معرفی و آموزش نگهداری از آگاو ویکتوریا

معرفی و آموزش نگهداری از آگاو ویکتوریا

معرفی و آموزش نگهداری از آگاو ویکتوریا : آگاو ویکتوریا گونه‌ای از هزاران واریته آگاوها می‌باشد. اسم این آگاو توسط توماس مور به احترام ملکه ویکتوریا انگلیس نام گذاری شده است. جز گیاهان کم رشد می‌باشد. قطر اگاو ویکتوریا تا ۴۵ سانتی متر نیز رشد می‌کند. دارای برگ‌های محکم و بسیار زیبایی می‌باشد. برگ‌ها داری سه زاویه مثلثی به رنگ سبز تیره و روشن با خطوط سفید بر روی برگها مشاهده می‌شود. برگ‌های این آگاو بدون تیغ هستند تنها در انتها و مرکز برگ‌ها یک تیغ کوتاه مشاهده می‌شود. Agave victoriae-reginae است.  

آگاه ویکتوریا در سن حدود ۲۵ تا ۳۰ سالگی گل می‌دهد. گیاهی است مقاوم که نگهداری از آن آسان می‌باشد. به نور زیاد و آبیاری منظم نیاز دارد و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود. خاک مناسب برای این گیاه خاک کاکتوس سبک می‌باشد با ترکیب از ماسه و پیت ماس و مقدار بسیار کمی ورمی یا کود گاوی کاملاً ضدعفونی شده. کف گلدان حتماً باید دارای سوراخ برای خروج آب اضافی باشد. زیرا این گیاه بسیار مستعد پوسیدگی ریشه می‌باشد. در زمستان آبیاری را کم کنید و گیاه را در محلی خشک با دمایی حدود ۱۰ درجه نگهداری کنید.

آگاو ویکتوریا ابلق
آگاو ویکتوریا ابلق

بیماری‌ها:
افت‌هایی مانند شپشک آرد آلود و کنه‌ها این گیاه را مورد هجوم قرار می‌دهند. حتماً باید به طور منظم گیاه را بررسی کنید. همچنین انواع قارچ‌ها می‌توانند گیاه را آلوده کنند. گیاه را در محلی خشک نگهداری کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نمایید.

آموزش تکثیر آگاو ویکتوریا:
تکثیر این گیاه از طریق پاجوش و بذر می‌باشد. بذرهای این کاکتوس را می‌توانید در خاک پیت ماس با رطوبت بالای ۷۰ درصد بکارید. سینی کاشت را در محلی با دمایی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه و نور ملایم نگهداری کنید. بعد از سه ماهگی می‌توانید جوانه‌های سبز شده را با کودهای ازت پایین و پتاس بالا کوددهی کنید تا رشد آنها افزایش یابد. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قارچی هر دو هفته یک بار جوانه‌ها را با سم قارچ‌کش سم‌پاشی کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

15 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری از آگاو ویکتوریا

  1. مریم گفته:

    سلام وقت بخیر
    میشه تفاوت اگاو فیلیفرا معمولی و کامپکت بفرماید و نحوه ی تشخیص؟
    پیشاپیش از وقتی ک میگذارید ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کامپکت compact یک اصطلاع هست واریته خاصی نیست، کامپکت یعنی بصورت فشرده، بهم متصل، متراکم و.. که بیشتر در اگاوها ویک نوع دراسینا وتعدادی از سانسوریاهای مطبق به کار گرفته میشه یعنی گیاهی که برگهاش بهم متصل هست وساقه ای نداره مثل اگاوها که برگها بهم متصل هستند وبینشون فاصله و ساقه ای وجود نداره. سانسوریاهای مطبق که ساقه ای ندارند وبرگها از روی هم رشد میکنند.کلا به همه ی اگاوها کامپکت میگن.

  2. Armin گفته:

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید من چندتا جوونه آگاو ویکتوریا و فیلیفرا دارم که دو هفتست که جوونه زدن. ممنون میشم اگه راهنمایی الان باید از کاور بیارمشون بیرون یا اینکه مثل جوونه های کاکتوس هوادهی کنم؟؟
    سپاس فراوان

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله مثل جوانه کاکتوسها باید نگهداری کنید هر روز هوادهی کنید.

  3. امیر گفته:

    سلام من یه آگاو ویکتوریا دارم یه مدت پشت پنجره جلوی نور مستقیم گذاشتم سپس برگ هاش از زیر زرد شد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، فقط برگهای قدیمی زرد شده یا برگهای بالایی هم زرد شده؟برای راهنمایی بهتر از گیاه عکس واضح بفرستید.

  4. محمد گفته:

    سلام و عرض ادب
    بعضی از کانالهای تلگرامی پسوند کامپکت یا مینیاتوری به اگاو ویکتوریا میدن خواستم بدونم واقعا تفاوت خاصی با گونه معمولی دارن یا فقط بازار گرمی هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از نظرشکل ظاهری ورنگ برگ متفاوت هستند، واریته هاشون فرق میکنه، اگاو ویکتوریا واریته های مختلفی داره.

  5. فردوست گفته:

    سلام من ی آگاو ویکتوریا دارم. تازه متوجه شدم دو تا برگ جدیدش از وسط گیاه سیاه شده .جدا اش کردم. علت چیه؟ ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، موندن اب بمدت طولانی لابلای برگها باعث این مشکل میشه،بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید واوند وریشه های گیاه رو چک کنید.اگر برگهای جدید از قسمت رویش گیاه، سیاه ونرم شده باشن متاسفانه کاری نمیشه کرد مگر اینکه اوند سالم باشه.

  6. سعید گفته:

    سلام. من یک آگاو ویکتوریا سه ساله دارم که متأسفانه متوجه شدم ریشه‌هاش پوسیده شده. لطفاً کمکم کنید گیاه رو نجات بدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تمام ریشه های پوسیده شده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید،بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وتا زمان رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ابیاری بصورت اسپری به اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه.

  7. ماه بانو گفته:

    سلام وقت بخیر. من دوتا پاجوش پر ریشه گیاه آگاو برگ خنجری ابلق به دستم رسیده که تقریبا ده بیست سانت هستند میخوام بکارمشون. چه خاکی بهتره براش؟ خاک باغچه (کشاورزی) ورمی کمپوست پرلیت خاک کاکتوس و پیت ماس رو بصورت مجزا دارم موجود. ممنون از توجهتون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. ترکیب خاک مناسب برای اگاو
      ماسه نخودی شسته۶۰درصد پیتماس۲۵یا۳۰درصد ورمی کمپوست۱۰درصد میتونین به این ترکیب پنج درصد خاک رس هم اضافه کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.