آموزش تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ همراه تصویر

آموزش تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ همراه تصویر : ساکولنت ها یکی از گیاهان محبوب هستند که نگهداری آنها در منزل راحت بوده و دارای انواع گونه‌های مختلف می‌باشند. تکثیر ساکولنت ها از طریق بذر، قلمه و برگ انجام می‌شود. امروز با بیانی ساده و همراه تصویر تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ را توضیح می‌دهیم. اکثر ساکولنت های برگ دار مانند اچوریا، سدوم، کراسولا و سایر گونه‌ها را با این روش تکثیر کرد.

 

تکثیر ساکولنت ها از برگ
تصویر شماره یک

تصویر شماره یک: برای تکثیر ساکولنت ها از برگ ابتدا باید گیاه مادری انتخاب کنید که سالم باشد و همچنین گیاه مادری باید بالغ باشد در این صورت شانس ریشه دار شدن برگ‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین یک روز قبل از جدا کردن برگ‌ها گیاه را آبیاری کنید تا آب کافی در برگ‌ها وجود داشته باشد.

برگ ساکولنت
تصویر شماره دو

تصویر شماره دو: سپس برگ‌ها را به آرامی و با پیچاندن از گیاه جدا می‌کنیم، توجه داشته باشید به گونه‌ای برگ‌ها را جدا کنید که از محل اتصال به گیاه جدا شوند و برگ‌ها نشکنند. برگ‌هایی انتخاب کنید که بالغ باشند و برگ‌هایی که تازه سبز شده باشند مناسب نیستند.

برگ اچوریا
تصویر شماره سه

تصویر شماره سه: حتماً از برگ‌های سالم و سبز برای ریشه دار کردن انتخاب کنید. احتمال ریشه دار شدن برگ‌های مریض و شکسته کمتر است.

قلمه گیری ساکولنت
تصویر شماره چهار

تصویر شماره چهار: برگ‌های جدا شده را در محلی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم تا محل جدا شده خشک شود. اگر زخم انتهای برگ شما به صورت کامل پینه نبندد پس از آبیاری مقدار زیادی رطوبت جذب می‌کند و می‌پوسد. مدت زمان خشک شدن به نوع گیاه و دما و رطوبت محیط بستگی دارد و معمولاً یک هفته زمان می‌برد.

هرمون ریشه زایی
تصویر شماره پنج

تصویر شمار پنج: برای تسریع در ریشه زایی برگ‌ها می‌توان از هورمون‌های ریشه زایی نیز استفاده کرد. البته این مرحله ضرورتی ندارد و برگ اکثر ساکولنت ها بدون هورمون به راحتی ریشه می‌دهند.

آموزش تکثیر ساکولنت ها
تصویر شماره شش

تصویر شمار شش: پس از خشک شدن انتهای برگ‌ها آنها را به طور خوابیده بر روی بستر کاشت قرار می‌دهیم. ترکیب خاک بستر  را می‌توانید از مخلوط ماسه،کوکوپیت و پیت ماس تهیه کنید. برای نتیجه بهتر بستر را با سم قارچ‌کش مانند مانکوزب یا کاربندازیم قبل از کاشت ضدعفونی کنید.

ابیاری ساکولنت
تصویر شماره هفت

تصویر شماره هفت: بستر کاشت باید دارای رطوبت نسبی باشد یعنی نه زیاد خیس و نه زیاد خشک. رطوبتی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد برای ریشه دار شدن برگ‌ها کافی می‌باشد. اگر احساس کردید خاک بستر خشک است می‌توانید بر روی آن آب اسپری کنید.

تکثیر ساکولنت ها
تصویر شماره هشت

تصویر شماره هشت: برگ‌های کاشته شده را در محلی با نور ملایم و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم. آفتاب مستقیم و شدید باعث از دست دادن رطوبت برگ‌ها و در نتیجه خراب شدن آنها خواهد شد.

تکثیر گیاهان گوشتی
تصویر شماره نه

تصویر شماره نه: برگ‌های کاشته شده بسته به نوع گیاه و شرایط محیطی بعد از حدود یک هفته تا یک ماه شروع می‌کنند به ریشه زدن و ایجاد جوانه یا گیاه جدید.

