کود NPK یا کود کامل چیست و چطور مصرف می شود؟ کود ان پی کا

کود NPK یا کود کامل

کود NPK یا کود کامل : کود NPK از سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم تشکیل شده است. همچنین کود NPK حاوی عناصر ماکرو شامل: ازت، فسفر، کلسیم، پتاس، منیزیم و عناصر میکرو شامل: مس، آهن، روی، منگنز، بر و نیکل می‌باشد.

سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به عنوان عناصر اصلی در تغذیه گیاهان هستند و ممکن است این سؤال پیش آید که این عناصر به تنهایی کافی هستند ولی این‌طور نیست و حتی کمبود یک عنصر بسیار کم مصرف با وجود فراوانی تمام عناصر دیگر ممکن است به زردی و پژمردگی گیاه منجر شود.

به‌طور کلی صنعت کشاورزی تا حد زیادی به کود NPK وابسته می‌باشد تا کمبود مواد غذایی را در گیاهان جبران نماید بخصوص در کاشت های گلخانه‌ای و مناطقی که دارای خاک فقیری هستند.

اگر بخواهیم کود NKP را تعریف کنیم می‌توان گفت به کودهایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشند اصطلاحاً کود کامل یا NPK گفته می‌شود.

در ادامه به اختصار به عملکرد هر یک از عناصر موجود در این کود می‌پردازیم:

عملکرد نیتروژن (N) برای گیاه:
نیتروژن در اصل به رشد سریع شاخ و برگ کمک می‌کند. همچنین در تولید بذر گیاه و افزایش میوه مؤثر است. کمک به فتوسنتز و کیفیت بهتر محصول از مزایای استفاده از نیتروژن است. بالا بودن این عنصر در گیاهان گوشتی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها باعث افزایش نگهداری آب در بافت‌ها می‌شود و ممکن است باعث مشکلاتی برای گیاه شود پس برای این گیاهان بهتر است از کودهایی که عدد اول آنها کوچک‌تر است استفاده شود.

عملکرد فسفر (P) برای گیاه:
فسفر مهم‌ترین عامل در روند صحیح فتوسنتز برای گیاه است. کمک به روند تبدیل انرژی خورشید به انرژی شیمیایی قابل استفاده برای گیاهان. فسفر توانایی گیاه برای مقابله با استرس را بالا می‌برد. از دیگر مزیت‌های فسفر، ریشه زایی بهتر و زیاد شدن شکوفه در گیاهان را می‌توان نام برد.

عملکرد پتاسیم (K) برای گیاه:
پتاس به گلدهی گیاهان کمک می‌کند و همچنین کیفیت میوه و تشکیل پروتئین در میوه کمک می‌کند. کاهش بیماری‌ها در گیاه از دیگر فواید پروتئین است. در گیاهان زینتی برای گلدهی و در درختان میوه به درشت شدن میوه و رنگ انداختن میوه کمک می‌کند. پتاسیم یکی از عناصر اصلی برای رشد کاکتوس‌ها می‌باشد و بهتر است از کودهایی که عدد آخر آنها بزرگ‌تر است برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها استفاده شود.

زمان مصرف کود NPK:
بهترین زمان برای مصرف کود NPK در فصل رشد گیاه که برای اغلب درختان و گیاهان فصل و بهار و تابستان می‌باشد. از کوددهی گیاهان که در خواب هستند خودداری کنید.

برای خرید کود NPK مخصوص گلدهی  گیاهان اینجا کلیک کنید.
برای خرید کود NPK مخصوص رشد گیاهان آپارتمانی اینجا کلیک کنید.
برای خرید کود NPK مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

44 دیدگاه برای “کود NPK یا کود کامل چیست و چطور مصرف می شود؟ کود ان پی کا

  1. مهدی گفته:

