اسیدیته یا PH خاک چیست؟

اسیدیته یا PH خاک چیست؟

اسیدیته یا PH خاک چیست؟ خاک را از لحاظ اسیدیته به سه دسته خنثی، قلیایی و اسیدی طبقه بندی می کنند و درجه اسیدی یا قلیایی بودن خاک را با مقدار PH توصیف میکنند. هر مقدار PH خاک زیر عدد ۷ باشد نشانه اسیدی بودن خاک و مقدار بالای این عدد نشان دهنده قلیایی بودن است.

از نقطه نظر اسیدیته ، خاکها را به سه دسته اسیدی ، خنثی و قلیایی طبقه بندی می کنند و معمولا” درجه اسیدی یا قلیایی بودن خاک را می توان از طریق مقدار و میزان pH توصیف کرد، که عمدتا” در دامنه ای بین صفر تا ۱۴ نوسان دارد . هر مقدار pH خاک زیر عدد ۷ باشد ، نشانه اسیدی بودن و بر عکس مقادیر بالای این عدد ، نشان قلیایی بودن و در نهایت حد میانه حالت اسیدی و بازی که حدود ۷ است .

PH خاک های فلات مرکزی ایران در حدود ۷ تا ۸٫۷ می باشد. در خاک های جنگلی شمال PH خاک اسیدی بوده و حتی به ۴/۲ کاهش می یابد. عامل اسیدی شدن در این مناطق نزولات آسمانی، وجود ماسه سنگها و شنها است.

 

اصلاح خاک های آهکی از نقطه نظر کاهش PH:
همانطور که می دانیم جذب تعداد زیادی از عناصر معدنی در خاک های آهکی به کندی انجام می گیرد در بین این عناصر می توان آهن، فسفر، روی، کبالت، پتاس و غیره را نام برد. در خاک های آهکی ایران مسئله کمبود و عناصر کمیاب در حقیقت مطرح نیست زیرا این عناصر در خاک هستند و حتی به مقدار زیاد ولی به علت وجود آهک و یون کلسیم فراوان، جذب عناصر کم مصرف با مشکلات فراوان انجام می گیرد. برای اصلاح و بهبود خاک های آهکی روش و متدهای زیادی وجود ندارد.

خاک های آهکی بی اندازه از مواد آلی فقیر هستند و یکی از نقایص این خاکها کمبود مواد آلی و هوموس هستند. از طرف دیگر با اضافه نمودن مواد آلی می توان از نقش مضر آهک جلوگیری نمود. روش دیگر عبارت خواهد بود از اضافه کردن کودهای شیمیایی اسیدی کننده خاک، تعداد این کودها کم و تأثیر آنها کند می باشد. در بین آنها می توان سولفات آمونیوم را نام برد.

اثرات مصرف کودهای مختلف و میکروارگانیسم ها روی PH:
مصرف کودهای مختلف در خاک های زیر کشت، تغییراتی در PH ایجاد می کند، معمولاً کودهایی از نوع آمونیاکی، سولفات، کلرور پتاسیم، سوپر فسفات، گوگرد، اوره موجب تنزل PH خاک می شود، در حالی که کودهای دیگر مانند سیا نامید، اسکوری، نیتراتهای سدیم و کلسیم و کود دامی، PH خاک را بالا می برند. تأثیر فعالیت میکروارگانیسم ها در عمل هوموسی شدن بقایای آلی تأثیر دارند، خواه ناخواه در PH خاک تأثیر می گذارند، چرا که محصول نهایی این فعالیت در هر شرایط، نوع مشخص از هوموس است که PH آن با نوع دیگر تفاوت دارد.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید