آموزش تکثیر درخت کاج ، قلمه و کاشت بذر گیاه کاج

آموزش تکثیر درخت کاج : کاشت بذر کاج از جمله آسانترین راه های تکثیر این گیاه است. ابتدا باید میوه کاج مناسب را که حاوی بذر است انتخاب کرد. باید میوه هایی را انتخاب کنید که پوسته ای قهوه ای رنگ پیدا کرده اند و فلسهای آنان بسته و یا تقریبا بسته است و هنوز بذرهای خود را آزاد نکرده اند.

میوه هایی که اکثر فلسهایش باز شده است و یا میوه هایی که هنوز سبز و نارس هستند را انتخاب نکنید. میوه ها را بعد از جداسازی از درخت در مکانی خشک و گرم و یا حتی در مکانی که نور آفتاب دارد قرار دهید.

این شرایط به کاهش رطوبت اضافه میوه و باز شدن فلسها کمک می کند. با تکان دادن میوه می توان بذرها را از میان فلسها بیرون آورد.

گاهی برخی پرورش دهندگان برای بالاتر بردن میزان جوانه زنی بذرها ابتدا آنان را به همراه مقداری کمپوست که تا حدودی مرطوب است در کیسه ای نایلونی مثل کیسه فریزر قرار داده و سپس در کیسه را می بندند و به مدت ۴-۳ هفته در یخچال قرار می دهند و اعتقاد دارند که به کار بردن عملیات سرمادهی مرطوب به افزایش جوانه زنی بذرها کمک می کند. البته مراقب عدم یخ زدگی و همچین جمع شدن رطوبت بیش از اندازه در کیسه نایلونی باشید.

بعد از این مدت، بذرها را در آورید و به مدت ۲۴ ساعت در آب (ترجیحا آب مقطر) بخیسانید. سپس بذرها را در میان دستمال مرطوب (مثل دستمال کاغذی مرطوب) قرار دهید و آنها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم  آفتاب بگذراید و مراقب باشید که دستمالها رطوبت خود را در طی این مدت از دست ندهند.

اگر به مدت ۳۰-۵ روز بذرها جوانه نزدند مجددا باقیمانده بذرها را به مدت دو هفته دیگر در شرایط سرد و مرطوب یخچال قرار دهید تا به جوانه زنی آنها کمک بیشتری شود و مجددا مراحل کاشت را به شکلی که توضیح داده شد انجام دهید. زمانی که بذرها جوانه زدند آنها را به عمق حدود ۲ سانتیمتر و در مخلوطی از یک قسمت شن یک قسمت پیت ماس و یک قسمت کمپوست بکارید. محیط را مرطوب و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید تا رشد و جوانه زنی بذرها ادامه یابد.

بذر درخت کاج
جدا کردن بذر درخت کاج

 

بذر کاج مطبق
خیساندن بذر کاج به مدت ۲۴ ساعت در آب

 

جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب
جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب

 

سبز شدن بذرهای کاج
انتقال بذرهای سبز شده به گلدان

آموزش قلمه زدن کاج:

استفاده از قلمه از دیگر راه های معمول تکثیر کاجها است. می توان چند هفته بعد از شروع رشد در فصل بهار، قلمه ها را از ساقه های جدید و جوان که تازه رشد کرده اند تهیه کرد.  قلمه ها به طول ۲۵-۲۰ سانتیمتر و قسمت انتهایی ساقه گرفته می شوند.

حدود ۵ سانتیمتر از چوب قسمتی که قرار است داخل بستر کاشت قرار گیرد را جدا می کنیم. اگر امکان استفاده از هورمونهای ریشه زایی را داشته باشیم، نتایج بهتری از ریشه زایی قلمه ها حاصل می شود. آن قسمتی را که پوست آنرا گرفته ایم داخل هورمون می زنیم و بعد قلمه را می کاریم.

مخلوط یک قسمت شن و یک قسمت پیت ماس برای کاشت قلمه ها مناسب است. مخلوط را قبل از کاشتن قلمه ها به خوبی خیس کنید و بگذارید تا آب اضافی آن به خوبی خارج شود.

حدود ۸-۷ سانتیمتر از قلمه باید حتما در بستر کاشت قرار گیرد. گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی بدور از نور مستقیم آفتاب و همچنین مرطوب قرار دهید تا قلمه ها به تدریج ریشه بدهند.