    سلام و درود و عرض خسته نباشید.
    بنده کود گرانول دیر رهش(آرام آزاد شونده)NPK با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ به علاوه ۱۰درصد گوگرد برای درختان باغ گرفتم.
    میخواستم ببینم میشه از این کود برای گیاهان گلدانی و آپارتمانی،کاکتوس و ساکولنت در ترکیب خاکشون به مقدار ۵درصد استفاده کنم؟لطفا مقدار مناسب استفاده رو بفرمایید.
    توی بستر کشت بذر چی،میشه استفاده کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله میتونید استفاده کنید داخل خاکشون باید ترکیب کنید.
      مقدار مصرف:
      نیم تا یک گرم از این کود برای یک سطح ۱۰ سانتی متر مربع از خاک بصورت چال کود استفاده شود.کود را در اطراف گیاه در سطح گلدان بصورت مساوی پخش کرده و روی آن چند سانتی متر خاک یا ماسه بریزید و یا کود را با خاک مخلوط کنید. کود به آرامی و با هر بار آبیاری آزاد شده و به ریشه گیاه می رسد.

      ۱۰ سانتی متر مربع=سایز گلدان ۱۰(قطر دهنه گلدان ده سانتی‌متر)
      نیم گرم = ۱۵ الی۲۰ عدد گرانول(حدودا)

      همچنین میتوانید قبل از کاشت بذر یا تعویض گلدان با خاک مخلوط کنید.

      پس از استفاده از این کود، گیاه تا ۶ الی ۸ ماه نیازی به کوددهی مجدد نخواهد داشت. طول مدت زمان نیاز مجدد به کود بستگی به میزان آبیاری، نوع گیاه و نوع خاک دارد.

      • مهدی گفته:

        خیلی ممنون از پاسخگویی تون،فقط اون ۱۰درصد گوگرد که داره مشکلی برای گیاه ایجاد نمی کنه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،کود گوگرد اگر جدا هست یا خودتون داخل کود ترکیب کردید بهتر هست استفاده نکنید کود گوگرد برای گیاهان زینتی مناسب نیست بیشتر برای درختان وغلات وکلزا ویونجه مورد استفاده قرار میگیره.ولی اگر در ترکیبات خود کود مقداری وجود داره مشکلی بوجود نمیاد میتونید استفاده کنید.

          • مهدی گفته:

            نه داخل ترکیبات خود کود مقدار۱۰ درصد گوگرد داره،خودم اضافه نکردم.
            چون این کود رو بنده برای چالکود درختان میوه گرفتم، گفتم شاید مناسب گیاهان زینتی هم باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برتر نیست هر نوع کود مقداری از نیازهای گیاهان رو تامین میکنند این کود برای انواع گیاهان گوشتی وگلدهی گیاهان مناسب هست اگر گیاهی دارید که گل میده میتونید براش استفاده کنید ،برای سایر گلهای اپارتمانی وگیاهانی که ابلق هستند هم مناسب هست کود سه بیست سه عنصر ازت، فسفر وپتاس رو به یک اندازه داره وکود رویشی هست ولی این نوع کود برای گلدهی ومیوه دهی مناسب هست. میتونید بصورت دوره ای استفاده کنید.

  2. پیمان گفته:

    سلام
    کود سه بیست و۳۶ ۱۲ ۱۲ توروخدا زودتر موجود کنید یا حداقل تاریخی که این کودارو شارژ میکنید بگید با تشکر.

  3. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    آیا میشه اسیدهیومیک همزمان با کود آهن و کود مایع ریزمغزی ترکیب کرد همزمان به گیاه داد؟
    اسیدهیومیک پودری بهتره یا مایع؟ باتشکر.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله میشه ،ولی چون کود اهن رو شبها باید مصرف کرد میتونید جدا استفاده کنید ویا کلا شب کوددهی رو انجام بدید.

      • نرگس گفته:

        ممنون از پاسخدهی سریع خداخیرتون بده.
        باعرض معذرت میشه هرماه اسیدهیومیک به گیاه داد اسیب نمیزنه؟ باتشکر.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از توجه شما، ماهی یک بار در زمان رشد گیاه بهترهست استفاده بشه مشکلی بوجود نمیاد ولی در زمان خواب گیاه بهتر هست استفاده نشه سایر کودها هم همینطور.

