بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟ ترکیبات مختلفی برای خاک کاکتوس‌ها پیشنهاد می‌شود که بسیاری از آنها قابل استفاده و علمی هستند ولی در این مقاله می‌خواهم تجربه پانزده ساله خودم در مورد نگهداری کاکتوس‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار بدهم. در مقالات گذشته میهن کاکتوس به کرات در مورد فرمول خاک مناسب کاکتوس مقاله نوشته‌ایم ولی در این مقاله به زبانی ساده برای شما این ترکیب خاک را توضیح می‌دهم.

قبل از توضیح به شما توصیه می‌کنم که خاک کاکتوس‌ها را سعی کنید خودتان تهیه کنید زیرا هم ارزان‌تر از نمونه‌های بازار خواهد بود و هم اینکه ترکیب آن مشخص می‌باشد. نوع خاک کاکتوس‌ها به شرایط مختلفی مانند نوع کاکتوس، اندازه آن، شرایط محیطی، مانند: رطوبت، دما، و سایر موارد بستگی دارد. که می‌تواند برای هر منطقه فرمول خاصی را در نظر گرفت. ولی ترکیبی که برای شما توضیح داده می‌شود را تقریباً می‌توان در همه شرایط استفاده کرد.

ترکیب پیشنهادی ما خیلی ساده است. ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس ۱۰ درصد ورمی یا کود گاوی استریل و کهنه(کاملا پوسیده شده) . شاید تهیه کود گاوی کهنه و به اصطلاح سوخته برای خیلی‌ها سخت باشد ولی این ترکیب معجزه می‌کند و باعث افزایش رشد کاکتوس‌ها می‌شود. البته اگر کود حیوانی استریل نباشد باعث مشکلات جدی و در بهترین حالت ایجاد لک بر روی گیاه می‌شود. کود حیوانی را حتما قبل از استفاده با سموم قارچکش و حشره کش استریل کنید.

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟
۱- ماسه:

مهم‌ترین عنصر و عامل حیات و زندگی کاکتوس‌ها ماسه می‌باشد. شاید برای خیلی‌ها این سؤال ایجاد شود که کدام نوع ماسه مناسب‌تر است؟ بهترین ماسه، نوع رودخانه‌ای می‌باشد که عاری از نمک و آهک می‌باشد. ماسه‌هایی که از معادن در کوه‌ها به دست می‌آید زیاد مناسب این کار نیستند. ماسه را قبل از مصرف با آب بشورید تا خاک آن خارج شود. سایز ماسه می‌تواند بین ۲ تا ۵ میلی‌متر باشد. ماسه فاقد هر نوع ماده مغذی برای گیاه است که باید از سایر ترکیبات در کنار آن برای رشد گیاه استفاده شود.

خاک کاکتوس
اندازه مناسب ماسه برای ترکیب خاک کاکتوس

۲- پیت ماس:
از پیت ماس های خارجی و درجه یک برای ترکیب خاک گلدان کاکتوس‌ها استفاده کنید. پیت ماس دارای مواد غذایی بسیار کمی می‌باشد.
۳- ورمی کمپوست:
مصرف زیاد ورمی باعث پوسیدگی ریشه می‌شود پس در ترکیب خاک کاکتوس‌ها سعی کنید بیشتر از ده درصد استفاده نکنید.
با استفاده از این ترکیب نیازی به ریختن سنگریزه در کف گلدان نیست چون این ترکیب دارای زهکشی بالایی است. زهکشی خوب این ترکیب باعث می‌شود آب در خاک باقی نماند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. از مزیت‌های دیگر این ترکیب این است که حشراتی مانند پشه سیاه که آسیب جدی به ریشه گیاه می‌رساند قادر به زندگی در این ترکیب خاک نیست.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

568 دیدگاه برای “بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

  1. آرمان گفته:

    درود برای گیاهان هایی که نام می برم میشه لطف کنید بگید به طور دقیق چه درصد خاکی مناسب است؟
    آلوئه ورا جوانا _ پیلوس پیلوس _ مارشالو سرئوس _ فروگرا سلیسیوس _ سرئوس مارگیناتو _ افوربیا تریگونا قرمز _ میرتلو _ اچینوپسیس _ اچینوپسیس پاندا زرد _ گل گندمی
    برای کاشت و تعویض گلدان به اطلاعات دقیق نیازمندم
    سپاس فراوان از پاسخگویی تون و سایت بسیار خوب تون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای همه ی گیاهانی که نام بردید بجز گیاه گندمی از همین ترکیب خاکی که در مقاله ذکر شده میتونید استفاده کنید، برای گیاه گندمی خاکش باید سنگین باشه میتونید از ترکیب خاک باغچه تمیز ومقداری ماسه وپیت ماس استفاده کنید.

  2. Fss گفته:

    https://s6.uupload.ir/files/img_20220423_152900_compress81_xwgp.jpg
    سلام من این خاک رو چند وقت پیش خریدم داخل ترکیباتش نوشته پیتماس، لیکا و پرلیت. میخواستم بدونم اگر این خاک رو با ماسه مخلوط کنم برای کاکتوس مناسبه یا نه چون داخلش چیز هایی هست که شما تو متن بهشون اشاره نکرده بودید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این ترکیب خاک برای گلهای اپارتمانی مناسب هست ولی میتونید داخلش ماسه ترکیب کنید وخاک مناسب برای کاکتوسهاتون درست بکنید داخلش پرلیت و پیتماس هست لیکا دیده نمیشه.

