۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

10 اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان است. در مورد کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت و همچنین نگهداری از آنها مقالات زیادی در سایت میهن کاکتوس قرار داده شده است. در این مقاله به ۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت ها می‌پردازیم. سؤالات خود را در مورد کاشت بذر در زیر مقاله عنوان کنید.

۱٫ بذرهای کاشته شده به نور نیازی دارند؟ این اشتباه بزرگی است که باعث رشد علفی و از بین رفتن جوانه‌های کاکتوس می‌شود. جوانه‌های کاکتوس و ساکولنت به نور نیاز دارند ولی نه نور مستقیم و شدید آفتاب بلکه به نور فیلتر شده.

۲٫ بذرهای کاشته شده را می‌توانم در نور مستقیم آفتاب قرار بدهم؟ خیر آفتاب شدید و نور مستقیم آفتاب بخصوص در فصل بهار و تابستان باعث سوختگی و از بین رفتن جوانه‌هامی‌شودهمان‌طور که در بالا ذکر شده جوانه‌ها به نور فیلتر شده و ملایم آفتاب نیاز دارند.

۳٫ بدون ضدعفونی با قارچ‌کش می‌توان بذرها را کاشت؟ برای دریافت نتیجه بهتر حتماًضدعفونی اولیه بستر کشت نیاز است و شاید یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت بذرکاکتوس‌ها همین مرحله باشد. چون در صورت وجود قارچ‌ها در بستر  بلافاصله بعد سبز شدن جوانه‌ها از بین می‌روند.

۴٫ آیا بعد از سبز شدن بذرها باز هم نیازی به استفاده از قارچ‌کش هست؟ جوانه‌های کاکتوس و ساکولنت  به بیماری‌های قارچی بسیار حساس می‌باشند و با یک آلودگی جزئی امکان دارد همه جوانه‌ها از بین بروند برای پیشگیری هر دو هفته  قارچ‌کشی بستر نیاز می‌باشد.

۵٫ بعد سبز شدن بذرها می‌توانم در ظرف را بردارم و یا رطوبت گلخانه را کم کنم؟ خیر، باید این کار به تدریج انجام شود و تا زمانی که جوانه‌ها مقداری بزرگ شوند نباید رطوبت را کم کرد و این مدت ممکن است تا ۳ الی ۱۲ ماه طول بکشد که به نوع بذر و میزان رشد آن بستگی دارد.

۶٫ برای کاشت بذر می‌توانم از خاک باغچه یا ورمی استفاده کنم؟ خیر بهترین بستر برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت پیت ماس و در صورت عدم دسترسی به پیت ماس خاککوکوپیت می‌باشد.

10 اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

۷٫ آیا نیازی هست کف بستر کاشت سوراخ باشد؟ بله برای خروج آب اضافی و جلوگیری از پوسیدگی ریشه حتما باید کف ظرف کشت دارای سوراخ‌هایی باشد.

۸٫ آیا روش کاشت بذر کاکتوس تنها همین روش‌هایی است که در سایت میهن کاکتوس نوشته شده؟ خیر برای کاشت بذر کاکتوس و  ساکولنت  روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. ولی سعی کنید روش کشت مناسبی را انتخاب کنید زیرا در حال حاضر اشخاص بی تجربه در کانال‌های تلگرامی خود را کارشناس و استاد معرفی می‌کنند و دوستان را با اشتباه راهنمایی می‌کنند.

۹٫ آیا دما در سبز شدن و رشد بذرها تأثیری دارد؟ بله دما یکی از آیتم‌های مهم در سبز شدن و میزان رشد بذر می‌باشد. میزان دما به نوع بذر بستگی دارد. به عنوان مثال بذرلیتوپس در دمای بالای ۳۰ درجه حتی اگر سبز هم شود از بین خواهد رفت.

۱۰٫ از هر جایی می‌توان بذر تهیه کرد؟ بذر گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت هابسیار حساس می‌باشند و تنها سبز شدن ملاک نیست گاهی چندین سال زمان می‌برد تا واریته گیاه مشخص شود که مشخصاً اگر از جایی معتبری خرید نکنید بعد چند سال فروشنده جوابگو نخواهد بود و تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. به هر فروشنده و سایتی اعتماد نکنید و گذاشتن عکس‌های زیبا و الکی کار خیلی سختی نیست!

منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می شود مقاله خصوصیات بذر خوب و روش خرید بذر مناسب را نیز مطالعه کنید. کلیک

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

267 دیدگاه برای “۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

  1. Nariman گفته:

    سلام الان که هوا خنک میشه لازم هست آبیاری را کم کنم ۲روز در میان آب می دم و کودهی را ادامه بدم یا قطع کنم و از بهار شروع کنم .
    (دمای خونه متعادل رو به گرم هست، نور هم میخوره. در ضمن جوانه هام ۵ ماهه هستن )
    ببخشید مدام سوال می پرسم??

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای جوانه های کمتر از یک سال بهتر هست ابیاری وکوددهی ادامه داشته باشه وما رو بین ۲۰الی ۳۰ درجه نگه دارید.

  2. Nariman گفته:

    سلام بذر هیلو سرئوس کاشتم چند وقت دیگه میره تو ۶ ماه . اندازه شون هم ۱۲ سانت هست بیشترشون.
    می خواد جدا کنم و تو گلدان جدا گانه بکارم؟
    چند تا ژمینو قرمز هم کاشتم ولی هنوز سبزن
    اندازه نخودن . ۴ تا بود که خراب شد چه کار کنم این یدونه خراب نشه.
    هر ۱۰ روز قارچکش می دم . کم کنم یا اصلا ندم؟
    اگه خواستم جدا کنم تو خاک کاکتوس بکارم؟
    بعد جدا که شدن هر سه روز آب بدم یا بیشتر کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست صبر کنید و اوایل بهار اقدام به تک کنید، اگر داخل بستر فقط یک جوانه باقی مونده میتونید به گلدان سایز شش یا کوچکتر انتقال بدید از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید قبل از کاشت حتما خاک رو ضدعفونی کنید. هر دو هفته یک بار تا پایان سه ماهگی بهتر هست محلول قارچ کش رو روی سطح خاک بستر اسپری کنید به اندازه ای که به ریشه جوانه ها هم برسه.

  3. Nariman گفته:

    سلام این جوانه ها را اردیبهشت کاشتم ۲ روز یه دفعه آب می دهم نور از ۹ تا ۱۲ آفتاب میخوره ۱۰ روز یه دفعه کود میدم .(دو نوبته ۱۲ ۱۲ ۳۶ می دهم).دمای خونه هم متعادله . پایه هاشون خیلی ضعیفه و آب که میدم می افتن با اینکه کلی ماسه پاشون ریختم چرا اینجوری شدن.
    https://uupload.ir/files/u2dt_1602839015695607521318.jpg
    https://uupload.ir/files/g3q2_1602839041174-629121583.jpg
    https://uupload.ir/files/t72z_1602839052698-186697687.jpg
    https://uupload.ir/files/1wah_1602839551273629087343.jpg
    https://uupload.ir/files/rnj0_160283960407545953768.jpg
    اینم عکس از همه جهات
    کمکم کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، هیلوسرئوسها عمود نمیشن وبه همین صورت به حالت اویزان رشد میکنند که طبیعی هست مشکلی ندارند ورشدشون طبیعی هست.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، منظورتون اگر گیاه هیلوسرئوس هست باید داخل گلدان اویز بکارید ودر محیطی که نور ودما وتهویه ی مناسبی داره اویزان کنید تا رشد ایدالی داشته باشند ،خاک هم مهم هست خاک باید غنی ومتخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه.

  4. بهروز گفته:

    سلام وقت بخیر. این رو من به عنوان بذر پیلئوسرئوس خریدم از یه گلفروشی و اولین باری بود که بذر کاکتوس میکاشتم و خیلی وارد نبودم تقریبن همشون سبز شدن ولی بخاطر نور کم جوانه های اولیه رشد علفی داشتن ولی یسری بچه دادن که بنظر حالشون خوب میاد. میخوام بدونم اولن این واقعن پیلئوسرئوس هست؟ و اینکه بنظرتون اونایی که رشد علفی داشتن رو از یجایی جدا کنم باعث میشه بچه ها رشد بهتری داشته باشن یا چون مادر محسوب میشن ممکنه تاثیر عکس داشته باشه؟ ضمنن ۸ ماه پیش کاشتمشون
    https://uupload.ir/files/1atb_img_2994.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اینا جوانه های هیلو سرئوس هستند، پیلوسرئوس نیستند، رشدشون ایدال هست این نوع جوانه ها به همین صورت رشد میکنند میتونید قسمتهایی رو که زیاد بلند شدن رو کات کنید ومجدد ریشه دار کنید.

