معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا

ساکولنت گاستریا گیاهی است کوچک و بدون خار جز گیاهان گوشتی محسوب می‌شود. گاستریا دارای بیش از ۷۰ گونه مختلف می‌باشد. طول بعضی از واریته های گاستریا به ۲۰ سانت نیز می‌رسد. دارای گلهای قرمز و سفید رنگ کوچکی هستند که بر روی دم برگ بلندی تشکیل می‌شود. اسم عامیانه گاستریا به علت شباهت به زبان گاو به این اسم یعنی کاکتوس زبان گاوی معروف است. نام علمی گاستریا Gasteria است. گاستریاها اکثراً بومی آفریقا هستند.

گاستریا معمولاً در فصل‌های خنک رشد می‌کند. و در بهار و پاییز گل می‌دهد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی میهن کاکتوس به معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا می‌پردازیم.

گل ساکولنت گاستریا
گل ساکولنت گاستریا

معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا:

آبیاری: گاستریا همانند ساکولنت ها به آبیاری منظم در فصل رشد نیاز دارند. به علت مستعد بودن گاستریا به پوسیدگی از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کامل خشک شود.

نور: گاستریاها به نور آفتاب فیلتر شده حداقل دو تا چهار ساعت در روز نیاز دارند. از قرار دادن گاستریا در زیر آفتاب مستقیم و شدید آفتاب خودداری کنید. همچنین نور کم نیز باعث رشد علفی این گیاه می‌شود.

خاک: به خاک سبک با زهکشی مناسب نیاز دارد. خاک با ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد.

تکثیر: تکثیر گاستریا از طریق بذر و پاجوش می‌باشد. بذر گاستریا را می‌توان در خاک پیت ماس با رطوبت بالای ۷۰ درصد و دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه کاشت کرد. ظرف کشت را باید در مکانی با نور ملایم قراردهید.پاجوش‌های گاستریا را می‌توان بهار و تابستان جدا کرد و در گلدان جدید کاشت.

بیماری‌ها: گاستریا گیاه حساسی است و به پوسیدگی ریشه و تنه از طریق قارچ‌ها دچار می‌شود. همچنین آفت‌هایی مانند شپشک آردالود این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند.

در زیر چند واریته معروف از ساکولنت گاستریا را مشاهده می‌کنید:

 gasteria glomerata
gasteria glomerata

 

Gasteria excelsa
Gasteria excelsa

 

Gasteria armstrongii
Gasteria armstrongii

 

Gasteria cv. Little Warty
Gasteria cv. Little Warty

 

gasteria batesiana
gasteria batesiana

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

54 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تمام قسمتهای پوسیده شده رو حذف کنید یک ردیف از برگهای پایینی رو هم جدا کنید وگیاه رو بامحلول قارچ کش شستشو بدید یک روز به گیاه استراحت بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

  1. ریحانه گفته:

    سلام،دما رو نوشتید تا ده درجه یعنی دما بیشتر باشه گیاه نابود میشه؟تو گلخونه نگهداری می کنم دمای گلخانه گاهی تا ۳۵ درجه هم بالا میره.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کدوم قسمت نوشته شده؟ برای کاشت بذر دما بین ۲۰ الی ۳۰ درجه باشه کافی هست، دما زیر ده درجه باشه از بین میره ولی اگر خاکش خشک باشه تا دمای ۵ درجه رو هم تحمل میکنه.

  2. maedeh گفته:

    سلام وقت بخیر من گیاه گاستریام رو حدود ۲ ماه هست که گرفتم و بعد از ۱ ماه برگ های پایینش خشک شد و زرد و من شن های تزئینی روش رو برداشتم و از خاک درش اوردم و برگ های خرابشو کندم و خاکش رو با شن هاش قاطی کردم و گذاشتم تو خاک و وقتی بهش دست میزنم لق میزنه و احساس میکنم از هم باز شده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چون تازه کاشته شده برای همین لق هست ولی اگر برگها حالت نرم شدگی یا تغییری در برگها بوجود اومده بهتر هست گیاه رو مجدد از خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

        • کارشناس 2 گفته:

          ابیاریتون اشتباه هست ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه سه قاشق چای خوری اب فقط سطح خاک رو مرطوب میکنه وبه ریشه گیاه اب کافی نمیرسه وبمرور زمان گیاه ضعیف شده وریشه خشک میشه واز بین میره.

دیدگاه‌ها بسته شده است.