ۲۹- ۲۳ درجه سانتی‌گراد و دمای شبانه ۲۱ – ۲۰ برای این گیاه مناسب است البته دما اگر از ۲۴ درجه بالاتر برود باید به تأمین رطوبت هوای مکان نگهداری گیاه نیز توجه کرد. دمای زیاد و خشکی هوا موجب چروکیدگی و خشکیدگی برگسار و در نهایت مرگ گیاه می‌شود. سرمای هوا در طی شب موجب زرد شدن برگ‌ها ویا اصولاً کم رنگ شدن رنگ برگ‌ها خواهد شد. در طی زمستان بهترین دما برای حسن یوسف ۲۰-۱۵ درجه سانتی‌گراد است و البته این گیاه تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد را نیز می‌تواند تحمل کند اما دما در ۴ درجه سانتی‌گراد موجب از بین رفتن گیاه می‌شود. با فرا رسیدن بهار زمانی گلدان را به محیط بیرون از خانه منتقل کنید که دمای هوا به بیش از ۱۵ درجه افزایش یافته باشد.

 

خاک مناسب گل حسن یوسف: 
خاکی با زهکش مناسب و مرطوب نیاز دارد. از جمله ترکیبات بستر خاک حسن یوسف می‌توان به یک قسمت پیت+۳ قسمت خاک معمولی باغچه+ ۲ قسمت پوسته پوسیده درختان+ یک قسمت خاک‌برگ و یا مخلوطی از خاک معمولی باغچه + خاک‌برگ + ماسه اشاره کرد. حسن‌یوسف به خاکی با کمی قلیایی نیاز دارد بنابراین کاربرد آب‌های املاح دار اشکالی ایجاد نمی‌کند و معمولاً از موادی همانند پیت ماس که منجر به اسیدی شدن خاک می‌شوند برای ترکیب بستر کاشت این گیاه استفاده نمی‌شود. در طی فصل رشد بهار و تابستان می‌توان از کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت معمول، برای غذادهی این گیاه استفاده کرد. استفاده از کودهایی با میزان نیتروژن زیاد موجب آبکی شدن و عدم استحکام ساقه‌ها می‌شود و برگ‌ها نیز بد رنگ خواهند شد.

 

آموزش تکثیر گل حسن یوسف:
حسن یوسف به آسانی توسط قلمه ساقه و بذر تکثیر می‌شود برای تکثیر از قلمه فقط کافی است که قلمه‌ها را معمولاً در اواخر تابستان تا اواخر پاییز تهیه می‌کنند قلمه‌ها حداقل به طول ۳ سانتیمتر و به طور مطلوب ۱۵-۱۰ سانتیمتر هستند و از نوک ساقه‌ها تهیه می‌شوند. فقط دو برگ موجود در بالای قلمه نگهداری و مابقی قطع می‌شوند. قلمه‌ها را می‌توان در آب و یا در بستر کاشتی سبک و مرطوب همانند ماسه مرطوب نیز می‌توان کاشت کرد. در صورت استفاده از آب هر ۷-۵ روز می‌بایست آب ظرف حاوی قلمه‌ها را با آب تازه عوض کرد. در طی ریشه زایی قلمه‌ها دمای ۲۳-۲۰ درجه سانتی‌گراد مناسب است. زمانی که ریشه گیاهان شکل گرفت و شواهدی از رشد برگ‌های جدید به‌دست آمد می‌توان از کود ۲۰-۲۰-۲۰ برای کوددهی گیاهان جوان استفاده کرد. در صورت بذر دهی گیاه می‌توان از بذور آن نیز در تکثیر حسن یوسف استفاده کرد. بذرها را بر روی سطح بستر کاشت مرطوبی بگذارید و با دست کمی آنها را به سطح بستر فشار دهید. پوشاندن بذرها لازم نیست زیرا برای جوانه‌زنی به نور نیاز دارند. هر روز بذرها را به وسیله غبار پاشی مرطوب نگهدارید و سطح بستر کاشت را برای حفظ رطوبت با پوششی پلاستیکی بپوشانید. دمای ۲۳-۱۸ درجه سانتی‌گراد برای جوانه زنی بذور کافی است و بذرها در طی ۱۰ روز جوانه می‌زنند.

