آموزش نگهداری از گل همیشه بهار

آموزش نگهداری از گل همیشه بهار
آموزش نگهداری از گل همیشه بهار : گل همیشه بهار گیاهی است یک ساله که به راحتی می‌توان آن را پروش داد. گل همیشه بهار گل‌هایی به رنگ زرد، نارنجی و لیمویی دارد با ساقه بلند. گل این گیاه معمولاً در تابستان شکوفا می‌شود و تا شروع فصل یخبندان ادامه میابد. از گل‌های آن در گل آرایی نیز استفاده می‌شود. نام علمی گل همیشه بهار common marigold می باشد. در این مقاله نگهداری از گل همیشه بهار را توضیح می‌دهیم.

آموزش نگهداری از گل همیشه بهار
خاک: 
این گیاه درباره خاک سختگیر نیست و معمولاً در تمامی انواع خاک می‌روید اما اگر خاک خیلی سنگین باشد به‌نحوی‌که آب را در خود نگه دارد مناسب نیست زیرا وجود همیشگی آب در پای گیاه به‌تدریج موجب از بین رفتن گیاه می‌شود. برای آماده سازی مکان کاشت این گیاهان می‌توان ابتدا بر روی سطح زمین به ارتفاع حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر کود دامی بسیار پوسیده و یا خاک‌برگ ریخت و سپس این مواد را با خاک تا عمق حدود ۳۰ سانتیمتر مخلوط کرد. برای کوددهی نیز می‌توان هر ماه یک مرتبه از کود با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۱۰-۱۰-۵ استفاده کرد تا به گلدهی گیاه کمک بیشتری شود.
آموزش نگهداری از گل همیشه بهار

آبیاری:
گل‌های همیشه‌ بهار نسبتاً به خشکی کشیدن مقاوم هستند البته این به معنی عدم آسیب رسیدن به آنها به دلیل آبیاری نامناسب نیست بلکه در چنین شرایطی از بین نمی‌روند اما از گلدهی آنان کاسته می‌شود. از طرفی آبیاری زیاد و خیس و غرقابی بودن محل کاشت آنان ابتدا موجب زردی برگ‌ها و کاهش گلدهی و درنهایت موجب پوسیدگی قسمت‌های پایین گیاه و از بین رفتن بوته‌ها می‌شود. بنابراین زمانی به این گیاه آب دهید که سطح خاک نسبتاً خشک‌ شده باشد. آبیاری مناسب و منظم ازجمله دلایل گلدهی خوب و افزایش مدت زمان گلدهی این گیاهان است.

نور:
به مکانی با تابش نور مستقیم آفتاب به مدت حداقل ۶ ساعت نیاز دارد. کمبود نور موجب ریز شدن گل‌ها، عدم شکوفایی گل‌ها و یا حتی عدم گلدهی گیاه می‌شود. همچنین احتمال شیوع برخی بیماری‌های قارچی بخصوص سفیدک پودری بسیار افزایش می‌یابد. نور شدید و زیاد در مواقعی که دمای هوا نیز گرم است می‌تواند منجر به کاهش گلدهی و سوختگی برگ‌ها شود بنابراین اگر در منطقه‌ای گرم زندگی می‌کنید گیاه را در جایی بکارید که عصر هنگام از سایه برخوردار باشد.

دما: 
همیشه ‌بهار گیاهی نسبتاً مقاوم به شرایط سرما است و در زمستان در زیر برف نیز می‌تواند دوام بیاورد اما در آن زمان گلدهی ندارد و در بهار با گرم شدن هوا فعالیت آن شروع می‌شود و گلدهی نیز افزایش می‌یابد. در تابستان نیز اگر در مکانی زندگی می‌کنید که دمای هوای روزهای تابستان بیش از ۳۵ درجه می‌شود گیاه را در مکانی بکارید که عصر هنگام در سایه باشد تا از شدت نور زیاد و گرمای هوا آسیب نبیند.

