آموزش تکثیر درخت کاج ، قلمه و کاشت بذر گیاه کاج

آموزش تکثیر درخت کاج : کاشت بذر کاج از جمله آسانترین راه های تکثیر این گیاه است. ابتدا باید میوه کاج مناسب را که حاوی بذر است انتخاب کرد. باید میوه هایی را انتخاب کنید که پوسته ای قهوه ای رنگ پیدا کرده اند و فلسهای آنان بسته و یا تقریبا بسته است و هنوز بذرهای خود را آزاد نکرده اند.

میوه هایی که اکثر فلسهایش باز شده است و یا میوه هایی که هنوز سبز و نارس هستند را انتخاب نکنید. میوه ها را بعد از جداسازی از درخت در مکانی خشک و گرم و یا حتی در مکانی که نور آفتاب دارد قرار دهید.

این شرایط به کاهش رطوبت اضافه میوه و باز شدن فلسها کمک می کند. با تکان دادن میوه می توان بذرها را از میان فلسها بیرون آورد.

گاهی برخی پرورش دهندگان برای بالاتر بردن میزان جوانه زنی بذرها ابتدا آنان را به همراه مقداری کمپوست که تا حدودی مرطوب است در کیسه ای نایلونی مثل کیسه فریزر قرار داده و سپس در کیسه را می بندند و به مدت ۴-۳ هفته در یخچال قرار می دهند و اعتقاد دارند که به کار بردن عملیات سرمادهی مرطوب به افزایش جوانه زنی بذرها کمک می کند. البته مراقب عدم یخ زدگی و همچین جمع شدن رطوبت بیش از اندازه در کیسه نایلونی باشید.

بعد از این مدت، بذرها را در آورید و به مدت ۲۴ ساعت در آب (ترجیحا آب مقطر) بخیسانید. سپس بذرها را در میان دستمال مرطوب (مثل دستمال کاغذی مرطوب) قرار دهید و آنها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم  آفتاب بگذراید و مراقب باشید که دستمالها رطوبت خود را در طی این مدت از دست ندهند.

اگر به مدت ۳۰-۵ روز بذرها جوانه نزدند مجددا باقیمانده بذرها را به مدت دو هفته دیگر در شرایط سرد و مرطوب یخچال قرار دهید تا به جوانه زنی آنها کمک بیشتری شود و مجددا مراحل کاشت را به شکلی که توضیح داده شد انجام دهید. زمانی که بذرها جوانه زدند آنها را به عمق حدود ۲ سانتیمتر و در مخلوطی از یک قسمت شن یک قسمت پیت ماس و یک قسمت کمپوست بکارید. محیط را مرطوب و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید تا رشد و جوانه زنی بذرها ادامه یابد.

بذر درخت کاج
جدا کردن بذر درخت کاج

 

بذر کاج مطبق
خیساندن بذر کاج به مدت ۲۴ ساعت در آب

 

جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب
جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب

 

سبز شدن بذرهای کاج
انتقال بذرهای سبز شده به گلدان

آموزش قلمه زدن کاج:

استفاده از قلمه از دیگر راه های معمول تکثیر کاجها است. می توان چند هفته بعد از شروع رشد در فصل بهار، قلمه ها را از ساقه های جدید و جوان که تازه رشد کرده اند تهیه کرد.  قلمه ها به طول ۲۵-۲۰ سانتیمتر و قسمت انتهایی ساقه گرفته می شوند.

حدود ۵ سانتیمتر از چوب قسمتی که قرار است داخل بستر کاشت قرار گیرد را جدا می کنیم. اگر امکان استفاده از هورمونهای ریشه زایی را داشته باشیم، نتایج بهتری از ریشه زایی قلمه ها حاصل می شود. آن قسمتی را که پوست آنرا گرفته ایم داخل هورمون می زنیم و بعد قلمه را می کاریم.

مخلوط یک قسمت شن و یک قسمت پیت ماس برای کاشت قلمه ها مناسب است. مخلوط را قبل از کاشتن قلمه ها به خوبی خیس کنید و بگذارید تا آب اضافی آن به خوبی خارج شود.

حدود ۸-۷ سانتیمتر از قلمه باید حتما در بستر کاشت قرار گیرد. گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی بدور از نور مستقیم آفتاب و همچنین مرطوب قرار دهید تا قلمه ها به تدریج ریشه بدهند.

زمان دیگری که برای قلمه گیری از کاجها مناسب است در اواخر پاییز و یا اواخر زمستان است البته در چنین زمانی می بایست از چوبهای رسیده این گیاه قلمه تهیه کرد و اصطلاحا قلمه چوب سخت مورد استفاده قرار می گیرد.

البته این نوع قلمه به کندی ریشه می دهد و حتی چند ماه ممکن است ریشه زایی آنان طول بکشد و در طی این مدت باید مراقب بود تا بستر خاک هرگز رطوبت خود را از دست ندهد.

قلمه ها را می توان به طول ۲۰-۱۰ سانتیمتر تهیه کرد و قسمت پایین آنان را عاری از برگ کرد. جدا کردن پوست حدود ۵ سانتیمتر از انتهای قلمه که در زیر خاک قرار می گیرد به ریشه زایی قلمه های کاج کمک می کند.

وجود محیط روشن به همراه رطوبت مناسب در هوا و همچنین استفاده از هورمونهای ریشه زایی قبل از کاشتن قلمه ها در بستر کاشت از جمله راه کارهای افزایش ریشه زایی این گیاه است.

