آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی : گیاه ائونیوم را می‌توان به سه روش تکثیر کرد، از طریق بذر، از طریق قلمه و از طریق برگ. نمونه‌هایی از ساکولنت آئونیوم را که ساقه‌های بلندی دارند را می‌توان با قلمه ساقه تکثیر کرد. ساقه را از چند سانتیمتری جدا کنید به شکلی که قلمه در حدود ۱۰ سانتیمتر طول داشته باشد و ۲-۱ روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد. می‌توان این ساقه را در شن مرطوب کاشت کرد و به مدت یک هفته نیز آب نداد. سپس آبیاری را به‌ تدریج شروع کرد و برنامه آبیاری گیاهان بالغ را در پیش گرفت.

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

تکثیر از برگ آئونیوم

تصویر ۱ قلمه مورد نظر از تنه ساقه اصلی گیاه مادری جدا می‌شود.

تصویر ۲ برگ‌های اضافی حذف می‌شوند.

تصویر ۳ قلمه‌ها برای ۲-۱ روز در محیطی خشک و به دور از نور مستقیم نگهداری می‌شوند تا رطوبت خود را از دست بدهند.

تصویر ۴ کاشت قلمه در بستر کاشت.

تصویر ۵ محکم کردن خاک در اطراف قلمه.

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی
ریشه دار شدن قلمه گیاه آئونیوم

 

تکثیر از برگ آئونیوم

استفاده از قلمه ساقه که از ابتدا بدون برگ بوده است. دسته‌های کوچک برگ که بر روی تنه مشاهده می‌کنید بعد از کاشت قلمه و ریشه دهی آن ظاهر شده‌اند.

اما نمونه‌هایی که یا ساقه ندارند و یا ساقه بسیار کوتاهی دارند را با کمک قلمه برگ تکثیر می‌کنیم. در نمونه‌هایی که ساقه کوتاه دارند برگ‌ها را با قسمتی از ساقه به طول ۳-۲ سانتیمتر باید جدا کرد و در نمونه‌های بدون ساقه تنها کافی است برگ‌ها را از نزدیکی مرکز دسته برگ جدا کرد. قلمه‌ها به مدت ۲-۱ روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری می‌شوند تا رطوبت اضافی خود را از دست بدهند. برای کشت می‌توان از شن مرطوب و یا مخلوط یک سوم شن درشت و یک قسمت خاک معمولی و یک قسمت پرلیت و یا هر ترکیب دیگری که سبک است و زهکش خوبی دارد استفاده کرد. قلمه برگ که کمی ساقه را نیز به همراه دارد را طوری در بستر کاشت قرار دهید که ساقه در داخل خاک و برگ بیرون از خاک باشد. قلمه برگ را نیز تا نیمه در بستر کاشت فرو کنید. گلدان را در مکانی گرم و روشن حداقل با هفت ساعت روشنایی اما به دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید. بعد از کاشت قلمه بستر را مرطوب کنید اما برنامه آبیاری را همانند یک گیاه بالغ انجام دهید و از خیس کردن بیش از اندازه بستر بپرهیزید. بهترین زمان قلمه گیری برای اکثر انواع گیاه آئونیوم پاییز است و دمای مناسب برای ریشه زایی قلمه‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. زمان ریشه دهی قلمه‌ها نیز ۱۵ الی ۲۵ روز است. قلمه‌ها را حدود سه ماه بعد می‌توان به گلدان‌هایی مستقل منتقل کرد.

 تکثیر از برگ آئونیوم

تهیه قلمه برگ از دسته برگ گیاه مادری. برگ‌ها را می‌توان به‌آرامی از دسته برگ جدا کرد.

 

 تکثیر از برگ آئونیوم

تمامی قلمه‌ها مناسب نیستند. حتماً قسمت انتهایی برگ (ناحیه اتصال به دسته برگ مادری) باید همراه برگ باشد در غیر این صورت گیاه جدید شکل نخواهد گرفت.

 

 تکثیر از برگ آئونیوم

تصویر ۱ شروع ریشه دهی در انتهای قلمه‌های برگ و تصویر ۲ تشکیل گیاه جدید در انتهای قلمه برگ

برخی از نمونه‌های گیاه آئونیوم می‌توانند از کنار گیاه اصلی، پاجوش‌هایی نیز تولید کنند که این پاجوش‌ها را میتوان جدا کرد و در تکثیر این گیاه استفاده کرد. همچنین در مورد انواعی که پاجوش فراوانی تولید می‌کنند می‌توان در زمان تعویض گلدان گیاه و با عمل تقسیم بوته گیاه را به دو یا چند قسمت تقسیم کرد و هر قسمت را به‌عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

 

 تکثیر از برگ آئونیوم

گاهی گیاهانی در پای گیاه اصلی رشد می‌کنند که می‌توان بخصوص در زمان تعویض گلدان آنها را از گیاه مادری جدا کرد.

از بذرهای برخی از انواع این گیاه نیز می‌توان برای تکثیر آن استفاده کرد. بذرها در صورت تشکیل شدن بسیار ریز و همانند گرد و غبار هستند باید بر روی سطح خاک پخش شوند و با خاک نیز پوشانده نشوند. جوانه زنی در طی ۱۰-۵ روز روی می‌دهند. زمانی که نهال‌ها ظاهر شدند می‌توان در صورت سرد بودن محیط آفتاب را به شکل مستقیم بر روی گیاه بکار برد و اگر هوا گرم است ظرف محتوی گیاهان تازه جوانه زده را در مکانی نیمه سایه قرار دهید. همچنین اجازه ندهید که خاک به شکل کامل خشک شود اما از زیاده روی در آبیاری نیز بپرهیزید. بهتر است زمانی که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست می‌دهد گیاهان جوان را آبیاری کنید.

