دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟ یکی از مشکلات اصلی در پرورش گیاه بامبو بخصوص در خانه زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌باشد. بامبو گیاه مقاومی می‌باشد و نگهداری از آن بسیار آسان می‌باشد ولی بسیار مساعد پوسیدگی و بیماری‌های قارچی می‌باشد که باید شرایطی فراهم کرد که این مشکلات به وجود نیاید. استفاده از آب های سنگین و حاوی کلر یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد همچنین قرار دادن گیاه در معرض تابش نور مستقیم آفتاب نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های بامبو شود.

گیاه بامبو به نور زیادی نیاز دارد و تنها در مکانی قرار دهید که نور ملایمی دارد. این گیاه کاملاً آپارتمانی می‌باشد و نور شدید می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود.

آب بامبو باید تمیز نگه داشته شود. تمیز بودن آب بامبو نقش بسزایی در سالم ماندن گیاه دارد. مقدار آب نیز باید تا اندازه‌ای باشد که تقریباً تا ۲/۵ سانتی‌متر بالاتر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد. اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد، ریشه تمام سطح ساقه را می‌پوشاند و این از زیبایی گیاه می‌کاهد.

برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می‌باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می‌شود. پس از گذشت مدت‌زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید.

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟
خشک شدن نوک برگهای بامبو

بامبوها به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند و در صورت کوچک‌ترین تماسی با مواد شیمیایی مثلاً مواد شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم کم زرد می‌شوند و از بین می‌روند. به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می‌شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملاً خشک شود.

جهت جلوگیری از شیوع قارچ‌ها در ظرف بامبو، به هنگام تعویض آب، باید ظرف را با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس ضدعفونی کرد و اجازه نداد آب جلبک ببندد یا کدر شود. قارچ‌های پودری سیاه رنگ روی برگها را با قارچکش ها ضدعفونی کنید و در هنگام خرید بامبو دقت کنید گیاه عاری از علائم قارچ‌ها شامل کپک زدگی و خوردگیهای لزج مانند بر روی ساقه و سفیدک‌ها و سیاهک‌ها بر روی برگها باشد. در صورتی که گیاه دچار پوسیدگی ساقه شده و ساقه به رنگ زرد در آمد و لهیده شد به علت از بین رفتن آوندها و عدم توانایی ساقه در جذب آب، خطر مرگ گیاه را تهدید می‌کند از این رو باید ساقه را بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند و سطح برش سفید و سالم دیده شود. زرد شدن زود به زود آب نیز نشانه بیماری گیاه می‌باشد و نیاز به بررسی گیاه دارد.

گیاه بامبو با رطوبت معمولی هوای داخل ساختمان سازگار است اما جهت رشد بهترمی توان در زمان‌های مختلف برگهای گیاه را با آب ملایم اسپری نمود. در مورد بامبو نیز مانند گیاهان آپارتمانی می‌توان جهت تأمین عناصر غذایی مورد نیاز از کودهای کامل و یا قطره‌های اختصاصی بامبو استفاده کرده و به صورت ماهیانه در آب ظرف بامبو حل نمود.

بامبو را در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد نگه دارید. از قرار دادن بامبو در نزدیکی باد مستقیم کولر، بخاری و شومینه و یا جلوی دری که به فضای آزاد راه دارد و گاهی اوقات از آن نسیم وارد می‌شود، خودداری شود. رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت ۵ تا ۷ ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود.

برای خرید سم قارچکش مخصوص بامبو اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

245 دیدگاه برای “دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

  1. زینلی گفته:

    سلام خسته نباشین بامبوهارو ۳ساله که دارم همیشه توجای نسبتانورمتوسط میزاشتم ازمانیکه جابجاش کردم کنار پنجره گزاشتم نورزیادی میخوره نوک برگها وساقه ها زردوخشک شدن وهمینطورریشه هاکه درعکس مشاهده میکنین درهم فرورفتن لطفاراهنمایی کنینhttp://uupload.ir/files/vhf5_۲۰۲۰۰۵۱۱_۰۷۴۱۳۸.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،ماهی یک بار گیاهان وتنگ اب رو کامل شستشو وضدعفونی وخشک کنید.