  5. Nariman گفته:

    سلام میخواستم بدونم این جوانه های من چرا اینقدر ضعیفن اب که بهشون میپاشم خم میشن کلی هم ماسه پاشون ریختم و پایه هاشون نسبت به سرشون ضعیفه..
    چه کار کنم درست شن

  6. armin2007.esfandyari85aa گفته:

    سلام
    برای کود دهی میتونم از پتاسیم پرمنگنات استفاده کنم؟
    دوز ۱ در ۱۰۰۰

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه مناسب برای بستر کشت نیست، برای تقویت جوانه کاکتوسها میتونید از کودهای مخصوص این کار استفاده کنید برای مثال از کودهای ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸ میتونید استفاده کنید.

      • armin2007.esfandyari85aa گفته:

        برای آبیاری کاکتوس هایی مثل انواع ژمینو،آستریاس،آستروفیتوم و … میشه استفاده کرد؟
        چون یه بار امتحان کردم تاثیر خیلی خوبی داشت

        • کارشناس 1 گفته:

          این نوع محلول یک نوع ضدعفونی کننده هست برای گیاهان مناسب نخواهد بود، در صنعت کشاورزی بیشتر برای ضدعفونی انواع بذور کاربرد داره نه برای ابیاری گیاهان. احتمالش هست با یک بار ابیاری مشکلی بوجود نیاد ولی بصورت مداوم مصرف بشه احتمالش هست که گیاهان از بین برند.

  7. محبوبیان گفته:

    سلام خسته نباشید من سال ۹۶ یه مقدار بذر خریده بودم ولی نکاشتم و داخل یخچال هم نبود تا ۳ هفته پیش زنگ زدم به کارشناس میهن کاکتوس و سوال کردم که آیا این بذرها ارزش کاشت دارن بعد از این همه مدت ؟ که ایشون گفتن بکارم و باور نمیکردم که حدود ۵۰ الی ۶۰ عدد از این بذرهای قدیمی جوانه بزنن . خواستم به تشکر ویژه و خسته نباشید بگم به عوامل این سایت و اطمینان خاطر به دوستان که با خیال راحت خرید کنن???

  8. Nariman گفته:

    سلام چندتا از جوانه ها ساقه اش نرم شده یا بهتره بگم داره می گنده . آبیاری هم هر دو روز یک بار است یعنی امروز آب میدم دو روز فاصله بعد دوباره آبیاری. جوانه ها را ۴ ماهه که کاشتم و از ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر نور غیر مستقیم میخوره ‌البته ۲تا۳ ساعت هم آفتاب مستقیم می خوره. چه کارشون کنم ؟ خواهش می کنم کمکم کنید ..

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاریتون زیاد هست،زمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری رو انجام بدید ،میتونید کنار طوقه جوانه ها ماسه سایز کوچکتراز جوانه ها که از قبل ضدعفونی شده بریزید.

  9. Reza گفته:

    سلام خسته نباشید.
    من الان دوماه و نیم هس بذر ابلمانیا ابلق و چن تا آریو کاشتم.هنوزم در نیومده.تو خاک پیت ماس و شن ریز کاشتم.همه مواردم رعایت کردم.هنوز در نیومده

  10. یاشار گفته:

    سلام
    من استروفیتوم و استریاس کاشتم که جوانه زدن بالای نود درصد
    سوالم اینه که هوادهی رو باید بلافاصله بعد از جوانه زنی شروع کنم و یا خیر؟ اگه یک برنامه ی هوادهی تا یکسالگی بدین خیلی از مشکلات حل میشه توی هیچ سایتی در مورد هوادهی مطلب مفید و کاملی ندیدم در این مورد یک مطلب جدا گانه در سایت هم گذاشته بشه بسیار عالی خواهد شد
    ممنون بابت راهنماییهای شما استاد عزیز