  4. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    کود اهن میگن عصر به گیاه بدین تا نور افتاب نبینه حالا برای گیاهان اپارتمانی که نور افتاب نمیبینن و نور لامپ میبینن به علت نورمصنوعی عصر نباید اهن داد؟ صبح بهتره؟
    برای برگ انجیری ک برگ جدید دچاررنگ پریدگی شده آیا کود اهن مناسب؟ تاحالا اهن ندادم چندبار کودریزمغزی مایع دادم. باتشکر.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله کود اهن زمانی که نور افتاب نیست باید به گیاه داده بشه نور افتاب باعث میشه که این نوع کود جذب گیاه نشه شبها بهترین زمان برای استفاده از این نوع کود هست که تا صبح جذب گیاه میشه. از گیا ه وبرگهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • نرگس گفته:

        میگن کود صبح عصربدین ک روزنه ها بازه بهتر جذب میشن پس این نسبت به کود اهن عکس درسته?
        گیاه۴-۵ماه پیش خریده شد بلافاصله همین برگ رنگ پریده جوونه زده و تاالان خودش نگرفته ک مثل بقیه زخیمتر بتونه وایسته همینطورنازک و روی برگای دیگه انداختمش تابتونه وایسته۲برگ قدیمی زرد شد. ۲ماه پیشم ازگیاه تازه خریداری شده کنارش قارچ گرفتم که ۲بارسم زدم وسط همین برگ لک کات کردم خوب شد ایا کمبود اهن رنگ پریدش کرده؟
        باردرهفته ابیاری فاصله۱مترازدرب فقط نورمصنوعی درروز۶ساعت میبینه ۳هفته۱بارکود۱۲-۱۲-۳۶میدادم ک بعدرنگ پریدگی این ۱ماه کودمایع ریزمغذی۲هفته ۱بار دادم امروزم اولین بار کود اهن دادم.باتشکر
        https://s4.uupload.ir/files/img_۲۰۲۱۱۱۱۴_۱۶۰۴۵۳_atyk.jpg
        ۱

        • کارشناس 1 گفته:

          این موضوع برای کودهای npkصدق میکنه که بصورت محلول پاشی مصرف بشه کود اهن هم بصورت محلول پاشی مصرف میشه ولی لکه روی برگهای گیاهان بجا میگذاره وبهترین زمان برای مصرف کود اهن شبها هست وبهترهست بصورت ابیاری داخل خاک مصرف بشه. گیاهتون هم کمبود نور وهم کمبود مواد غذایی داره که برگ بصورت کامل باز نشده، اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید ویا ساعات نور دهی رو افزایش بدید، یا فاصله نور مصنوعی رو با گیاه کم کنید، دو هفته یک بارکوددهی کنید، بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

  5. yaserghajar گفته:

    سلام و عرض ادب
    آیا کود ۲۰٫۲۰٫۲۰ برای درختان غیر مثمر مثل سپیدار، ابریشم، ختنی، مگنولیا مناسبه؟ با چه دوزی بدم؟ ابریشم وختنی روی گله ایراد نداره بدم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بله میتونید استفاده کنید اگر گیاه معمولی هستند دو گرم در یک لیتر اب ماهی یک بار، اگر بصورت بنسای هستند نیم گرم در یک لیتراب ۱۵ روز یک بار. نه مشکلی بوجود نمیاد. کود سه بیست کود رشد هست برای گلدهی میتونید از کود پتاس بالا استفاده کنید.

  6. M گفته:

    سلام الان رفتم کود سه بیست رو با آب قاطی کردم حالا دیدم خاک گلدونام تره حالا که کود رو با آب قاطی کردم اگر بزارم برای چند روز دیگه فاسد نخواهد شد؟؟؟

  7. پویا جهانگیرمراد گفته:

    سلام من چنتا سوال داشتم که در ادامه به خدمتتون عرض میکنم:
    اولین سوالم این بود که من از شما کود ۳.۱۱.۳۸ تهیه کردم روش نوشته تاریخ انقضا تا ۲۰۲۲ اگر تاریخ گذشته استفاده بشه چه مشکلاتی پیش میاد؟

    دومین سوالمم این بود که بعد از اینکه در دوره گلدهی کود دهی رو قطع کردم وقتی که روی کپسول بذر هستش اونموقع باید شروع به کوددهی کنم؟

    کود ۳.۱۱.۳۸ برای جوانه های کاکتوس ها میتونم بعد سه ماه استفاده کنم؟

    و آخرین سوالم من میخواستم از اون بذر هایی که جوونه نزدن که ۱۹عدد هستن به کس دیگه ای بگم تا تو توضیحات خریدش اونارم بگه مشکلی که نداره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تاریخ مصرف تموم بشه اثری نخواهد داشت، بله بعد از اتمام گلدهی میتونید کوددهی رو مجدد شروع کنید،بله میتونید بعد از اتمام سه ماهگی کوددهی رو شروع کنید. مشکلی نیست.