  2. مریم گفته:

    ممنون و یک دنیا سپاس از راهنمایی تون. فقط اینکه حرص از قسمت بالایی و قسمت برگ دار گیاه انجام میشه؟ و تکثیر و قلمه زنی از قسمت ساقه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما از هر دو قسمت میتونید قلمه بگیرید قلمه رو دقت کنید ازبالای برگ برش بزنید یعنی روی گیاه از قسمتی که برش زدید برگ باشه که از اون قسمت بتونه شروع به رشد بکنه. برای راهنمایی بهتر عکس بفرستید تا روی عکس بتونیم براتون علامت بزنیم.

  3. مریم گفته:

    سلام. وقت بخیر. ایا میشه گیاه بامبو رو همزمان هم تکثیر کرد و هم هرس؟. خیلی توی اینترنت سرچ کردم اما به نتیجه نرسیدم. میشه روش دقیق و اصولی هرس کردن و قلمه زدن بامبو رو توضیح بدید. ممنونم . در ضمن ی جونه کوچیک در حد ۲۰ سانت هم پای یکشون زده جداش کنم با چاقو مشکلی نداره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میتونید از قسمتهایی که تنه جوش زدن ویا زیاد بلند شدن قلمه بگیرید وداخل اب ریشه دار وتکثیر کنید،قلمه ها رو با یک وسیله تیز وضدعفونی شده جدا کنید.گیاه مادری مجدد تنه جوش میزنه ورشد میکنه.

  4. مینا گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    چند سالی هست که بامبو دارم. هیچ مشکلی نداشت تا اینکه ۱۲ روز پیش یکی از شاخه ها زرد شد گفتن قارچ گرفته سریع از کنار اونای دیگه بردار که شاخه های دیگه نگیرن همین کارو کردم ضمن اینکه کود مایع هم دادم الان ۴ شاخه مونده و دوتا از برگها چند روزه داره زرد میشه، سر بعضی برگها هم سوختگی داره.
    احتمال دادم کودش زیاد بوده برا همین من امروز مجدد آب رو عوض کردم (آب جوشیده و به دمای محیط رسیده) و دیگه کود نزدم. ولی باز نگرانم میشه شما بگین مشکلش چیه؟

    نمیدونم اینجا چطور عکس بفرستم !!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود نور داره،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید ،اب جوشیده بخاطر بخار شدن اب املاحش زیاد هست،اب لوله کشی رو داخل یک پارچ بدون درب بریزید وکنار گیاه بمدت ۲۴ ساعت نگهدارید بعد از ۲۴ ساعت برای ابیاری گیاه استفاده کنید،برگهایی رو که لکه دارند کات کنید وگیاه وتنگ اب رو کامل با محلول قارچ کش شستشو وضدعفونی وخشک کنید. ماهی یک بار این کار رو انجام بدید اب رو هم ماهی یک بار یا دو هفته یک بار تعویض کنید ،بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

  5. سارا گفته:

    سلام.گیاه بامیوی من از جایی جوانه نزده الان نزدیک ۱سالونیمه که دارمش و قدش حدودا ۲ متره.چطوزی میتونم قلمه بزنم.یا چیکار کنم جوانه بزنه

  6. خانم موسوی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یکی از سه شاخه بامبو هام در قسمت ساقه داره چروکیده و ضعیف میشه، هشت سال هست که دارمشون و تا حالا هیچ مشکلی نداشتن و اصلا هم جاشون جا به جا نشده و نور خوبی هم دارن نمیدونم چه مشکلی پیدا کرده.
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    http://uupload.ir/files/5p3_20200318_160331.jpg

    http://uupload.ir/files/8nmb_20200318_160338.jpg

    http://uupload.ir/files/eyt_20200318_160458.jpg

    http://uupload.ir/files/3pm1_20200318_160513.jpg

    http://uupload.ir/files/8cmb_20200318_160449.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ساقه ای رو که چروک شده تا قسمت چروک شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید ،قارچی شده،تنگ اب وبقیه شاخه ها رو با محلول قارچ کش کامل بشورید وضدعفونی کنید، تنگ اب رو خشک کنید، از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید کمبود نور هم دارند اگر محیط پرنوری دارید به اون محیط انتقال بدید.

