۵ اصل مهم در پرورش و نگهداری از ساکولنت ها

5 اصل مهم در پرورش و نگهداری از ساکولنت ها

اگر شما دنبال تزئین خانه یا محل کار خود با گیاهان زیبا هستید که در عین زیبایی مراقبت از آنها نیز آسان باشد، شاید ساکولنت ها بهترین انتخاب برای شما باشند. نگهداری آسان، پرورش و تکثیر راحت و زیبایی باعث شده است ساکولنت ها در دنیا به یکی از محبوب‌ترین گیاهان تبدیل شوند. ساکولنت ها دارای هزاران گونه هستند که بسیاری از آنها را می‌توان در باغچه‌ها و فضای سبز کاشت کرد. بسیاری از گونه‌های ساکولنت را نیز می‌توان در منزل و گلخانه نگهداری کرد. در این مقاله به ۵ اصل مهم در پرورش و نگهداری از ساکولنت ها اشاره میکنیم.

۱- آبیاری:
آب مایع حیاتی برای رشد و زندگی گیاهان است ولی اگر ساکولنت ها اصولی آبیاری نشوند می‌تواند باعث مرگ انها شود. ساکولنت ها بسیار مستعد پوسیدگی ریشه هستند که در صورت قرار گرفتن ریشه به مدت زیاد در خاک مرطوب اتفاق می افتد. آبیاری به شرایط محیطی مانند دما و رطوبت همچنین نوع و اندازه گیاه بستگی دارد. در فصل رشد زمانی که خاک گیاه کاملاً خشک شد ساکولنت ها را آبیاری کنید. و در صورتی که خاک مرطوب بود از آبیاری خودداری کنید. سعی کنید از آب شیرین بدون املاح اضافی برای آبیاری استفاده کنید.

۲- نور:
ساکولنت ها برای رشد و زندگی به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارند. توصیه می‌شود حداقل روزی سه ساعت نور کامل داشته باشند. ساکولنت ها را همچنین نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار داد بخصوص در ساعت ظهر، زیرا باعث سوختگی گیاه شما خواهد شد. ساکولنت ها اگر به مدت طولانی در سایه و بدون نور آفتاب نگهداری شوند کم نور شده و رشد غیرطبیعی خواهند داشت.

۳- خاک:
ساکولنت ها همانند کاکتوس‌ها به خاک سبک با زهکشی مناسب احتیاج دارند. در مقالات قبلی میهن کاکتوس در مورد زهکشی خاک به طور کامل توضیح داده شده است. خاک ماسه‌ای که بتواند آب را به راحتی عبور دهد با ترکیبی از کوکوپیت یا پیت ماس با مقدار کمی ورمی مناسب این گیاهان می‌باشد. گلدان ساکولنت ها نیز باید دارای سوراخ‌هایی برای خارج شدن آب اضافی داشته باشد. همچنین از خاک‌های ضدعفونی شده استفاده کنید می‌توانید برای ضدعفونی خاک از سم‌های قارچ‌کش مانند مانکوزب و کاربندازیم استفاده نمایید.

۴- دما:
بسیاری از ساکولنت ها به راحتی دمای بین ۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل می‌کنند ولی اکثر ساکولنت ها در هوای خنک بین ۲۰ تا ۳۰ درجه رشد بهتری دارند. ساکولنت ها معمولاً در دمای پایین و بالا به خواب می‌روند و رشد ندارند. در زمان خواب آبیاری را به حداقل برسانید.

۵- بیماری‌ها:
ساکولنت ها در شرایط نامساعد، آلوده به بیماری‌های قارچی و باکتریایی می‌شوند. همچنین حشراتی مانند شپشک ها و شته‌ها و کرم‌ها می‌توانند این گیاهان را مورد حمله قرار دهند. رعایت اصول بهداشتی، کنترل گیاهان، نگهداری در محل خشک، همچنین جدا کردن و قرنطینه کردن گیاهان بیمار و تازه خریداری شده می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید