بیماری‌ های گل سانسوریا و راههای درمان و پیشگیری

بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا : یکی از اصلی‌ترین مشکلات و بیماری‌های اصلی سانسوریا بیماری‌های قارچی می‌باشد. بیماری‌های قارچی ممکن است باعث پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد شوند و به تدریج به تنه گیاه پیشروی کند. از علایم اصلی بیماری‌های قارچی لکه‌های سیاه و قهوه‌ای بر روی برگ‌ها، شل شدن تنه گیاه می‌توان نام برد. از اولین نشانه‌های پوسیدگی ریشه عدم جذب آب توسط گیاه می‌باشد که باید سریعاً مورد بررسی قرار گیرد.

از دیگر بیماری‌های اصلی گیاه سانسوریا می‌توان به لارو حشرات اشاره کرد که معمولاً از برگ‌های گیاه تغذیه کرده و حاشیه برگ‌ها و یا پهنه آنان را زخمی می‌کند و سوراخ‌هایی را در آنان ایجاد می‌کند.

تریپس آفت دیگری است که بر اثر تغذیه آن برگ‌ها می‌پیچند و بدشکل می‌شوند و نقاط خاکستری – نقره‌ای بر روی آنان ظاهر می‌شود. همچنین تریپس ازجمله عوامل انتقال‌دهنده عامل بیماری ویروسی موزاییک برگ است که در نتیجه آن بر روی برگ‌ها لکه‌های زردرنگی ایجاد می‌شود و برگ‌ها نیز بدشکل و گیاه کوتاه‌قامت می‌شود. (لکه‌های زردرنگ ناشی از این ویروس را باحالت طبیعی برخی از انواع سانسوریا که ابلق هستند اشتباه نگیرید).

بیماری سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا

شپشک آرد آلود از دیگر آفات این گیاه است که به دلیل تغذیه از شیره این گیاه آن را ضعیف می‌کند و برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان کوتاه‌ قامت، بدشکل زردرنگ می‌شوند و فعالیت شدید این آفت نیز موجب افتادن و خم شدن برگ‌ها می‌شود. اصولاً اگر تعداد آفات کم است با کمک یک تکه پارچه مرطوب آنان را از روی گیاه بردارید. در مورد شپشکهای آرد آلود پارچه را با کمی الکل آغشته کنید. اگر تعداد آفات نیز زیاد است می‌توان از برخی سموم سیستمیک استفاده کرد.

از دیگر بیماریها نماتد گره ریشه است که می‌تواند بر روی ریشه سانسوریا گال تولید کند که درنتیجه گیاه ضعیف و کوتاه‌ قامت می‌شود و حتی ممکن است از بین برود. استفاده از مخلوط خاکی ضدعفونی شده و مواد گیاهی سالم راهکار مبارزه با نماتدها و درواقع جلوگیری از فعالیت آنان است.

پوسیدگی ریشه یکی از بیماری‌های قارچی این گیاه است که موجب آبدار شدن و پوسیدن ریشه‌ها و درنتیجه پژمردن و افتادن برگ‌های گیاه می‌شود. اگر بر روی قسمت‌های مختلف گیاه لکه‌هایی قهوه‌ای و نرم دیدید گلدان گیاه را عوض کنید و برای جلوگیری از شیوع این بیماری سعی کنید در ضمن آبیاری برگ‌های گیاه خیس نشود و خاک گلدان نیز زهکش مناسبی داشته باشد و بین دو آبیاری بگذارید تا سطح خاک گلدان خشک شود. لکه برگی قارچی از دیگر بیماری‌های سانسوریا است که در ابتدا بر روی برگ‌های جوان زخم‌های آبدار و قرمز قهوه‌ای به وجود می‌آید که حاشیه‌های زردرنگی دارند. تحت شرایط مرطوب و شدت یافتن بیماری لکه‌ها به هم متصل می‌شوند و برگ از بین خواهد رفت. محیط مرطوب و خیس شدن گیاه و تهویه نامناسب محیط به شیوع این بیماری کمک می‌کند. در صورت لزوم می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد.