  3. کیان گفته:

    وقت بخیر
    ایا میتوان سبوس برنج به خاک اضافه کرد؟
    (منظورم شلتوک یا پوست برنج نیست)
    چون متوجه شدم سرشار از مواد مغذی مثل آهن، روی، منگنز، فسفر، مس سلنیوم، آنتی اکسیدا‌ن‌ها و اسید‌های چرب و ویتامین B و E است.
    یه نوع کمپوست سازی ژاپنی هم داریم به اسم بوکاشی(bokashi)که از فرایند تخمیر، خاک حاصلخیز تولید میکنن.
    ولی من نیازی به کمپوست سازی ندارم میتونم مستقیم به خاکم سبوس اضافه کنم؟

  4. جلال گفته:

    سلام،ورمی کمپوست چند درصد از ترکیب خاک گیاهان رو میتونه تشکیل بده؟چون روی برچسپ ورمی کمپوست ها نوشته ۲۰تا۴۰درصد از حجم خاک گلدان،آیا مقدار زیادی نیست؟لطفا مناسب ترین درصد رو بگین که هم گیاهان خوب رشد کنن و هم از بین نرن و بسوزن.
    برای گیاهان گلدانی و آپارتمانی میخوام استفاده کنم.برای کاکتوس و ساکولنت از۱۰ درصد بیشتر استفاده بشه چه مشکلی داره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای ترکیب خاک کاکتوس وساکولنتها ۱۰ درصد برای ترکیب خاک گیاهان اپارتمانی حدود۱۵ درصد کافی هست مقدارش زیاد باشه باعث زرد شدن گیاهان میشه.

  5. مبین زاد گفته:

    با درود،
    من حدود دو سال است که مشتری خرید بذر و کود های بسته بندی میهن کاکتوس هستم. در فرمول ترکیب خاک کاکتوس، در وب سایت شما، چند نوع ترکیب مطرح شده! از این که بگذریم (من ترکیب مناسب کارهایم را تجربی بدست آورده ام). مشکلی که دارم، در استفاده از کود دامی است. کود دامی که من دارم، کاملا پوسیده و به اصطلاح سوخته شده است. اما شما بحث “استریل” کردن کود دامی را مطرح نموده اید! لطف مینمایید بفرمایید که چگونه عمل استریل کردن را باید انجام داد.
    با سپاس
    مبین زاد

  6. مریم گفته:

    سلام میهن کاکتوس
    وقت بخیر
    ترکیب عالی برای خاک ساکولنت رو هم لطف میکنید بگین؟
    اخه ترکیبا متفاوتن تو سایتا، تو یه سایتی ک پیجش رو هم قبلا دیدم ترکیبشون این بود ۴۰ درصد ماسه شسته، ۲۰ درصد پرلیت، ۲۰ درصد کوکوپیت، ۲۰ درصد پیت ماس. و در پایان پودر زغال که میگفتن ما نتیجه عالی گرفتیم
    در حالی که شما میگین ۷۰ درصد ماسه برا کاکتوس و (همینطور ساکولنت)
    من فقط ساکولنت دارم و زیادم هستن میخام خودم خاک درست کنم ولی با ترکیبات مختلف سر درگمم
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ترکیبات خاک زیادی وجود داره که برای مناطق مختلف هست از هر ترکیبی که نتیجه خوبی بگیرید باید اون ترکیب خاک رو درست کنید برای مثال در مناطق رطوبی شمال مقدار ماسه باید بیشتر باشه در مناطق گرمسیری که رطوبت کم هست مقدار پیت ماس وموادی که رطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ میکنند مناسب هست نمیشه یک فرمول خاص رو به همه القا کرد شما باید ترکیب خاکی رو درست کنید که مطابق با اب وهوای منطقه ای تون باشه. فرمولی که روی سایت هست مختص گلخانه میهن کاکتوس هست وبیشتر برای مناطق سرد سیری وخشک هست.

      • مریم گفته:

        ممنون از پاسخگویی
        شمال هستیم
        اخه ماسه خیلی هم زیاد باشه گل بیچاره از چی تغذیه کنه
        با این حال ۷۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد پیت ماس و ده درصد ورمی کمپوست یا حالا ده درصد کود دامی پوسیده خوبه برا منطقه؟
        من قبلا ترکیب خاکبرگ با ماسه برای ساکولنت استفاده میکردم. خیلی خوب بود ولی میگن خاکبرگ نباید در ترکیب خاک ساکولنت باشه

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، میتونید ماسه رو ۶۰ درصد ترکیب کنید وپیت ماس رو ۲۵ درصد ورمی کمپوست ۱۰درصد ۵ درصد هم ذغال خرد شده یا کمپوست. گیاه از سایر مواد تغذیه میکنه ماهی یک باردر زمان رشد هم کود بدید مشکلی بوجود نمیاد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.