آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی

آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی

آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی : روش‌های مختلفی برای کاشت بذر لیتوپس وجود دارد، در این مقاله یکی از روش‌های ساده و بسیار کاربردی که تقریباً در اکثر کشورها استفاده می‌شود شرح داده می‌شود. بذر لیتوپس مانند سایر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها کاشت می‌شود با این تفاوت که به دلیل حساسیت بالای بذر و جوانه لیتوپس مقداری با کاشت بذر متفاوت می‌باشد. برای کاشت بذر لیتوپس به دما، نور و رطوبت کمتری نیاز است. یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت بذر لیتوپس کاهش رطوبت بعد از سبز شدن اکثر بذرها می‌باشد. یعنی زمانی که اکثر بذرها جوانه زد برای جلوگیری از پوسیدگی جوانه‌ها باید رطوبت را کم کرد. بذر لیتوپس را در خنک ترین قسمت گلخانه یا منزل کشت کنید با نور بسیار ملایم. همان‌طور که در مقالات قبلی سایت میهن کاکتوس توضیح داده شد فصل خواب لیتوپس در گرمای زیاد می‌باشد. پس زمانی که دمای کاشت بالا باشد جوانه‌ها به خواب رفته و در اثر گرما و رطوبت بالای محیط کشت از بین می‌روند. دمای ایده آل برای کاشت بذر لیتوپس ۱۵ تا ۲۵ درجه می‌باشد. پس نتیجه می‌گیرم کاشت آن در فصل گرم سال کار سختی خواهد بود.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت:
۱- سینی کاشت: برای تأمین رطوبت برای کاشت بذرها به رطوبتی بالای ۷۰ درصد نیاز است، در روش کاشت خانگی از ظروف پلاستیکی در دار که به راحتی در پلاستیک فروشی‌ها موجود است استفاده می‌کنیم (تصویر شماره یک). برای خروج آب اضافی باید کف ظرف را سوراخ کنیم ( تصویر شماره دو). بهتر است برای عبور نور در ظرف شفاف باشد.

ظرف کاشت بذز کاکتوس
تصویر شماره یک
سینی کاشت کاکتوس
تصویر شماره دو

۲- خاک بستر کشت: برای کاشت بذر لیتوپس میتوانید از خاک پیت ماس یا ترکیبی از پیت ماس و ماسه ضدعفونی شده استفاده کنید.

خاک پیت ماس
خاک پیت ماس

۳- سم قارچ‌کش: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاشت بذر کاکتوس بیماری‌های قارچی می‌باشد. برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قارچی استفاده از سموم قارچ‌کش ضروری است. سموم قارچکش مانند کاربندازیم و مانکوزب برای این کار مناسب می‌باشند.

۴- بذر کاکتوس: بذر کاکتوس بسیار حساس می‌باشد و به راحتی می‌تواند قوه نامیه خودش را از دست بدهد پس تهیه بذر با کیفیت بسیار مهم می‌باشد. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

عکس زوم شده بذر لیتوپس بذر لیتوس جزء ریزترین بذرها در میان گیاهان می باشد
عکس زوم شده بذر لیتوپس
بذر لیتوس جزء ریزترین بذرها در میان گیاهان می باشد.

آموزش کاشت بذر کاکتوس:
پس از آماده کردن لوازم مورد نیاز نوبت به کاشت می‌رسد که مرحله به مرحله در زیر توضیح داده می‌شود.

۱- ضدعفونی بستر کاشت: بدون شک مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله کاشت می‌باشد. برای ضدعفونی خاک خود را به اندازه ۵ الی ۱۰ سانت داخل ظرف کاشت می ریزیم، توجه داشته باشید نباید ظرف را کامل پر کنید و باید فضایی بین خاک و درب ظرف برای رشد کاکتوس ها باقی بماند، سپس با سم قارچکش با دز بالا محلول درست کرده وخاک بستر را خیس می‌کنیم. منظور از دز بالا یعنی اگر میزان مصرف سم قارچ‌کش یک گرم در هزار باشد برای ضدعفونی ۵ گرم در یک لیتر آب حل می‌کنیم. بعد از خیس کردن کامل بستر به طوری که هیچ قسمت خشکی باقی نماند اجازه می‌دهیم ۲۴ تا ۴۸ ساعت در این حالت باقی بماند تا کامل بستر کشت ضدعفونی شود. بعد از این مدت بستر را آبشویی می‌کنیم یعنی از بالا آب می‌ریزیم تا سموم از ظرف خارج شود یا به لایه‌های زیرین انتقال پیدا کند.

