آموزش قلمه زدن گیاه شمشاد

آموزش قلمه زدن گیاه شمشاد : گیاه شمشاد را می‌توان از طریق بذر و قلمه تکثیر کرد که البته بیشتر از طریق قلمه تکثیر می‌شود. در این مقاله قلمه زدن شمشاد رو آموزش می‌دهیم امیدواریم با این آموزش بتوانید این گیاه را تکثیر دهید.

آموزش قلمه زدن گیاه شمشاد :
قلمه شمشاد را می‌توان در زمان‌های مختلف تهیه کرد مثلاً قلمه نیمه چوبی در اواخر بهار و در طی تابستان و قلمه چوب سخت در پاییز را می‌توان برای تکثیر این گیاه به کاربرد هر زمان و هر نوع قلمه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید قبل از قلمه گیری گیاه مادری را به خوبی آب دهید و در صبح زود عمل قلمه گیری را انجام دهید.

همچنین از ساقه‌هایی که به شکل افقی قرار دارند قلمه تهیه کنید این ساقه‌ها نسبت به ساقه‌هایی که به شکل عمودی بر روی گیاه مادری قرار دارند ریشه زایی بهتری نیز دارند. همچنین ساقه‌هایی که در قسمت بالای گیاه قرار گرفته‌اند نیز وضعیت بهتری از نظر ریشه زایی نسبت به قلمه‌های موجود در پایین گیاه دارند. زمان جدا کردن قلمه از گیاه مادری برش را در زیر یک گره بزنید. (ناحیه اتصال برگ به ساقه گره نام دارد) برای کاشت قلمه‌ها می‌توان از بستری متشکل از شن+پرلیت به نسبت مساوی و یا پیت ماس و پرلیت به نسبت مساوی استفاده کرد. حداقل عمق بستر کاشت نیز در حدود ۱۰ سانتی متر است. مخلوط کاشت را قبل از قرار دادن قلمه‌ها به خوبی مرطوب کنید. قلمه نیمه چوبی در اواخر تابستان را می‌توان به طول ۳۰-۱۵ تهیه کرد. طول ۲۰-۱۵ سانتیمتر متداول‌ترین طول است توجه کنید که هر قلمه حتماً دو گره در طول خود داشته باشد. برگ‌ها را از یک دوم قسمت پایین قلمه جدا کنید.به‌کارگیری پودرهای (هورمون‌های) ریشه زایی به تولید ریشه قلمه‌ها کمک می‌کند. میهن کاکتوس

قلمه‌ها را در بستر کاشت قرار دهید به نحوی که یک دوم یا یک سوم طول قلمه در داخل بستر کاشت قرار گیرد. وجود پلاستیکی شفاف بر روی بستر کاشت می‌تواند به حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها کمک کند. البته بهتر است که سطح داخلی پلاستیک با قلمه‌ها در تماس نباشد. مراقب عدم خشک شدن و یا آبیاری بیش از اندازه بستر باشید. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی قلمه‌ها خواهد شد. غبار پاشی روزانه با آب می‌تواند به ریشه زایی این قلمه‌ها کمک کند و گلدان باید به‌دوراز نور مستقیم آفتاب باشد. این نوع قلمه به شکل میانگین یک ۸-۴ هفته طول می‌کشد تا ریشه دهند. مورد دیگر در مورد قلمه گیری از گیاه شمشاد، قلمه‌های چوب سخت است که در فصل پاییز تهیه می‌شود. روند کار در تهیه قلمه و کاشت آنان اکثراً همانند مطالبی است که در مورد قلمه نیمه چوبی گفتیم اما مسئله‌ای که اینجا به آن اشاره می‌خواهیم کرد، انواع قلمه چوب سخت است. قلمه‌های چوب سخت اصولاً از شاخه‌های رسیده تهیه می‌شوند. این نوع قلمه‌ها در مقایسه با قلمه نیمه چوبی، به شکل آسان‌تری با خم شدن می‌شکنند.

با توجه به نحوه قلمه گیری سه نوع قلمه چوب سخت وجود دارد.