تکثیر گل همیشه بهار:
مهم‌ترین و ساده‌ترین روش تکثیر این گیاهان استفاده از بذر است که زمان کاشت نیز بسته به شرایط آب و هوایی می‌تواند تغییر کند. در مناطقی که زمستان سخت دارند می‌توان بعد از اتمام زمستان و رفع خطر یخبندان شبانه نسبت به کاشت بذر این گیاه اقدام کرد و یا اینکه ۸-۶ هفته قبل از اتمام سرمای زمستان در محیطی محافظت‌ شده همانند اتاق‌های درون خانه و یا گلخانه بذرهای آن را کاشت، در مناطقی که زمستان ملایم دارند یعنی دما کمتر از حدود ۵ درجه نیم شود می‌توان در پاییز نسبت به کاشت بذرها اقدام کرد. برای کاشت بذرها می‌توان از مخلوط خاک‌برگ الک شده +شن استفاده کرد. بذرها برای جوانه زنی به دمای بیش از ۱۰ درجه (حدود ۱۵-۲۰) درجه نیاز دارند تا جوانه بزنند و عمق کاشت ۰٫۶ سانتیمتر است. در طی ۱۵-۵ روز جوانه می‌زنند. و از زمان کاشت بذر تا گلدهی حدود ۶۰-۴۵ روز طول می‌کشد. فاصله کاشت این گیاهان از هم حدود ۹۰-۴۵ سانتیمتر است. توجه کنید که اگر این گیاه را در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز بکارید بیشترین گلدهی در سال آینده روی خواهد داد.

 

تشکیل بذر گل همیشه بهار
تشکیل بذر گل همیشه بهار

 

شکل بذر گل همیشه بهار
شکل بذر گل همیشه بهار

 

هرس: 
گل همیشه بهار در طی فصل رشد نیاز به هرس خاصی ندارند با قطع و جدا کردن گل‌های پژمرده می‌توان گلدهی جدید را تحریک و فصل گلدهی را طولانی‌تر کرد.

آفات بیماری: 
گل همیشه بهار گیاه مقاومی می باشد که به‌طور کل این گیاه به آفت و یا بیماری خاصی دچار نمی‌شود اما ممکن است آفاتی همانند شته و کنه تار عنکبوتی و بیماری‌هایی همانند سفیدک پودری و زنگ گاهی به دلیل شرایط نامساعد محیطی مشکلاتی را برای این گیاهان ایجاد کنند.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

10 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از گل همیشه بهار

  1. شهبازی گفته:

    سلام ببخشید من یک سوال داشتم من یک همیشه بهار دارم که در گلدان و در بالا پشت بام است من در کنگاور استان کرمانشاه زندگی میکنم زمستان سردی داره و این گل تمام زمستان بیرون بوده و دیگه از پاییز آب ندادم و با باران آب خورده ولی قبل اون یعنی در بهار و تابستان مرتب آب دادم الان اینجوری شده چیکار کنم؟ بعد یک سوال دیگه اون جوانه های کوچک که اون گوشه ان چقدر طول میکشه گل بدن؟

    چیکارکنم؟

    https://s6.uupload.ir/files/۲۰۲۲۰۳۱۵_۱۹۱۳۵۹_j3wq.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه مادری از بین رفته ولی جوانه هایی که از بذر رشد کردن بزرگ میشند، تابستان وپاییز به گل میشینند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله همه ی سال گل میده، زمستان اگر دما زیر ده درجه نباشه بله سبز میمونه وگل میده.

  2. parvin4982 گفته:

    https://uupload.ir/files/d7cy_0001.jpg
    با سلام
    من یکماه قبل از نوروز سه تا گل همیشه بهار تو باغچه کاشتم تو ضلع غربی حیاط صبح تا قبل از ظهر آفتاب داره وظهر به بعد سایه میشه مرتب گلهای درشت وبا طراوت میده تازگی یکی از گلها برگهاش حالت جمع شده را داره ورنگ برگها نقره ای وخاک آلود شده وغنچه ها باز نمیشه ولی دوتای دیگه سالمه این آفت چیه و چگونه ازبین ببرم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بیماری قارچی سفیدک پودری هست، زمانی که رطوبت محیط زیاد باشه ودما پایین باشه این مشکل بوجود میاد، گیاه رو با محلول قارچ کش پنکونازول دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی کنید زمانی که نور روی گیاهان نیست وسایه هست سمپاشی رو انجام بدید.

  3. parvin4982 گفته:

    با سلام
    من یکماه قبل از نوروز سه تا گل همیشه بهار تو باغچه کاشتم تو ضلع غربی حیاط صبح تا قبل از ظهر آفتاب داره وظهر به بعد سایه میشه مرتب گلهای درشت وبا طراوت میده تازگی یکی از گلها برگهاش حالت جمع شده را داره ورنگ برگها نقره ای وخاک آلود شده وغنچه ها باز نمیشه ولی دوتای دیگه سالمه این آفت چیه و چگونه ازبین ببرم ؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.