آموزش کود دهی به درختان

آموزش کود دهی به درختان
آموزش کود دهی به درختان : نحوه کود دادن به درختان و گیاهان بسیار مهم است. با کوددهی اشتباه ما تنها وقت و کود را تلف کرده‌ایم. زمان و نوع کود انتخابی به نوع گیاه یا درخت فصل، شرایط محیطی و جنس خاک بستگی دارد. در این مقاله به چند مورد که حتماً باید در هنگام کوددهی مورد توجه قرار بگیرد اشاره می‌کنیم.

 

طرز پاشیدن یا افزودن کود به خاک، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. کودهای شیمیایی بخصوص آنهایی که در خاک بزودی تثبیت و قفل می‌شوند، اگر در سطح وسیعی پاشیده شوند، قسمت زیادی از آنها در خاک تثبیت شده و مورد استفاده درخت قرار نخواهند گرفت، مانند کودهای فسفره وپتاسه ( بیشتر در خاک‌های آهکی). در صورتی که کودهای ازتِ چنین مسئله ایی ندارند و در آب حل و در خاک نفوذ کرده و جذب می‌شوند. برای حل مشکل دادن کودهای فسفره و پتاسه بهتر است به طرق زیر عمل شود:

در زیر سایه انداز درخت تقریباً به فاصله یک متر از تنه، حفره‌هایی به عمق ۱۵-۳۰ سانتیمتر (بر حسب سن درخت و جنس خاک، هر چقدر خاک سنگین‌تر و درخت مسن‌تر، عمق بیشتر) به فاصله ۲۰-۳۰ سانتیمتر از همدیگر، حفر کنند و کود را در داخل این حفره‌ها بریزند و روی آن را با خاک بپوشانند. حلقه‌ای به همان عمق روی محیط سایه انداز چتر درخت ایجاد کرده پس از ریختن کود رویش را با خاک بپوشانند (باید مراقبت کرد که کود مستقیماً روی ریشه‌ها قرار نگیرد و حتماً لایه‌ای از ماسه یا خاک بین آن و ریشه‌ها حائل باشد). ثابت شده است که دادن کودهای فسفاته و پتاسه به این روش، بیشتر از پاشیدن آنها در زیر تمام سطح سایه انداز درخت مؤثر، مفید و اقتصادی می‌باشد.

 

طرز دادن کودهای فسفاته و پتاسه
طرز دادن کودهای فسفاته و پتاسه

چرا باید کود را دور تا دور درخت داد؟
به‌طور کلی هر سیستم از ریشه‌ها با یک قسمت از تنه و شاخه‌های منشعب از آن، از طریق آوندهای خشبی مرتبط است. به عبارت واضح‌تر اگر کود را در یک سمت درخت بریزیم، خواهیم دید که شاخه‌های بالای آن قسمت رشد و نمو بیشتری کرده‌اند و برگ‌ها رنگشان سبزتر و تیره‌تر از طرف مقابل شده است، در صورتی که طرف دیگر تغییر چندانی نکرده است. در بعضی موارد ریشه‌ها درست در جهت و امتداد شاخه‌های بالایی خود نیستند و در اثر پیچیده شدن ریشه در خاک، ممکن است شاخه‌ای فی‌المثل در سمت جنوبی یا غربی درخت قرار گیرد و از ریشه‌ای که در جهت شمالی یا شرقی می‌باشد استفاده کند. به هر صورت برای اینکه کود به‌طور یکنواخت در تمام شاخه‌ها جذب و مصرف شود، باید آن را دور تا دور درخت قرار داد تا تمام ریشه‌ها از آن به‌طور یکنواخت بهره‌مند گردند.

کود درخت

فرم و شکل کود:
فرم و شکل کود نیز به جای خود دارای اهمیت می‌باشد، و در مصرف کودها باید به آنها توجه شود.

معمولاً انواع کودهای شیمیائی را یا به صورت پودری یا دانه (گرانول) یا محلول به درختان می‌دهند. کودهای گرانولی به نوع پودر ترجیح دارند و آسان‌تر قابل مصرف می‌باشند، زیرا می‌توان آنها را یکنواخت‌تر پخش کرد. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که از کودهای ازته به صورت محلول استفاده کنند. کودهای محلول را می‌توان به دو طریق به کار برد:

۱٫ کود را در گونی ریخته و اول جوی اصلی آبیاری قرار می‌دهند تا آب به‌تدریج آن را حل کرده و به کرت‌ها و جوی‌های کنار درختان برساند.

۲٫ مقدار تعیین شده از کود مورد نظر را در مخزن آب ریخته و آن را به‌وسیله لوله‌های آبیاری، در آبیاری قطره‌ای، به‌پای درختان می‌رسانند، یا در آبیاری بارانی روی شاخ و برگ یا پای درختان می‌باشند.

در خاتمه‌اید خاطر نشان شویم که اگر درختان باغ در شرایط زیر باشند احتیاجی به دادن کود نخواهد بود:

• برگ‌ها در حد متوسط نوع درخت، بزرگ و به رنگ سبز تیره

• تنه و شاخه‌ها دارای رنگ طبیعی آن نوع، سال بدون پوسته و شاداب

• رشد سالیانه سر شاخه‌ها برای درختان مسن بارور بین ۱۵-۲۵، برای درختان جوان بی بار حدود ۳۵-۷۰ سانتیمتر

• میوه‌ها از حیث مقدار در حد معقول و درشتی آنها متوسط و اکثریت درشت

اگر علائم ضعف در درختان مشاهده گردید، با توجه به نکاتی که در صفحات قبلی این بخش گفته شد باید به دلیل ضعف درخت پی برد و موادی را که کمتر از نیاز باشند تأمین کرد. ضمناً یادآور می‌شود که هیچ‌وقت شرایط ناسالم خاک از قبیل داشتن زه آب تحت الارض غیر قابل نفوذ- داشتن املاح مضر- قلیایی یا اسیدی بیش از حد مجاز و نظایر آنها را نمی‌توان با دادن کود جبران کرد.

منبع: کتاب مبانی علمی پرورش درختان میوه

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

3 دیدگاه برای “آموزش کود دهی به درختان

  1. Emadi09 گفته:

    سلام مقالتون عالی بود ، ببخشید هیومیک اسید رو میشه برای کاکتوس ها و سانسوریا پاکوتاه سبز استفاده کرد؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.