معرفی و نگهداری گیاه ونوس حشره خوار یا گل گوشتخوار

معرفی گیاه ونوس حشره خوار

معرفی گیاه ونوس حشره خوار یا ونوس مگس خوار : این گیاه معروف و پرطرفدار همان طور که از نام آن مشخص است از حشرات و گوشت تغذیه می‌کند.

قسمتی از گیاه که به شکل تله عمل می‌کند در واقع قسمت انتهایی برگ گیاه است که در سطح داخلی خود موهایی ریز و بسیار حساس دارند. زمانی که حشرات و یا هر جسم خارجی دیگری با این موها برخورد می‌کند، برگ‌ها سریعاً بسته می‌شوند و اگر در همان زمان حشره‌ای در این مکان قرار داشته باشد به تله می افتد و گیاه انرا به عنوان غذا مصرف می‌کند.

قسمت تله ونوس دارای رنگ‌ها و شکل‌های جذابی برای گیاهان می‌باشد که آنها را به طرف خود می‌کشد. گیاه ونوس بومی آمریکا می‌باشد. نام علمی ونوس مگس خوار Dionaea muscipula می‌باشد.

در کشورهای انگلیسی زبان به نام Venus’s flytrap معروف می‌باشد. قیمت ونوس حشره خوار در بازار ایران متفاوت می‌باشد و به گونه و اندازه آن بستگی دارد.

معرفی گیاه ونوس حشره خوار
پرورش ونوس حشره خوار با نور مصنوعی

 

شرایط نگهداری ونوس حشره خوار:
گیاه ونوس مگس خوار به خواب زمستانی نیاز دارد و اگر این دوران را طی نکند عمر آن کوتاه شده و از بین خواهد رفت.

 

آبیاری ونوس:
فعالیت بسیاری از گیاهانی که تله گذار هستند و از حشرات تغذیه می‌کنند به رطوبت محیط بستگی فراوان دارد که دراین‌ بین گیاه ونوس در مقایسه با سایر چنین گیاهانی به رطوبت محیطی کمتری نیاز دارند و وابسته هستند بااین‌وجود این گیاهان به هیچ عنوان حتی در دوران استراحت نباید خشکی بکشند. همچنین رطوبت بالای محیط به رشد بهتر آنان کمک می‌کند به همین دلیل گیاهانی مناسب برای تراریومها محسوب می‌شوند. در طی فصل رشد خاک گلدان را باید همواره مرطوب نگه داشت که البته این به معنی خیس و گل‌آلود بودن خاک نیست. یعنی خاک باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد به‌نحوی‌که با آبیاری، آب اضافه به خوبی تخلیه شود اما رطوبت مناسب را نیز در خود نگه دارد. زمانی که از بین رفتن رطوبت سطح خاک مشاهده شد باید نسبت به آبیاری اقدام کرد. برای آبیاری این گیاه از آب‌های مقطر استفاده کنید. زیرا وجود املاح در آب به‌تدریج موجب افزایش اسیدیته خاک این گیاه و درنتیجه از بین رفتن آن می‌شود.

 

نور:
گیاه ونوس به حدود ۱۲ ساعت حضور نور در محیط نیاز دارد که از این ۱۲ ساعت اگر حداقل ۴ ساعت نور مستقیم به این گیاه بتابد رشد مناسبی خواهد داشت. البته باید توجه کرد که نور مستقیم در شرایطی به گیاه بتابد که آفتاب داغ و پرحرارت نباشد یعنی در ماه‌های گرم سال مکان گیاه را باید به گونه‌ای انتخاب نمود (همانند پنجره‌های غربی و یا شرقی ساختمان) که در ساعات اولیه روز از نور مستقیم بهره مند شوند. اگر نور طبیعی کافی در محیط نگهداری این گیاه وجود ندارد رشد خوبی نخواهد داشت و در چنین شرایطی می‌توان از منابع نور مصنوعی همانند لامپ‌های فلورسنت سرد (لامپ‌های مهتابی با نور سفید) برای تأمین نیاز نوری این گیاهان استفاده کرد. شرایط نوری گاهی در شکل و اندازه برگ‌هایی که تولید می‌شوند نقش دارند. به عنوان مثال در بهار دمبرگهایی بلند و در تابستان دم برگ‌هایی کوتاه تولید می‌شود. و یا در مکان‌های کم نور دم برگ‌هایی پهن و در مکان‌هایی با نور بیشتر دمبرگهایی باریک‌تر تولید می‌شود.