جدا کردن ساکولنت
تصویر شماره ده

تصویر شماره ده: چند روز بعد از به وجود آمدن جوانه‌ها برگ شروع به خشک شدن می‌کند و می‌توان جوانه را جدا کرد و به گلدان انتقال داد. برای جدا کردن جوانه نباید عجله کنید و زمانی که جوانه به راحتی و خود به خود از برگ جدا شد اقدام به جدا کردن نمایید.

گلدان کاکتوس
تصویر شماره یازده

تصویر شماره یازده: برای گیاه خود گلدان مناسبی انتخاب کنید. گلدان حتماً باید دارای سوراخ‌هایی در کف داشته باشد. همچنین گلدان اگر خیلی بزرگ‌تر از گیاه باشد آب زیادی در خود نگه داشته و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

خاک مناسب ساکولنت
تصویر شماره دوازده

تصویر شماره دوازده: خاکی مناسب و سبک که می‌تواند ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت باشد آماده کنید و گیاه جدید خود را در آن بکارید.

نگهداری ساکولنت
تصویر شماره سیزده

تصویر شماره سیزده: گیاه کاشته شده را در محلی با نور ملایم و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

آبیاری ساکولنت
تصویر شماره چهارده

تصویر شماره سیزده: گیاه کاشته شده را بعد از چند روز می‌توانید آبیاری کنید. توجه داشته باشید نباید بلافاصله بعد از کاشت شروع به آبیاری کنید و باید اجازه بدهید گیاه ریشه زده و سپس شروع به آبیاری نمایید.

هر سؤالی در مورد تکثیر ساکولنت ها داشتید در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید تا پاسخ داده شود.

منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می شود مقاله آموزش قلمه زدن کاکتوس ها را نیز مطالعه کنید. کلیک 

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

301 دیدگاه برای “آموزش تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ همراه تصویر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ساکولنتها معمولا با قلمه برگ یا قلمه ساقه تکثیر میشن، در مقاله فوق همراه با عکس توضیح داده شده میتونید مقاله رو بررسی کنید.

  1. مهدی اکبری گفته:

    سلام
    در تصاویر تهیه شده نوشته شده گیاه ساکولنت رو روی بستر خاک قرار دهید و در تصاویر دیگری نوشته بعد کاشت شدن دربستر خاک

    سوال اینجاست که بعد از خشک شدن انتهای برگ فقط روی خاک خوابنده شود تا ریشه بزند
    یا انتهای برگ در بستر خاک به صورت مورب کاشته شود تا ریشه بزند

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، به هر دو صورت میشه کشت کرد، ولی بهترین کار این هست که اول بگذارید روی سطح خاک، ریشه وجوانه که زد بعد داخل خاک بکارید.

  2. رسول گفته:

    سلام تعداد۵۶عددقلم ساکولنت نمونهای مختلف خریدم.داخل گلداند کوچک بند انگشتی بودن بعد از دوروز رسیدن دستم انتقالشون دادم به گلدون ابم دادم.باید کار دیگه ای انجام بدم ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بمدت یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری کنید وبعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  3. Zahra گفته:

    ببخشید میشه راهنمایی بفرمایید چرا وسط این ساکولنت سیاه شده و برگاش داره میریزه ؟ راه حلی برای درمانش وجود نداره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. Zahra گفته:

    سلام وقتتون بخیر ممنون بابت مطالب فقط یه سوال اینکه در مرحلۀ ششم برگ رو فقط روی خاک قرار بدیم یا مقداری هم داخل خاک قرار داشته باشه؟

  5. علی شجاعی گفته:

    سلام اساتید عزیز من یک هفتس طبق دستور عمل کردم خاک هم مرطوبه اما هنوز ریشه نزده،عکس فرستادم،مشکل از چیه کی ریشه دار میشه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، عجله نکنید زمان میبره تا ریشه بزنند سه هفته الی یک ماه زمان میبره تا ریشه بزنن، در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

  6. نيلوفر گفته:

    با سلام من یک کاکتوس دندان ببری گرفتم که تا به خانه اوردم یکی از برگهاش شکسته شده بود میخواستم بدونم باید چیکارش کنم که کاکتوسم خراب نشه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، برگی رو که شکسته از انتها جدا کنید وگیاه رو درمحیط خنک ونیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید بعد از یک هفته بمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

  7. علی شجاعی گفته:

    با سلام من مراحلی که امر فرمودید انجام دادم اما برگها به جز دو سه تاش سیاه شدن،دلیلش چیه،درست میشن یا بندازم دور،عکس فرستادم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، متاسفانه از بین رفتن برای قلمه برگ باید برگهای سالم ونسبتا جوان رو انتخاب کنید ودر محیط خنک که نور متوسطی داره نگهداری کنید.

