برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟ بهترین روش افزایش رشد کاکتوس

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟ اکثر کاکتوس‌ها در مناطقی با خاک فقیر از مواد غذایی مورد نیاز گیاهان زندگی می‌کنند، خاک‌ اکثریت کاکتوسها حاوی سنگ ریزه و ماسه است، ما می‌خواهیم اینجا خاک کاکتوس‌های پرورشی را به دو دسته تقسیم کنیم، ابتدا خاک تجاری که بیشتر در گلخانه‌ها و مراکز پرورش کاکتوس استفاده می‌شود، اگر برای صادرات باشد از کوکوپیت استفاده می‌شود و برای بازار داخلی بیشتر از ترکیب ماسه و کوکوپیت یا ماسه و پیت ماس استفاده می‌شود که تمامی این مواد دارای مقدار ناچیزی مواد غذایی هستند و برای جبران این کمبود از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. خیلی از دوستان استفاده از کودها را در کاکتوس‌ها اشتباه می‌دانند ولی این موضوع اشتباه است که کودها برای کاکتوس‌ها زیان‌ بار هستند، بلکه باید به طور اصولی استفاده کرد که در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.

دسته دوم خاک کاکتوس‌ها خاکی است که برای کاکتوس‌های نگهداری شده در منزل استفاده می‌شود که غیر از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت می‌تواند حاوی مقدار کمی کود حیوانی کهنه و ضدعفونی باشد که به رشد گیاه کمک زیادی می‌کند. اگر کود حیوانی استریل نباشد می‌تواند باعث ایجاد لکه هایی در تنه کاکتوس‌ها شود. کود حیوانی کهنه را حتما با سم قارچ‌کش و حشره کش کاملاً ضدعفونی کنید. بعضی از دوستان به جای کود حیوانی از مقدار کمی ورمی کمپوست استفاده می‌کنند. در هر دو حالت نباید میزان کود حیوانی و ورمی کمپوست بیشتر از ۱۰ درصد در ترکیب خاک کاکتوس‌ها باشد.

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟
علاوه بر خاک مناسب تأمین کردن شرایط مناسب مانند: نور کافی، دمای مناسب و رطوبت کافی برای رشد بهتر کاکتوس‌ها ضروری است در مقالات قبلی درباره ایجاد شرایط مناسب برای کاکتوس‌ها پست‌های زیادی نوشته‌شده است. برای مطالعه اینجا کلیک کنید.

برای رشد کاکتوس‌ها می‌توان از کودهای شیمیای حاوی مواد ماکرو و میکرو استفاده کرد. این کودها که با نام NPK معروف هستند حاوی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان هستند. درصد مواد موجود در ترکیب این کودها متغیر است و با اعدادی بر روی آنها مشخص شده است. برای کاکتوس‌ها از کودهای با ازت پایین استفاده کنید. ازت بالا می‌تواند باعث حفظ بیش از حد آب در بافت‌های کاکتوس شده و کاکتوس را از بین ببرد. همچنین کود کاکتوس‌ها بهتر است درصد بیشتری پتاسیم داشته باشد.

زمانی که  کاکتوس‌ها در خاک خوب و غنی کاشت شوند نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی نیست. و همیشه توجه داشته باشید رشد کاکتوس‌ها به طور طبیعی بسیار اندک است و با کود دادن بیش از حد سعی نکنید رشد آنها را زیاد کنید زیرا باعث آسیب به گیاه خواهد شد.

نحوه استفاده درست از کودها بسیار مهم است، اکثر کاکتوس‌ها تنها یک سوم سال را رشد دارند و بقیه طول سال را در حال استراحت هستند. کوددهی در زمان استراحت یا خواب کاکتوس‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات برگشت ناپذیری شود. کود را در زمان رشد کاکتوس‌ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد استفاده کنید. در فصل رشد بسته به اندازه و نوع گیاه هر ماه یکبار کوددهی کافی می‌باشد. کاکتوس‌های کوچک‌تر را بیشتر از کاکتوس‌های بزرگ می‌تواند کود داد. پس با آگاهی کامل از زمان و نیاز گیاهان خود با کود دهی صحیح رشد آنها را افزایش دهید.

برای خرید کود مخصوص کاکتوس‌ اینجا کلیک کنید.

میهن کاکتوس بذر کاکتوس نوتو خورشیدی هلندی

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

بذر مامیلاریا هانیانا هلندی بزر کاکتوس

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

69 دیدگاه برای “برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟ بهترین روش افزایش رشد کاکتوس

  1. Amir گفته:

    سلام.خسته نباشید.از کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی میشه استفاده کرد؟من امسال نتونستم تابستون برای کاکتوسام و گیاهانم از کود استفاده کنم و به دلیل اسباب کشی گیاهنم طراوتشون رو از دست دادند،میتونم در این فصل و زمستان استفاده کنم؟و از چند وقت یکبار استفاده کنم؟(شرایط خواب زمستانی رو ندارم)

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله برای گیاهان اپارتمانی که ابلق نباشند میتونید استفاده کنید، ماهی یک بار. برای کاکتوسها بهترهست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید.

        • کارشناس 2 گفته:

          بله ماهی یک بار در زمان رشد گیاه، معمولا از فروردین تا اواخر مهر ماه، اگر غیر از این ماهها رشد دارند میتونید کوددهی رو انجام بدید.