۲- قرار دادن بذرها روی سطح بستر:بعد از آبشویی، بذرها را بر روی سطح بستر می‌پاشیم با فاصله‌ای در حدود یک سانتی متر از هم و برای تأمین رطوبت درب ظرف را می‌بندیم اگر از گلدان یا ظرف بدون درب استفاده می‌کنید می‌توانید ظرف را داخل پلاستیک قرار دهید و درب پلاستیک را ببندید.

۳- قراردادن بستر در دمای مناسب:ظرف کاشته شده را در محلی با نور ملایم و دمایی در حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. منظور از نور ملایم یا نور فیلتر شده این است که ظرف را در معرض تابش نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهیم و همچنین در سایه نیز نباشد.

۴- مدت زمان جوانه زنی بذرها:بذرها معمولاً بعد از حدود یک هفته شروع می‌کنند به سبز شدن البته بستگی به نوع بذر دارد  در برخی واریته ها تا دو ماه نیز ممکن است سبز شدن طول بکشد.

۵- ماسه ریزی سطح بستر:بهتر است بعد از سبز شدن بذرها اطراف جوانه‌ها یک لایه ماسه ترجیحا سفید و ضدعفونی شده به آرامی بریزید. تا هم جوانه‌ها راست بایستند و هم از جلبک زدن بستر کشت جلوگیری شود. مانند تصویر زیر

کاشت بذر لیتوپس

مراقبت‌های بعد از کاشت:
۱- بستر یا خاک کشت همیشه باید مرطوب باشد و در صورتی که احساس کردید رطوبت آن کم شده باید آب اسپری کنید.

۲- هر ۱۰ الی ۱۵ روز حتماً باید سم قارچ‌کش بر روی بستر با دز استاندارد اسپری کنید به گونه‌ای که به ریشه‌های جوانه‌ها نیز برسد.

۳- بعد از سبز شدن اکثر بذرها می توانید رطوبت بستر را تا ۴۰ درصد کم کنید ولی توجه داشته باشد نباید خاک خشک باشد.

۴- حتماً هر روز به بستر کاشت سر بزنید تا در صورت مشاهده موارد مشکوک مانند حشرات یا قارچ‌ها بتوانید زود اقدام به درمان نمایید.

۵- برای کاهش بیماری‌ها بهتر است ظرف‌های کاشت را در محلی جداگانه و به دور از گیاهان بزرگ نگهداری کنید.

۶- جوانه‌های کاکتوس تا ۳ ماهگی نیازی به کود ندارند و تمام مواد غذایی مورد نیاز تا سه ماهگی در پیت ماس موجود می‌باشد. بعد از سه ماهگی می‌توانید با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا تغذیه کنید.

مقالات مکمل کاشت بذر کاکتوس:
برای دریافت نتیجه بهتر پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید.
۱- مقاله سؤالات متداول در مورد کاشت بذر کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
۲- مقاله مشکلات بعد از کاشت اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

234 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی

  1. Alireza گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من مراحل کاشت بذر لیتوپس رو دقیقا مو به مو طبق مطالب سایت پیش رفتم
    سر دو سه روزه، جوونه زدن، خیلی عالی رشد کردن ولی متأسفانه الان همشون زرد و نرم شدن من واقعا دلیلشو نمیدونم هم رطوبت خاک خوب بود هم دما و هم نور
    خواهشا راهنماییم کنید

  2. علیرضا گفته:

    ببخشید در جایی خوندم که میکفت بذرهای ریز مثل لیتوپس رو اول در بستر پنبه توی ظرف در دار قرار میدیم تا جوانه بذنه بعد کامل با پنبه منتقل میکنیم به بستر خاک و کناره های جوانه ها سنگریزه میریزیم. کدوم روش بهتره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      میتونید امتحان کنید من روش کاشت داخل پنبه رو امتحان نکردم ولی بذرهای لیتوپس داخل پیتماس هم رشد خوبی دارند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قارچ نیست بیماری ویروسی هست که متاسفانه درمان نداره ولی مشکلی در رشد گیاه ایجاد نمیکنه فقط ظاهر گیاه رو زشت میکنه، اگر پایه مناسبی دارید میتونید پیوندک رو جدا کنید وروی پایه دیگه ای پیوند بزنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از بستر وجوانه ها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • -Nik گفته:

