معرفی و آموزش نگهداری از نخل شامادورا

معرفی و آموزش نگهداری از نخل شامادورا

معرفی و آموزش نگهداری از نخل شامادورا : نخل شامادورا  بومی مناطق گرمسیر قاره امریکا است دارای بیش از ۱۰۰ گونه می‌باشد. دارای برگ‌های زیبا و متراکمی هستند طول نخل انواع نخل شامادورا بسیار متفاوت است و در حدود ۳۰ سانتی متر تا ۶ متر متغیر می‌باشد. امروزه در سراسر دنیا پرورش داده می‌شود.

این گیاه دو پایه است یعنی گل‌های ماده و گل‌های نر بر روی دو گیاه جداگانه قرار دارند و در صورت مساعد بودن شرایط محیطی زمان شکل گیری گل‌ها و آخر تابستان و اوایل پاییز است. میوه‌ها در صورت شکل گیری قرمز – نارنجی رنگ و البته سمی هستند همان‌طور که اشاره کردم این گیاه گونه‌های متنوعی دارد که برخی از آنان بیش از سایرین به دلیل ظاهر زیبایی که دارند مورد توجه قرار گرفته‌اند و به عنوان گیاهی خانگی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

یکی از این گونه‌ها Chamaedorea elegans (که با نام انگلیسی parlor palm و یا bella palm شناخته می‌شود) با ارتفاع ۳-۲ متر  و Chamaedorea seifrizii (که با نام انگلیسی bamboo palm و reed palm شناخته می‌شود) با ارتفاع ۳٫۵-۳ متر از جمله این انواع هستند. این نوع از نخل‌ها رشد کندی دارند و نگهداری از آنان نسبتاً آسان است.

شرایط نگهداری از نخل شامادورا:

آبیاری:
برای آبیاری به این گیاه باید وضعیت سطح خاک را بررسی کرد. زمانی که سطح خاک نیمه خشک – نیمه مرطوب بود می‌توان نسبت به آبیاری اقدام کرد. البته در زمستان که نیاز آبی کمتر می‌شود می‌توان زمانی که خشکی به عمق حداکثر ۵ سانتیمتر رسید نسبت به آبیاری این گیاه اقدام کرد. بعد از آبیاری حتماً می‌بایست آب از منافذ زیرین گلدان خارج شود اما مراقب باشید اگر گلدان شما پایه ندارد و به بیان دیگر کف گلدان با زیرگلدانی درتماس است، نباید اجازه دهید تا  آب در زیرگلدانی جمع شود و مرتب آنرا خالی کنید. آب‌هایی که کیفیت پایینی دارند و یا هوای خشک محیط به تدریج موجب سوختن نوک برگ‌ها می‌شوند. آبیاری بیش از اندازه و خیس بودن همیشگی سطح خاک می‌تواند موجب زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنان و ایجاد پوسیدگی ریشه شود. آبیاری اندک نیز می‌تواند موجب بروز سوختگی نوک برگ‌ها و کم رنگ شدن برگ‌های جدید شود.

نور: نخل‌های شامادورا مکانی با نور میانه و به دور از نور مستقیم آفتاب را دوست دارند و مکان‌های نسبتاً کم نور را نیز تحمل می‌کنند. تابش نور مستقیم آفتاب از عوامل سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و یا بروز نواحی سفید-کرم رنگ بر پهنه برگ‌ها است و این مسئله بخصوص با وجود نور بعد از ظهر روی می‌دهند.

دما:
حداقل دمای مناسب برای این گیاه ۱۸-۱۶ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما نیز ۲۸-۲۶ درجه سانتی‌گراد است. این گیاه را در مکانی که در معرض وزش بادهای سرد است (بخصوص کولرهای گازی) قرار ندهید.

خاک:
به خاکی با زهکش خوب نیاز دارد. می‌توان از مخلوط خاک برگ+خاک معمولی + ۲۰٪ شن (با ذرات ۲-۱ میلی‌متر، شن مصالح ساختمانی و یا ماسه، ماسه بادی مناسب نیست) برای تهیه مخلوط کاشت این گیاهان استفاده کرد. برای این گیاه گلدانی از جنس سرامیک یا سفال انتخاب کنید تا بتواند وزن شاخسار را تحمل کند.