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،یک هفته بعد از جوانه زنی میتونید هوادهی رو شروع کنید سه روز اول چند دقیقه هوادهی کافی هست، بعد از سه روز میتونید یک ساعت هوادهی کنید، میتونید یک ساعت رو در روز به چهار قسمت تقسیم کنید وروزی چهار بار هر بار ۱۵ دقیقه هوادهی کنید، هر ماه میتونید مقداری به ساعت هوادهی اضافه کنید تا پایان شش ماهگی که بعد از شش ماهگی کلا درب رو بردارید.

  11. داور گفته:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما … واقعا شما خیلی با دقت و حوصله سوال همه رو جواب میدین خیلی خیلی ازتون سپاسگذارم امیدوارم همیشه سرفراز و تندرست و شاد باشید

  12. سحر گفته:

    سلام
    من حدود سه ماه پیش کلی بذر کاکتوس کاشتم
    جوانه زده فقط اینکه انگار رشدش متوقف شده . تقریبا نیم سانتی بعضی هم خیلی کوچیک موندن
    الان اگه روش سلفون بکشم خراب میشن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از سه ماه کاور رو برداشته بودید؟ برای تامین رطوبت اگر در منطقه شمالی ومرطوب نیستید بله بهترهست سلفون بکشید.

  13. احسان گفته:

    سلام ببخشید من یه سوال داشتم من میخوام بذر ساکولنت گل بشقابی بکارم اولمه که وارد کاشت و اینا میشم فقط یه بار ادنیوم کاشتم همشون در اومدن بعد سه هفته همشون بی حال افتادن روی خاک الان میترسم گل بشقابی هم بکارم همونطور بشه میشه بگید دلیلش چی میتونه باشه و چیکار باید بکنم تا بذر ها سالم بمونن و رشد کنن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، الان زمان مناسبی برای کشت بذر ساکولنتها نیست، بهتر هست صبر کنید زمانی که هوا خنک شد کشت کنید، بعد از جوانه زنی بذرها باید هوادهی رو شروع کنید تا جوانه ها اکسیژن کافی دریافت کنند ،رطوبت زیاد بستر ودمای زیاد باعث ازبین رفتن جوانه ها میشه این موارد رو در کشت همه ی انواع بذر ها باید مراعات کنید تا مشکلی بوجود نیاد.

      • ندا عابدیان گفته:

        سلام. سوالی داشتم ازتون اون هم این هستش که من میخوام توی این فصل بذر سامولنت بکارم میخوام بدونم که دمای مناسب برای جوانه زنی اونها چقدر ه و این که به جای قرار دادن گلدون بذر ها در حای روشن میتونیم از لامپ رشد گیاه استفاده کنیم تا خطر گرمای بیش از حد نور خورشید هم ازبین بره؟؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، الان زمان مناسبی برای کشت بذر ساکولنتها نیست بهتر هست صبر کنید وزمانی که هوا خنک شد اقدام کنید، بذرساکولنتها بیشتر در دمای ۱۵الی۲۰ درجه جوانه میزنند. اگر نور طبیعی دارید بهتر هست از نور طبیعی استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست از ابتدای کشت حداقل یک سانت فاصله داشته باشند تا فضا برای رشد داشته باشند، اگر فاصله کمتر هست میتونید بعد از بزرگ شدن تعدادی رو که بهم فشرده هستند رو تک کنید.

  14. علی گفته:

    ببخشید من خاکم رو با قارچ کش ضد افونی کردم بذر هم کاشتم بعد اخری که درش را بزارم قارچ کش روش اسپری کردم مشکلی پیش نمیاد؟

  15. علی گفته:

    من از روش دیگه رفتم زیر خزانه قارچ کش گذاشتم و بعد از دراوردن باید روش هم قارچ کش اسپری کنم و بعد ببندم لطفا راهنمایی کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      محلول قارچ کش باید بصورت کامل تمام سطح بستر رو بمدت ۲۴ ساعت ضدعفونی کنه اگر این کار رو انجام دادید مشکلی نیست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.