 

دما:
این گیاهان در دمای ۷ الی ۳۶ درجه سانتی‌گراد می‌توانند رشد کنند. هر مقدار که دمای محیط بیشتر باشد باید مراقبت بیشتری از نظر آبیاری و غبار پاشی انجام داد و یا در مکانی قرار داد که از نور مستقیم در صبح زود برخوردار باشد در ساعات گرم روز از سایه بهره‌مند باشد. در دماهای پایین‌تر سرعت باز و بسته شدن برگ‌ها در هنگام شکار حشرات کمتر است همچنین در دماهای پایین‌تر باید مراقب نحوه آبیاری بود زیرا در اثر آبیاری زیاد این گیاهان خواهند پوسید. در دمای پایین سرعت بسته شدن برگ‌ها بسیار کم می‌شود. این گیاهان دمای زیر صفر را تحمل نمی‌کنند و اغلب از بین می‌روند. در زمستان که زمان استراحت این گیاهان است نیز دمای بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد مناسب نگهداری آن است البته در این دما برخی از برگ‌ها سیاه می‌شوند که باید از گیاه جدا شوند اما دوران رشد مجدد برگ‌های جدید در خواهند آورد.

 

خاک:
گیاه ونوس را باید در خاکی فقیر از نظر مواد غذایی کاشت به طور کل این گیاه در محیط بومی خود نیز در خاک‌هایی که از نظر نیتروژن و فسفر فقیر هستند می‌رویند و نیاز خود به این مواد را از طریق شکار حشرات و هضم مواد بدن حشرات تأمین می‌کنند. اگر گیاه را در خاکی غنی بکاریم و در کوددهی آن اصرار بورزیم نتیجه‌ای جز از بین رفتن تدریجی و به مرور گیاه نیست. بهترین غذا برای این گیاهان حشراتی همانند مگس است حتی اگر این گیاه را در تراریومی با در بسته نگه می‌دارید می‌بایست هر چند وقت یک‌بار حشراتی همانند مگس را درون محفظه رها کنید تا این گیاه از آنان استفاده کند در غیر این صورت رشدی ضعیف خواهد داشت و این مسئله را نمی‌توان با دادن کود جبران کرد. این گیاه به خاکی نسبتاً سبک نیاز دارد به عنوان مثال می‌توان از مخلوط یک قسمت پیت ماس +یک قسمت پرلیت و یا دو قسمت شن + یک قسمت خاک معمولی و یا ۵ قسمت پیت ماس + ۳ قسمت شن + ۲ قسمت پرلیت استفاده کرد. یکی از دلایلی که به کاربرد پیت ماس یا خزه اسفاگنوم در مخلوط کاشت این گیاهان اشاره می‌شود این است که اصولاً این گیاهان در خاکی که کمی اسیدیته پایین داشته باشند بهتر رشد می‌کند و وجود خزه اسفاگنوم و پیت ماس به این مسئله کمک خواهد کرد. گلدانی که برای کاشت این گیاهان انتخاب می‌شود می‌تواند عمقی حدود ۱۵-۱۲ سانتیمتر داشته باشد. کف گلدان حتماً باید منافذ خروج برای آب وجود داشته باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری به خوبی خارج شود و اطراف ریشه‌های گیاه باقی نماند.

ونوس حشره خوار
ونوس حشره خوار

گیاه گوشت خوار
گیاه گوشت خوار

 

آموزش تکثیر ونوس حشره خوار:
ونوس را می‌توان از طریق بذر و پاجوش تکثیر کرد.

آموزش تکثیر از طریق پاجوش: این گیاهان به مرور زمان به مجموعه‌هایی متراکم تبدیل می‌شوند که می‌توان زمانی که تمامی سطح را پر کرده‌اند نسبت به جداسازی بخشی از آنان اقدام کرد و سپس قسمت جدا شده را در مکانی جداگانه و مستقل کاشت کرد. عمل تقسیم معمولاً در بهار و تابستان انجام می‌شود.