نیاز کودی این گیاه چندان زیاد نیست و کودهایی با نسبت ۲-۱-۳ و یا ۳-۱-۳ همانند ۸-۴-۱۲ و یا ۱۲-۴-۱۲ از جمله فرمول‌هایی هستند که برای این گیاه توصیه شده‌اند. اگر تهیه چنین کودی مشکل است می‌توان از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته نصف غلظت هر ۶-۴ هفته یک‌بار استفاده کرد. زمان مناسب تعویض گلدان این گیاه هنگامی است که کمترین رشد را داشته باشد یعنی اواسط یااواخر زمستان زمان مناسب است و به دلیل رشد کند و آهسته این گیاه معمولاً هر دو سال یک‌بار نیاز به تعویض گلدان است.

تکثیر:
نخل شامادورا دارای ساقه‌های زیرزمینی است که توسط آنان در زیر خاک گسترش می‌یابد، بنابراین بعد از گذشت مدتی گیاه مادری متراکم و انبوه شده و می‌توان هنگام تعویض گلدان، گیاه مادری را به دو یا چند بخش تقسیم کرد و هر بخش را به شکل جداگانه در گلدانی مستقل کاشت کرد. همچنین می‌توان پاجوش‌های نزدیک به گیاه مادری را نیز جدا کرد. بهترین زمان جدا کردن پاجوش‌ها هنگامی است که پاجوش حدود ۲۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد. برای جدا کردن پاجوش باز هم می‌بایست گیاه مادری را از گلدان در آورد و ناحیه اتصال را با وسیله‌ای تیز قطع کرد و آنها را در مخلوطی که میزان شن بیشتری از مخلوط خاک گیاه مادری دارد کاشت کرد. مثلاً میزان شن را حدود نصف حجم کل خاک در نظر بگیرید. بعد از انتقال به گلدان جدید، پاجوش را آب بدهید و اجازه ندهید که بین دو آبیاری سطح خاک بیشتر از ۵ سانتیمتر در عمق خشک شود. البته خیلی آبیاری نکنید مثلاً اندازه یک لیوان آب کافی است این کار به رشد و توسعه بهتر ریشه‌ها کمک می‌کند تا برای جستجوی آب به عمق گلدان نیز رویش کنند. حدود ۶-۴ هفته بعد می‌بایست رشد جدید روی دهند  و بعد از گذشت ۴ ماه می‌توان نسبت به بزرگ‌تر کردن گلدان اقدام کرد.

آفات و بیماری:
از آفات این گیاه می توان به شپشک های گیاهی، کنه های گیاهی بخصوص کنه تار عنکبوتی و حلزون اشاره کرد. لکه برگی قارچی و باکتریایی ، بلایت باکتریایی و قارچی و  پوسیدگی سیاه ساقه و ریشه گیاه از جمله بیماری های این گیاهان محسوب می شوند.

منبع: باغ سبز

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

79 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری از نخل شامادورا

  1. Matin گفته:

    سلام
    ببخشید شامادورای من لابه لای برگاش کنه گرفته
    سمپاشی و بعد آب پاشی با فشار زیاد کردم
    آیا این راه حل آن را خوب میکنه

    واگر خوب شه رنگ برگ ها به سبز تیره بر میگرده

    عکس را ندارم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، باید از کنه کش استفاده کنید محلول درست کنید ودو بار بافاصله یک هفته گیاه رو کامل سمپاشی وابیاری کنید.

  2. زاهد گفته:

    سلام
    من حدود ۱ ماه که شامادورا رو گرفتم ولی نوک برگهاش حالت سوختگی پیدا کرده (البته یه مقدار کمی بود از اول ولی بیشتر شده) و بیشتر شاخه هاش کم رنگ یا زرد شده. هفته ای دوبار ابیاری میکنم و زیر گلدانی رو خالی می‌کنم برای رطوبتش هم هر روز غبار پاشی انجام میدم جاش هم از نظر نور خوبه نه خیلی سایه هست نه آفتاب مستقیم
    http://uupload.ir/files/jfwi_15948953331132557725512356425461.jpg
    <a href="
    http://uupload.ir/view/jfwi_15948953331132557725512356425461.jpg
    http://uupload.ir/view/jfwi_15948953331132557725512356425461.%5BIMG%5D
    http://uupload.ir/files/jfwi_15948953331132557725512356425461_thumb.jpg
    http://uupload.ir/files/jfwi_15948953331132557725512356425461.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،ماهی یک بار گیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید.