۱_قلمه چوبی ساده یا مستقیم Straihgt cutting

٢_قلمه قنداقه دار Mallet cutting

۳_قلمه پاشنه دار Heel cutting

نوع اول که ساده‌ترین است و به شکل معمول و همانند آن روشی که در مورد قلمه نیمه چوبی شرح دادیم تهیه می‌شود. در نوع دوم و سوم، قسمتی از چوب قدیمی‌تر همراه با قلمه باقی می‌ماند. توضیح اینکه اصولاً قلمه‌ها را از ساقه‌های حاصل از رشد فصل جاری تهیه می‌کنیم. اما در دو نوع قلمه پاشنه دار و قنداقه دار، قسمتی از چوب ساقه حاصل از رشد سال قبل نیز به همراه قلمه است. به طور کل در گیاهانی که تا حدودی سخت ریشه زا هستند، وجود این قطعه چوب مربوط به ساقه‌های مسن‌تر، به روند ریشه زایی کمک می‌کند.

قلمه نیمه چوبی شمشاد
قلمه نیمه چوبی شمشاد

 

قرار دادن قلمه‌ها در داخل بستر کاشت
قرار دادن قلمه‌ها در داخل بستر کاشت

 

کشیدن پلاستیک بر روی قلمه‌ها می‌تواند به حفظ رطوبت در اطراف آنان کمک کند.
کشیدن پلاستیک بر روی قلمه‌ها می‌تواند به حفظ رطوبت در اطراف آنان کمک کند.

 

بهتر است سطح پلاستیک به قلمه‌ها در تماس نباشد.
بهتر است سطح پلاستیک به قلمه‌ها در تماس نباشد.

 

سمت چپ قلمه مستقیم، وسط قلمه قنداقه دار (فقط قسمت کوچکی از چوب قدیمی‌تر و ساقه مسن‌تر را دارد)، سمت راست قلمه پاشنه دار (قسمت بزرگ‌تری از چوب قدیمی‌تر و ساقه مسن‌تر را دارد)
سمت چپ قلمه مستقیم، وسط قلمه قنداقه دار (فقط قسمت کوچکی از چوب قدیمی‌تر و ساقه مسن‌تر را دارد)، سمت راست قلمه پاشنه دار (قسمت بزرگ‌تری از چوب قدیمی‌تر و ساقه مسن‌تر را دارد)

منبع: باغ سبز

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

58 دیدگاه برای “آموزش قلمه زدن گیاه شمشاد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برگهاشون زیاد هست برای همین، برای قلمه گیری باید برگهای اضافی رو جدا کنید ودو الی سه برگ بالای قلمه بمونه کافی هست میتونید ابتدا داخل اب ریشه دارکنید بعد داخل خاک بگذارید یا خاک رو حتما مرطوب نگهدارید میتونید کاور هم بکنید تا رطوبت از دست ندن.

      • ailjhdy گفته:

        ممنون
        تنها مشکلم این کا پش سیاه گل تهدید میکن از سم کارابایل استفاده کنم برای نابودی

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما برای پشه سیاه ابتدا باید رطوبت خاک رو کم کنید وکنار گیاه کارت زرد نصب کنید اگر با این کار از بین نرفتند میتونید سمپاشی رو انجام بدید.

  1. اكبر پورغلامي مقدم گفته:

    با سپاس از مجموعه فنی مهندسی شما که اطلاعات ارزشمندی را به رایگان در اختیار همگان قرار میدهند.

    • کارشناس 1 گفته:

      داخل گلدان جاش ثابت میشه وریشه زایی زودتر انجام میشه داخل باغچه احتمالش هست که باد ویا هر نوع ضربه گیاه رو از خاک خارج کنه ومانع از ریشه زنی قلمه بشه وقلمه حتما باید در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه تا ریشه بزنه نور مستقیم داشته باشه قلمه خشک میشه.

  2. احسان گفته:

    سلام بنده الان یعنی اخرزمستان میخام قلمه بزنم ازهمه نوع شاخه ای هم هست یعنی باقطرکم و زیاد،میشه چندروزتواب بذارم بعدمستقیم توباغچه بذارموپلاستیک بکشم روشون؟؟

  3. سجاد گفته:

    سلام خسته نباشید.
    شما گفتین گیاه مادری رو یک روز قبل از قلمه زدم آب بدین.این آب دادن قبل از قلمه واسه همه گلها باید انجام بشه؟چرا؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله بهتر هست برای تمام گیاهان انجام بشه، ابیاری قبل از قلمه گرفتن به این دلیل انجام میشه که قلمه پراب بشه وبعد از قلمه زدن چون ریشه نداره رطوبت کمتری از دست بده وزود خشک نشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.