آموزش تکثیر گل امپیشن یا گل حنا

آموزش تکثیر گل امپیشن یا گل حنا

آموزش تکثیر گل امپیشن یا گل حنا یا گل سولماز شیرازی: این گیاه را می‌توان از طریق بذر و همچنین قلمه ساقه تکثیر کرد.برای کاشت بذر گل امپیشن از بستری سبک که به خوبی رطوبت را در خود نگه دارد مانند مخلوط کوکوپیت و پرلیت یا پیت ماس و شن استفاده می‌کنیم.


ابتدا بستر کاشت را با محلول  سموم قارچ‌کش و محلول سموم حشره کش به خوبی ضدعفونی کرده و سپس بذرها را بر روی سطح خاک پخش کنید برای حدود ۲ روز روی بذرها را نپوشانید و بعد از دو روز لایه بسیار نازکی از خاک که ترجیحاً کوکوپیت یا پیت ماس باشد را بر روی بذرها قرار دهید.
دو روز اول برای نور دیدن بذرها و شکستن خواب آنها است (از نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید) اما بعداً بستر کشت بذرها به مکانی تاریک برای جوانه زنی نیاز دارند، همچنین توجه داشته باشید اگر میزان خاکی که بر روی بذرها می‌ریزید زیاد باشد و به بیان دیگر بذرها در خاک مدفون شوند یا به خوبی جوانه نمی‌زنند و یا گیاهچه هایی ضعیف تولید می‌کنند، برخی پرورش دهندگان بر روی ظرف محتوی بذرها لایه‌ای کاغذ آلومینیومی می‌کشند تا محیط آنان کاملاً تاریک شود البته در طی این مدت نباید از آبیاری بذرها غافل شد و بهتر است که به منظور جلوگیری از جابجا شدن بذرها در زمان آبیاری از غبار پاشی آب به شکل روزانه بر روی بذرها استفاده کرد و بعد از جوانه زدن بذرها روزانه بصورت معمول آبیاری کرد.

دمای مورد نیاز برای جوانه زدن بذرها ۲۰-۲۵ درجه است و جوانه زنی ۱۵-۳۰ روز طول می‌کشد بعد از جوانه زنی بذرها می‌توان کاغذ آلومینیوم را برداشت.

 

برای تهیه قلمه نیز می‌توان از ساقه‌های گیاه قلمه‌های به طول ۷-۱۰ سانتیمتر تهیه کرد در زمان تهیه قلمه برش را هم زیر ناحیه‌ای که برگ وجود دارد بزنید.تمامی برگ‌ها را به جز ۲ عدد برگ بالایی قلمه حذف کنید. قلمه را در بستری سبک همانند مخلوط خاک برگ + کوکوپیت یا خاک برگ +پرلیت بکارید.بسیاری از قلمه‌های این گیاه حتی در آب ریشه می‌دهند، ظرف حاوی قلمه‌ها را در مکانی به دور از نور مستقیم آفتاب و یا دمای حدود ۲۱ درجه قرار دهید و برای حفظ رطوبت بیشتر و کمک به ریشه زایی قلمه‌ها می‌توانید یک کیسه پلاستیکی شفاف را بر روی گلدان حاوی قلمه قرار دهید.

 

هرس امپیشن: گاهی ساقه های این گیاه بسیار بلند می‌شود که در این حالت می‌توان نیمی از طول ساقه را کوتاه کرد تا علاوه بر تحریک رشد. ساقه‌های جانبی گیاه به تولید گل بیشتر تحریک شود البته توجه داشته باشید که ساقه‌ها نباید به کمتر از ۱۰-۱۵ سانت کوتاه شوند.
پیشنهاد می شود مقاله آموزش تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ همراه تصویر را نیز مطالعه کنید. کلیک

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

26 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گل امپیشن یا گل حنا

  1. زهرا اصغری گفته:

    سلام من گلدون آمپیشن رو عوض کردم داشت خشک میشد که یه قلمه ازش گرفتم الان سه هفته قلمه ۸ سانتی با دوتا برگ توی آبه ولی ریشه نمیده چیکارش کنم تودمای اتاقه نور مستقیم خورشید هم نمیخوره برگها سالمه برگ جدید هم داره در میاره ولی خبری از ریشه نیست

  2. علی گفته:

    سلام،درود،از وقتی که قلم امپیشن میکاری تا گلدهی چقدر زمان میبره با بهترین شرایط،ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، معمولا سال بعد به گل میشینه ولی شرایط نگهداری ایدال باشه زودتر هم به گل میشینه.

  3. عظیمی گفته:

    سلام ،گل حنا که داشتم درحال نابودی بیشتربرگ وساقه هاشم خشک شد قارچ کش اثرنداشت، ازساقه های جون دارش قلمه گرفتم ومیخام خاکش روعوض کنم، فقط به ماسه وخاک خاک برگ دسترسی دارم، چنددرصد مخلوط کنم که ریشه راحت باش ?

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،از هردو به مقدار مساوی میتونید ترکیب کنید بهتر هست مقداری هم پیت ماس یا کوکوپیت هم ترکیب خاکش کنید چون خاک این نوع گیاه بهترهست اسیدی باشه.

  4. امینی گفته:

    سلام . من دو هفته پیش گل حنا رو خریداری کردم و فروشنده همونجا گلدونش رو عوض کرد و یک کود بهم داد و گفت رسیدی خونه یک قاشق از این کود رو در یک لیتر آب حل کنید و بهش بدید منم همینکارو کردم ولی از همون روز گیاه من پژمرده شده یک روز در میون بهش آب دادم و توی سایه هم نگهش داشتم نمیدونم چیکار کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، متاسفانه گیاهتون از بین رفته،احتمالا فروشنده یادش رفته بگه که یک قاشق چای خوری داخل یک لیتر اب ترکیب کنید، کودی که بهتون دادند چه نوع کودی بود؟ بعد از تعویض خاک وگلدان بهتر هست تا یک ماه گیاه کوددهی نشه چون ریشه ها اسیب دیدند وباعث سوختگی ریشه ها میشه ودر نهایت گیاه ازبین میره.

  5. محمد گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید گل حنای من دو هفته میشه که خریدمش یک روز در میون بهش اب میدم شرایط نوریش هم روزی یه ساعت دوساعت میارمش پشت پنجره جنوبی ولی غنچه هاش بدون اینکه باز بشن همینجوری له میشن میفتن برگهاش هم له میشن میفتن خاستم ببینم شما میتونید راهنماییم کنید که ایرادش از چیه این سه تا عکسو هم فرستادم

    http://uupload.ir/files/1wd_img_۲۰۲۰۱۰۰۶_۱۳۴۱۴۰.jpg
    http://uupload.ir/files/vc9_img_۲۰۲۰۱۰۰۶_۱۳۴۲۰۹.jpg
    http://uupload.ir/files/1fij_img_۲۰۲۰۱۰۰۶_۱۳۵۹۱۷.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رو در محیط ثابت که نور ودما وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید، زمانی که گیاه روی گل هست نباید جابجا بشه جابجایی بیش از اندازه وهمینطور ابیاری بیش از اندازه باعث خشک شدن وریزش غنچه ها میشه، زمانی که گیاه روی غنچه وگل هست ریشه های گیاه به اکسیژن بیشتری نیاز داره به همین دلیل در این زمان باید ابیاری کاهش پیدا کنه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید، تمام قسمتهای خشک شده گیاه وغنچه های خشک شده رو هم جدا کنید.

  6. سید الیاس موسوی گفته:

    سلام
    گل امپیشن من خیلی شته زده بود ،توی یک سایت خوندم که با مایع صابون و جوش شیرین میشه این شته ها که خیلی هم زیاد شده بودن را از بین برد اما نتیجه معکوس بود نه تنها ناثیر نداشت بلکه باعث پژمرده شدن کل گیاه شد الان یک مقدار برگای سبز داره اما حدود ۹۰ درصد برگاش ریخته، خاک گلدون را هم عوض کردم، پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، از این محلولی که استفاده کردید داخل خاک گیاه هم ریختید؟

  7. فائزه گفته:

    سلام من یک گل حنا سه هفته پیش خریدم فروشنده بم گفت هر سه روز اب بدم و پژمرده شده بود دوباره ک بردم گفت هر یک روز درمیان بعد اون تقریبا خوب شد الان هر یک روز آب میدم پشت پنجره نگه میدارم ولی غنچه هاش میفتن و خشک میشن چیکار باید کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، جریان هوای سرد، کمبود نور وجابجایی های مکرر باعث ریزش گلهای این نوع گیاه میشه، گیاه رو در جای ثابت که نور ودمای ایدالی داره نگهداری کنید.