بلایت جنوبی از دیگر بیماری‌های این گیاه است که بر روی برگ‌ها و بخصوص در نزدیکی سطح خاک زخم‌هایی آبدار و قهوه‌ای‌رنگی ایجاد می‌شود و بر روی سطح خاک و برگ‌ها نیز سطوح سفیدرنگی که ناشی از رشد میسلیومهای قارچ است ظاهر می‌شوند که به‌تدریج سیاه‌رنگ می‌شوند. برگ‌ها پژمرده شده و در نهایت از بین می‌روند. به‌کارگیری از مواد سالم گیاهی و شرایط مناسب نگهداری ازجمله راه‌کارهای پیشگیری از این بیماری است.

برای خرید سم قارچ‌کش مخصوص خاک و اندام‌های هوایی گیاه سانسوریا اینجا کلیک کنید.

برای خرید کود مخصوص سانسوریا اینجا کلیک کنید.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

383 دیدگاه برای “بیماری‌ های گل سانسوریا و راههای درمان و پیشگیری

  1. محمد گفته:

    سلام وقتتون بخیر. من گیاه سانسوریا خریدم. روی برگش اینو مشاهده کردم . این حالت برای سوختگی یا بیماری قارچی داره؟
    برای درمانش باید چکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، برای ارسال عکس حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

  2. احمدیان گفته:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید حدود ۶ ماه هست که پایین برگ سانسوریای من حالت زنگ زدگی شده و یه کم افتاده شده چی کار میتونم بکنم ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. روح الله گفته:

    سلام
    یه سانسوریا دارم پایین ساقه نزدیک خاک چند لکه قهوه‌ای زده،سر برگ‌هایش هم از هم جدا شده چیکارش کنم،ده روزی هم بهش آب میدم پشت پنجره هم گذاشتم
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. پری گفته:

    سلام روز سرد و برفی تون بخیر.. گلدان سانسوریام همه برگاش لوله شده پشت پنجره جنوبی نگه داری میشه.. از اولم همونجا بوده..البته چندین ماهه لول شده درست میشه؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. عباسپور گفته:

    سلام . وقتتون بخیر
    علت اینکه داخل گیاه سانسوریا حالت زنگ زدگی پیدا میکنه و بعد طوقه سست و گیاه از بین میره چیه_برای درمانش چکاری باید انجام داد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بیماری قارچی هست، بهتر هست داخل برگهای سانسوریا اب نریزید موندن اب بمدت طولانی در این قسمت گیاه باعث بیماری قارچی شده وقسمت رویش گیاه پوسیده میشه، بایک گوش پاکن اغشته به محلول قارچ کش اون قسمتها رو تمیز کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو ابیاری کنید قسمتهای الوده شده درمان نمیشن ولی قسمتهایی که بعد از درمان رشد میکنند سالم خواهند بود.

  6. طیبه ناوک گفته:

    سلام
    من یه سانسوریا سرحال داشتم ،هفته قبل دیدم یکی از برگ‌هاش یه کم ابکی شده
    الان برگ کاملا افتاد و خیلی ناراحت شدم
    نمیدونم برگه رو جدا کنم یا خیر ؟
    بعد بقیه شون چی میشه ؟
    وضعیت نورش متوسطه
    ساکن اهواز
    داخل خونه و دور از بخاری نگهداری میشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برگ اویزان رو از انتها بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید و دور بندازید زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید. ابیاری رو زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید. سعی کنید گیاه با لوازم گرمایشی حداقل سه الی چهار متر فاصله داشته باشه.