زمان دیگری که برای قلمه گیری از کاجها مناسب است در اواخر پاییز و یا اواخر زمستان است البته در چنین زمانی می بایست از چوبهای رسیده این گیاه قلمه تهیه کرد و اصطلاحا قلمه چوب سخت مورد استفاده قرار می گیرد.

البته این نوع قلمه به کندی ریشه می دهد و حتی چند ماه ممکن است ریشه زایی آنان طول بکشد و در طی این مدت باید مراقب بود تا بستر خاک هرگز رطوبت خود را از دست ندهد.

قلمه ها را می توان به طول ۲۰-۱۰ سانتیمتر تهیه کرد و قسمت پایین آنان را عاری از برگ کرد. جدا کردن پوست حدود ۵ سانتیمتر از انتهای قلمه که در زیر خاک قرار می گیرد به ریشه زایی قلمه های کاج کمک می کند.

وجود محیط روشن به همراه رطوبت مناسب در هوا و همچنین استفاده از هورمونهای ریشه زایی قبل از کاشتن قلمه ها در بستر کاشت از جمله راه کارهای افزایش ریشه زایی این گیاه است.

همچنین در گلخانه هایی که به شکل تجاری عمل ازدیاد کاجها را از طریق قلمه انجام می دهند با استفاده از کابلهای حرارتی که از زیر بستر کاشت رد می شود، محیط زیرین قلمه ها را به میزان ۲۶-۲۴ درجه گرم می کنند. این گرما که اصطلاحا پاگرما نامیده می شود در ریشه زایی قلمه ها اثر مثبتی دارد.

توصیه میشود مقاله آموزش قلمه زدن گل رز را نیز مطالعه نمایید. کلیک

قلمه کاج
جدا کردن شاخه های کاج برای قلمه زدن

 

هورمون ریشه زایی
آغشته کردن قلمه کاج به هورمون ریشه زایی برای تسریع در ریشه دار شدن

 

کاشتن قلمه ها در بستر
کاشتن قلمه ها در بستر

 

ریشه دار شدن قلمه کاج
ریشه دار شدن قلمه کاج

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

104 دیدگاه برای “آموزش تکثیر درخت کاج ، قلمه و کاشت بذر گیاه کاج

  1. یاسین گفته:

    با سلام عرض خسته نباشید
    من اهل آ.غ شهرستان خوی هستم و منطقه ما کوهستانی و زمستون ها دمای هوا به ۵ درجه هم کاهش پیدا میکنه
    میخواستم بپرسم من چه نوع کاج بکارم که تو فصل زمستون براش مشکلی پیش نیاد . ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اکثریت کاجها بومی مناطق سردسیری هستندو دمای چندین درجه زیر صفر رو هم تحمل میکنند، بجز کاج مطبق که بومی مناطق گرمسیری هست.

  2. صادق عشایری منفرد گفته:

    سلام.برای تسریع رشد کاج مطبق چه کود های طبیعی رو توصیه میکنید؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از کودهای طبیعی میتونید از کود دامی کاملا پوسیده شده وضدعفونی شده گوسفندی ویا مرغی استفاده کنید ،میتونید داخل خاک گیاه حدود ده الی پنج درصد ترکیب کنید.

  3. اروند گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون
    من قسط دارم در بندرعباس داخل بالکون درخت کاج جهت جلوگیری از دید در خانه بکارم
    می خواستم بدونم چه مدل از کاج اینجا جواب میده و رشد خوبی هم داره
    ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بیشتر کاجها بومی نواحی سردسیری هستند، میتونید از کاج مطبق استفاده کنید.

  4. غلامی گفته:

    سلام .ما چندتا درخت کاج پوششی توی حیاط داریم که قسمتهایی که آفتاب نمیخوره تقریبا بدون برگ شده و یکی از درختها از پایین برگهاش زرد شده بنظرتون چه کاری باید انجام بدیم ممنون

  5. الیاس گفته:

    سلام وقت بخیر
    من بذر کاج رو کاشتم الان ۲ ماه میشه رشد هم کردن در حد ۵ سانتیمتر بلند شدن فقط الان هر هفته یکیشون خشک میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید،کمبود رطوبت محیط ویا کمبود نور باعث از بین رفتن جوانه ها میشه.