        عکس‌ که ندارم ازشون، شرایط نگه داری:
        خاک پیت ماس خالص و قارچ کشی شده با مانکوزب. در روز ۳ الی ۴ ساعت نور میخوره. نور رو با ۲ لایه توری فیلتر کردم، دما در شب ۲۰ الی ۲۵ درجه و در روز هم وقتی میذارمشون توی نور تا حدود بالای ۳۰ درجه ممکنه بره و زیر سلفون بخار میکنه. واسه همین وقتی اینجوری میشه میارمش از نور بیرون و سلفون رو حدودا ۳ دقیقه باز میذارم.
        در روز ممکنه زیاد سلفون باز بذارم، هنوز هم همشون جوانه نزدن.
        آیا

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، سمت راستی فیلودندرون مونسترا یا برگ انجیری فر هست، به محیطی که نور متوسط وفیلتر شده داره نیازمنده ورطوبت بالا، میتونید برای تامین رطوبت محیط روزی یک بار روی برگها مه پاشی کنید یا جزیره زیر گلدانی براش درست کنید ابیاری با خشک شدن یک سانت از سطح خاک،کودهی ماهی یک بار با کودهای کامل. سمت چپی کراسولا اواتا هست، به نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره ابیاری با خشک شدن کامل خاک، کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند براش مناسب هست.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، گیاه گل سنگ هست، به رطوبت زیاد ونور زیاد وفیلتر شده نیاز داره خاکش باید متخلخل وسبک باشه زمانی که یک بند انگشت از سطح خاک خشک شد ابیاری کنید، ماهی یک باربا کودهای کامل تقویت کنید نورش باید زیاد باشه کمبود نور باعث سبز شدن ومحو شدن لکه های رنگی روی برگها میشه.

  3. cutting-self گفته:

    سلام، من تازه فهمیدم که خاکی که بذر لیتوپسم رو داخلش کاشتم خاک خوبی نبوده(خاک برگ و ماسه بادی و کوکوپیت و پرلیت و مقدار کمی پیت ماس) الان هم بذر ها جوانه زدن، چیکار کنم به نظرتون؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ظاهرن که سالم هست، به ارامی تکون بدید اگر لق نیست سالمه مقدار جزیی کمبود نور داره که بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید مشکل برطرف میشه.

  4. PBE گفته:

    سلام، من یه خاک خریدم با عنوان پیت ماس ولی شک دارم پیت ماس باشه، از کجا باید بفهمم پیت ماسه؟ و اگه عکسشو بفرستم براتون شما میتونید تشخیص بدین؟

  5. PBE گفته:

    سلام، اگه روی گلدان لیتوپس سلفون کشیده باشم و نور خورشید مستقیم بهش بخوره، نور فیلتر شده محسوب میشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خیر، حتما در محیط فیلتر شده نگهداری کنید در این حالت جوانه ها پخته میشند. پشت پنجره با پرده توری مناسب هست.

  6. Omid گفته:

    سلام خسته نباشید ، من ۲۰ تا بذر لیتوپس از شما خریداری کردم که در حدود ۳ روز ۱۲ تا جوانه زده و بعد یک هفته ۶ تای دیگش جوانه زده ، بستر پنبه هستش خواستم بدونم کی به بستر اصلی انتقال بدم و اینکه بعد انتقال نیاز به کاور کردن هست یا فقط خاک خیس باشه کافیه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، میتونید داخل بستر انتقال بدید با همون پنبه، بله تا شش ماهگی باید کاور بشن بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید و زمان هوادهی رو افزایش بدید.

  7. حسین بازرگان گفته:

    با عرض سلام
    ۲ماه پیش تعدادی بذر لیتوپس کاشتم ،تقریبا ۷۰درصدشون رشد کردند نمیدونم چرا ازدوهفته پیش ۹۰درصد جوانه ها ار قسمت ساقه مثل نخ باریک شدن وازبین رفتن?؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود نور ورطوبت زیاد بستر بیشتر باعث این مشکل میشه این دو مورد رو بررسی کنید.

  8. لیتوپس گفته:

    با سلام و تشکر.من امروز داشتم داخل بستر شن می ریختم کی یکی از جوانه های لیتوپس کلا افتاد.ولی ریشه داشت
    بکارم دوباره رشد میکنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه سخت نیست، خاک مناسب، نورکافی وابیاری مناسبی داشته باشه رشد ایدالی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها بسته شده است.