 

آموزش کاشت بذر ونوس حشره خوار:
بذرها نیاز به تیمار خاصی قبل از کاشت ندارند. برای کاشت ابتدا مخلوط خاکی را آماده کنید این مخلوط می‌تواند شبیه به همان نمونه‌ای باشد که برای کاشت گیاهان بالغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از اینکه مخلوط خاکی را در گلدانی قرار دادید ابتدا به خوبی آن را آبیاری و خیس کنید بعد از خروج آب اضافی از منافذ کف گلدان، نسبت به کاشت بذرها اقدام کنید. کافی است بذرها را روی سطح خاک قرار دهید و نیازی به پوشاندن آنان با خاک نیست اما حتماً باید با عمل اسپری آب و همچنین پوشاندن دهانه گلدان با پلاستیک شفاف از خشک شدن سطح خاک جلوگیری کرد. مرتبا باید سطح خاک را بررسی کرد و در صورت مشاهده از دست رفتن رطوبت با عمل اسپری آب مجدد سطح خاک را مرطوب نمود. دمای مناسب برای جوانه زنی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سانتی گراد است. اگر دما پایین‌تر باشد زمان جوانه زنی نیز بیشتر طول خواهد کشید و یا اصلاً جوانه نخواهد زد. بذرها در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و کیفیت بالای بذر حدود ۶-۴ هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند، بعد از جوانه زنی می‌توان پوشش پلاستیکی روی گلدان را برداشت. توجه کنید که در طی این دوران اگر از آب مقطر برای آبیاری و اسپری آب استفاده کنید نتیجه بهتری در سبز شدن و جوانه زنی بذرهای این گیاه به‌دست می آورید. همچنین در طی این دوران اگر روزانه یک مرتبه پوشش روی گلدان را بردارید و بعد از حدود چند دقیقه مجدد پوشش را قرار دهید به تهویه و چرخش هوا کمک خواهید کرد. اگر نیاز است تا گیاهان جوان را از گلدانی که بذرها جوانه‌زده‌اند به گلدان دیگر منتقل کنید حدود ۳-۲ هفته بعد از جوانه‌زنی بذرها و یا به بیان دیگر زمانی که دو جفت برگ آنان ظاهر شد صبر کنید و سپس عمل انتقال را انجام دهید تا کمتر به گیاهان جوان صدمه بزند.

بذر ونوس حشره خوار
کپسول بذر ونوس حشره خوار

 

آفات و بیماری:
از بین آفات شایع این گیاه می‌توان به شته، کنه تارعنکبوتی و پشه‌های خاکزی و از بیماری‌های شایع می‌توان به سفیدک پودری و لکه برگی‌های باکتریایی و قارچی اشاره کرد. مصرف کودهای شیمیایی و یا به‌کارگیری حشراتی که برای گیاه بسیار بزرگ هستند می‌تواند منجر به پوسیدگی تدریجی این گیاه شود.

برای خرید بذر اینجا کلیک کنید

 

منبع: باغ سبز و FlytrapCare.com

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

60 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری گیاه ونوس حشره خوار یا گل گوشتخوار

  1. سید باقر گفته:

    سوال وقت بخیر
    میخاستم بدونم تو تراس تو پنجره شمالی میشه ونوس رو نگهداری کرد؟
    میخاستم از لامپ فلورسنت استفاده کنم چون آفتاب نداره اصلا فقط نور عادی داره

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میتونید نگهداری کنید،پنجره های شمالی عصرها نوربیشتری دارند. ولی زمستان نور کمتری دارند ودر زمستان بهتر هست بجای پرنوری انتقال بدید.