  6. سمیه گفته:

    سلام روز بخیر من میخوام بذرکاج رو داخل خود مخروط سبز کنم میشه منو راهنمایی کنید لطفا؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، روی مخروط باید خاک بریزید یا مخروط رو داخل پلاستیک بگذارید تا رطوبت حفظ بشه، تا بذرها جوانه بزنند.

  7. MolaviVA گفته:

    سلام. برای خوزستان دمای زمستانی حدود ۲۰ درجه و تابستانی ۵۰ چه گیاهانی مناسب باغچه و فضای داخل منزل هستند؟ توی خونه همواره کولر هست روی دمای متوسط ۲۳ درجه. سپاس

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ازگیاهان گرمسیری مثل،گل مغربی،پیچ ساعتی واناری، گیاهان پوششی مثل فستوکا و فرانکینیا، سراستیوم، استاکیس،آکالیفا،انواع کاکتوس، ایپومیا،رزماری ،اسطخودوس، کوکب کوهی،اشرفی،جعفری،بومادران، ارتمیزیاو… میتونید استفاده کنید.

  8. متین گفته:

    من دانه های یک مخروط کاج رو جدا کردم.دانه ها یک پوست رویی داره.باید جدا کنم یانه؟

  9. حسن گفته:

    سلام من می خواهم جهت جلو گیری از دید همسایه نهال کاج بکارم بنظر شما چهکاجی بکارم که رشذش سری باشه ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتوید از کاج کامیس، کاج لاوسون،کاج تویا امریکایی، کاج نوئل، کاج مشهد ،یا کاج تهران استفاده کنید.

  10. میرفخار گفته:

    سلام
    آیا پرورش کاج monkey puzzle در مناطق سردسیر ایران ممکن و عملی است ؟ لطفا راهنمائی کنید .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این نوع کاج بومی جنوب شیلی وآرژانتین هست ومناطق گرمسیری وتحمل سرما رو نداره دمای ایدال برای رشد این نوع کاج ۹الی ۲۸ درجه هست، یعنی دما کمتر از ده درجه باشه از بین خواهد رفت. وبه اکسیژن زیادی نیاز داره اگر در مناطقی باشید که الودگی هوا زیاد باشه این گیاه رشدی نخواهد داشت.

  11. میرفخار گفته:

    بنام خدا
    ممنون از راهنمائی ها و توضیحات مفیدتان . از کارشناس محترم سوالی دارم . بذر کاج پرتغالی را از کشور پرتغال برایم فرستاده اند و در آبانماه در گلدان کوچکی در دمای ۲۰ درجه داخل منزل و نور غیر مستقیم کاشتم که خوشبختانه سبز شده است برای ادامه نگهداری و پرورش وانتقال به محیط باز چه وقت و چگونه باید عمل کنم . با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بهتر هست فعلا تا بهار در محیط منزل نگهداری کنید وزمانی که قد گیاه ۲۰_۱۵ سانت شد میتونید به هوای ازاد انتقال بدید البته دمای فضای باز هم کمتر از ۱۵ درجه نباشه.

  12. محمد گفته:

    سلام روز بخیر من طبق اموزش چند قلمه از کاج سیاه رو با شرایطی که گفته شده بود کاشتم و روی اونو با یه نایلون گرفتم و زیر بستر هم یک ضرف اب قرار دادم که رطوبت حفظ بشه بعد از چهار روز که سر زدم و نایلون رو برداشتم روی خاک بعضی قسمت ها کپک زده چه کاری باید انجام بدم شرایط نگهداری هم به این صورت هست که دما بین ۲۰ تا ۲۵ هست و داخل اتاق جنوبی گداشتم و نور غیر مستقیم داره بستر خاک هم یک قسمت ماسه یک قسمت پیت ماس و یک قسمت خاک برگ
    ۱-سوالم اینه که برای کپک چه کاری انجام بدم ؟ ایا نیاز هست نایلون رو بردارم؟
    ۲- ایا شرایط نگهداری درسته یا باید بستر رو به حیاط انتقال بدم ؟
    ۳-اسپری اب به قلمه ها هر روز باید انجام بشه یا نه هر وقت ابیاری کردم انجام بدم ؟
    ۴-ابیاری باید هر چند روز انجام بشه چون الان با گذشت ۴ روز هنوز خاک خشک نشده و رطوبت داره؟
    ببخشید طولانی شد ممنون میشم راهنمایی کنید♥

