کاکتوس‌ها به چه میزان نور آفتاب نیاز دارند؟

کاکتوس‌ها به چه میزان نور آفتاب نیاز دارند؟

کاکتوس‌ها به چه میزان نور آفتاب نیاز دارند؟ کاکتوس مانند سایر گیاهان برای بقا و رشد نیاز به نور آفتاب دارند. میزان نوری که کاکتوس‌ها نیاز دارند از اکثر گیاهان دیگر بیشتر می‌باشد. فتوسنتز پروسه‌ای است که در آن انرژی نوری به انرژی شیمیایی تبدیل می‌شود. در این تبدیل گیاهان با استفاده از دی اکسید کربن هوا، آب و انرژی نورانی خورشید کربوهیدرات‌ها را می‌سازند. در کاکتوس‌ها و بعضی گیاهان دیگر فتوسنتز به روشی خاص انجام می‌شود که به آن Crassulacean Acid Metabolism یا به اختصار “CAM” گفته می‌شود. فتوسنتز CAM ابتدا در خانواده کراسولا که از ساکولنتها است کشف شد و این نام را به خود گرفت. هر چند بعدها مشخص شد که بسیاری از خانواده‌های گیاهی از این روش استفاده می‌کنند. در روش CAM که بیشتر مختص گیاهان مناطق کم آب می‌باشد، نوعی سازش با محیط برای بالا بردن راندمان استفاده از آب است. “کم” شامل دو مرحله است. در شب گیاه با استفاده از خنکی هوا و کمتر بودن وزش باد روزنه‌های خود را باز می‌کند و دی اکسید کربن هوا را جذب کرده و در یک اسید آلی بنام مالیک اسید ذخیره می‌کند. در روز گیاه روزنه‌های خود را می‌بندد و CO2 ذخیره شده را آزاد کرده و وارد چرخه کالوین می‌کند و با استفاده از نور خورشید کربوهیدرات‌ها را می‌سازد در این حالت چون روزنه‌ها بسته‌اند خطر از دست دادن آب کم می‌شود.

باریک شدن کاکتوس در اثر کمبود نور
باریک شدن کاکتوس در اثر کمبود نور

کاکتوس‌ها به چه مقدار نور احتیاج دارند؟
تأمین نور برای کاکتوس‌ها در داخل خانه معمولاً مشکل می‌باشد. کاکتوس‌ها را باید در پرنورترین قسمت ساختمان قرار دهید. کاکتوس‌ها در فصل رشد حداقل روزی به ۴ الی ۶ ساعت نور نیاز دارند البته میزان نور به نوع کاکتوس، اندازه و فصل بستگی دارد. کاکتوس‌ها در زمان خواب به نور کمتری نیاز دارند. معمولاً در نیمکره شمالی که ایران نیز شامل آن می‌شود پنجره‌های جنوبی محل مناسبی برای نگهداری کاکتوس‌ها می‌باشد.

باید توجه داشت که نور آفتاب شدید و بیش از حد می‌تواند باعث خواب و یا سوختگی برگشت ناپذیر در کاکتوس‌ها شود.

کاکتوس‌های که به صورت طولی رشد می‌کنند همچنین کاکتوس‌های تیغ دار به نور بیشتری احتیاج دارند. و هرچقدر نور مناسب و به اندازه کافی دریافت کنند تیغ‌های زیباتری خواهند داشت.

در مواقعی که میزان نور برای پرورش کاکتوس‌ها کم است می‌توان از نورهای مصنوعی مانند HID استفاده کرد.

اعلایم کمبود نور در کاکتوس‌ها:
اولین نشانه کمبود نور در کاکتوس‌ها رنگ پریدگی می‌باشد معمولاً از سبز پررنگ به سبز کم رنگ تغییر رنگ می‌دهد. زمانی که کمبود نور ادامه پیدا میکند گیاه از حالت طبیعی خود خارج شده و به صورت باریک رشد می‌کند به این عارضه رشد علفی می گویند. در این حالت تیغ‌ها رشد نمی‌کنند. رشد علفی عارضه‌ای برگشت ناپذیر است، یعنی حتی اگر گیاه دوباره نور کافی دریافت کند بخشی از گیاه که باریک شده یا تیغ درنیاورده به حالت طبیعی بر نمی‌گردد.

کمبود نور کاکتوس
اولین نشانه کمبود نور رنگ‌پریدگی در قسمت‌های در حال رشد کاکتوس می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

136 دیدگاه برای “کاکتوس‌ها به چه میزان نور آفتاب نیاز دارند؟

  1. آرمان گفته:

    درود ، من کاکتوس ، ساکولنت و گل هام رو زمستون پشت پنجره ی جنوبی گذاشته بودم که نور واقعا مناسبی داشتن ، الان که نزدیک تابستون هستیم ، اصلا نور نداره و فقط ۶تا۸ ساعت روشنایی دارن ، زمستون ۲۵ درجه دما داشتن و به خواب زمستونی نرفتن ، الان همون دما رو دارن.
    ممکنه رشد علفی داشته باشن؟؟
    و آیا نیاز هست که به بیرون منتقل کنم برای نور؟؟
    چون به خواب زمستانی نرفتن
    پیشاپیش ممنون از پاسخگویی دقیق تون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر کمبود نور دارند بله باید به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید از میزان رشدشون میتونید بفهمید که نورشون مناسب هست یا کمبود نور دارند. میتونید عکس واضح ازشون بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. طاها گفته:

    سلام ببخشید پشت پنجره ای که من کاکتوس هامو گذاشتم تیر برق هست تو کوچه و شبا نورش میفته روی کاکتوس ها، البته نورش خیلی کمه ، خواستم ببینم تاثیری داره روشون؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.