منظور از کاکتوس فیلددار چیست؟

منظور از کاکتوس فیلددار چیست؟

این مقاله قبلا نیز در سایت میهن کاکتوس قرار داده شده بود که احساس کردیم در موقعیت و زمان خوبی انتشار نشده بود برای همین تصمیم گرفه شد دوباره در سایت انتشار داده شود. منظور از کاکتوس فیلددار چیست؟ فیلد یا شماره در کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در واقع شناسنامه گیاه می‌باشد و  یک علامت اختصاری است که نشان دهنده یک سری اطلاعات گیاه مانند مکان و گلخانه‌ای که در آن تولید می‌شود، نام تولیدکننده، نشان‌دهنده گیاهان مادری که از آنها بذر گیری شده  و سایر اطلاعات دیگر می‌باشد.
در تولید این‌گونه بذرها سختگیری‌های زیادی انجام می‌شود و یک سری استانداردها رعایت می‌شود تا بتوانند گیاهی کاملاً خالص و با هویتی دقیقاً مانند گیاه مادری تولید کنند تمام فرایند تولید بذر زیر نظر کارشناسان دولتی در کشورهایی مانند آلمان و آمریکا صورت می‌گیرد..
مهم‌ترین بخش فرایند تولید بذرهای فیلد دار گرده افشانی می‌باشد به عنوان مثال برای تولید بذر coryphantha echinus SB 377  باید گیاه مادری با یک گیاه دقیقاً با این کد گرده افشانی شود در غیر این صورت این گیاه خالص نخواهد بود در این گلخانه‌ها در بسیاری مواقع برای جلوگیری از گرده افشانی حشرات اطراف گیاه را تور می‌کشند و برای هر گیاه از قلم مو مخصوص آن گیاه استفاده می‌شود.
در این نمونه SB مخفف کلمه اول نام و نام خانوادگی صاحب گیاه می‌باشد آقای Steven Brack که یکی از تولیدکنندگان بذر کاکتوس در جهان هستند. یکی از سایت‌هایی که  می‌توانید با جستجوی فیلد بذر مشخصات آن را مشاهده کنید سایت www.cl-cactus.com و سایت www.ralph.cs.cf.ac.uk می‌باشد اگر کد SB 377 را در یکی از این سایت‌ها جستجو کنیم اطلاعات زیر را مشاهده خواهید کرد و حتی بر روی نقشه گوگل آدرس گلخانه را هم نشان می‌دهد.

Field number: SB 377
Collector: Steven (Steve) Brack
Species: Coryphantha echinus
Locality: Val Verde County, Texas, USA

منظور از کالکتور Collecttor  تولید کننده بذر می‌باشد. و گزینه آخری Locality نشان دهنده آدرس گلخانه می‌باشد.
قیمت بذر کاکتوس فیلددار گاهی حتی بیش از صد برابر کاکتوس بدون فیلد است.

در تصویر زیر تعدادی از گونه‌های خاص انواع آستروفیتوم ها شامل آستروفیتوم کیکو، آستریاس سوپرکاباتو، آستریاس وی تایپ، آستریاس ابلق و غیره را مشاهده می‌کنید تمامی این گونه‌ها را می‌توان با هم گرده‌افشانی کرد و بذر گرفت و معمولاً بذر به دست آمده آگه تازه باشد تا ۹۹ درصد به راحتی سبز خواهد شد ولی از نظر خالص بودن و از لحاظ قیمتی هیچ ارزشی ندارند و گیاهانی با هویتی نامعلوم و هیبرید به دست خواهد آمد پس بهتر است حداقل کاکتوس آستروفیتوم کیکو نادوم حتماً با یک آستروفیتوم کیکو نادوم دیگر گرده افشانی شود نه با آستروفیتوم با گونه‌ای دیگر! از تمامی دوستداران کاکتوس خواهش می‌شود برای تولید تعدادی بذر هویت گیاه را نابود نکنند و بذری خالص تولید کنند.