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نایلون رو بردارید ،احتمالا خاکتون الوده بوده میتونید تمام قسمتهای کپک زده رو جمع کنید وبستر رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید،میتونید از سم قارچ کش مانکوزب یا کاربنذازیم استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب،بستر رو در محیطی که دماش بین ۲۵ _۳۰ درجه هست نگهداری کنید نیازی با کاور کردن نیست فقط هر روز بستر رو چک کنید که خشک نشده باشده وخاک همیشه مرطوب باشه. ولی غرق اب نباشه. شرایط ایدال باشه تا بهار ریشه میزنند.

      • ابوالفضل گفته:

        سلام در زمستان بذر بکارم سبز می‌شود یا باید بهار باشد تا سبز شود

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، اگر شرایط جوانه زنی فراهم باشه جوانه میزنند یعنی نور، دما، رطوبت باید مناسب باشه اگر این سه مورد فراهم نیست میتونید صبر کنید وبهار اقدام کنید.

  13. parsa گفته:

    سلام-آیا میتوان از طریق شاخه های ریز یا سرشاخه های کاج کاشفی آنرا تکثیر کرد…روش دیگری جز بذر برای تکثیر کاج کاشفی وجود دارد؟لطفا اگر امکان دارد در ایمیلم پاسخ دهید.سپاس فراوان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید با قلمه زدن هم تکثیر کنید مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید همراه با عکس اموزش داده شده، کاج کاشفی با قلمه زدن هم تکتیر میشه. پاسخگویی فقط از طریق سایت انجام میشه.

  14. افسانه قلم ارا گفته:

    سلام وقتتون بخیر من گلخونه دارم و میخوام کاج پرورش بدم به نظر شما بذر تهیه کنم یا قلمه بزنم ؟؟و اینکه بذر و قلمه هر کدام بدای اینکه به یک گیاه ۱ متری تبدیل بشه تو شرایط گلخونه ای چقد زمان میبره؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کشت با بذر یا قلمه بستگی به خودتون داره، اگر عجله در تولید دارید میتونید با قلمه پرورش بدید که زودتر هم نتیجه میده ولی اگر عجله ای برای تولید ندارید با بذر پرورش بدیدالبته پرورش با بذر به صبر وحوصله زیادی نیاز داره.بزرگ شدن گیاه بستگی به شرایط نگهداری داره، اگر شرایط ایدال باشه هر سال ۱۰_۱۵ سانت قد میکشه.

  15. رقیه گفته:

    سلام خدمت شما.. یه سوال داشتم.. یکی از دوستان رفته بود آلمان برای ما چند میوه کاج برای تزیین آورده بود منم از بین فلس ها بزرهاش رو بیرون آوردم و یک روز کامل تو آب خیس کردم و تو خاک کوکو پیت. پرلیت. ورمی کمپوست کاشتم و تقریبا هر روز اسپری کردم و اینکه نزدیک پنجره هست تو اتاق نور مستقیم نمی خوره الان خدا رو شکر بعد از یک هفته در اومده حالا خواستم بپرسم باید تو آفتاب مستقیم باشه یا نه پشت پنجره خوبه و اینکه هر دونه تو یه گلدون باشه و یا اینکه کنار هم اشکال نداره تا بزرگتر بشن و اینکه همین ترکیب خاک خوبه تا کی؟ ممنون میشم جواب بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، صبر کنید کمی بزرگتر که شدن ترکیب خاکش رو با مقداری خاک باغچه مخلوط کنید،کاج گیاه بیرونی هست وبهتر هست بمرور زمان به فضای باز ونور مستقیم عادت بدید دقت کنید که بمرور زمان این کار رو انجام بدید از افتاب اوایل صبح میتونید شروع کنید. تا دوسالگی میتونید داخل یک گلدان همه ی جوانه ها رو نگهداری کنید.

