معرفی و آموزش تکثیر گیاه سرخس

معرفی و آموزش تکثیر گیاه سرخس

معرفی و آموزش تکثیر گیاه سرخس : سرخس یکی از گل‌های زیبای آپارتمانی و بیرونی می‌باشد. این گیاه بومی نواحی گرمسیری و مرطوب می‌باشد. نام علمی سرخس Nephrolepsis  می‌باشد.

این گیاه ساقه ندارد و برگ‌ها مستقیماً از ساقه‌های زیرزمینی بیرون می‌آیند. طول برگ‌های آن معمولاً ۷۰-۲۰ سانتیمتر است که البته در زادگاه اصلی خود می‌تواند حتی به ۲۵۰ سانتیمتر نیز برسد. عرض برگ‌ها ۱۵-۶ سانتیمتر و هر برگچه مثلثی شکل آن نیز ۸-۲ سانتیمتر طول دارد.

ارتفاع کل گیاه در محیط خانه می‌تواند به ۹۰-۶۰ سانتیمتر برسد. در پشت برگ‌های گیاه لکه‌های کوچک قهوه‌ای رنگی مشاهده می‌شود که طبیعی است و مکانی برای تولید اسپورهای این گیاه می‌باشد.

سرخس به دلیل جذب مواد مضر همانند فرمالدئید formaldehyde و گزیلن xylene از هوا و تجزیه آنان به‌عنوان گیاه تصفیه‌کننده هوا شناخته‌شده است. از نام‌های دیگر آن می‌توان به Wild boston fern, Tuber ladder fern, Fishbone fern,Sword fern اشاره کرد.

 برگ‌های گیاه سرخس
پشت و روی برگ‌های گیاه سرخس

آبیاری:
سرخس بوستون به بستر کاشتی مرطوب اما نه خیس و غرقابی نیاز دارد. رطوبت هوا نیز در رشد این گیاه بسیار مؤثر است زیرا اگر رطوبت هوا به زیر ۸۰٪ نزول کند می‌بایست عمل غبار پاشی برگسار را به شکل روزانه انجام داد. کمبود رطوبت محیط یکی از عوامل قهوه‌ای شدن و سوختن حاشیه برگ‌های این گیاه است. همچنین در صورت خشکی هوا می‌توان برای تأمین رطوبت مورد نیاز این گیاه اقدام کرد، بدین صورت که ابتدا یک زیر گلدانی را که بزرگ‌تر از زیر گلدانی گیاه است تهیه کنید و داخل آن را تا لبه آن سنگریزه‌های درشت بریزید. سپس زیرگلدانی را تا نیمه ارتفاع دیواره آن آب بریزید و گلدان سرخس را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید. مراقب باشید تا ته گلدان سرخس با آب موجود در زیر گلدانی دوم، تماس نداشته باشد.

 

گرمای محیط، آب داخل زیر گلدانی دوم را به تدریج تبخیر کرده و رطوبت مورد نیاز برگسار گیاه را فراهم می‌کند. با اتمام آب زیر گلدانی دوم، مجدد داخل آن آب بریزید تا عمل تبخیر ادامه یابد. خشکی کشیدن گیاه منجر به سوختن و قهوه‌ای شدن نوک برگسار و آبیاری بیش از اندازه آن موجب خفگی ریشه‌ها و زردی و ریزش برگسار می‌شود. یکی از مواردی که در آبیاری سرخس باید به آن توجه کرد عدم وجود املاحی همانند فلوئور، بُر و کلسیم در آب است. فلوئور و بُر موجب سوختن و قهوه‌ای شدن حاشیه برگ‌های گیاه می‌شوند و حضور کلسیم به تدریج موجب افزایش اسیدیته بستر کاشت خواهد شد و از آنجایی که سرخس به بستری تا حدودی اسیدی نیاز دارد، قلیایی شدن خاک آن می‌تواند منجر به کاهش رشد گیاه و عدم توانایی جذب برخی دیگر از عناصر همانند آهن از بستر کاشت و در نهایت زردی برگسار شود. اگر استفاده از آب بدون املاح همیشه برای شما امکان پذیر نیست حداقل ماهی یک مرتبه گیاه را به خوبی آبیاری کنید.

 

نور:
اگر چه این گیاه مکان کم نور را به خوبی تحمل می‌کند اما وجود نور متوسط تا کامل در محیط به رشد خوب آن کمک می‌کند. به هر حال این گیاه را به دور از نور مستقیم آفات نگهدارید. نور مستقیم آفتاب موجب چروکیدگی برگ‌ها می‌شود و لکه‌های قهوه‌ای رنگ در حاشیه یا پهنک برگ‌ها تولید می‌شوند.

 

دما:
سرخس سرمای هوا را تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و گرما را تا ۳۰ درجه تحمل می‌کند اما بهترین دما برای آن ۲۲-۱۶ درجه است. در هوای گرم باید میزان رطوبت هوا را افزایش داد.

