چگونه بنفشه افریقایی را تکثیر کنیم؟

چگونه بنفشه افریقایی را تکثیر کنیم؟ گیاه بنفشه آفریقایی را می‌توان با چندین روش تکثیر کرد از جمله قلمه برگ، پاجوش و بذر. متداول‌ترین روش برای تکثیر بنفشه آفریقایی تکثیر از طریق قلمه برگ می‌باشد. در فصل بهار می‌توان از برگ‌ها بالغ که چند سانتی‌متر از دم برگ نیز بر روی آن قرار داشته باشد برای تکثیر استفاده کرد. توجه داشته باشید که حتماً از برگ‌های بالغ استفاده کنید تا شانس ریشه‌دار شدن بیشتر شود. از پهنه برگ می‌توان قسمتی را حذف کرد تا تبخیر آب کمتر صورت گیرد اما به دم برگ نیاز داریم. برگ‌ها از قسمت دم برگ خود و با زاویه ۴۵ درجه در داخل ترکیب خاک پیت ماس و پرلیت طوری قرار می‌گیرند که بیشتر پهنه برگ داخل بستر کاشت فرو رود. برای ریشه زدن سریعتر میتوان از هورمون های ریشه زایی نیز استفاده کرد.

در نظر گرفتن این زاویه در هنگام قرار دادن قلمه در بستر کاشت می‌تواند تولید ریشه و برگ‌های جدید را تحریک کند. سپس بستر را آب دهید. هوا باید مرطوب نگه‌داشته شود که می‌توان بدین منظور در اطراف محیط کاشت قلمه‌ها پلاستیک شفافی کشید تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها باقی بمانند. تولید گیاهان جدید از قلمه‌های برگ دو تا شش ماه زمان می‌برد. بعد از آنکه گیاه جدید دو تا سه برگ داشتند می‌توان آنان را از یکدیگر جدا و جابجا کرد.

بنفشه آفریقائی
تصویر شماره یک

 

قلمه بنفشه
تصویر شماره دو

 

برگ بنفشه آفریقایی
تصویر شماره سه

 

خاک بنفشه افریقایی
تصویر شماره چهار

 

قلمه زدن بنفشه
تصویر شماره پنج

 

کاشت بنفشه آفریقایی
تصویر شماره شش

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق پاجوش:
یکی دیگر از روش‌های تکثیر بنفشه آفریقایی تحریک آن برای تولید پاجوش می‌باشد. روش کار بدین صورت است که ابتدا با احتیاط فراوان مرکز تاج گیاه از آن جدا می‌شود. بعد از جدا سازی مرکز تاج باید چند برگ حتماً بر روی گیاه باقی بمانند. به نگهداری از این گیاه مطابق معمول ادامه دهید و اگر مشاهده کردید که ساقه گلی در حال شکل گیری است آنرا از گیاه جدا کنید. حدود دو تا سه ماه طول می‌کشد که گیاهان کوچکی از قسمت مرکزی گیاه مادری شکل می‌گیرند و بزرگ می شوند در واقع این گیاهان پاجوش هستند و بعد از اینکه به اندازه کافی بزرگ شدند می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد و محیطی جداگانه به عنوان گیاهی مستقل کشت کرد. حدود سه تا چهار هفته طول می‌کشد تا این گیاهان کوچک ریشه بدهند. تمامی انواع بنفشه آفریقایی را با روش یاد شده می‌توان تکثیر کرد اما ازآنجایی‌که بسیار زمان بر است معمولاً این روش برای انواعی خاص از این گیاه همانند نمونه‌های ابلق یا هر نمونه دیگری که ارزش این وقت را داشته باشد استفاده می‌شود.

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق بذر:
بنفشه آفریقای نیز مانند همه گیاهان قادر به تکثیر از طریق بذر است. بذرها را در بستری با ترکیب ماسه و پیت ماس کشت می‌کنند. توجه داشته باشید خاک بستر را حتماً باید ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی می‌توانید از سم قارچ‌کش و حشره‌کش یا حرارت دادن خاک استفاده کرد. بذرهای کاشت شده را در محیطی با دمای حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد و نور ملایم قرار دهید. بذرها معمولاً بعد ۲ الی ۳ هفته شروع به سبز شدن می‌کنند.

برای خرید سم مخصوص ضدعفونی خاک بنفشه آفریقایی اینجا کلیلک کنید.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “چگونه بنفشه افریقایی را تکثیر کنیم؟

  1. احمد گفته:

    درود بر شما و سپاس بابت آموزش کاربردی.
    من برای تکثیر از طریق برگ اقدام کردم اما بعد از مدتی برگ‌ها پژمرده و پوسیده شدن!!! کارها رو گام به گام انجام دادم امانمی‌دونم مشکل از کجا بود!
    درباره چگونگی آبیاری و تامین رطوبت در زمان کاشت قلمه هم اگر توضیح بدبد سپاسگزار میشم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، لوازمی رو که برای برش قلمه استفاده میکنید، حتما قبل از انجام کار ضدعفونی کنید، همینطور خاک بستر کشت رو،بعد از کاشت گلدان رو در محیطی خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وحتما کاور کنید تا رطوبت حفظ بشه خاک رو باید مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.