  8. سجاد گفته:

    سلام ببخشید من یه گل حنا دارم که پشت پنجره جنوبی در دمای معمولی اتاق نگه میدارم و آبیاری هم زمانی که سطح خاک خشک باشه انجام میدم هر روز صبح زود قبل از اینکه در نور خورشید قرار بگیره غبارپاشی میکنم. الان چند روزی هست که برگهایش از وسط و کنار شروع به زرد و قهوه‌ای شدن کرده مشکلش چیه و باید چه کارش کرد
    http://uupload.ir/files/6j9q_img_20200229_100232.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر فقط برگهای قدیمی وپایینی به این شکل میشن، طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از خشک شدن میتونید جدا کنید، بعد از اتمام گلدهی میتونید با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید،بصورت محلول پاشی روی برگها هم میتونید انجام بدید.

  9. majnooon گفته:

    حدود دو هفته پیش یه گلدان امپیشن گرفتم بعد از دو روز گلدانش رو عوض کردم در حالی که کاملا ریشه پر کرده بود و فروشنده هم گفته بود باید گلدان عوض بشه اولش وقتی میدیدم برگاش افتاده شده بهش آب میدادم که تقریبا دو روز یه بار میشد و هربار آب میدادم دوباره سر حال میشد بعد کم کم یک ونیم روز یه بار، بعدش یک روز، الان یه جوری شده کمتر از یه روز از آب دادن قبلی نگذشته که برگاش افتاده میشه و راستی این رو هم بگم که این اواخر وقتی بهش آب میدادم خاک کاملا خیس بود ولی بازم با آب جدید سر حال میشد از نظر زهکشی هم مشکلی نداره تمام آب از زیر گلدون خالی میشه الان با اینکه دیروز ظهر بهش آب دادم صبح دیدم شاخه هاش هم افتاده شده( افتادگی شاخه ها بی سابقه اس) چه کارش کنم؟ مسئله دیگه گل دادنشه اول که گرفتم چند تا گل داشت که اومد خونه و گلدون عوض شد پژمرده شدن ولی چندتا غنچه هم داشت که تا مدتها سر حال بودن ولی به مرور خشک شدن و افتادن، الان با اینکه غنچه های جدید در میاره ولی هیچکدام به باز شدن نمیرسن و زود خشک میشن لطفا در این مورد هم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 2 گفته:

      گیاه رو به محیط خنکی انتقال بدید دمای نگهداری ۲۳ درجه باشه گلهاش بزرگتر وغنچه هاش باز میشه، میتونید برای ابیاری گلدان رو داخل یک ظرف اب بگذارید ۲۰ دقیقه بمونه بعد از داخل اب خارج کنید وروی یک سبد بگذارید تا اب اضافی خارج بشه خاکش همیشه باید مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه هر زمان سطح خاک کمرنگ شد ابیاری رو انجام بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      نور مستقیم،کمبود ابیاری،خاک نامناسب، نبود زهکش مناسب، افت وبیماری ،نگهداری گیاه در کنار لوازم گرمایشی، این عوامل باعث خشک شدن گیاه میشه این موارد رو بررسی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      دلایل مختلفی میتونه داشته باشه،شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟

  10. کوروش گفته:

    سلام، گل حنای من کلا برگاش و گل هاش ریخته و سافه هم داره تیره و بی جون میشه. چطور میتونم نجاتش بدم؟ جایی هست تصویر گیاهمو ارسال کنم که نظر بدید؟

  11. صادق گفته:

    چرا تو هیچ سایتی در مورد خاک این گیاه حرفی نزده :\
    تو چه خاکی باید کاشت و نگهداری کرد ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. گل حنا یا امپیشن خاکی با زهکش مناسب را لازم دارد و البته بهتر است محیط کشت کمی اسیدی باشد. مخلوط خاک برگ + کوکوپیت یا خاک برگ +پرلایت می تواند خاک مناسبی باشد .ویا خاک باغچه +پیت ماس +مقداری کمی ورمی کمپوست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.