      • زاهد گفته:

        سلام. از آب تصفیه هم دمای محیط استفاده میکنم. خوبه؟ یا بازم باید بزارم اب ۲۴ ساعت بمونه؟
        کود هم کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ استفاده کنم؟
        و یه سوال دیگه اینکه اصلا علت این حاله گیاه چی می تونه باشه؟ با دادن کود و انجام همه ی کارایی که فرمودین رنگش پر رنگ میشه و سوختگی هاش از بین میره یا قسمت های سوخته باید جدا بشه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، سوختگی نوک برگها از اب دارای املاح وحاوی نمک میتونه باشه، ابی که دارای املاح یا نمک باشه جذب عناصر رو توسط ریشه مختل میکنه ورنگ برگها تغییرمیکنه و از سبز مایل به زرد میشه، برای پیشگیری حتما با اب بدون املاح گیاه رو ابیاری کنید ،ماهی یک بار با کودهای کامل +te20, 20,20 تقویت کنید ،میتونید از کود اهن هم استفاده کنید ،کود اهن رو شب باید استفاده کنید، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه واب اضافی از زهکش گلدان بلافاصله بعد از ابیاری خارج بشه،تمام شرایط ایدال بشه بهبود پیدا میکنه.

  3. دیانا گفته:

    سلام روز بخیر
    من این نخل ۲ ماه بیشتر که خریدم اما هنوز برگی نداده فقط این تیر وسط اومده بالا، این چیه؟؟؟ رنگ و روی گل زیاد خوب نیست لطفا با توجه به عکس ها بفرمایید مشکل چیه.
    با فاصله یک متری از پنجره ی جنوبی ،خاک و گلدون ش همون یه که تو گلخانه گذاشتن و آب دهی هفته ایی یکبار. خیلی ممنون
    http://8upload.ir/uploads/f738118559.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f40341422.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برگ هست در اثر کمبود نور باریک وعلفی رشد کرده،سفیدی روی برگها از همون ابتدای خرید روی برگها بودند یا تازه بوجود اومدن؟

      • دیانا گفته:

        اتفاقا نور گیاه خیلی خوب هست به فاصله یک متری از پنجره جنوبی قرارداره، در حالیکه من چند جا خوندم این گیاه سایه رو به خوبی تحمل میکنه.
        رنگ برگ ها از ابتدا همینجوری بود
        گیاه رو ماهی یکبار با کود ۲۰۲۰۲۰ تغذیه میکنم

        • کارشناس 1 گفته:

          نورش کافی باشه فاصله برگها کمتر میشه،احتمالا اون شاخه گل هم باشه بهتر هست صبر کنید تا بزرگ بشه. گیاهتون قبلا کنه گرفته وعلت سفید بودن برگها همین هست تمام قسمتهای گیاه رو از نظر وجود افتی مثل تار عنکبوت بررسی کنید.

  4. پریسا کریمی گفته:

    خیر جاشو به تازگی عوض نکردم نور هم به صورت فیلتر شده و زیاد هست در ضمن بلد نیستم عکس بفرستم

  5. پریسا کریمی گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یه عدد نخل اریکا دارم که مدتی بود سرحال بود از ۴ هفته پیش برگ هاش خشک میشن الان یک تنه از اونا کاملا خشک شده .
    شرایط نگهداری ..
    ابیاری “هفته ای ۲ بار
    خاک:خاک سبک
    دما متعادل یعنی توی اتاق درب همیشه بازه
    رطوبت :هر روز اسپری میکنم

    خواهش میکنم جواب بدین گلم داره از بین میره
    ممنونم
    در ضمن برگ های قدیمی و یک بوته ی سالم خشک شده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، واینکه اگربتازگی محیط نگهداری یا خاک یا گلدان گیاه عوض شده بفرمایید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نخل شامادورا هست،رطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید برای تامین رطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید،زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید، ماهی یک بار کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

  6. محبوب گفته:

    سلام کارشناس محترم
    فرمودید آبیاری شامادورا که شاخه گل دهنده در آورده آبیاری رو کاهش بدم یعنی کمتر از یکبار در هفته؟
    الان یکبار در هفته ای میدم بهش

    • کارشناس 1 گفته:

      بله شاخه گلدهنده شامادورا هست ،بعد از مدتی گل میده شرایط ایدال باشه بذر هم میده. ابیاری رو کاهش بدید وگیاه رو در محیط پرنوروفیلتر شده نگهداری کنید.

