۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

7 نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها :  آدنیوم گیاه مقاومی که در مناطق گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند. آدنیوم به دلیل تنوع زیاد رنگ گل‌ها و راحت بودن تبدیل به گیاه بنسای، به طور گسترده در تمام مناطق دنیا پرورش داده می‌شود. معنی بذر بنسای که در بسیاری از سایت‌ها استفاده می‌شود کاملاً اشتباه بوده و در واقع بنسای یک هنر می‌باشد، و هر درختی را می‌توان با هرس کردن و تربیت درست به بنسای تبدیل کرد اما تنها گیاهی که از ابتدا به شکل بونسای می‌باشد آدنیوم می‌باشد.

چند نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها:

۱- خاک: خاک مناسب برای آدنیوم ها خاک سبک می باشد که ریشه به راحتی در آن رشد کند و رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه ندارد در کشورهایی مثل تایلند که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آدنیوم می‌باشد از ترکیب ماسه،کوکوپیت، پیت ماس استفاده می‌شود.ترکیب خاکهای مناسب دیگری هم میشود برای این گیاه استفاده کرد مثل (پرلیت، ماسه، پیت ماس) (ماسه،پیت ماس، ورمی کولیت) و… ،گلدان آدنیوم باید داری سوراخ‌هایی در کف باشد تا بتواند آب را به راحتی از خود عبور دهد.

۲- آبیاری: آدنیوم به آبیاری منظم احتیاج دارد در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری و در مناطق گرمسیری و خشک دو بار آبیاری کافی می‌باشد. زمانی که دما به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید آبیاری را به حداقل برسانید حتی شاید ماهی یک بار آبیاری در زمان خواب کافی باشد. هر چه اندازه گیاه بزرگ‌تر باشد به آبیاری کمتری نیاز دارد. خاک گیاهان کوچک برای رشد بهتر باید همیشه مرطوب باشد.

۳- دما: آدنیوم ها دمای بین ۶ تا ۵۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کنند. گونه‌هایی که گل آنها قرمز است به دمای بالا مقاومت بیشتری دارند. دمای زیر ۶ درجه سانتی‌گراد می‌تواند آسیب جدی به گیاه بزند.

۴- نور: آدنیوم به نور زیاد و کامل نیاز دارد، اگر به گیاه نور کامل برسد ساقه‌های کلف تر و زیباتری خواهد داشت همچنین نور یکی از نیازهای اصلی آدنیوم ها برای گلدهی هستند. بهتر است از قرار دادن  گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید در فصل تابستان خودداری شود. به طور کلی آدنیوم در روز به ۴ تا ۵ ساعت نور کافی نیاز دارد.

۵- تغذیه: در فصل رشد آدنیوم ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد می‌توان از کودهای کامل استفاده کرد. کودهای حاوی پتاس برای این گیاه مناسب می‌باشد. برای خرید کود مخصوص آدنیوم اینجا کلیک کنید.

۶- هرس آدنیوم: هرس کردن آدنیوم یا به اصطلاح سر برداری مزایای زیادی دارد. هرس باعث می‌شود گیاه تنه قطورتری داشته باشد. همچنین برای گلدهی آدنیوم ها بهتر است هر سال یا هر دو سال گیاه هرس شود و ساقه‌های ضعیف و بلند حذف شود.

۷- تکثیر آدنیوم: تکثیر آدنیوم ها عمدتاً از طریق بذر انجام می‌شود. برای آموزش کاشت بذر آدنیوم اینجا کلیک کنید.

بونسای آدنیوم
بونسای آدنیوم

 

7 نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

منبع: میهن کاکتوس

برای خرید بذر گیاه آدنیوم اینجا کلیک کنید

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

698 دیدگاه برای “۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از انتقال به گلدان جدید بهتر بود تا یک ماه کوددهی نکنید وتا یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا ریشه گیاه تثبیت بشه، در این سن باید زمانی که سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید چون هنوز ریشه ها ضعیف هستند وتحمل خشکی رو ندارند، نوک سوزی برگها از کوددهی یا کمبود رطوبت خاک ومحیط ویا دما ونور زیاد میتونه باشه این موارد روحتما بررسی وایدال کنید. نیاز به رطوبت داره ولی نیازی به مهپاشی روی برگها نیست میتونید براشون جزیره زیر گلدانی درست کنید تا محیطشون رطوبت داشته باشه.

  1. امیرمحمد سیمایی زاد گفته:

    سلام خسته نباشید من از سایت خودتون بذر خریدم داخل پیت ماس و پرلیت کاشتم همه سبز شدن خوب بودن الان یه مدته برگ هاشون از نوک زرد میشه و بعضی از برگ هاشون به مرور میافته بعضی هاشون دیگه فقط چند تا برگ کوچک دارن الان ۶ ماهه هستن و دو روزه انتقال شون دادم به گلدان های کوچیک و با کود مخصوص آدنیوم کودهی کردم طبق دستور مصرف اش پشت پنجره ای هستن که خیلی روشن هستش اما نور روشون نمیافته چند هفته یکبار قارچکشی هم میکنم و میزارم خاکشون خشک بشه بعد آبیاری میکنم و الان خاک گلدان هاشون خاک کاکتوس و پرلیت هستش چه کارشون کنم راست میگن آدنیوم رطوبت دوسته ونیاز به غبار پاشی داره
    https://s6.uupload.ir/files/16

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، لینکی که فرستادید مشکل داره لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. امیررضا گفته:

    سلام وقت بخیر. خیلی ممنون از وبسایت فوق‌العاده شما.
    من این گیاه رو دارم. میشه تو لینک زیر مشاهده کنید و لطف کنید راهنماییم کنید که به نظرتون هرس بشه یا خیر. و اینکه چرا تراکم برگ ها انقدر کم هست و مثل عکسهای این پست نیست.
    خیلی ممنون.
    لینک عکس:
    https://s6.uupload.ir/files/16530742430437517502513536319949_xm22.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، فعلا کوچک هست وبرای سرزنی زود هست صبر کنید کمی بزرگتر بشه بعد میتونید سرزنی وتکثیر کنید، برای اینکه تعداد برگها زیاد بشه باید شرایط نگهداری ایدالی رو براش فراهم کنید در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید.

  3. شهرزاد گفته:

    سلام وقتتون بخیر. لطفاً در مورد گیاه آدنیوم من و اندازه گلدونش راهنمایی میکنید و اینکه آیا هرس لازم داره و برگاشم داره زرد میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بتونیم راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قلمه زدن گیاه ادنیوم اگر منظورتون هست بیشتر با بذر تکثیر میشه از راه قلمه زدن هم تکثیر میشه ولی گیاهانی که باقلمه زدن تکثیر میشند تنه قطوری نخواهند داشت وبصورت باریک رشد خواهند کرد برای قلمه زنی شاخه هایی به اندازه ی ۱۰ الی ۱۵ سانت جدا کنید وبه انتهای قلمه پودر دارچین یا پودر قارچ کش بزنید چند روزی در محیط منزل نگهداری کنید بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

  4. مهدی گفته:

    با سلام بدلیل کوچکی گلدان را عوض کردم از خاک هلندی استفاده کردم میخواستم بدونم مناسب هست یا باعث خرابی ریشه میشود؟ ?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر خاک متخلخل باشه مشکلی بوجود نمیاد ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید چون این نوع خاک اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه. برای تعویض بعدی بهتر هست از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.