تأثیر دما بر روی رشد کاکتوس‌ ها

تأثیر دما بر روی رشد کاکتوس‌ها

تأثیر دما بر روی رشد کاکتوس‌ها: کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که در آب و هوای خاص زندگی می‌کنند. کاکتوس‌ها به گونه‌ای با طبیعت تطبیق پیدا کرده‌اند که در گرمای شدید و فصل خشکی با نگهداری آب در بافت‌های خود از کم آبی و خشک شدن در امان باشند. و در فصل سرما با از دست دادن مقدار زیادی آب از یخزدگی بافت‌های خود جلوگیری می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت بهترین شرایط برای رشد کاکتوس‌ها شرایطی هست که نزدیک به شرایط محل زندگی کاکتوس‌ها باشد.

دمای مناسب برای رشد کاکتوس‌ها:
دما یکی از عوامل اصلی برای رشد گیاهان می‌باشد. دمای مناسب برای رشد کاکتوس‌ها و ساکولنت ها ثابت نمی‌باشد ولی برای انواع گونه‌ها متفاوت می‌باشد و این تفاوت به دلیل شرایط مختلف محیط زندگی کاکتوس‌ها می‌باشد ولی به طور کلی بیش از ۹۰ درصد کاکتوس‌ها در دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه بیشترین رشد را خواهند داشت. البته میزان رشد کاکتوس‌ها در کنار عامل دما به رطوبت هوا نیز بستگی دارد. در هوای خشک همراه با گرما کاکتوس‌ها رشد کمتری خواهند داشت تا گرما همراه با رطوبت نسبی هوا.

فصل خواب کاکتوس‌ها:
دما تأثیر مستقیمی در به خواب رفتن کاکتوس‌ها دارد به این معنی که بسیاری از کاکتوس‌ها با سرد شدن هوا برای مقابله با یخزدگی آب از دست داده و به خواب می‌روند. خواب کاکتوس‌ها یکی از عوامل ضروری بقا و تضمین گلدهی آنها می‌باشد. یعنی بدون خواب و استراحت زمستانی کاکتوس‌ها انرژی چندانی برای گلدهی و تولید بذر و در نتیجه بقا نخواهند داشت. این مورد برای کاکتوس‌های کوچک نیز صادق است یعنی اگر کاکتوس‌ها دوره استراحت را طی کرده باشند باعث خواهد شد در فصل بهار و تابستان رشد بیشتری داشته باشند.

از مزایای خواب زمستانی کاکتوس‌ها می‌توان به رشد بیشتر و بهتر در فصل بهار و تابستان، گلدهی و افزایش طول عمر گیاه نام برد. دمای خواب برای اکثر گونه کاکتوس‌ها در حدود ۵ الی ۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. حتما باید توجه داشته باشید که کاکتوس‌ها در فصل خواب به آب چندانی نیاز ندارند و از آبیاری زیاد جهت جلوگیری از پوسیدگی خودداری کنید.

دوره خواب برای بعضی از کاکتوس‌ها و ساکولنت ها متفاوت است و در فصل گرما می‌باشد. این گونه‌ها برای اینکه آب کمتری در فصل گرما از دست بدهند به خواب می‌روند. لیتوپس از جمله این گیاهان می‌باشد.

اختلاف دمایی روز و شب خوب یا بد؟
معمولاً اختلاف دمایی در محل زندگی کاکتوس‌ها که اکثراً مناطق کوهستانی جنوب آمریکا می‌باشد زیاد است و گاهی اختلاف دمایی شب و روز به بیش از ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. پس می‌توان نتیجه گرفت اختلاف دمایی در رشد کاکتوس‌ها تأثیر منفی نخواهد داشت.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

18 دیدگاه برای “تأثیر دما بر روی رشد کاکتوس‌ ها

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری به چه نحو هست ؟بتازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تغییر داشته؟ دما، ترکیب خاک، ابیاری. این موارد رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • سهیلا فیروزی گفته:

        پشت پنجره جنوبی نگهداری میشه هفته ای یکبار آبیاری میشه نه هیچ تغییر و جابه جایی تو محل نگهداریش ندادم یه چیزی شبیه ریشه روی خاک اومده که قبلا نبود حتی جوانه های تازه هم زرد و ریزش دارن

        • کارشناس 1 گفته:

          کمبود نور باعث این مشکل شده در محیطی نگهداری کنید که حداقل چهار ساعت نور کافی دریافت کنه. ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک سانت خشک شد انجام بدید.

  1. سهیلا فیروزی گفته:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من کاکتوس استاپیلا دارم به نظر سرحال میاد و جوونه هم زده ولی نمیدونم چرا حالت صاف نیست همش خمیده میشه ..از گرمای تو خونه هم میتونه باشه؟؟تو اتاق جلوی پنجره نگهداری میکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام،شرایط نگهداری رو بفرمایید و از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          گیاهتون یا کم اب هست یا ریشه های گیاه مشکل داره چروک شده این موضوع باعث میشه که گیاه شادابی خودش رو از دست بده اگر ابیاری رو دیر به دیر انجام میدید گیاه روکامل سیراب کنید بعد از چند روز اگر بهبود پیدا نکرد، بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،اگر گیاه رو کنار لوازم گرمایشی نگهداری میکنید بافاصله از لوازم گرمایشی نگهاری کنید گرمای زیاد هم باعث این مشکل میشه.

  2. pwrlynmt گفته:

    سلام برای تهویه گلخانه خونگی ۱*۲و ارتفاع ۲ متر میشه از هواکش های ۱۵ یا ۱۶ واتی که برای سرویس بهداشتی و حمام ها استفاده میشه،میتونم استفاده بکنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگر دما همرا با رطوبت باشه مشکلی پیش نمیاد ولی اگر خشک باشه احتمال از بین رفتن گیاه وجود داره.

  3. یاسر گفته:

    با سلام
    شرایط نور در زمستان چطور باید باشه؟با در نظر گرفتن این موضوع که اگر در زمستن کاکتوس را مثلن در راه پله که معمولن خنک میباشد قرار دهیم اگر از پنجره نور مستقیم دریافت کنند گرم شده ودمای خود کاکتوس از دمای خواب زمستانی بالتر میرود .چه باید کرد؟با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر دمای محیط نگهداری بین ۵_۱۵ درجه باشه نور مستقیم هم داشته باشن گرم نمیشن چون در زمستان افتاب مایل میتابه ونورش به اندازه ای نیست که گیاه گرم بشه ساعت نوردهی در زمستان هم کم هست چون روزها کوتاهترند.

  4. سعید گفته:

    سلام
    لطفا درباره دستگاه های رطوبت سازی که در گلخانه های چین و هلند برا پرورش انبوه و رشد سریع کاکتوس استفاده می کنن توضیحی بدید.اسمشون و نحوه ی عملکردشون

دیدگاه‌ها بسته شده است.