  7. آرش گفته:

    سلام ، ٣ ماه هست شامادورا دارم ، فروشنده گفت ٢٠ روز یکبار آب بده ، تست کردم دیدم کمتر از ٢٠ روز ،٣ سانت خاکش خشک میشه ، دیگه ٢ ماه دو هفته یکبار آب دادم ، کنار پنجره پرده دار با نور متوسط غیر مستقیم نگهش میدارم ، اما احساس میکنم یکم از شادابیش کم شده ، نوک برگا رو به پایین شده ، و رو به زرد شدنه ، هرچى بررسی میکنم میگم شاید آبدهیم اشتباست ، از آبدهى کم نیست !؟؟
    مهپاشیم میکنم

  8. علی گفته:

    سلام
    این شامادورا با وجود اینکه هفته ایی یک بار آب میدیم و رطوبتشو ک دیگه خودتون میبینید چقد تامین کردیم و زهکشی هم شده اما چرا داره خراب میشه مشکلش چیه؟؟
    http://uupload.ir/files/ynd4_4d1458ef-3072-45c7-9005-84016b2ab683.jpg
    http://uupload.ir/files/vvoe_cbb97f25-1f01-4456-a043-91bd495953ff.jpg
    http://uupload.ir/files/dncp_de29706d-33bc-4216-a0bc-87b81f61b5bc.jpg
    http://uupload.ir/files/pio8_f46444a3-50d5-469c-89ac-95392ef930e2.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه گیاه مشکل داره وگیاهتون کنه گرفته،متاسفانه کاری نمیشه کرد.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط برای رشد ایدال باشه سالی دو الی سه برگ میده.

  9. علی گفته:

    سلام
    من گیاه شامادورام رو همون روزی ک خریدم گلدونشو ک عوض کردم یدونه خرخاکی برزگ داخلش بود خر خاکی رو انداختمش دور الانم گیاهم حدودا یک ماهو نیمه مشکلی از ظاهر گیاهم ندیدم اما میترسم نکنه چیزی باشه ک من شاید نفهمم توی خونه مانکوزب و دیازینون دارم ب نظر شما سم بزنم یا نه؟ اگر بزنم چطوری باید بزنم؟ اگه لازمه عکس گیاهمم بفرستم واستون
    خیلی ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر گیاه سرحال هست ومشکلی نداره نیازی نیست، ولی اگر میخواهید اطمینان کامل داشته باشید، میتونید یک بار با محلول حشره کش گیاه رو ابیاری کنید،از سم دیازینون یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وگیاه رو موقع ابیاری با این محلول ابیاری کنید به اندازه ای که مقداری از محلول از زهکش گلدان خارج بشه.

  10. احمد گفته:

    سلام. جساراتا یک سوال داشتم خواستم نظر شما رو بدونم. من یک گلخونه ۵۰۰ متری احداث کردم در شمال. شامادورا برای کاشت مد نظر داشتم. خواستم نظر شما رو درباره بازارش چطور هست و آیا صرفه داره یا اینکه نیاز به مهارت زیادی داره کاشت این گیاه بدونم.

  11. ش شکوه گفته:

    با سلام ،، ممنون از سایت خوبتون
    شامادورای من لکه قارچی داشت ،، الان همه برگاهاش ریخته،، به نظر شما گیاه از بین رفته یا اینکه داروی قارچ به ریشه بدم شاید نجات پیدا کنه.
    ساقه اش هم سیاه شده و از انجا برگاش خراب شدن و ریختن

  12. اعظم گفته:

