اثرات دما بر روی جوانه زنی بذر کاکتوس‌ ها

اثرات دما بر روی جوانه زنی بذر کاکتوس‌ها : ما در این آزمایش اثرات دمای ثابت و متغیر را بر جوانه زنی بعضی از گونه‌های کاکتوس مورد بررسی علمی قرار دادیم. دما عامل بسیار مهمی برای جوانه زنی بذر کاکتوس می‌باشد بسیاری از کاکتوس‌ها در دمای بین ۱۵ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد سبز می‌شود. و بهترین دما، دمای در حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

در دمای متناوب و یا متغیر نسبت به دمای ثابت درصد جوانه زنی بیشتر می‌شود یعنی بهتر است دما ثابت نباشد و متغیر باشد مثلاً دما بهتر است در شب‌ها پایین‌تر از روزها باشد.

اثرات دما بر روی جوانه زنی بذر کاکتوس‌ها

تشریح آزمایش:
در این آزمایش چهار گونه کاکتوس از  گونه پارودیا – اچینوپسیس – سرئوس و ژیمینوکالسیوم در آزمایشگاه میهن کاکتوس مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایش بذرهایی از یک گونه را در شرایط دمایی مختلف کشت کردیم در دمای متغیر بین ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و همچنین ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد. تمامی بذرها در دو محیط مختلف کاشت شد. گروه اول در محیطی با نور کامل و گروه دوم در تاریکی کاشت شد. بذرها در بسترهای پیت ماس کشت شدن. برای دریافت نتیجه بهتر بر روی بستر کشت گروه دوم که در تاریکی کاشته شده بود فویل آلومینیومی قرار داده شد.

 

بعضی‌ها به مدت ۳۰ روز مورد آزمایش قرار گرفته شد و گزارش کامل هر روز از روند به کار گردید.

نتیجه آزمایش:
نور:  از نتایج به دست آمده از این آزمایش نتیجه می‌گیریم که نور تأثیر بسیار زیادی در سبز شدن بذر کاکتوس دارد و بذرهایی که در نور کامل کاشته شده بودند نسبت به بذرهایی های که در تاریکی کشت شده بودند درصد جوانه زنی بسیار بیشتری داشتند در تمام گونه‌ها.

 

دما: در بررسی تأثیر دما بر روی درصد جوانه زنی بذر کاکتوس‌ها به نتایج زیر دست یافتیم. بذرهایی که دارای دمای متغیر بودند درصد بیشتری نسبت به بذرهایی که در دمای ثابت کشت شده بودند سبز شده‌اند. اکثر  بذرها در دمای مابین ۲۰ الی ۲۵ درجه بیشترین درصد جوانه زنی را داشتند.

 

اچینوپسیس ها در دمای ۲۰ درجه پارودیا در ۲۰ الی ۳۰ درجه و ژمینو کالسیوم  در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد بیشترین جوانه زنی را داشتند.

 

از این آزمایش می‌توان نتیجه گرفت دما تأثیر بسزایی در سبز شدن بذر کاکتوس دارد و ممکن است کاکتوس هرچقدر هم دارای قوه نامیه بالایی باشد تحت تأثیر دما سبز نشود. همیشه سعی کنید دمای مطلوب که برای اکثر کاکتوس‌ها بین ۱۵ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌باشد را فراهم کنید تا بهترین نتیجه را از کاشت بذر کاکتوس دریافت نمایید.

البته ممکن است استثناهایی نیز وجود داشته باشد و برخی از گونه‌ها در دمای بیشتر و یا کمتر از موارد ذکر شده سبز شوند ولی تعداد این گونه از کاکتوس‌ها بسیار اندک می‌باشد.

 

بسیاری از ساکولنت ها در دمای ۱۵ الی ۲۰ درجه بیشترین درصد سبز شدن را دارند در آزمایش بعدی سعی خواهیم کرد تأثیرات دما بر روی جوانه زنی انواع ساکولنت ها را نیز بررسی کنیم.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

47 دیدگاه برای “اثرات دما بر روی جوانه زنی بذر کاکتوس‌ ها

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، فعلا رشدشون ایدال هست ولی بهتر هست بمرور زمان به محیط پر نور وفیلتر شده انتقال بدید، تا کمبود نور نداشته باشند، جوانه هایی رو که بصورت کامل سفید شدن بهتر هست زودتر پیوند بزنید چون داخل خاک بیشتر از یک ماه دوام نمیارند واز بین میرند احتمالش هست که بعد از پیوند زدن سبز بشند. روی پرسیکا بهتر جواب میدن.

دیدگاه‌ها بسته شده است.