برای خرید بذر ساکولنت اینجا کلیک کنید.

منبع: باغ سبز

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

28 دیدگاه برای “آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

  1. غزل گفته:

    سلام روزتون بخیر.
    من یه گیاه آئونیوم دارم که اول برگ هاش شروع کرد به خشک شدن و ریختن بعد سر شاخه هاش که تازه سبز شده بود سیاه شد باید در چه شرایطی و چجوری این گیاهو برگردونم؟آیا باید واسش جزیره درست کنم یا نایلون روش بکشم آیا کود خاصی هم لازمه ؟
    عکس:
    http://www.upsara.com/images/e009665_.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست وریشه های گیاهتون مشکل داره، کمر پلاستیکی رو هم از انتهای گیاه باز کنید، بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید اگر پوسیدگی دارند تا قسمت پوسیده شده کات کنید قسمتهای خشک شده ساقه ها رو هم کات کنید اگر ریشه سالم داشت مجدد داخل خاک تمیز وضدعفونی شده وگلدان کوچکتری بکارید اگر ریشه نداشت داخل اب بگذارید مجدد ریشه میزنه ومیتونید بکارید.

  2. سپی گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من از این گیاه دارم تقریبا یک ماه پیش خریدم کل برگهاش ریخته…میتونم اینو بزارم ریشه بندازه تا دوباره روشت کنه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون مثل بذر کاکتوسها کشت میشه،برای آموزش کامل پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کاشت بذر کاکتوس رو روی همین سایت مطالعه بفرمایید.

  3. kiyarashsaedi گفته:

    من یه گل بشقابی دارم که برگاش زرد میشن و می‌ریزند
    هفته ای یک بار اب میدم
    توی خاک کاکتوس هم کاشتمش
    نور مناسب هم داره
    گلدونشم بزرگه
    تازه وقتی که برگاش زرد میشن حرسش میکنم
    تو دما ی ۲۴درجه هم هست
    دیگه نمیدونم چیکارش کنم که رشد کنه دو ماه پیشم خاکشو عوض کردم لطفاً جوابمو بدین ??
    یه سوال دیگه داشتم : اشکالی داره که هر چند وقت یه بار برگ هاشو با اب پاش خیس کنم ؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گلدان بزرگ باشه اب بیشتری میگیره واب بمدت طولانی داخل خاک میمونه وباعث زرد شدن برگهای گیاه میشه،ابتدا زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وبرای راهنمایی بهتر از گیاه وگلدان عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. kiyarashsaedi گفته:

    من یه گل بشقابی دارم که برگاش زرد میشن و می‌ریزند
    هفته ای یک بار اب میدم
    توی خاک کاکتوس هم کاشتمش
    نور مناسب هم داره
    گلدونشم بزرگه
    دیگه نمیدونم چیکارش کنم که رشد کنه دو ماه پیشم خاکشو عوض کردم لطفاً جوابمو بدین ??

    • کارشناس 2 گفته:

      زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نبا‌شه،واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. نگار گفته:

    سلام خسته نباشید
    یک گیاه آئونیوم دارم که با تغییر مکان رشد اون بطور کامل متوقف شد برای قلمه زدن متواری انجام بدم؟
    عکس رو هم میفرستم واستون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، مدتی محیط نگهداری تغییر نکنه وجاش ثابت باشه شروع به رشد میکنه، میتونید قلمه هم بزنید.

  6. محمود گفته:

    سلام
    گیاه انونیوم دارم جوانه نمیزنه ولی برگهاش بزرگ شده تنه قوی داره
    گل نمیده
    میخوام تکثیرش کنم میترسم خراب شه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. متین گفته:

    سلام.ممنون از سایت عالیتون.اگر قسمت برگ های گل آئونیوم رو از پایین کات کنم بازم روی تنه اصلی برگ میده یا نه

  8. ابوالفضل گفته:

    سلام ، من یک گل آئونیوم دارم تنش از داخل سیاه شد فکر کنم پوسیده اما سر گلم هنوز برگهای کوچیک داره . باید چطور ازش قلمه بگیرم ؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تا قسمتی که سیاه شده کات کنید تا به اوند سالم برسید،قلمه ی سالم رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر خاک مناسب وضدعفونی شده بکارید.

  9. زهرا گفته:

    سلام وقتتون بخیر.گل آئونیوم من همه برگای گلاش ریختن الان فقط رو یکی از تنهاش یدونه گل کوچیک مونده بقیشون همش ریخت باید چیکارش کنم تا گل بده دوباره ? از همون سرش ک گل داشت ببرم ?

  10. اعظم گفته:

    سلام وقتتون بخیر..ببخشید خواستم بپرسم با توجه به اینکه الان فصل خواب ائونیوم بشقابی هست آیا میتونم ازش از طریق سرزنی قلمه بگیرم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، با گرم شدن هوا این گیاه به خواب میره الان زمان مناسبی هست ومیتونید قبل از بخواب رفتن گیاه قلمه بگیرید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.