بذر فیلد دار

منظور از کاکتوس فیلددار چیست؟

قیمت بذر کاکتوس و ساکولنت:
بسیار مشاهده می‌شود قیمت بذر یک گونه کاکتوس در برخی سایت‌ها و مراکز فروش بسیار بالاتر از سایر مراکز است که می‌تواند به دلیل فیلد دار بودن بذر باشد. به عنوان مثال بذر اچینو گروزنی که با قیمت بسیار پایین در بازار موجود است در صورت داشتن فیلد ممکن است تا صد برابر قیمت مشابه معمولی باشد. خیلی وقت ها به دست آوردن و خرید بذر کاکتوس فیلدار کار راحتی نیست اما می توان

متأسفانه در کشورهایی مانند ایران و چین این استاندارها رعایت نمی‌شود و به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد بذرهای تولید شده در چین و داخل کشور هیبرید و ناخالص هستند. و هیچ اهمیت  استانداری برای تولید بذر وجود ندارد تنها برخی از گلخانه‌ها این استاندارها را رعایت می‌کنند. امید است با آموزش و احساس مسئولیت گلخانه دارهای عزیز بتوانیم در ایران عزیز هم شاهد تولید بذرهای با کیفیت و خالص باشیم.

تعدادی از فیلدهای معروف در جهان عبارتند از:

AB, ADB, AG, AH, AHB, AJB, AL, AM, AN, AW, AWC, AWMB, B, B&K, BALLY, BB, BC, BDH, BENSON, BIG, BKS, BLMT, BLOSSF, BO, BR, BU, BV, BW, BZ, C, CARD, CB, CH, CH, CHA, CR, CS, CSD, CW, CX, CZ, D, DAR, DF, DFF, DFM, DH, DJF, DK, DM, DP, DSW, DT, DU, DV, E, EFA, EG, ES, EVJ, EZ, F&W, FA, FGB, FH, FK, FO, FOSTER, FPAN, FR, FRS, FS, G, G&GOLD, GBG, GC, GD, GDR, GH, GIFT, GJA, GL, GL&DONEY, GL&F, GL&KIMNACH, GL&MENDOZA, GLASS&GLASS, GM, GN, GOMEZ-H, GOMEZ, GR, GS, H, HAJ, HERNANDEZ, HJ, HJK, HK, HN, HR, HS, HTH, HU, HUN, HV, IAS, IDD, IGR, ISI, J, JA, JAA, JAB, JB, JBG, JC, JD, JDV, JF, JIR, JJH, JK, JL, JLH, JM, JN, JO, JP, JPR, JS, K, KA, KBC, KCS, KF, KG, KH, KJN, KK, KKR, KLAK, KMR, KPP, KPR, KRZ, KS, KSS, L, L&B, LAU, LAV, LB, LF, LH, LLOYD, LNO, LRM, LS, LX, LZ, M, MACD, MAO, MAW, MB, MBB, MDF, ME, MES, MGH, MH, MK, MKR, ML, MM, MMR, MN, MRO, MSG, MSN, MT, MU, MZ, NBG, NM, NPT, NRY, OLV, P, P&W, PAN, PAR, PC, PCL, PCO, PD, PEH, PF, PH, PHA, PM, PN, PP, PR, PV, PVB, PVB&EH, R, R&Y, RAUH, RBC, RC, RCH, RCP, RCPB, RD, REEVES, REP, REPP, RF, RFPA, RH, RKH, RMF, RNK, ROG, RP, RR, RRM, RRP, RS, RW, RWB, S, SAR, SB, SCHL, SE, SH, SL, SP, STO, TB, TG, TJ, TK, TL, TO, TOM, TS,

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “منظور از کاکتوس فیلددار چیست؟

  1. Hasan گفته:

    چگونه کاکتوس فیلدار تولید کنیم.
    قلمو هاشو جدا جدا استفاده کنیم یا روش خاصی دارند.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      تولید بذر فیلدار نیاز یه نظارت دقیق در مراحل تولید، مجوز و استاندارد سازی است و تا امروز در ایران هیچ بذر فیلداری (کاکتوس و ساکولنت) تولید نشده و هر کسی ادعای تولید بذر فیلدار در ایران را داشته باشد توهمی بیش نیست. البته تا امروز

دیدگاه‌ها بسته شده است.