  7. طاها گفته:

    سلام وقت بخیر
    سه تا شاخه بامبو دارم شرایط نگه داریشون کامل مطابق با متن بالاست
    ولی متاسفانه دارن از نوک برگها خشک میشن نمیدونم علتشون چیه
    سه سال که گرفتمشون و جاشون ثابته قدشون به دو متر رسیده جدیدا نوک برگ ها خشک میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره،بمرور زمان میتونید به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، تمام برگهای زرد رو کات کنید، میتونید از قسمتهایی که زیاد بلند شدند قلمه بگیرید، قلمه ها وخود گیاه رو با محلول قارچ کش ماهی یک بار شستشو بدید ،همینطور تنگ اب رو کامل ضدعفونی کنید بشورید وخشک کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، مشکلی نیست رطوبت زیاد محیط باعث شده ساقه ها ریشه بزنند میتونید جدا کنید ریشه هستند.

  8. محمد گفته:

    سلام وقت بخیر. چهار شاخه بامبو دارم. دوتاشون بلندتر و ساقههای ضخیم تری دارند اما جدیدا برگهای دو تا شاخه های ضخیم کاملا زرد شدن. نمیدونم چی کار کنم.خونه ما نور مستقیم نداره ولی روشنایی نسبتا خوبی داره. هر دو هفته با ابی که توی محیط چند ساعت مونده ابش رو عوض میکنم. و با وسیله گرمایشی هم حدود ۲ متر فاصله داشته ولی در کل خونمون هم نسبتا سرده.خواهش میکنم راهنماییم کنید که چی کار کنم از بین نرن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر برگهای انتهای ساقه زرد شدن مشکلی نیست طبیعی هست میتونید بعد از خشک شدن جدا کنید، اگر ساقه هم زرد شده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. famahta7 گفته:

    ممنون از راهنماییتون
    نیازی هست که محلول قارچ کش بزنم یا کاری و مراقبت خاصی انجام بدم؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما،بهتر هست ماهی یک بار با محلول قارچ کش گیاه وتنگ رو کامل شسته وضدعفونی کنید تا از ابتلا به قارچ پیشگیری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      مشکلی نداره این کمرنگ شدگی در اثر کمبود نور هست، بمرور زمان نور کافی دریافت کنه سبز پررنگ میشه جای نگرانی نیست.

  10. famahta7 گفته:

    نمیشه بدون قطع کردن درست بشه؟؟
    چون قسمت بالاش سبزه هنوز
    یا میتونم قسمت بالاش که سبزه رو جدا کنم و توی اب ازش نگهداری کنم که دوباره رشد کنه؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      از قسمت زرد شده عکس نفرستادید، اگر ساقه زرد شده باشه به قسمتهای سبز هم انتقال پیدا میکنه، باید قسمت زرد شده کات بشه تا به قسمتهای سالم انتقال پیدا نکنه.

  11. famahta7 گفته:

