مراحل ساخت تراریوم کاکتوس

مراحل ساخت تراریوم کاکتوس

مراحل ساخت تراریوم کاکتوس : در این مقاله مراحل ساخت یک تراریوم با استفاده از کاکتوس‌ها و ساکولنت ها توضیح می‌دهیم. شما هم به‌راحتی می‌توانید در خانه برای خودتان تراریوم های زیبایی بسازید کافی است مراحل ذکرشده در این مقاله را انجام دهید. حتماً هنگام ساخت تراریوم از کاکتوس‌ها و ساکولنت های سالم استفاده کنید که هیچ‌گونه بیماری نداشته باشند.

مراحل ساخت تراریوم کاکتوس:
مرحله اول: انتخاب شیشه برای تراریوم. ابتدا باید ظرفی مناسب برای ساخت تراریوم خود انتخاب کنید. می‌توانید از ظرف‌های شیشه‌ای مخصوص برای این کار استفاده کنید. بهتر است در ظرف طوری باشد که به راحتی دست داخل ظرف وارد شود. همچنین از شیشه‌هایی استفاده کنید که مقاومت خوبی دارند و خیلی شکننده نباشند.

مرحله دوم: انتخاب کاکتوس و ساکولنت مناسب: برای ساخت تراریوم کاکتوس از کاکتوس‌ها و ساکولنت هایی استفاده کنید که نیازهای یکسانی از لحاظ آبیاری، نور و دما داشته باشند.

مرحله سوم: پس از انتخاب ظرف و کاکتوس مناسب برای تراریوم حالا نوبت تهیه خاک مناسب می‌باشد. چون تراریوم سوراخی برای خروج آب ندارد کف ظرف را بهتر است چند سانتی متر سنگ ریزه بریزم. برای این کار از سنگ ریزه‌هایی را در کف ظرف قرار می‌دهیم.

مانند تصویر

ظرف تراریوم
برای ترکیب خاک تراریوم از خاک با تخلخل بالا باید استفاده کنیم. برای این منظور از ترکیب ماسه به مقدار ۶۰ الی ۷۰ درصد همراه مقداری پیت ماس و ورمی کمپوست می‌توان استفاده کرد برای جلوگیری از پوسیدگی می‌توان از مقداری ذغال پودر شده نیز استفاده کرد. تمامی سنگریزه‌ها و ترکیبات خاک بهتر است ضدعفونی باشند. برای ضدعفونی می‌توان از حرارت یا سم قارچ‌کش استفاده کنیم.

خاک آماده شده را بر روی سنگریزه ها می‌ریزیم. عمق خاک مناسب حدود ۱۰ سانتی متر می‌باشد. البته بستگی به اندازه و نوع کاکتوس دارد.

ظرف تراریوم

مرحله چهارم: بعد از آماده کردن خاک کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را داخل خاک می‌کاریم و به مدت ده روز آبیاری نمی‌کنم تا ریشه‌های جدید تشکیل شود.

مراحل ساخت تراریوم کاکتوس
مراحل ساخت تراریوم کاکتوس

نگهداری از تراریوم کاکتوس‌ها:
۱- آبیاری: آبیاری تراریوم به دلیل حساس بودن کاکتوس‌ها به آبیاری زیاد بسیار مهم می باشد. قبل از آبیاری باید خاک کاملاً خشک شود و به اندازه نیاز کاکتوس‌ها و به مقدار خیلی کم آبیاری انجام دهید تا آب اضافی در ظرف جمع نشود.

۲- نور: تراریوم را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید. آن را در محلی با نور ملایم قرار دهید تا دچار سوختگی نشود. همچنین نباید در محل تاریک یا بدون نور قرار داده شود.

۳- کوددهی: کاکتوس‌ها به کود زیادی نیاز ندارند و تنها چند مرتبه در فصل رشد کود دهید. می‌توان از کودهای ازت پایین و پتاس بالا برای این تراریوم استفاده کرد. برای خرید کود مخصوص تراریوم اینجا کلیک کنید.

۴- قارچ‌کش: برای جلوگیری از پوسیدگی بهتر است هر سه ماه یک مرتبه از سم قارچ‌کش برای پیشگیری استفاده کرد. برای خرید قارچ‌کش مخصوص تراریوم اینجا کلیک کنید.

۵- از پوشاندن در ظرف تراریم کاکتوس‌ها خودداری کنید زیرا رطوبت بالا باعث پوسیدگی کاکتوس‌ها می‌شود. جریان هوا برای سلامت کاکتوس‌ها بسیار مهم می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

11 دیدگاه برای “مراحل ساخت تراریوم کاکتوس

  1. مریم حامدبورنگ گفته:

    سلام من یک آکواریوم داخل دیوار پذیرایی دارم به عرض۲۰وطول ۸۰وارتفاع ۶۰یا ۷۰سانتیمتر که میخوام تروایوم کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ساخت تراریومها کلا به یک شکل هست مهم این هست که تهویه ونور مناسب باشه که گیاهان داخل تراریوم رشد خوبی داشته باشند، مراحلی رو که روی مقاله توضیح داده شده مطالعه بفرمایید.

  2. GPD گفته:

    یه سوال برخی منابع گفته اند بعد لایه سنگ ریزه یه لایه نازک زغال اکتیو اضافه میکنند ایا برای این روش بهتره زغال پودری بشه یا همون میله ای باشه؟ و درکل کدام روش بهتره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      زغال معمولا برای ضدعفونی بکار میره ورطوبت رو حفظ میکنه بهتر هست بصورت خرد شده استفاده بشه پودر نباشه.

  3. امیرعلی گفته:

    سلام ببخشید میشه توضیح بدید که چگونه گلدان کاکتوس را عوض کنیم و یا کاکتوس را جا به جا کنیم که تیغ توی دستمان نرود
    با تشکر از سایت پاسخگو شما ?

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض خاک کنید، برای اینکه تیغهای گیاه اسیب نبینند ودستتون رو زخمی نکنند یک روزنامه بزرگ رو چند لا تا کنید وبپیچونید و دور گیاه بپیچید بصورتی که دو قسمت از انتهای روزنامه رو بتونید با یک دست بگیرید و یا از دستکشهای صنعتی استفاده کنید.

  4. لوییز داودی گفته:

    توضیحات خیلی خوب و به زبان ساده بود . در انتخاب نوع کاکتوسه ها که یکسان باشند اطلاعات کافی ندارم ممکن است راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما،میتونید از انواع ساکولنتها که شرایط نگهداری یکسانی دارند انتخاب کنید. مثل انواع اچوریا، یا کراسولا، یا کلانکوئه یا سدوم و…

دیدگاه‌ها بسته شده است.