آموزش کاشت پیاز گل لاله

آموزش کاشت پیاز گل لاله : در این مقاله  کاشت گل لاله را به‌طور ساده برای شما عزیزان شرح می‌دهیم. گل زیبای لاله که از طریق پیاز تکثیر می‌شود در فصل بها گل می‌دهد. گل لاله را هم می‌توانید در باغچه و یا در داخل گلدان بکارید. گل لاله بیشتر در مناطق سرد کشت می‌شود. زیرا برای سبز شدن پیازها نیاز به طی دوره سرما می‌باشد.

زمان مناسب برای کاشت پیاز گل لاله:
بهترین زمان برای کاشت پیاز گل لاله اواخر فصل پاییز می‌باشد. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد پیاز لاله برای جوانه زنی نیاز به دوره سرما دارد. بعد از کاشت باید گلدان را در بیرون از منزل و در هوای آزاد قرار دهید.

خاک مناسب برای کاشت پیاز لاله:
ترکیب خاک‌های مختلفی برای کاشت پیاز لاله می‌توان استفاده کرد، مانند: ترکیب ۷۰ درصد خاک باغچه با ۳۰ درصد پیت ماس یا کوکوپیت. از ورمی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده شده نیز می‌توان برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد.

آموزش کاشت پیاز گل لاله:
هر پیاز لاله را می‌توانید در یک گلدان با اندازه ۱۰ یا ۱۲ بکارید. یک سوم گلدان را از خاک پر کنید سپس پیاز گل لاله هلندی را به طوری که نوک آن به سمت بالا باشد درون گلدان قرار دهید و بقیه خاک را درون گلدان بریزید.

روی پیاز در حدود یک سانتی متر خاک بریزید و گلدان را در محلی خنک و در هوای آزاد قرار دهید. برای شروع گلدهی حدود بیست روز مانده به اول بهار می‌توانید گلدان را به جای گرم‌تری منتقل کنید تا به گلدهی برسد.

آموزش کاشت پیاز گل لاله
مراحل کاشت پیاز گل لاله در گلدان

 

نور: 
گل لاله به نور زیادی نیاز دارد مخصوصاً در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری می‌کنید، پرنورترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلاً کنار پنجره جنوبی مکان مناسبی می‌باشد.

آبیاری:
گل لاله بسیار مساعد پوسیدگی می‌باشد پس از آبیاری زیاد خودداری کنید و هر زمان خاک گلدان خشک شد اقدام به آبیاری نمایید.

برای خرید کود مخصوص گل لاله هلندی اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “آموزش کاشت پیاز گل لاله

  1. حسن گفته:

    سلام ،ایا دو ماه دوره سرمادهی کافیه، و گفته شده فاصله لاله باید پانزده سانتی متر باشه اگه کمتر باشه که زیباتر بشه باغچه مشکلی ایجاد می‌کنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، دوماه کافی هست، مشکلی بوجود نمیاد تا ده سانت هم میتونید با فاصله کشت بکنید.

  2. مهدی گفته:

    سلام من حدود ۲۰۰ پیاز گل لاله و نرگس از المان خریدم و اول ابانماه در یکی از نقاط سردسیر استان فارس توی باغچه کاشتم در حدود عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی خاک ایا نیاز هست ابیاری کنم؟میترسم اب بدم رشد کنن و بیاد بالای خاک سرما بزنه چون دما به ۱۰ درجه زیر صفر هم میرسه اونجا تو زمستون.متشکرم

  3. zara گفته:

    سلام خسته نباشید
    درمورد گل ندادن سنبل و لاله از کارشناس محترم سوال دارم.ما تقریبا چهار سال پیش پیازشون رو خریدیم و تو باغچه خونمون کاشتیم هر سال برگ میدن الان تازه برگشون داره سبز میشه ولی گل نمیدن.البته گل دادن این گیاهان گویا فصل بهاره ولی کلا گل ندادن اصلا .علتش چی هست؟
    شرایط نگهداریشون هم شرایط خاصی نیست هفته ای یکبار بهشون اب میدیم خاکش هم خاک باغچه هست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، دلایل اصلی گل ندادن پیاز گل لاله وسنبل شرایط نگهداری هست، پیازها باید بعد از اتمام گلدهی( اواسط بهار) از خاک خارج شده وکامل ضدعفونی شده ودر محیط تاریک وخنک وخشک بمدت چند ماه نگهداری بشند، بعد در اواسط الی اواخر پاییز مجدد داخل خاک کاشته بشن، با کودهای پتاسه تقویت بشند،گیاهان پیاز دار در روزهای کوتاه که دما بین ۱۰الی ۱۵ درجه هست شروع به گلدهی میکنند دما بالا باشه گلدهی نخواهند داشت واگر این شرایط که بالا عرض کردم انجام نشه گلدهی انجام نخواهد شد ویا کیفیت گلها پایین خواهند بود. این موارد رو بررسی کنید.

  4. دریا گفته:

    سلام من بوشهر زندگی میکنم چند ساله که پیاز لاله کاشتم ولی گل نمیده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای اینکه پیاز لاله گل بده باید به پیاز سرما بدید، حدود سه ماه باید در محیطی که دما بین ۵_۷ درجه باشه نگهداری بشه بعد مجدد بکارید.

