مکانیسم یخ زدگی در کاکتوس‌ ها

مکانیسم یخ زدگی در کاکتوس‌ها

مکانیسم یخ زدگی در کاکتوس‌ها : بسیاری از گیاهان گوشتی مانند ساکولنت ها و کاکتوس‌ها در مناطقی زیست می‌کنند که دما به ندرت به کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. کاکتوس‌ها به دلیل داشتن آب داخل بافتی بسیار مستعد یخ زدگی هستند. پس باید بسیار مواظب باشید که دمای محل نگهداری کاکتوس‌ها به دمای یخ زدگی نرسد زیرا باعث خسارت برگشت ناپذیری خواهد شد.

یخ زدگی در کاکتوس‌ها چگونه اتفاق می افتد؟
یخزدگی در کاکتوس‌ها و ساکولنت ها زمانی اتفاق می افتد که درجه حرارت به پایین‌تر از نقطه انجماد آب (صفر درجه سانتی گراد) تنزل کند. در اثر این تنش در داخل بافت‌ها یخ تشکیل می‌شود. مکانیزم این عمل به شرح زیر می‌باشد. یخ زدگی آب بین سلولی باعث منفی‌تر شدن پتانسیل آب بین سلولی نسبت به درون سلول می‌شود. با توجه به اینکه آب از محل دارای پتانسیل بیشتر به طرف محل دارای پتانسیل آب کمتر حرکت می‌کند، بنابراین آب درون سلول به فضای بین سلولی که دارای پتانسیل می‌باشد حرکت می‌کند.

علت این امر برقرار تعادل پتانسیل آب بین سلولی و درون سلولی می‌باشد. در این حالت برگ‌ها و سایر اندام‌های گیاه حالت پلاسمولیز به خود می‌گیرند. تا این مرحله گیاه آسیب جدی نمی‌بیند. در واقع مرگ سلولی زمانی اتفاق می افتد که هوا گرم‌تر می‌شود. زیرا با ذوب شدن یخ سلول‌ها، با توجه به اینکه سلول‌ها جهت تنظیم فشار باید آب جذب کنند و این جذب باعث بالا رفتن فشار تورگر می‌شود، فشار زیاد به غشاهای سیتوپلاسمی آسیب رسانده و آن را از چند نقطه پاره می‌کند و لذا سلول بر اثر پارگی غشا از بین می‌رود. همچنین یخ زدگی بین سلولها باعث بریده شدن سلول‌ها به دلیل تیز بودن ذرات یخ اتفاق می افتد.

یخ زدن کاکتوس
یخ زدگی معمولاً در قسمت‌های فوقانی گیاه که دارای پوسته باریک‌تری هست اتفاق می افتد.

دمای مناسب برای نگهداری کاکتوس‌ها در زمستان:
کاکتوس‌ها مانند همه گیاهان به دوره خواب و استراحت نیاز دارند پس می‌توان با ایجاد شرایط دمایی مناسب مقدمات خواب کاکتوس‌ها را فراهم کرد. دمای مناسب برای خواب اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۷ تا ۱۲ درجه می‌باشد، در این دما گیاه بدون هیچ‌گونه خسارتی می‌تواند دوره استراحت خود را طی کنید. حتماً توجه داشته باشید  که در زمان خواب گیاه رطوبت محیط به حداقل برسد و همچنین در دوره خواب آبیاری را متوقف کنید زیرا گیاهی که خواب است نیازی به آب ندارد. آبیاری و رطوبت بالا باعث پوسیدگی در کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌شود.

سؤالات خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس برای ما ارسال کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “مکانیسم یخ زدگی در کاکتوس‌ ها

  1. زارعی گفته:

    سلام کاکتوس من تقریبا دوماه هست که گلدان اش را عوض کردم و در قسمت زیر خاک دیگه ای ریختم و قسمت رویی که کاکتوس قرار میگیره خاک خودش را ریختم الان زرد شده البته اون قسمتی که بهش سرما زده به این شکل درآمده لطفا میشه راهنمایی کنید؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وقسمتی که زرد شده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. محمد گفته:

    سلام
    توی این ماه بعضی شبا در شهر ما شاید به دما به ۱۰ درجه برسه ولی روزها حداکثر به ۲۸ هم میرسه ! ولی بیشتر شبا ۱۵درحه و روزها ۲۵ درحه هست !
    سوال: لینکه یک شب دما زیر ۱۰ درجه برسه باعث خواب در کاکتوس‌ها میشه یه باید چند شب این سرما روی کاکتوس اعمال بشه ؟
    سوال دوم:: اثر کبودی روی کاکتوس‌ها می‌بینم برای سرماست ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. باید چند شب وروز پشت سرهم گیاهان این سرما رو حس کنن بایک شب به خواب نمیرن. بله کبود شدن رنگ کاکتوسها دلیل برسرماهست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.برای تکثیرش میتونید از جوانه هایی که روی برگها هستند استفاده کنید جوانه هارو جدا کنید وروی سطح خاک مخصوص ساکولنتها بکارید وخاک رو مرطوب نگه دارید.میتونید سر گیاه رو هم کات کنید وبکارید زود ریشه دار میشه وقسمت پایینی شاخه وبرگ جدید در میاره.

  3. مسعود جوادی گفته:

    سلام وقتتون بخیر چندتا از کاکتوسای من یخ زد تمکان خوب شدنشون هست؟ژمینو پیوندی دارم که زرد شده . ماری دارم که کبود شده و اپونتیا سیلندریکا که یکم زرد شده . راهنمایی کنید ممنونتون میشم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.اگه یخ زدگی سطحی باشه بله میشه نجات داد.ولی اگه تا انتهای گیاه باشه واوند هم در گیر بشه دیگه کاریش نمیشه کرد تا جایی که یخ زدن رو کات کنید ببینید اوند سالم هست یا نه.تا قسمتی که سفت باشه وموقع فشار بین دو انگشت اب ازش خارج نشه.کاکتوسهایی که زرد شدن از کدوم قسمت هست زرد شدگی؟تاج گیاه یا قسمتی که داخل خاک هست؟زرد شدن دلیلش ابیاری زیاد هست ویا خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب.

دیدگاه‌ها بسته شده است.