  16. امیرعباس گفته:

    سلام وقت جنابعالی بخیر
    بنده بعد از چند سال آزمایش کاج تهران را برای فضای سبز اطراف مزرعه مناسب تشخیص دادم. اینک برای تامین نهال زینتی اطراف مزرعه (بطول ۱۴ کیلومتر)قصد تکثیر و انتقال تعداد ۵۰۰۰۰ نهال کاج تهران را دارم. آیا برای خاک داخل گلدانها از ماسه بادی و کود گاوی پوسیده می توانم استفاده نمایم؟ اگر ممکن هست یک ترکیب کم هزینه را به من معرفی فرمایید. بسیار سپاسگزار خواهم‌شد.
    ارادتمند
    امیربهزادی

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کاج تهران به خاک زیاد حساس نیست وتقریبا در هر نوع خاکی رشد میکنه فقط خاک باید تخلخل زیادی داشته باشه ویا اگر داخل گلدان کشت میشه زهکش مناسبی داشته باشه. همین ترکیبی که میفرمایید +خاک باغچه خاک مناسبی برای رشد این گیاه هست.

  17. محمد گفته:

    ۱. عدم تطابق با زیست‌بوم ایرانی که درختان برگ‌ریز دارد؛ گیاهان درختی ایران، به‌جز چند نمونه سوزنی‌برگ که در شرایط و مناطق محدودی زندگی می‌کنند، همگی برگ‌ریز هستند و گیاهان غیردرختی، قارچ‌ها، میکروارگانیسم‌ها و جانوران بومی ایران نیز خودشان را مدت‌هاست که با چنین درختانی وفق داده‌اند.

    در ابتدای بهار که درختان برگ‌ریز هنوز برگ ندارند، نور خورشید بیشتر به خاک می‌رسد، دمای خاک، گیاهان علفی و میکروارگانیسم‌ها به‌سرعت افزایش می‌یابد، خاک غنی می‌شود و در مدت کوتاهی زیست‌بوم کوچکی پای درختان بهاری تشکیل می‌شود که بقای جنگل را تضمین می‌کند اما پای درختان سوزنی‌برگ، همیشه تاریک و سایه است و میکروارگانیسم‌ها و گیاهان کوچک، به‌خصوص افزایش‌دهندگان نیترات خاک، فرصت رشد بهاری پیدا نمی‌کنند.

    ۲. برهم خوردن تعادل نیترات؛ این گیاهان تعادل نیترات خاک را به‌شدت به‌هم می‌زنند؛ خود سوزنی‌برگ‌ها نیاز چندانی به نیترات ندارند، در حالی که اغلب گیاهان دیگر نیاز به فعالیت میکروارگانیسم‌های نیترات‌ساز دارند. پای درختان سوزنی‌برگ نیترات کافی تولید نمی‌شود و البته خاک شروع به اسیدی شدن می‌کند.

    ۳. برهم خوردن تعادل آب؛ درختان سوزنی‌برگ مخصوص مناطق کم‌آب و خشک هستند، این گیاهان نه‌تنها برای زنده ماندن در مناطق خشک تطابق یافته‌اند، بلکه آب‌وهوا را حتی خشک‌تر هم می‌کنند. میزان آبی که این درختان از زمین جذب می‌کنند، به‌اندازه درختان پهن‌برگ است، در حالی که میزان آبی که به‌صورت تعریق به هوا پس می‌دهند، بسیار کمتر است.

    به‌علاوه آن‌ها مانع رسیدن حدود یک‌پنجم آب باران به زمین می‌شوند. در حقیقت گیاهان مخروطی، در شرایط خشک بهتر رشد می‌کنند بنابراین شرایط رقابت را به‌نفع خود تغییر می‌دهند تا پس از خشک شدن اقلیم گیاهان دیگر نتوانند رشد کنند و بمیرند؛ در کشورهای اروپایی که منابع آب از ایران وضعیت بسیار بهتری دارند، برای پیش‌گیری از خشک شدن اقلیم، درختان مخروطی با درختان پهن‌برگ جایگزین می‌شوند. این خشکی اقلیم همان وضعیتی است که در حالت پیش‌رفته در صحرای آریزونا (موطن اصلی سرو نقره‌ای) هم دیده می‌شود.