  2. Sina گفته:

    سلام من۴ عدد گیاه ونوس و دروزرا خریدم میخواستم بدونم میشه همشون رو در یک تراریوم بزرگ بکارم
    و باوجود اینکه تراریوم سوراخی برای خارج شدن آب نداره مشکلی برای گیاه پیش نمیاد و آب یاری رو مثل بقیه هروقت رنگ خاک کم رنگ شد شروع کنم
    و کف تراریوم رو چه مقدار پوکه و خاک مخصوص بریزم
    و اینکه من به همه نوع لامپی بخاطر نوع شغلم در لاله زار دسترسی دارم میخواستم بدونم لامپ های فلورسنت ۱۸وات سفید بهتره یا لامپ های فول اسپکتروم ۴۰۰ تا ۸۰۰ نانومتر یا اینکه هردورو باهم و هم زمان استفاده کنم
    و درصورت روشن بودن زیاد بیش از ۱۲ ساعت مشکلی برای گیاهان به وجودمیاد
    ببخشید طولانی شد و ممنون بابت سایت جامع و خوبتون سایت شما باعث شد بنده الان در منزلن کلی کاکتوس کلکسونی داشته باشم و به گیاهان بیشتر علاقه مند شم سپاس فراوان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست جدا بکارید چون دروزرا به رطوبت محیط بیشتری نسبت به ونوس نیاز داره، ابیاری رو باید خیلی بادقت انجام بدید چون تراریوم زهکش نداره ابیاری زیاد باشه ریشه های گیاه بلافاصله پوسیده شده واز بین میره، میتونید کف تراریوم ماسه رنگی یا لیکا بریزید،بعد خاک مخصوص یا خزه اسفاگنوم بریزید،این نوع گیاه به نور زیادی نیاز داره،ازلامپهایی که نور مناسبی دارند میتونید استفاده کنید،فاصله نور تا گیاه بین ۳۰ الی ۴۰ سانت باشه بهتر هست ولی لامپی رو که استفاده میکنید نباید گرمای زیادی داشته باشه باعث سوختگی گیاه میشه،میزان نور دریافتی باید با روشن شدن هوا تا غروب افتاب انجام بشه نه بیشتر نه کمتر.

  3. ابوالفضل گفته:

    سلام من ایندفعه بدون خیس کردن بذر این گیاه رو کاشتم .حالا دوباره مثل دانه ریحان دورش یک چیز سفید امده .خاک را هم کامل با اب مقطر شستم

    • کارشناس 1 گفته:

      بذرهای این نوع نیازی به خیس کردن ندارند، نه طبیعی نیست احتمالا بذرهاتون قارچی شدن.

    • کارشناس 1 گفته:

      نه نیازی نیست بستر کشت بذر ونوس قارچ کشی بشه، فقط بستر رو با اب مقطر کامل شستشو بدید تا کاملا خیس بشه نیازی به خیس کردن بذر نیست.

  4. Rezvan گفته:

    سلام الان تعدادی از دوستان عرض کردن که میخوان ونوس رو تو حیاط قرار بدن،،خواستم ببینم شرایط مراقبت از ونوس تو حیاط رو میشه توضیح بدین؟نحوه ابیاری،نحوه حفظ رطوبت؟و اینکه ایا لازمه بطری ای جیزی بزارم روش تا رطوبتش حفظ شه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه ونوس باید حتمادر جای مرطوب نگهداری بشه،واز نور مستقیم محافظت بشه اگر در فضای باز بتونید نور رو فیلتر کنید ورطوبت محیط رو فراهم کنید میتونید اقدام به این کار کنید. اگر داخل کاور قرار بدید احتمالش هست که گیاه در گرما پخته بشه. میتونید داخل باغچه زیر سایه درختان بصورتی که نور مستقیم نداشته باشه ورطوبت محیط فراهم باشه نگهداری کنید.

  5. Mohanna گفته:

    سلام،من ۸ تا ونوس دارم ک کنار بنجره بودن روزی١ساعت افتاب میکرفتن،همه رو امروز کذاشتم تو حیاط و صبح ک افتابش تیز نبود ٣ساعت افتاب کرفتن و بعد سایه بان زدم روشون،الان ک نکاه کردم دیدم سه تاشون ک از بقیه کوجیکتر بودن کاملا خشک شدن،،،جیکار کنم؟ایا بقیه رو بیاریم تو یا افتاب رو کمتر کنم براشون؟اون سه تا امکان داره دوباره رشد کنن اک بیارمشون جل قبلی یا مردن اونا؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر ریشه ها سالم باشن مجدد رشد میکنند ولی اگر ریشه ها هم از بین رفته باشن متاسفانه دیگه کاری نمیشه کرد.

  6. Kia گفته:

    سلام من میخوام یه گلخانه ی کم حجم و جمع و جور کنار حیاط بسازم،یه ده تایی ونوس۴الی۶ماهه دارم بزارم توش،خواستم ببینم بنظر شما جنسش از این نایلون ضخیم ها باشه یا شیشه؟بعد نور افتابی که به داخل گلخانه میتابه ایا فیلتر میشه یا ن؟؟از٨صبح تا٢ظهر افتاب میزنه توی حیاط خوبه براش؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر موقتی میخواهید درست کنید از نایلونهای مخصوص گلخانه ای میتونید استفاده کنید، اگر رنگ سبز رو انتخاب کنید نیازی به شید نیست ونور فیلتر میشه ولی اگر رنگ سفید رو انتخاب کنید باید شید هم برای فیلتر کردن نور استفاده کنید.

  7. anisa گفته:

    سلام.من ونوسام ۴ماهشونه و تو حیاط هستن و روزی۶ساعت افتاب مستقیم بهشون میخوره،البته سایه بان هم ساختم ک در مواقع تیزی افتاب میزنم روشون.ایا با گرم شدن تابستان و رسیدن دما به۴۰لازمه ونوس هارو به داخل خونه انتقال بدم؟یا عادت میکنن!؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگراز یک ماه بیشتر هست که در فضای باز قرار دارند عادت میکنند، حتما نور رو در ساعات گرم فیلتر کنید.

  8. Fermisk گفته:

    سلام،یه ونوس دوماهه خریدم،،نمیدونم کجا نگهداریش کنم ک خوب خوب رشد کنه و بزرگ شه ،،،پشت پنجره مون روزی ۱ ساعت بهش آفتاب مستقیم میخوره یا توی حیاط ک ۴ الی۵ ساعت بهش آفتاب مستقیم میخوره با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای۳۵؟؟

    آیا میشه هرجایی گذاشتمش یه بطری پلاستیکی بزارم روش رطوبتی حفظ شه؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پشت پنجره نورگیر نگهداری کنید، در فضای باز حتما باید رطوبتش تامین بشه،نور مستقیم بلافاصله باعث سوختگی گیاه میشه باید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید، در ساعات گرم اگر روش بطری پلاستیکی بگذارید احتمال پختگی گیاه زیاد هست. فعلا چون کوچیک هست بهتر هست داخل منزل وپشت پنجره نگهداری کنید.

  9. Sima گفته:

    سلام خسته نباشید،سه روز پیش،سه تا ونوس دوماهه خریدم،از اون روز که کاشتمشون ن رشدی کردن و نه خشک شدن،جاشونم رطوبت داره و اب همیشه زیر نلعبکی زیرشون میریزم و روزی٢ساعت افتاب مستقیم میخورن،خواستم ببینم طبیعیه فعلا واکنشی نشون ندادن؟؟یعنی هنوز عادت نکردن ؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله هنوز زود هست، بهتر هست صبور باشید چون تازه جابجا شدن مدتی زمان میبره تا شروع به رشد کنند بهتر هست کاور کنید تا رطوبت از دست ندهند، ابیاری رو زمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد انجام بدید.

  10. Mahsa گفته:

    سلام من ماه قبل ک بارون میبارید یه دبه دولیتری اب بارون جمع کردم،و تا الان هم ونوسم رو با اون أب دادم رشدش خوب بود،ولی الان داخل دبه رو دیدم متوجه شدم خزه توش بوجود اومده،أب رو بریزم یا مشکلی نداره؟

  11. مهیار گفته:

    درود ممنون از مقاله کاملتون من این گیاه رو تازه خریدم بعد مطالعه تو کلی سایت چه خارجی چه داخلی واقعا نتونستم درک کنم میزان ابیاری این گیاه چقده بعضی ها میگن باید همش یه ظرف اب زیرش باشه بعضی میگن نباید باشه سوالم اینه که واقعا میزان اب چقد باشه چون اگه تو خاک پیت موس باشه خودش رطوبت رو خیلی نگه میداره ضمنا من ساکن شمال ایران هستم که رطوبت تو بدترین حالت ۴۰ تا ۵۰% گاهی به ۹۰ درصد هم میرسه که از این نظر مشکلی ندارم بنابراین یه دستور کلی ابیاری فکر نکنم برا همه مناطق جواب بده ممنون میشم واضح در مورد ابیاریش توضیح بدین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.خاک ونوس باید همیشه مرطوب باشه.حتی در زمان استراحت گیاه.هر وقت حس کردید که سطح خاک کمرنگتر شده باید ابیاری کنید.گلدان باید زهکش مناسبی داشته باشه تا اب اضافه خارج بشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.