  2. مهدی گفته:

    سلام من چند نوع کاکتوس دارم و همشون از کمبود نور رنج میبرند و رشد علفی دارند چطور میتونم کمبود نور رو جبران کنم این که تو مکان پرنور قرار بدم نگین که اسن شدنی نیس
    این سوال رو در یه بخش دیگه پرسیدم یادم رفت کدوم بخش بود ببخشید اگه میشه اینجا پاسخ بدین:(

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کاکتوسها بدون نور کافی رشد خوبی نخواهند داشت، میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید.

      • مهدی گفته:

        یعنی همین نور لامپ
        با کود نمیشه جبران کرد
        یه حداقل کاری کرد علفی رشد نکنند اسن رشد کم داشته باشن فقط علفی رشد نکنند

        • کارشناس 1 گفته:

          لامپهای معمولی خونه که نمیشه، باید از لامپهای مخصوص گیاهان ویا smdیا led تهیه کنید وباگیاه حداقل ۵۰ الی ۳۰ سانت فاصله داشته باشه. نور کافی نداشته باشند کوددهی هیچ تاثیری نخواهد داشت. اگرمنزلتون نور کمی داره از گیاهانی که به نور متوسط نیاز دارند استفاده کنید کاکتوسها وساکولنتها برای رشد ایدال به نور زیادی نیاز دارند.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام بله اگه جدا کاشته بشن به منابع بیشتری دسترسی خواهند داشت و ریشه های گسترده تری برای جذب بهتر مواد غذایی میتوانند تولید کنند.

  3. Maziyar گفته:

    سلام و عرض ادب
    من خاک کاکتوسام رو بعد ٢-٣ سال عوض کردم تقریبا براى ٢-٣ هفته یا یکماه هست که عوضشون کردم حالا اگر کود دهى کنم مشکلى نداره البته بجز کاکتوسام گل هاى اپارتمانیم مثل گندمى و لیندا و موسى در گهواره و سانسوریا هم عوض کردم؟
    من شنیدم که تا سه ماه بعد از تعویض خاک نباید کوددهى کرد
    گفتم از شما بپرسم ببینم اصلا درسته این حرف یا نه؟؟
    من کود NPK 20-20-20 زیگلر المان گرفتم براى گل هاى اپارتمانیم و کود NPK 12-12-36 کریستالون هلند هم گرفتم براى کاکتوس هام خوبه این کود ها دیگه؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای کوددهی عجله نکنید صبر کنید ریشه ها کامل قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند بعد کوددهی رو شروع کنید از اوایل بهار میتونید کوددهی رو شروع کنید، بله این نوع کودها مناسب هستند.

  4. Amir گفته:

    سلام خسته نباشید.میخواستم بدونم کود ۳۶،۱۲،۱۲ برای کاکتوس بهتره یا ۳۸،۱۱،۳؟و بعضی سایتا استفاده از کود۲۰،۲۰،۲۰ رو توصیه کردند.به نظر شما از کدام یک از کود های بالا استفاده کنم؟(بهترین کود کدومه؟)

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برای کاکتوسها وکلا گیاهان گوشتی کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست،بهترین کود ۳،۱۱،۳۸ بعد۱۲،۱۲،۳۶ هست،سه بیست برای کاکتوسها مناسب نیست، برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز مناسب هست.

  5. غلامرضا گفته:

    سلام و عرض ادب و ارزوی سلامتی برای شما خوبان
    کاکتوس افوربیا ترگونا بنده مدت زمانی است که رنگش سفید شده و دیگه سبز رنگ نیست، تقریبا همه موارد نگهداری آن رو هم رعایت میکنم، لطفا راهنمایی ام کنید
    ممنونم
    همواره شاد و خرم باشید

  6. مهدی گفته:

    سلام
    آیا کودی هست که به جوانه ها بزنن تا درصد ابلق شدن یا زیبایی شون رو افزایش بده؟
    اسم کود؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگه وجود داشت همه ی گلخونه دارها همه ی گیاهان رو ابلغ میکردند، ابلغ بودن در ژن گیاه هست ونمیشه بصورت فیزیکی تغییرش داد. ولی گیاهی که ابلغ باشه برای اینکه ابلغ بودنش حفظ بشه وتغییر رنگ نده باید نور کافی دریافت کنه وبرای تقویت از کودهایی که مقدار ازتش از ۳ درصد بیشتر نباشه استفاده بشه مثل کود npk 3,11,38

  7. FS گفته:

    سلام من یه ملو کاکتوس دارم ولی احساس میکنم زیاد رشد نکرده به نظر شما کاکتوس مشکلی یا کلا این نوع کاکتوس رشدش کمه؟پاییز امسال میشه ۱سال که خریدمش. چند روز بعد خشک شدن خاک اب میدم زیر نور فیلتر شده س و زمستان هم جلوی نور مستقیم. و اینکه یه کود خوب برای کاکتوس های اچینو و ملو معرفی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      شرایط نگهداری رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،تفاله چای وپوست تخم مرغ برای کاکتوسها مناسب نیستند، میتونید عکس واضح از گیاه هم بفرستید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.