آفات و بیماری:
یکی از شایع‌ترین آفات حسن‌یوسف شپشک آرد آلود است که معمولاً در برگ ساقه و زاویه بین برگ و ساقه مستقر می‌شود و از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب زردی، بدشکلی، پژمردگی و ریزش برگ‌ها خواهد شد.

مگس سفید آفت دیگر این گیاه است که از شیره گیاه تغذیه می‌کند و ماده چسبناک عسلک را تولید می‌کند که محل مناسبی برای رشد برخی از قارچ‌ها هستند.

آفت حسن یوسف
آفت مگس سفید روی برگ گل حسن یوسف

 

توصیه می شود مقاله کامل در مورد افت مگس سفید را مطالعه کنید. کلیک

شته هم گاهی به حسن یوسف حمله و از شیره گیاهی تغذیه می‌کند که در نتیجه برگ‌ها بخصوص برگ‌های نواحی جوان زرد رنگ و چروکیده می‌شوند. شته‌ها عسلک نیز تولید می‌کنند که در نتیجه سطح برگ‌ها چسبناک می‌شود و محل مناسبی برای رشد برخی از انواع قارچ‌ها است.

کنه‌های تارعنکبوتی نیز آفت دیگر این گیاه است که بر اثر فعالیت آن علاوه بر تشکیل تار در قسمت‌های بسیار جوان گیاه و همچنین نواحی زیرین برگ‌ها، برگ‌ها بد رنگ، چروکیده و خشکیده می‌شوند و در نهایت زرد رنگ شده و می‌ریزند.

آفت کنه تار عنکبوتی
آفت کنه تار عنکبوتی

 

یکی از بیماری‌های قارچی این گیاه سفیدک پودری Podery mildew است که در ابتدا بر روی برگ‌ها لایه‌ای سفید رنگ تشکیل می‌شود و به‌تدریج قهوه‌ای‌رنگ می‌شود و ممکن است برگ‌ها به هم بپیچند و چروکیده شوند.

سفیدک دروغین Downy mildew نیز بیماری دیگر این گیاه است که منجر به شکل گیری لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی پشت و روی برگ و ریزش برگها می‌شود. بیماری دیگر بیماری ویروسی لکه نکروزه گل حنا است که منجر به بروز لکه‌های قهوه‌ای و یا زرد نامنظم بر روی برگ‌ها و کوتاهی قامت و بدشکلی گیاه خواهد شد. حشره تریپس عامل اصلی شیوع این بیماری است.

گل حسن یوسف
بیماری سفیدک دروغین. در تصاویر A,C,D وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ و در تصویر B ریزش برگ‌ها را بر اثر این بیماری مشاهده می‌کنید.

بیماری حسن یوسف
لکه‌های ایجاد شده توسط بیماری ویروسی. البته گاهی لکه‌ها قهوه‌ای رنگ و به شکل‌های نامنظمی هستند.

 

هرس حسن یوسف:
برای آنکه گیاه به شکل بوته رشد کند می‌توان از ساقه‌های مرکزی گیاه در حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد تا رشد جوانه‌های جانبی تحریک شود. البته شاخه را از نزدیکی سطح خاک هم می‌توانید قطع کنید و مشکلی برای رشد بعدی این شاخه ایجاد نمی‌شود. عمل کوتاه کردن شاخه‌های حسن یوسف عملی اجتناب ناپذیر است در غیر این صورت شاخسار بیش از اندازه بلند و علفی خواهند شد و بخصوص در گیاهانی که اصطلاحات پیر شده‌اند موجب بدشکلی گیاه خواهد شد. برای حفظ قدرت رویش گیاه زمانی که ساقه‌های گل شکل گرفتند می‌توان آنان را جدا کرد.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