  8. علی شجاعی گفته:

    سلام و درود،توی راهرو روی جاکفشی بذارم بهتره یا داخل کمد باشه؟چون راهرو نورگیر هست پر نوره اما آفتاب مستقیم نیست،ضمنا” چه خاکی باشه؟و در آخر گلدان رو کاور کنم؟؟؟

        • کارشناس 2 گفته:

          قلمه برگ اگر منظورتون هست از خاک سبک مثل پیت ماس یا کوکوپیت میتونید استفاده کنید، برگها رو روی خاک بچینید بصورتی که دمبرگ با خاک در تماس باشه وخاک رو مرطوب نگهدارید نه نیازی نیست داخل کمد باشه، همون راه پله که نور داره بگذارید کاور نکنید ،هر روز یک بار روی سطح خاک اب اسپری کنید مواظب باشید روی برگها خیس نشه.

          • علی شجاعی گفته:

            ببخشید تصویر شماره ۴ رو عرض میکنم که برگها رو باید بذاریم کنار خشک شن،داخل کمد میشه گذاشت یا همون راهرو خوبه؟

            • کارشناس 2 گفته:

              من از شما عذر خواهی میکنم متوجه سوالتون نشده بودم، نه نیازی نیست داخل کمد بگذارید داخل منزل در دمای اتاق هم میتونید نگه دارید تا قسمت جدا شده پینه ببنده.داخل کمد احتمالش هست که چون تهویه وجود نداره کپک بزنه.

      • علی شجاعی گفته:

        این مراحلی که امر فرمودید برای تکثیر ساکولنت،برای خشک شدن و پینه بستن ته برگ برای جوونه زدن عرض کردم برای خشک شدن برگها چون فرمودید جای کم نور باشه،تو کمد بذارم مشکل نداره

  9. Armin گفته:

    سلام من تعدادی برگ ساکولنت تکثیر کردم همه مراحل رو هم انجام میدم همشون هم جوانه میزنه ولی ریشه نمیزنن علت چی هست

  10. zahra گفته:

    سلام وقتتون بخیر این ساکولنت اول میخاستم اسمش رو بدونم و دوم اینکه در طی ۳الی ۴ هفته برگ هاش چروک شدن چیکار کنم دوباره حالش خوب بشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستیدتا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. محمد علی سلیمانپور گفته:

    وقتی این ساکولنت را از گل فروشی خریدم شادو سرزنده بود وقتی اوردم خونه فردا شادابی خود را از دست داده بود گفتم حتما آب میخواهد ولی بهتر نشد لطفا راهنمایم کنید عکسش را مفرستم

  12. ابوالفضل گفته:

    ممنون از شما
    فقط پورد دارچین به عنوان قارچ کش عمل میکنه یا برای چیز دیگه ای هست؟

  13. ابوالفضل گفته:

    سلام و خسته نباشید
    برای قلمه گرفتن وقتی ک قلمه رو جدا کردم باید بذارم پینه ببینده یا همینطوری بذارم تو خاک؟

      • ابوالفضل گفته:

        عذر خواهی میکنم ک نگفتم
        قلمه گیاه ساکولنت
        سوال دیگه این هست: وقتی که اون رو در خاک کاشتم باید هر روز خاکو مرطوب کنم یا کاری بهش نداشته باشم و بعد از ۳-۴ روز کم کم شروع به اب دادن؟
        ممنون از پاسخگویی شما بزرگوار

        • کارشناس 1 گفته:

          خواهش میکنم، برای قلمه ساکولنتها نیازی نیست بگذارید قسمت بریده شده پینه ببنده بعد از جدا کردن به انتهای قلمه پودر دارچین بزنید یک روز استراحت بدید بعد داخل خاک بکارید، بله بهتر هست خاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید که قلمه پوسیده نشه.

            • کارشناس 1 گفته:

              برای ساکولنتها نیازی نیست قلمه استراحت کنه، استراحت بیشتر برای قلمه کاکتوسها انجام میشه که قسمت بریده شده خشک بشه تا دچار پوسیدگی نشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.