    ۴. برهم خوردن تعادل هوموس؛ درختان پهن‌برگ هر سال با خزان کردن، مقدار زیادی مواد غذایی به خاک محل زندگی خود بازمی‌گردانند که با تجزیه شدن به کودی مناسب و مفید برای بقای جنگل تبدیل می‌شود اما سوزنی‌برگ‌ها نه‌تنها خزان نمی‌کنند بلکه وجود رزین، تربانتین و دیگر متابولیت‌ها، مانع تجزیه مواد اندک پس‌مانده از مخروطیان می‌شود، مواد گیاهی تجزیه‌نشده می‌مانند، اسیدی می‌شوند و گیاهان بومی ما (که اغلب قلیایی‌پسند هستند) منقرض می‌شوند.

    ۵. از میان رفتن تنوع جانوری؛ سوزنی‌برگ‌ها برای گرده‌افشانی نیاز به حشرات ندارند بنابراین غذایی هم برای حشرات گرده‌افشان تولید نمی‌کنند در حالی که گیاهان پهن‌برگ به حشرات وابسته هستند و به همین دلیل غذای مورد علاقه حشرات را هم تهیه می‌کنند؛ وقتی در یک ناحیه درختان سوزنی‌برگ به‌جای گیاهان پهن‌برگ رشد می‌کنند، حشرات گرده‌افشان مثل زنبورها و پروانه‌ها نیز منقرض می‌شوند.

    • سحر گفته:

      سلام
      علاوه بر مطالبی که شما فرمودید مضرات دیگری هم برای درخت کاج هست که در سایتهای مختلف دیدم
      الان سوال من اینه که یعنی درخت کاج هیچ فایده‌ای نداره که بخوایم اون رو بکاریم؟
      چون هرچی توی اینترنت سرچ کردم فقط راجع به فواید میوه‌ی درخت کاج نوشته بودن نه خود درخت

  18. احمد گفته:

    با درود و خسته نباشید. من از درخت کاج که برگهای سوزنی و بلندی دارد در اول زمستان از شاخه های نسبتا زخیم که خود نیز چند شاخه فرعی دارند قلمه تهیه کردم و حدود ۶ سانت از پوست انتهای آن را جدا کردم و در هورمون رشد حدود ۱۰ دقیقه خواباندم و سپس در خاک کاکتوس قرار دادم. حالا آیا در این خاک ریشه میدهند؟. چون از گل فروش میخواستم ماسه بخرم گفت این خاک کاکتوس بهتره برای قلمه و داخلش ماسه هم داره. و سوال دوم اینکه من تمام برگهای آن را جدا کردم ولی تو سایت شما با برگ قلمه زدین. آیا فرقی میکند؟ ممنون از راهنمایی و پاسخ شما میشوم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. بله ریشه دارمیشه اگر داخل محیط بسته نگهداری میکنید ،سعی کنید خاک رو مرطوب نگهدارید. برگها اگر زیاد باشه جداکردنشون بهتر هست.

  19. امین گفته:

    سلام مهندس جان
    کاج های نوئل من از خاک بیرون زده اند اما یکهفته ای است که در حد ۳ الی ۵ سانت ماندن و دیگه رشد نکردن حتی یجورایی دارن خم میشن بفرمایید مشکل کار کجاست و من باید چه بکنم شرایط دمایی از ۱۹ الی ۲۵ دمای محیط و نور کافی است خاک پیت ماس و کوکوپیت و پرلیت البته شرایط گلخانه ای نتونستم ایجاد کنم . ممنون می شم اگه راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. سعی کنید رطوبت محیط رو تامین کنید کمبود رطوبت میتونه باعث از بین رفتنشون بشه دما رو هم بین ۲۰_۳۰ درجه ثابت نگهدارید. جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید بعد از پایان سه ماهگی کوددهی رو شروع کنید میتونید برای حفظ رطوبت کاور کنید. (یعنی یک پلاستیک شفاف مثل کیسه فریزر بصورت وارونه روی گلدان بکشید که وسطش هوا بمونه)

  20. حکیم گفته:

    سلام ودرود فراوان
    ایا میشه یه کاج رو از کوه به حیاط انتقال داد.اگر جواب مثبته چگونه و چه زمان.
    ممنون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. اگر درخت کوچک باشه بله میشه. بشرطی که دقیقا همون اب وهوا وشرایط محیط رو براش فراهم کنید همچنین خاک همون منطقه رو.از اواسط اسفند تا اواسط بهار بهترین زمان برای انتقال وجابجایی درختان وسایر گیاهان هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.