242 دیدگاه برای “معرفی گل حسن یوسف

  1. .mahan گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من هی مزاحمتون میشم
    میخواستم بپرسم که من این۲کاکتوس رو امروز از یه دستفروش خریدم
    به نظرتون سالم
    یکی هم تقریبا چندساله هسته و کی گل میدن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، خواهش میکنم در خدمتتون هستیم، سمت راستی نوتو خورشیدی هست حدودسه ساله سمت چپ مامیلاریا حدود دو ساله مامیلاریا بالای دو سالگی گل میده نوتو خورشیدی بالای پنج سالگی، سالم هستند فقط مامیلاریا مقداری کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  2. .mahan گفته:

    یکی هم این بعضی برگ هاش نوکش سوخته بخاطر کمبود رطوبط یا سرما اینطوری شده؟
    این توشم چند تا حدودا۳یا۴تا برگ ریز و کوچولو داره این یعنی درحال رشد هستش؟

  3. .mahan گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید هی سوال میکنم،میخواستم بپرسم که اسم این گیاه چیه برام آوردن؟شرایط نگهداریش رو میشه به صورت خلاصه بگید یکی هم این آیا سالم هستش؟
    ممنون میشم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون دارسینا مارگیناتا هست،ظاهرن که سالم هست ومشکلی نداره.

      شرایط نگهداری :

      نور محیط : متوسط

      آبیاری و رطوبت: کمی مرطوب

      دمای ایده آل محیط: ۳۰ درجه سانتیگراد

      خاک : خاک برگ و ماسه

      تغذیه: ماهی یک بار با کودهای کامل

  4. .mahan گفته:

    یکی هم چرا این برگاش تازه گیا اینطوری در میاد؟قبلا صاف بود اما الان یه حالت خیلی عجیب داره!یعنی دفرمه شده؟

    • کارشناس 1 گفته:

      عوامل مختلفی چون کمبود نور، تغییر ناگهانی دما، ابیاری نامنظم افت وبیماریها باعث دفرمه شده برگهای گیاهان میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

  5. .mahan گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید هی من مزاحم میشم?میخواستم بپرسم که این حسن یوسف من الان داره گل میده باید دیگه بهش کود ندم یا کودهیش رو ادامه بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر میخواهید گل داشته باشه کوددهی رو قطع کنید یا اگر گل رو میخواهید جدا کنید میتونید کوددهی رو ادامه بدید گلهای این گیاه زیبایی ندارند برای همین بیشتر کات میشند تا نیروی گیاه صرف رشد بشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای تکثیر از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ساقه زرد باشه قلمه از بین میره.

  6. محمدی گفته:

    سلام و وقت بخیر
    ببخشید این حسن یوسف رو حدود دوماه پیش کسی برام آورد و چند روز پیش دیدم ریشه اش از زیر گلدان زده بیرون و امروز دوباره چک کردم اون ریشه که اومده بود بیرون خشک شده، باید چیکارکنم؟
    و اینکه برگ های حسن یوسف هم حالت بی‌حالی داره و دو طرف برگ انگار لول شده، دلیل چیه؟
    شرایط نگهداری: روزی سه الی چهار ساعت آفتاب صبح پشت پنجره بهش میتابه، هروقت سه چهار سانتی متر از خاک خشک شده باشه آب میدم که آب از زهکش بیاد بیرون، دمای محیطش اکثرا بالای ۲۰درجه است.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر وقت برگهای قدیمی پژمرده میشند طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید، ریشه ای رو که خشک شده میتوند کات کنید، اگر امکانش براتون هست میتونید گلدان رو یک سایز بزرگتر کنید اگر الان امکانش رو ندارید صبر کنید اوایل بهار اقدام کنید. سعی کنید زمانی که سطح خاک حدود دوسانت خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

      • محمدی گفته:

        نه برگ های جدیده
        بله حتما، ممنون از راهنمایی تون.
        یک مشکل دیگه اینکه یک سری حشرات ریز سیاه روی خاک هست که پر میزنن دور گیاه و دوباره میان روی خاک… خاک روشو عوض کردم، دارچین و سیر و چیزایی که بوی تند دارن گفتن بزاری خیلی خوبه انجام دادم اینارو و در طول روز چند ساعتی حیاط گذاشتم ولی هنوزم هستن، باید چیکارکنم؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، دلیل پژمردگیش لاروهای موجود در داخل خاک میتونه باشه، کنار خاک کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کاهش بدید اگر مقدارشون خیلی زیاد هست دو کار میتونید انجام بدید یا از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید وخاک رو دور بریزید ویا با محلول حشره کش خاک رو ابیاری کنید دو بار بافاصله یک هفته.