    • پویا جهانگیرمراد گفته:

      سلام ممنون از راهنمایی هاتون
      امکان داره چند تا کاکتوس زودرشد نام ببرین که در سال اول یا دوم به کل میشینن؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، کاکتوسهایی که در سال دوم کشت شروع به گلدهی میکنند مثل اچینو میرابل، انواع مامیلاریاها وژیمنوها.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ماهی یک بار در زمان رشد از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید.

  8. رضا گفته:

    سلام، یه یاس هلندی و گل رز و درخت نارنج و شاهپسند رو تازه خریدم و از گلدون به باغچه منتقل کردم، چه کودی مناسبشونه که سریع ریشه زایی کنن و پر بار بشن؟ چند هفته پیش یه شاهپسند زدم توی باغچه با اینکه مرتب به گل مینشست و.. ولی کم کم برگهاشس ریخت و.. خشک شد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کوددهی رو یا ماه بعد از کاشت میتونید شروع کنید،از کود کامل سه بیست میتونید استفاده کنید یا از کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده بصورت چالکود استفاده کنید. احتمالا موقع کاشت ریشه ها اسیب دیدن وهمین موضوع باعث خشک شدن گیاه شده.

  9. Javad گفته:

    س.جلویه خونم۶تا باغچه ۱متر دریک متر دارم..آفتاب نمیخوره اصلا بنظرشما چگیاهی بکارم یاچه کاکتوسی..اصلا آفتاب نمیاد روش..خاهشا بگین

    • کارشناس 2 گفته:

      این نوع کاکتوس خیلی زود بزرگ میشه وسال اول هم به گل میشینه قدش بیشتر از ۳۰ سانت تجاوز نمیکنه، جزو کاکتوسهای زود رشد هست وخود گرد افشان. پایه مناسبی برای پیوند زدن هم هست.

  10. یاسر گفته:

    ببخشید فراموش کردم ،میخواستم بپرسم ،ساقه بلندی از کنار یکی از کاکتوسهام بیرون آمده که فکر کنم قراره از ان قسمت گل بده البته دو ماهه که این شبه ساقه شروع به در آمدن کرده وحدود ۱۰تا۱۲سانت شده ولی هنوز خبری از گل نیست ،خواستم بپرسم بهش کود بدم یا نه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      چه نوع کاکتوسی هست اسمش رو میدونید؟ تا وقتی که گل باز نشده میتونید کوددهی کنید ولی زمانی که گل باز شد کوددهی رو قطع کنید،بعد از اتمام گلدهی میتونید کوددهی رو شروع کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، معمولا کودهایی که بصورت گرانوله(حبه های تقریبا گرد) هستند بصورت پاششی مورد استفاده قرار میگیرند، مثل سولفات امونیوم واوره، ویا بصورت چالکود پای درختان مورد مصرف قرار میگیرند. برای کودهایی که بصورت پودر ویا مایع هستند، بهتر هست با اب ترکیب بشن وبصورت ابیاری ویا بصورت محلول پاشی برروی برگها مصرف بشن.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، هر شش ماه یک بار میتونید با محلول قارچ کش ابیاری کنید که از بیماریهای احتمالی قارچی پیشگیری کنید.

  11. یاسر گفته:

    سلام و عرض احترام
    اول اینکه چند روز بعد از استفاده از کود میتوان از قارچ کش مانکوزب یا سم دیازینون استفاده کرد؟
    دوم اینکه آیا برای پیشگیری نیازی هست که بصورت دوره ای از قارچ کش استفاده کرد ؟اگر بله چند روز یکبار؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، استفاده از انواع سم با یک هفته فاصله بهتر هست انجام بشه که به گیاه شوک وارد نشه. پیشگیری رو برای جوانه های داخل بستر میخواهید استفاده کنید یا برای کاکتوسهای بالغ؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.