    سلام خسته نباشید
    دو تا شاخه بامبو در اپارتمان دارم که یکی برگ هاش زرد شده و دیگری قسمتی از ساقه ان زرد شده که دوتا برگ هاش که زرد شده بود رو جدا کردم بازم یکی دیگه از برگهاش زرد شده نمیدونم چیکار کنم .
    هردو هفته یکبار هم ابش رو عوض و گلدان و ریشه ها هم میشورم البته با اب تصفیه شده جوشیده راهکارش چیه ؟ لطفا راهنمایی کنید .
    ممنون
    http://uupload.ir/files/0wm5_۲۰۲۰۰۲۱۲_۱۴۰۶۴۲.jpg
    http://uupload.ir/files/tora_۲۰۲۰۰۲۱۲_۱۴۰۶۲۶.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وقسمتی از ساقه که زرد شده با چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تا به قسمت سالم وسبز برسید،تنگ اب رو هم کامل بشورید ضدعفونی وخشک کنید،از اب بدون املا وهم دمای محیط برای ابیاری استفاده کنید برگها رو روزانه با دستمال نرم ونمور پاک کنید،گیاه رو از لوازم گرمایشی دور نگهدارید. اگر ریشه ها متراکم شدن میتونید هرس کنید. ماهی یک بار با کودهای کامل ویا قطره های مخصوص بامبو تقویت کنید.

  12. شیدا گفته:

    سلام خسته نباشید
    دوتا از بامبو هام به قدری زرد شدن و قارچ کشی کردم و فایده نداشته براشون و انقدر بریدمشون که ساقه رسیده به پیچ های بامبو یکی رو یک ماه پیش از پیچ بریدم، خواستم بپرسم این یکی هم قسمت پیچ بامبو رو ببرم باز امیدی هست بامبو جون بگیره از اول رشد کنه؟عکسم میفرستم از جفتشون بعد من همیشه برای قارچ کشی هر ساقه بامبو رو ۵ دقیقه با اسپری قارچ کش میریزم روشون وبعد با اب تمیزش میکنم ولی یه جا خوندم که نباید محلول قارچ کشی که ریختین رو ساقه رو بشورید میشه بگین کدوم روش صحیحه؟
    http://uupload.ir/files/za7j_20200213_132918.jpg
    http://uupload.ir/files/ga6e_20200213_133020.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا مشکلی پیش نیاد، بله میتونید از قسمتی که علامت زدید کات کنید،ساقه ها رو با محلول قارچ کش میتونید شستشو بدید بعد با یک دستمال نرم خشک کنید نیازی نیست مجدد با اب بشورید، اگر دز قارچ کش رو اندازه استفاده کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد. محلول قارچ کش رو داخل یک سطح میتونید بریزید وساقه ها رو داخل محلول شستشو بدید،احتمالا چون اسپری قارچ کش روی برگها لکه ایجاد میکنه به همین دلیل نوشته شده که اسپری نکنید وگر نه هیچ مشکلی پیش نمیاد، البته حتما باید دز رو استاندارد مصرف کنید وزیاد نباشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، استفاده از ابهای دارای املاح ویا سرد باعث این مشکل میشه،ساقه ای زرد شده از خاک دربیارید وجوانه ای رو که داره میتونید جدا کنید وریشه دار کنید گیاه رو در محیطی که نور ،دما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید،ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید واز اب همدمای محیط وبدون املاح برای گیاه استفاده کنید،میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید. برگهای زرد رو جدا کنید ورطوبت محیط رو با جزیره زیرگلدانی ویا مه پاشی رو برگها تامین کنید. زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

  13. رضا گفته:

    سلام مجدد. شرایط نگهداری داخل آپارتمانه با دمای معمول و مرسوم سایر منازل. دمای معتدل. در معرض مستقیم تابش آفتاب هم نیست. نزدیک پنجره هست ولی همیشه پرده مانع تابش مستقیم آفتابه. همونطور که عرض کردم دو هفته ای میشه که ساقه ها زرد شدن. لینک عکسش رو هم براتون گذاشتم. لطفا راهنمایی کنید. بازم ممنون
    http://uupload.ir/files/ccgm_01.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه ها پوسیدگی دارند،بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده تا قسمتی که زرد شدن کات کنید ،ریشه های ساقه ای که سبز هست رو هم کات کنید، ساقه هارو با محلول قارچ کش کامل شستشو بدید ،تنگ اب رو هم به همین صورت کاملا ضدعفونی وخشک کنید، از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید وماهی یک بار اب رو تعویض وتنگ وساقه ها رو کامل بشورید وضدعفونی کنید،گیاه رو دور از لوازم گرمایشی نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.