    سلام وقتتون بخیر..ببخشی ن دوتا گیاه اریکا و شامادور گرفتم فروشنده گفت متفاوتند ولی الان ک دقت میکنم کاملا شبیه هم هستن میشه لطفا بگید تفاوتای اهریشون چیه…تو نت هم سرچ کرد این دو گیاهشبیه هم هستن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. وقتی کوچک هستند خیلی شبیه به هم هستند وقتی بزرگ بشن تفاوتشون نمایان میشه شامادورا برگهای پهن وزبرتری نسبت به اریکا داره برگهای اریکا نازکتر ونرمتر هستند وقد اریکا بیشتر بلند تر میشه تا شامادورا. اگر ساقه ها رو هم دقت کنید شامادورا از یک تنه اصلی تشکیل میشه وبرگها از یک تنه رشد میکنن ولی اریکا هر برگ یک ساقه جداگانه داره. اگر این تفاوتها رو ندارند احتمالا هر دو یک گیاه هستند که فروشنده اشتباهی بهتون داده.

  13. علی گفته:

    با سلام
    مدتی است یک نخل شامادورا گرفتم و تا الان ۳تا از شاخه های آن کاملا خشک شدهو از بین رفته و دوتای دیگرش هم زرد شده و در آستانه خشک شدن هست.چیکارش کنم دوباره سلامتیشو بدست بیاره.اینم بگم که گلدانش سفالی و خروجی ندارد که آب از آن بیرون رود . مقدار آب دهیی هم تقریبا هر ۵روز ی بار و نور هم فقط غیر مستقیم.
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایین

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. موندن اب داخل گلدان باعث خشک شدن شاخه ها شده. نخل شامادورا به ابیاری زیاد حساس هست ودر اثر ابیاری زیاد ریشه پوسیده وگیاه بمرور زمان از بین میره. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید تمام قسمتهای خشک وپوسیده شده رو جدا کنید واز گلدانی که منفذ داره استفاده کنید. هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

  14. حسین جعفری گفته:

    سلام و خسته نباشی به شما
    من دو هفته هست شامادورا گرفتم برگه از نوک به سمت پایین برگها از حالت نرمی به حالت خشک سبز تمایل میکند بین سبز واقعی و سبز خشکی رنگ قهوه از هست حتی زیر گلدان حالت جزیره ای ایجاد کردم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. رطوبت رو میتونید با مه پاشی روی برگها فراهم کنید دلیل خشک شدن برگها رطوبت کم ودمای زیاد محیط هست.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون، بستگی به دمای محیط داره، اگر دما بصورتی هست که اب زودتر بخار میشه مه پاشی بهتر هست ولی اگر دما پایین هست بهتر هست که از جزیره زیرگلدانی برای تامین رطوبت استفاده بشه، دلیلش این هست که چون زمانی که دما پایین باشه زمانی که روی گیاه مه پاشی میشه اب مدت طولانی روی برگها میمونه وباعث بیماریهای قارچی در گیاهان میشه.

  15. زهره طاهرشمس گفته:

    سلام و وقت بخیر
    من تقریبا یک ماهه که دو تا نشاء شامادورا گرفتم و کاشتم،هر دو رو داخل یک گلدان گذاشتم و در ضمن هر نشاء شامل سه تا ساقه بود،تا الان اصلا هیچ رشدی نکردن و یکی از نشاءها که کمرنگ شده و برگهاش یه جورایی خالدار شدن،چراا؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.احتمالا ابیاریتون زیاد بوده که رنگشون کمرنگتر شده.زهکش رو بررسی کنید تا گرفته نباشه.هر وقت سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری کنید برای تقویت هم میتونید از کود npk20,20,20یک گرم در یک لیتر اب استفاده کنید هر دو هفته یک بار در زمان ابیاری.برای لکه های روی برگ همه ی قسمتهای گیاه رو از نظر وجودافات بررسی کنید.اگر افتی نبود احتمالش هست که قارچ باشه چون شامادورا مستعد قارچ هست سعی کنید اب روی برگها نریزید اگر لکه ها بصورت زرد ومثل افتاب سوخته هستند دلیلیش کمبود عناصر موجود در خاک هم میتونه باشه ولی اگر زرد ولکه های کوچیک هستند اندازه سرسوزن یا کمی بزرگتر قارچ هست از این نظر برگها رو بررسی کنید مجدد در مورد برگها همین قسمت اطلاع بدید تا اگر نیازی به سمپاشی قارچ کش بود بگیم خدمتتون.

دیدگاه‌ها بسته شده است.