معرفی و آموزش نگهداری از دیسکو کاکتوس

معرفی و آموزش نگهداری از دیسکو کاکتوس

معرفی و آموزش نگهداری از دیسکو کاکتوس : دیسکو کاکتوس ها جز زیباترین و پرطرفدارترین گونه کاکتوس‌ها هستند. گونه‌های دیسکو کاکتوس جز گیاهان کم رشد محسوب می‌شوند. در سال ۱۹۸۷ تحقیقات گسترده‌ای در مورد این گونه توسط جرارد اییل و جان هاونس انجام شد. زادگاه اصلی دیسکو کاکتوس‌ها مناطق با ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متر در کشور برزیل و قسمت‌هایی از ارتفاعات بولیوی و پاراگوئه است.گونه‌های زیادی از دیسکو کاکتوس‌ها هیبرید می‌باشد که در طبیعت وجود ندارد و این به دلیل گرده افشانی در میان چند گونه مختلف می‌باشد. معمولاً در میان سنگ‌ها و صخره‌ها رشد می‌کنند و به همین دلیل دارای ریشه‌سطحی هستند. در محل زندگی این گونه شب‌ها رطوبت به شدت بالا و در روز بسیار پایین می‌باشد.

دیسکو کاکتوس‌ها همانند بعضی از کاکتوس‌ها دو دوره خواب دارد یعنی در گرما و سرمای شدید به خواب می‌روند. دمای مناسب برای نگهداری این کاکتوس بین ۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دیسکوها بسیار ریشه حساسی دارند و خیلی سریع دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند پس در آبیاری آنها باید نهایت دقت را داشته باشید. در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری کافی می‌باشد البته بستگی به اندازه کاکتوس، نوع خاک و عوامل محیطی دارد. در فصل خواب آبیاری را به شدت کم کنید.

دیسکو به نور زیادی احتیاج دارد و در صورتی که نور کافی دریافت نکند تیغ‌ها ضعیف رشد خواهند کرد که از زیبایی گیاه کاسته می‌شود. خاک با زهکشی زیاد برای این کاکتوس مناسب می‌باشد.

تکثیر دیسکو کاکتوس‌ها از طریق بذر می‌باشد. بذر بعضی واریته های دیسکو نسبت به بسیاری از کاکتوس خیلی سخت سبز می‌شود. البته اگر بتوان شرایطی همانند زیستگاه اصلی این گیاه فراهم کرد درصد بالایی از بذرها سبز خواهد شد. در ترکیب بستر کشت بذر دیسکوها بهتر است از ماسه نیز استفاده شود. دمای ۲۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد با رطوبت بالای ۷۰ درصد برای سبز شدن بذرها مناسب می‌باشد.

برخی از گونه‌های معروف دیسکو کاکتوس‌ ها عبارت‌اند از:
albispinus
araneispinus
buenekeri
horstii
crassispinus
crystallophilus
placentiformis
pugionacanthus

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری از دیسکو کاکتوس

  1. Armin گفته:

    سلام وقتتون بخیر ممنون میشم اگه بذر دیسکو کریستافیلوس و دیگر دیسکو کاکتوس ها رو بروز کنید. با تشکر.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام متاسفانه فعلا دقیق مشخص نیست کی شارژ میشه ولی سعی میکنیم بزودی موجود بشه

  2. Armin گفته:

    سلام خسته نباشید می خواستم بدونم دیسکو در چه درجاتی ( در گرما و سرمای شدید ) به خواب می روند؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.