  5. salar.developer1 گفته:

    با سلام

    من چند ماهی هستش ۲۵ عدد پیاز مریم دارم هیچ جا آموزش کامل رو ندیدم بیخیال شدم درون کارتون گذاشتم و تو کمد هستش

    دوستی که در مورد پیاز نرگس پرسیدن دقیقا همین روش رو پیاز مریم صدق میکنه انجام بدم؟

    و هم اینکه خراب نشه چند ماهی تو کارتون تو اتاق هستش؟

    دوره ی سرما دهی لازم هستش اصلا نمیدونم چیکار کرد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پیاز گل مریم نسبت به سرما حساس هست وباید جایی نگهداری بشه که دما کمتر از ده درجه نباشه، اوایل بهار زمانی که دما بین ۲۰_۱۵درجه شد میتونید پیازها رو داخل باغچه کشت کنید. برای تسریع گلدهی میتونید داخل محلول رقیق اسید جیبرلیک خیس کنید که در تسریع گلدهی موثر هست. خاک مناسب برای گیاه مریم، خاک سبک، شنی و با حاصلخیزی مناسب می باشد. البته خاک باید ظرفیت نگهداری آب را به خوبی داشته باشد.مریم در بهار، تابستان و پاییز بسته به فصل کاشت آن گل میدهد و در مناطقی که دارای زمستان سرد هستند، پیاز آن را در پاییز از زمین خارج نموده و در انبار خشک نگهداری می‌کنند و دوباره در بهار کشت می‌دهند.این گل نیاز به نور کافی داشته، بهترین کار این است که گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهیم.در طول دوره رشد، رطوبت خاک باید حفظ شود و اگر خاک گلدان به مدت طولانی خشک باشد، شاخ و برگ گیاه به رنگ، سبز یا آبی تیره در آمده و به علاوه کیفیت گل هم پایین می آید. به طورکلی همانند گل نرگس و گل لاله رطوبت زیاد در زمان سبز شدن پیاز، ممکن است باعث پوسیدن سوخ ها شود و این در زمان گلدهی روی نمو گیاه اثر منفی داشته و باعث کاهش کیفیت عملکرد گل می شود.
      پیاز مریم به سرما حساس بوده و در زمستان باید از خاک خارج گردیده و در انبار نگهداری شود. اگر دمای هوا در فضای باز، بین ۳۰-۲۰ درجه سانتیگراد باشد میزان تولید پیاز به بالاترین مقدار خود می‌رسد. دمای بهینه نگهداری بوته مریم۱۵_۲۹ درجه سانتیگراد می باشد و چون گیاه به سرما حساس است دمای پائین ۱۰ درجه سانتیگراد به آن آسیب می رساند.مناطقی که زمستانهای سردی دارد بهتر هست پاییز پیاز گل مریم از خاک خارج شده ودر انبار نگهداری شود ویا داخل گلدان کشت شده ودرانباری نگهداری شود.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. گیاه نرگس نسبتا به سرما مقاوم بوده و از حساسیت کمتری نسبت به یخبندان برخوردار است، به طوریکه برای به گل نشستن پیازهای نرگس حتما لازم است پیازها یک دوره سرما ببینند، با این وجود بعد از به گل نشستن نیاز به دمای بالاتر دارند. نیازهای اکولوژیکی نگهداری و کاشت نرگس به شرح زیر میباشد:

          خاک: خاک مناسب کشت نرگس، خاک با بافت متوسط و نسبتا سبک، لومی و غنی از مواد آلی است.

          آبیاری: گیاه نرگس برای کاشت نیاز به آب فروان دارد و در موقع کاشت گل نرگس لازم است خاک حتما مرطوب باشد. لازم به ذکر است برای گل به گل رفتن گیاه نرگس، لازم است پیازها علاوه بر یک دوره سرما، یک دوره خشکی هم طی کنند، در غیر این صورت گیاه دارای برگهای فروان شده ولی به گل نمی نشیند.

          کوددهی: در صورتیکه کاشت نرگس را در گلدان انجام داده اید، استفاده از کودهای آلی مانند ورمی کمپوست مفید میباشد. در باغچه نیز کودهای حیوانی مناسب خواهد بود.

      نحوه کاشت و تکثیر پیاز نرگس

      برای کاشت گل نرگس در گلدان یا باغچه لازم است، مراحل زیر را انجام دهید:

          پیازها را بعد از خریداری تا زمان کاشت در یخچال نگهداری کنید.
          قبل از شروع به کاشت بهتر است پیازها را دو ساعت در آب ولرم قرار دهید .
          هنگام کاشت پیاز نرگس در گلدان لازم است از گلدانهای متوسط تا بزرگ استفاده کنید تا شرایط برای رشد فراهم باشد. همچنین به دلیل مواد سمی مترشحه از گل نرگس قرار دادن سایر گیاهان با نرگس در یک گلدان توصیه نمیشود.
          گلدان را تا نیمه از خاک پر کنید طوری که دوسوم پیاز زیر خاک قرار بگیرد. خاک را دور پیازها محکم کنید.
          آبیاری را انجام دهید به طوریکه خاک گلدان کاملا خیس شود.در باغچه نیز آبیاری تا جایی انجام دهید که خاک اطراف گیاه کاملا مرطوب گردد.
          گلدان را در مکان گرم و در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
          در طول دو تا سه هفته آینده، پیاز شروع به رشد می‌کند. نکته مهم: تا زمانی که ساقه‌ها از خاک سر نزده‌اند دیگر به گل آب ندهید.
          پس از شروع رشد ساقه باید تا حدی به آن آب دهید که گلدان هرگز کاملا خشک نماند. دادن کود در این مدت به رشد سریهتر و بهتر گیاه کمک میکند.
          ساقه های بلند شده را با کمک قیم مستقیم نگه دارید.
          بعد از به گل رفتن گیاه نرگس، آن را در آفتاب مستقیم دور کرده، روزانه مقدار کمی آبیاری انجام دهید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.