بیماری فوزاریوم کاکتوس‌ ها

بیماری فوزاریوم کاکتوس‌ها
بیماری فوزاریوم کاکتوس‌ها بیماری بسیار خطرناک با گستردگی بالایی است برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها. عامل بیماری قارچ Fusariumoxyporum می‌باشد. که باعث پوسیدگی و مرگ گیاه می شود و معمولا از ریشه آغاز می‌شود قارچ فوزاریوم از طریق زخم‌های موجود در گیاه آن را آلوده می‌کند، از ریشه شروع شده و به تنه گیاه منتقل می‌شود. از نشانه‌های آن تغییر رنگ و بوی بد و پوسیدگی می‌باشد. این بیماری بیشتر در گلخانه‌هایی که تهویه مناسب ندارند و رطوبت و دما داخل گلخانه بالا است مشاهده می‌شود.
این بیماری در صورت انتقال به ساقه کاکتوس و ساکولنت هیچ درمانی ندارد. در صورت پیشروی کم بیماری فقط می‌توان گیاه را از قسمت سالم جدا کرد و قسمتی که هنوز بیماری به آن نرسیده است را قلمه یا پیوند زد. تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری می‌باشد.
بیماری فوزاریوم به سرعت در شرایط گرم و مرطوب پخش می‌شود. بنابراین باید تا جایی که امکان دارد کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را در جای خشک نگهداری کرد.

راه‌های پیشگیری از بیماری فوزاریوم کاکتوس‌ها:

۱- نگهداری کاکتوس‌ها در مکانی خشک.

۲- استفاده از خاک استریل با زهکش مناسب. نباید خاک کاکتوس‌ها آب را به مدت طولانی در خود نگه دارند. خاک کاکتوس‌ها باید دارای ماسه باشد.

۳- قرنطینه گیاهان تازه خریداری‌شده.

۴- آبیاری صحیح و اصولی. آبیاری کاکتوس‌ها باید به صورت منظم انجام شود و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. سپس شروع به آبیاری کنید. در فصل خواب کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند.

۵- حذف یا جدا کردن گیاهان آلوده به بیماری. به محض مشاهده علائم بیماری، گیاه را باید از بقیه کاکتوس‌ها جدا کنید و به تمامی گیاهان (حتی گیاهان سالم) سم قارچ‌کش بزنید.

۶- بررسی گیاهان، سعی کنید هر چند روز گیاهان خود را ازلحاظ رنگ و سلامت بررسی نمایید.

۷- یکی از اولین نشانه‌های بیماری عدم جذب آب و خیس ماندن خاک می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “بیماری فوزاریوم کاکتوس‌ ها

  1. امیر گفته:

    سلام. پست های من چند وقنه توی سایت شما قابل دیدن نیستن تا پاسختون رو بخونم. ممکنه بگین چرا؟ ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، به همه ی سوالات پاسخ داده میشه، روی مقاله ای که سوال میکنید کمی پایین برید جواب سوالتون رو پیدا میکنید ،حجم سوالات زیاد هست سوالها پایین میمونند، وموقع وارد شدن به سایت صفحه رو پایین بکشید تا بروز رسانی بشه وبتونید پیامها رو ببینید.

  2. امیر گفته:

    سلا. وقت بخیر
    بنده یکی از کاکتوس هام که اسمش رو هم نمیدونم ساقش پوسیده شده . در اصل نرم شده و گندیده شده . چجوری میشه نجاتش داد . حالا با بریدن قسمت خراب یا با جدا کردن قسمت های بالا و زدنشون توی خاک . ممکنه راهنمایی کنید… ممنون

    http://uupload.ir/files/ma_20200807_224349.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پوسیدگی خیلی پیشرفته، از قسمتهای سالم میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وپیوند بزنید روی خاک احتمال ریشه دار شدنش خیلی کم هست چون قسمتهای زیادیش پوسیده شدند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.