همچنین در گلخانه هایی که به شکل تجاری عمل ازدیاد کاجها را از طریق قلمه انجام می دهند با استفاده از کابلهای حرارتی که از زیر بستر کاشت رد می شود، محیط زیرین قلمه ها را به میزان ۲۶-۲۴ درجه گرم می کنند. این گرما که اصطلاحا پاگرما نامیده می شود در ریشه زایی قلمه ها اثر مثبتی دارد.

توصیه میشود مقاله آموزش قلمه زدن گل رز را نیز مطالعه نمایید. کلیک

قلمه کاج
جدا کردن شاخه های کاج برای قلمه زدن

 

هورمون ریشه زایی
آغشته کردن قلمه کاج به هورمون ریشه زایی برای تسریع در ریشه دار شدن

 

کاشتن قلمه ها در بستر
کاشتن قلمه ها در بستر

 

ریشه دار شدن قلمه کاج
ریشه دار شدن قلمه کاج

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

104 دیدگاه برای “آموزش تکثیر درخت کاج ، قلمه و کاشت بذر گیاه کاج

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این موضوع بستگی به قوه نامی بذر وشرایط نگهداری داره، هر دو شرایط یکسانی داشته باشن به یک اندازه فکر کنم رشد خواهند داشت.

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون ازشما، این دما همراه با رطوبت محیط باشه حدود ۵۰ درصد یا بیشتر بله تحمل میکنه، ولی اگر محیط خشک باشه بمرور زمان برگها زرد وخشک میشند باید هر روز روی گیاه مهپاشی بشه ،کاجها کلا متعلق به مناطق سرد سیری هستند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، به خاک زیاد حساس نیست ومعمولا در هر نوع خاکی رشد میکنه فقط خاکش باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه خشکی رو به رطوبت زیاد ترجیح میده، نورکامل ومستقیم نیاز داره، در گرمای تابستان بهتر هست هر روز غبار پاشی بشه، هوای سرد رو بیشتر ترجیح میده تا هوای گرم، دمای مناسب بین۱۵ الی۲۵درجه

  1. پیمان گفته:

    سلام
    بذر سرو هم سرمادهی نیاز داره؟و بعد برای جوانه زنی به نور خورشید نیاز داره یعتی مثل بذر کاکتوس باید روی خاک کاشت یا دفن باید بشه ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تا جایی که اطلاع دارم بله باید دوره سرمادهی رو بگذرونه تا جوانه بزنه، نه باید بذرها دفن بشن مثل بذر کاکتوسها کشت نمیشه. حدود یک الی دو سانت در زیر خاک بهتر هست کشت بشه.

  2. عرفان رفائی گفته:

    سلام.من یه جایی رفتم کاج بود.به دوستم نشان دادم که توی آن میوه ها بذر است.بعد انها را داخل گلدان سوسن عنکبوتی انداختم.الان بعد از دو هفته انها سبز شدند. وانها را داخل گلدان جداگانه کاشتم.نیازی به سرمادهی نبود.

  3. مهدی گفته:

    سلام من بذر هارو قبل این که داخل یخچال بزارم تو اب خابوندم الان ۴ هفته شده ددش اوردم دوباره تو اب گزاشتم بزارم یا نه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بذرهای کاج باید دوره سرمادهی رو بگذرونند در غیر این صورت جوانه نمیزنند اگر دوره سرمادهی رو گذروندن میتونید داخل خاک بکارید.

  4. سحر گفته:

    منبع تولید آلرژی‌های به شدت حساسیت زا است و ایجاد بیماری آسم و حساسیت می‌کند.

    ۲- تولید اکسیژن توسط برگ‌های سوزنی درخت کاج بسیار اندک است.

    ۳- تولید رطوبت و ایجاد خنکی در هوای اطراف بسیار اندک است.

    ۴- به علت وجود برگ‌های سوزنی و سطح تماس کم با هوای محیط، قدرت تصفیه هوا بسیار اندک است.

    ۵- درخت کاج خاک پیرامون خود را اسیدی می‌کند و در واقع خاک اطراف خود را تخریب می‌کند.

    ۶- بعضی محققان معتقدند که درخت کاج نوعی اکسید نیتروژن وارد فضا می‌کند که در فضای شهرها موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود و به ریه‌های انسان نیز آسیب می زند.

    ۷- این درخت دارای سایه مناسبی نیست، به علت سطح برگ کم، قد کوتاه و چتر کم.

    ۸- لاشه‌های برگ سوزنی این درخت تولید مواد شیمیایی در زیر درخت می‌کند که برای موجودات زنده زیانبار است.

    ۹- به علت سمی بودن برگ‌های سوزنی درخت کاج پرنده‌ها روی این درخت لانه نمی‌سازند.

    ۱۰- چوب آن دیر رشد می‌کند.

    ۱۱- چوب آن در مصرف صنعتی و صنایع دستی کاربرد کمی دارد و مناسب نیست.

    من این مطالب رو از یک سایت دیگه کپی کردم
    چون مقداری بذر کاج دارم و خواستم اونهارو بکارم
    اینجوری یعنی به محیط زیست بیشتر آسیب میزنم؟ پس اگه درخت کاج نکاریم بهتره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      داخل گلدان میتونید کشت کنید ولی در زمینی که کاج کاشته بشه درخت دیگری رشد نخواهد کرد اگر هم درختی باشه بمرور زمان خشک میشه و فقط انواع کاج رشد خواهند داشت. اگر این موضوع صحت داشت این همه درخت کاج روی کره زمین وجود نداشت.

دیدگاه‌ها بسته شده است.