  7. ailjhdy گفته:

    دلیل چی یک خیلی ریز برگ داره بزی وقت ها ۲ تا ۳ تا برگ در روز میرزه ایا ممکن افت. داشته باشد

    • کارشناس 1 گفته:

      بزرگ یا کوچک شدن برگهای یک گیاه بستگی به شرایط نگهداری داره، ممکن هست زمانی گیاه از نور کافی وابیاری وکوددهی منظمی برخوردار باشه که برگها بزرگتر میشند واین موضوع برعکس باشه برگها کوچکتر وضعیف تر میشند.

    • کارشناس 1 گفته:

      با یک برگ نمیشه مشکل گیاه رو تشخیص داد از کل گیاه وبرگهای روی گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          ریزش برگها دلیلش ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب، گرفتگی زهکش گلدان ویا کاهش دما وتغییر محیط نگهداری میتونه باشه این موارد رو بررسی وایدال کنید اگر فقط برگهای پایینی ریزش دارندمشکلی نیست وطبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند. اگر بتازگی محیط نگهداری تغییر کرده بمرور زمان با ادابته شدن گیاه با محیط جدید ریزش برگها متوقف میشه.

  8. مصطفی گفته:

    بسیار ممنونم.و اینک در مورد با سم پاشی آیا سم پاشی باید به صورت مه پاشی باشد؟یا به روی برگها یا جای تجمع حشرات باید اسپری شود.؟و در ادامه در خاک گلدانهای من حشرات بسیار ریز سفید تقریبا شبیه موریانه هستند که هنگامی که به گلها اب میدم و یا خاک سطح گلدان را جابجا میکنم در حرکت هستند و میخواهم بدانم آیا این حشرات(سوسکها)مضر هستند یا کلا حشرات خاک زی داخل گلدان هستند؟

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما، بله بصورت مه پاشی باید سمپاشی کنید همه ی قسمتهای گیاه رو، شاخه ها، پشت برگها، تمام قسمتهای اتصال برگها به ساقه، میتونید با محلول حشره کشی که درست کردید خاک رو هم ابیاری کنید تا افتهای داخل خاک هم از بین برند.

  9. مصطفی گفته:

    با تشکر فراوان.در مورد دز سم من را اهنمایی کنید ظزف افشانه من ۷۰۰میلی لیتر گنجایش دارد چه مقدار سم ادمیرال باید به اب اضافه شود.و یا سم دیازنون(میزان اب و سم).سم ادمیرال موثرتر هست یا دیازنون؟برای رشد مناسب و سبز و بانشاط بودن گلها چه مواد معدنی(کود)و یا مودا مغزی خانگی(اب برنج/ دارچین/ پوسته تخم مرغ :ای اینها در رشد گل موثر هست)نیاز هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما، میتونید داخل یک بطری نوشابه یک لیتری اب بریزید وبه اندازه یک سی سی از سم رو داخلش بریزید وخوب ترکیب کنید بعدمحلول رو داخل ابپاش بریزید، فرقی نمیکنه از هردو سم بصورت جداگانه میتونید استفاده کنید بافاصله حداقل یک هفته، برای تقویت گیاهان اپارتمانی از کودهای کامل مثل ۲۰،۲۰،۲۰ یا ۱۲،۱۲،۳۶یا کودهای مشابه میتونید استفاده کنید. در مورد مواد خانگی اطلاع دقیقی ندارم و چون احتمال از بین رفتن گیاه وجود داره توصیه نمیکنم. پودردارچین رو ولی میتونید بعنوان قارچ کش ویا ریشه دارکردن قلمه استفاده بکنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.