 

خاک:
به خاکی همیشه مرطوب نیاز دارد که البته غرقابی نشود. همچنین خاک باید غنی از مواد غذایی باشد و بافتی سبک با زهکشی مناسب داشته باشد. به عنوان مثال مخلوط خاکی که از سوی کالج کشاورزی دانشگاه جورجیای ایالات متحده برای این گیاه مناسب معرفی شده است عبارت است از: ۱/۳ قسمت خاک لومی+۱/۳ قسمت شن یا پرلیت+ ۱/۳ قسمت پیت ماس یاخزه اسفاگنوم+ یک قسمت کود گاوی کاملا پوسیده+ نصف پیمانه زغال+نصف پیمانه سنگریزه کوچک.

 

یکی از نکات قابل‌توجه راجع به اسیدیته بستر کاشت سرخس این است که این گیاه به محیطی تا حدودی اسیدی با Ph در حدود ۶-۵٫۶ نیاز دارد، بنابراین در تهیه ترکیب بستر کاشت بهتر است از پیت ماس استفاده کرد که به کاهش اسیدیته بستر کمک می‌کند و همچنین از آب‌های بدون املاح بخصوص بدون کلسیم باید استفاده کرد. عدم وجود مواد غذایی کافی موجب پریدگی رنگ برگسار می‌شود. بنابراین در طی ماه‌های رشد هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص گیاهان اپارتمانی با فرمولی سبک همانند ۱۰-۱۰-۱۰ البته با نصف غلظت معمول تغذیه کنید. کوددهی بیش از اندازه گیاه یکی از دلایل سوختن و قهوه‌ای شدن حاشیه برگسار گیاه است. گیاه را در طی ماه‌های سرد با فواصل بیشتری کود دهید به عنوان مثال ماهی یک مرتبه البته با همان غلظتی که نصف غلظت معمول است.

 

آفات و بیماریهای سرخس:
این گیاه را معمولاً بیماری‌های قارچی همانند لکه برگی و پوسیدگی ریشه تهدید می‌کند تا آفات. برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی از بستر کاشت ضدعفونی شده استفاده کنید و گیاهان را در صبح آبیاری کنید تا با رسیدن شب رطوبت اضافه بستر کاشت از آن خارج شده باشد. وجود آب اضافه و غرقاب بودن بستر کاشت در طی شب یکی از عوامل تحریک کننده فعالیت عوامل بیماری‌های قارچی است. البته آفاتی همانند شپشک آرد آلود و دیگر شپشکهای گیاهی و مگس سفید بخصوص زمانی که محیط خشک است ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. شپشک های گیاهی موجب زردی و زیرش برخی از برگچه‌ها و حتی مرگ کل گیاه می‌شوند.

 

توصیه میشود این مقاله را هم مطالعه کنید: دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل‌ها چیست؟

 

تکثیر گل سرخس:
این گیاه ریزوم (ساقه زیرزمینی) دارد و از طریق آن مرتباً برگسار جدید تولید می‌کند به نحوی که در شرایط مساعد نگهداری بعد از مدتی انبوه خواهد شد و می‌توان در فصل بهار و با کمک عمل تقسیم بوته به آسانی آن را به چند گروه تقسیم کرد و هر یک را به شکل گیاه جداگانه کاشت.

تکثیر گل سرخسگل سرخس

برگ سرخس
تکثیر سرخس با کمک روش تقسیم بوته. در تصاویر ۱ و ۲ تقسیم بوته مادری را مشاهده می‌کنید. البته اینکه هر بوته مادری به چند قسمت تقسیم شود بستگی به بزرگی آن و همچنین نظر شخصی خود شما دارد. در تصویر ۳ قسمتی از پایین گیاه جوان جدا شده است و دلیل این کار تحریک گیاه جوان به ریشه زایی بیشتر و بهتر است البته این کار می‌تواند انجام نشود. در تصاویر ۴ و ۵ نیز گیاه جوان داخل گلدان جدید گذاشته می‌شوند و گلدان از مخلوط خاکی پر می‌شود.

 

هرس سرخس:
سرخس اصولاً برگساری انبوه دارد که این خود یکی از دلایل جذابیت این گیاه است. اما ازدحام فراوان برگسار از دلایل تحریک شیوع برخی بیماری‌های قارچی است همچنین تماس بیش از اندازه برگسار موجب قهوه‌ای شدن حاشیه برگسار خواهد شد. بنابراین در صورت ازدحام برگسار بخصوص در مرکز گیاه، یا گیاه را با عمل تقسیم بوته کوچک کنید و از یک گیاه دو یا چند گیاه تهیه کرده و هر یک را به شکل گیاهی مستقل بکارید و یا آنکه از تعداد برگسار آن البته در طی چند مرحله کم کنید.

