آشنایی با آفت شته و راه‌های مبارزه با آن

آشنایی با آفت شته و راه‌های مبارزه با آن

آشنایی با آفت شته و راه‌های مبارزه با آن : شته‌ها یکی از گسترده‌ترین آفت‌ها هستند که غالب بر ۴۴۰۰ گونه از این حشرات شناسایی شده است. شته‌ها حشرات مکنده‌ای هستند که با سوراخ کردن بافت گیاهان از شیره گیاهان تغذیه می‌کند. شته‌ها حشرات کوچکی هستند که طول بیشتر آنها در حدود ۱ الی ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. رنگ اغلب این حشرات سبز، صورتی، مشکی، قهوه‌ای  و بی رنگ می‌باشد. یکی از اولین نشانه‌های وجود شته‌ها بر روی گیاهان مشاهده شدن مورچه‌ها و چسبناک شدن برگ‌ها می‌باشد. مورچه‌ها در چرخه زندگی شته‌ها نقش اساسی دارند.

خسارت ناشی از شته:
تغذیه شته‌ها با توجه به ناحیه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی به تدریج از اوایل بهار شروع می‌شود و مجموعه‌های آنها بر روی برگ‌ها، ساقه و جوانه‌ها شکل می‌گیرد. شته‌ها با کمک اجزاء دهانی سوراخ کننده – مکنده خود از شیره گیاهی تغذیه می‌کنند. شته‌ها معمولاً به تعداد زیاد بر روی قسمت انتهایی همانند برگ‌های جوان و غنچه‌های گل در حال رشد و توسعه و همچنین پشت برگ‌ها جمع می‌شوند. تعداد اندک شته‌ها به گیاه آسیبی وارد نمی‌آورد اما اگر شرایط تکثیر برای آنها مناسب باشد در مدت‌زمانی اندک تعداد آنها به‌سرعت افزایش می‌یابد زیرا قدرت تکثیر آنها زیاد است و بر اثر فعالیتشان، رشد و ظاهر گیاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بر اثر تغذیه آنان علائم گوناگونی در گیاهان مختلف شکل می‌گیرد که عمومی‌ترین این علائم عبارت‌اند از:

به‌طور رشد گیاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برگ‌های گیاه به سمت پایین جمع و چروکیده می‌شوند. تغییر رنگ در برگ‌ها نیز قابل‌مشاهده است. ابتدا برگ‌های جوان گیاه  و یا نواحی جوان زرد – سبز می‌شوند و در صورت ادامه فعالیت آنان مابقی نواحی گیاه نیز دچار تغییر رنگ می‌شوند. برگ‌های ناسالم را با اندک نیرویی می‌توان از گیاه جدا کرد و یا آنکه بعد از مدتی خودبه‌خود می‌ریزند. غنچه‌های گل (در صورت وجود داشتن) بدشکل می‌شوند و حتی ممکن است غنچه‌های گیاه قبل از شکوفا شدن، سقط شوند و از بین بروند. همچنین شته‌ها در طی تغذیه خود، عسلک ایجاد می‌کنند که مایعی شفاف و چسبناک است. عسلک مورچه‌ها، زنبورهای بی عسل و  زنبورهای قرمز را به خود جذب می‌کنند و مکانی مناسب برای رشد قارچ‌های سیاه دوده‌ای هستند. همان‌طور که اشاره شد عسلک مورد علاقه برخی از انواع مورچه‌ها است بنابراین مشاهده رفت و آمد مورچه‌ها به نواحی از گیاه که شته‌ها در فعالیت هستند مسئله‌ای طبیعی است. شته‌ها عامل انتقال برخی از بیماری‌های گیاهی بخصوص بیماری‌های ویروسی نیز هستند.

آشنایی با آفت شته و راه‌های مبارزه با آن

کنترل و مبارزه با شته:
شته رز دشمنان طبیعی متنوعی دارد که می‌توان از آنان برای کنترل این آفت بهره برد. به عنوان مثال کاربرد مثبت زنبورهای بی عسل پارازیت تا انگل‌های موقت parasitoid و حشرات شکارچی (همانند کفشدوزک، حشرات بال توری سبز و مگس‌های گل از خانواده Aschiza) اشاره کرد که البته در صورتی می‌توان انتظار داشت این عوامل بتوانند شته‌ها را کنترل کنند که جمعیت مناسبی از آنان بکار گرفته شود. افشانه شدید آب بر روی شاخسار رزهایی که در فضای آزاد کاشته شده‌اند. می‌تواند از تعداد شته‌ها بکاهد بدون آنکه آسیبی به دشمنان طبیعی آنان وارد آید. البته این روش تا زمانی مؤثر است که منجر به شیوع بیماری‌هایی همانند سفیدک پودری، لکه سیاه یا زنگ نشود. به‌کارگیری حشره‌کش‌های تماسی همانند مالاتیون و دیازینون  نیز می‌تواند به کنترل این آفت کمک کند. حشره‌کش‌های سیستمیک زمانی مفید واقع می‌شوند که به‌محض مشاهده مشکل از آنان استفاده شود تا زمانی که شته‌ها شروع به تغذیه می‌کنند ترکیب فعال این سموم در محیط وجود داشته باشد.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “آشنایی با آفت شته و راه‌های مبارزه با آن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، متاسفانه در مورد درختان میوه اطلاعاتی ندارم، تخصص ما در مورد گیاهان زینتی واپارتمانی هست، با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

      • meysam گفته:

        عذر میخوام سایت یا پیجی رو میتونید معرفی کنید که مثل جنابعالی که با حوصله پاسخگوی سوالات هستید، در مورد درختان میوه پاسخگوی سوالات باشن؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از توجه شما، نه متاسفانه دراین مورد اطلاعی ندارم، میتونید روی مرور گرتون سرچ کنید.

  1. سعید مسعودیان گفته:

    سلام .
    من دو گل کاغذی و یک شفلر بزرگ تو آپارتمانم دارم که هر سه آفت زده بودند . گل کاغذی شته زده بود و برگهای شفلر قارچ زده شده بود .
    تو آپارتمان با وجود بچه کوچک نباید سم‌پاشی شود .
    از مخلوط یک لیتر جوشانده تنباکو با یک قاشق شامپو زرد و یک قاشق روغن مایع استفاده کردم . موثر بود .
    سم پاشی در محل نگهداری گیاهان در آپارتمان خیلی خطرناک است و بوی سم تا روزها باقی می ماند .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از محلول الکل واب ومایع ظرفشویی هم میشه استفاده کرد،ویا ازسموم ارگانیک پالیزین.

دیدگاه‌ها بسته شده است.