آفت و بیماری‌ های کراسولا خرفه‌ای

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای : نگهداری از گیاه کراسولا کار سختی نیست ولی این ساکولنت نیز مانند سایر گیاهان دچار بعضی آفت‌ها و بیمارها می‌شود که در ادامه این مقاله به برخی از مشکلات آن می‌پردازیم. از عمده مشکلات کراسولا خرفه‌ای می‌توان به ریزش برگ‌ها، زرد شدن برگ‌ها، وجود حشرات بر روی تنه و برگ‌ها ی گیاه، پوسیدگی و سایر مشکلات اشاره کرد. نام علمی کراسولا خرفه ای Crassula portulacea است.

بیمارهای قارچی:
رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی  و پوسیدگی کراسولا شود. حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید. خاک باید دارای تخلخل بالایی باشد تا آب در آن باقی نماند. سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند.

شپشک آردآلود:
شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک آردآلود اینجا کلید کنید.

بیمارهای ویروسی:
بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

آفت و بیماری های کراسولا خرفه ای

علت چروک و لاغر شدن برگ‌های کراسولا چیست؟
نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم. زمانی که نور کافی به این گیاه نرسد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.

شوکه شدن گیاه:
گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.

کوددهی بیش از حد:
نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کوددهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید.

کمبود مواد مغذی:
کمبود مواد مغذی خاک نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در کراسولا ها شود مانند رنگ پریدگی و یا زرد شدن برگ‌ها و یا سوختگی نوک برگ‌ها که با کوددهی یا تأمین خاک مناسب این مشکلات از بین می‌رود.

ریزش برگ‌ها در اثر عوامل طبیعی:
برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است. این اتفاق بخصوص قبل از شروع فصل سرما اتفاق می‌افتد. شاخه‌های خیلی بلند و پیر را بهتر است سالانه هرس کنید تا ساقه‌های جوان و جدید جایگزین شوند.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

273 دیدگاه برای “آفت و بیماری‌ های کراسولا خرفه‌ای

  1. اسرا گفته:

    سلام وقت بخیر

    من یک گل کراسولای خرفه ای داشتم به خاطر اینکه هوا سرد بود و توی فضای باز بالکن بود صبح متوجه یخ زدگی و قهوه ای شدن برگ ها و ساقه ها شدم
    این کار راه حلی داره

  2. فاطمه بهرامی گفته:

    سلام و وقت خیر
    من ۵ساله کراسولای خرفه ای که عکسش رو گذاشتم رو دارم. فقط یه شاخه بود که خودم بزرگش کردم. مدتی بدلیل مشغله کاری نتونستم خیلی خوب از مراقبت کنم و بعدش دیدم که ازین افت های پنبه ای زده و خیلی داره ضعیف میشه. اولش کم بود که سرشاخه هایی که درگیر شده بودن رو کوتاه کردم. اما درست نشد و همونجور که میبینین تا ساقه ی اصلی گیاهم رو درگیر کرده. لطفا هر کاری که نیازه رو بگید تا انجام بدم. حتی تعویض خاک و اینا. ممنونم از شما
    در ضمن گیاه من روی طاقچه جنونی و نورگیر خونه با ی لایه پرده جهت جلوگیری از افتاب سوختگی قرار داره. دما خنک و خوبه. و تا چند روز خشک نشه ابیاری نمیکنم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شپشک ارد الود میتونه باشه، تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو با کمک قلموی اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بصورتی که هیچ نقطه ی سفیدی بجا نمونه، بعد گیاه رو با محلول حشره کش دوبار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید در این مدت هر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید وحتما تهویه محیط رو بالا ببرید اگر امکانش براتون هست ریشه های گیاه رو هم بررسی کنید احتمالش هست که ریشه هم در گیر شده باشه که میتونید حذف فیزیکی کنید واگر خاک الوده شده خاکش رو هم عوض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید.

      • فاطمه بهرامی گفته:

        خیلی ممنونم بابت پاسخگویی سریع به سوالم. حتما اینکارارو میکنم و نتیجه رو بهتون اطلاع میدم.

      • فاطمه بهرامی گفته:

        سوال بعدیم اینه که من توی خونه سم مالاتیون دارم. چقدر برای اسپری کردن و ابیاری با این حشره کش، محلول رو رقیق کنم؟ یعنی چند به چند؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.