منبع: باغبان سبز

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “معرفی و آموزش تکثیر گیاه سرخس

  1. امیر گفته:

    سلام
    آبیاری انواع سرخس مثل پرسیاوشان با آب لوله کشی که املاح داره، توی مدت طولانی برای گیاه مشکل ساز نمیشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله بهترهست از اب مانده استفاده بشه کلا اب دارای املاح برای همه ی گیاهان مشکل ساز میشه.

  2. Fateme گفته:

    سلام. وقت بخیر. چنتا برگشو میشه قیچی کرد و تو آب گذاشت (برای ریشه دادن) یا مستقیم تو خاک بزاریم برگ قیچی شده رو؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از طریق برگ تکثیر نمیشه از طریق تقسیم بوته مادری یا ریزروم ویا هاگ تکثیر میشه قسمت تکثیرگیاه روی مقاله رو مطالعه بفرمایید.

  3. امیرحسین گفته:

    سلام ببخشید نمیدونم چرا مدتی هست که برگ های سرخسم داره خشک میشه و میریزه مشکل از کمبود جا هست آبیاری هم درست انجام میشه

  4. Parsa گفته:

    سلام یه رشته های سبز از زیر گلدون سرخس من زده بیرون اونا ریشه هاشه؟اگرم لازم شد عکس میفرستم

    • ایمان گفته:

      دقیقا منم همین دارم میخوام بدونم اونا ریشع هستن از خود گلدان بیرون زده اما برگ نیست مثل ریشع هستن من فکرمیکنم برای جذب رطوبت هستن

  5. محمد گفته:

    سلام خدمت شما . من یه سوال حیاتی داشتم که تاپیک مربوط به خودش وجود نداشت اینجا مطرح میکنم.
    من یه گیاه پارتنکیسوس (مو چسب ) دارم که یکسال هست خریدم.در یکسال گذشته یک و نیم متر رشد کرد .امسال بهار بازم رشد خوبی داشت ولی چون گلدونش کوچیک بود اونو عوض کردم .به اشتباه خاکی که مقداری کود حیوانی داشت رو ریختم تو گلدونش . روز بعد که اولین علائم خراب شدن رو دیدم که برگاش شل شده بودو اویزون‌‌ خاکش رو عوض کردم و خاک باغچه ریختم و کلی اب دادم تا اگر کود مونده اونو بشوره ببره. الان ۵ روز گذشته ولی تغیری نکرده .من باید چیکار کنم؟ در ضمن گیاه به سیمان دیوار چسبیده و صبح و عصر بهش افتاب مستقیم میخوره و هر وقت خاکش خشک شد اب میدم (هر روز). خاک باغچه ای که ریختم سنگین هست.بهش شن و ماسه اضافه کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست خاکش رو دیگه تعویض نکنید شوکهای مکرر باعث خشک شدن گیاه میشه ،صبر کنید شروع به رشد کنه و بهار اینده خاک رو عوض کنید.

  6. فاطمه راد گفته:

    سلام این سرخس من یه عالمه از این ساقه ها تولید میکنه . فقط ام از بالای گلدون از زه کش هاش اصلا . به نظرتون دلیلش چیه ؟ گلدونش کوچیکه ؟ و اینکه الان وقت مناسبی واسه گلدون عوض کردنه؟ چون یه عالمه برگ کوچولو و جدید داده میترسم خراب بشن تقریبا یک سال پیش خاکش رو عوض کردم قبل از اون حتی یدونه ام از اینا نمیداد . خاکش الان پیت ماس با پرلیته http://uupload.ir/files/pncm_20200506_073726.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ساقه های رونده هستند که اگر با رطوبت یاخاک در تماس باشن تبدیل به گیاه جدیدی میشن میتونید این ساقه ها رو داخل یک گلدان کوچک بکارید بصورتی که از گیاه مادری جدا نشوند، بعد از بزرگ شدن از گیاه مادری جدا کنید.

  7. هادی گفته:

    فرمودید اگه رطوبت کم باشه باید غبارپاشی صورت بگیره ، تقریبا همه جا نوشتن نباید رو برگش آب ریخته بشه ، دلیل اینکه همه میگن نباید رو برگاش آب ریخته بشه چیه ؟ با توجه به اینکه قراره تو پاسیو یه مه پاش تعبیه کنم ، همین یه مورد کلی ذهنم رو مشغول کرده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.چون برگهای سرخس بصورت فشرده هستند وریختن اب باعث میشه مدت زمان زیادی اب روی برگها بمونه وموندن اب روی برگها مساوی بیماریهای قارچی که بدنبالش خشک وسیاه ویا زرد وپژمرده شدن برگها میشه.برای همین توصیه میشه که روی برگها اب ریخته نشه وبصورت اسپری ویا مه پاشی بشه که زود اب بخار بشه ومشکلی پیش نیاد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.