  7. شیده عابدی گفته:

    گیاه سانسوریا که بهار آوردم، برگهاش رنگ پریده شده و یکی از برگها ، از پایین شروع به زرد شدن کرد و زردی تا بالا اومد.
    کلا همگی از حالت عمودی خارج شدن .
    از پایبن برگ داده ولی رشد اونها متوقف شده .
    من اول هر ۱۲ روز یک بار اب میدادم، چون کمی چروک شده بود کردم ۹ روز یک بار، ولی فرقی نکرده.
    یک برگش هم ماه پیش از پایین کبود شده بود و افتاد.
    سه ماه اخیر ، دمای اتاق بین ۱۷ تا ۲۱ درجه هست. نورش هم متوسطه..

    • کارشناس 1 گفته:

      زهکش گلدان رو بررسی کنیدکه گرفته نباشه،ا بیاری رو هم کاهش بدید زمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد ابیاری رو انجام بدید، برای راهنمایی بهتر عکس واضح از گیاه بفرستید.

      • شیده عابدی گفته:

        ممنون. از راهنمایی ، البته من هر دفعه که بهش اب میدهم ، اب از زیرش بیرون نمیاد چون زیاد اب نمیدم .ولی اگه اب بیشتر بدم از زیر گلدون بیرون میاد . خاکش خیلی دونه دونه است ، به نظرم نمی اید زه کشی مشکل داشته باشه.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، یک بار موقع ابیاری به اندازه ای ابیاری کنید که اب از زهکش گلدان خارج بشه اگر بلافاصله اب اضافی از زهکش گلدان خارج نشد زهکش رو حتما بررسی وباز کنید.

  8. زهرا ف گفته:

    سلام.یه سانسوریام دارم که یک ماه گذشته دوبار با فاصله یک هفته قارچ کش زدم.چون قارچ داشت.بعد به محیط بیرون خونه تو حیاط منتقل کردم.قارچش دیگه پیشروی قارچش کمتر شد.ولی برگهاش همه لوله و باریک شدن.آیا باید دوباره به داخل خانه منتقل کنم گل را یا نه.کودی هم که بهش دادم کود کاکتوس ۱۲۱۲۳۶ هست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور باعث این تغییر شده در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید.

  9. نرگس گفته:

    باسلام. مدتی پیش پایین سانسوریا های من حالت زنگ زدگی پیدا کرد. به خاکش کاربندازیم و مانکوزب دادم. اون گیاه خراب شد. الان میخوام در خاکش گیاه جدید بکارم ولی وقتی خاک رو بو کردم بوی کپک داد. میخواستم بپرسم بعد از اون سم هاخاک هنوز آلوده هست؟ و چه سمی میتونم بهش بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالش هست که الوده باشه وهنوز مشکل قارچی برطرف نشده باشه میتونید با حرارت دادن غیر مستقیم ضدعفونی کنید میتونید یا داخل سینی فر بریزید وحرارت بدید ویا داخل یک کیسه نایلونی بریزید ومحکم ببندید که داخلش اب نفوذ نکنه و داخل اب جوش بندازید یک الی دو ساعت داخل اب جوش بمونه بعد خارج کنید وبعد از سرد شدن استفاده کنید.

  10. مریم انیسی گفته:

    سلام خسته نباشید سانسوریای من یه لک کوچیک داره وساقش خیلی به نظرم داره باریک میشه علتش چی میتونه باشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

  11. هادی گفته:

    سلام سانسوریای من این طوری شده خاکش عوض کردم به کرم افتاده بود بهتر شد ولی باز شدت پیدا کرد پایین بعضی برگها حالت آبدار و بالای بعضی برگها حالت سوخته

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهاتون قارچی شده قسمتهای الوده ونرم شده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

  12. ‌‌زهرا ف گفته:

    سه چهار تا از برگهای قدیمی اش هم اینجوری شدن که از نوک برگ بوده و من کات کردم و داره باز پیشروی می‌کنه.

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر فقط برگهای قدیمی هست مشکلی نیست طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدن میتونید جدا کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.