چگونه شته‌ی گیاهان را از بین ببریم

چگونه شته‌ی گیاهان را از بین ببریم

چگونه شته‌ی گیاهان را از بین ببریم : شته یکی از آفت‌های رایج در بین گیاهان می‌باشد. شته‌ها حشرات کوچکی هستند که به سرعت تکثیر می‌شوند. انواع شته به صورت دو جنسی و تک جنسی وجود دارند. یک شته ماده به تنهایی می‌تواند تولید مثل کند و تقریباً هر هفته تعداد زیادی نوزاد شته به دنیا می‌آورد که بعد از یک هفته آنها نیز قدرت تولید مثل دارند.

شته‌ها از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند و مورچه‌ها از شیره شته‌ها به همین دلیل همیشه اطراف گیاهانی که شته دارند مورچه نیز مشاهده می‌شود. شته‌ها سرعت چندانی برای جابه‌جایی ندارند و این مورچه‌ها هستند که شته‌ها را بر روی گیاهان مختلف پخش می‌کنند. نام علمی شته Aphidoidea است.

چگونه شته‌ی گیاهان را از بین ببریم

از آنجایی که شته‌ها حشرات مکنده‌ای هستند و از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند خیلی سریع گیاه آلوده ضعیف می‌شوند. گیاهان مبتلا به آفت شته معمولاً داری برگ‌های چسبناک و پیچ خورده‌ای هستند..

شته‌ها معمولاً به رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای و مشکی هستند.شته‌ها دارای بال هستند و نرها بال‌های خود را حفظ می‌کنند، اما ماده‌ها با قرار گیری بر روی یک گیاه دیگر نیازی به بال نداشته زیرا تا آخر عمر بر روی همان گیاه باقی می‌مانند. برخی از آنها به محصولات کشاورزی خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کنند. شته‌ها را معمولاً می‌توان در کنار جوانه‌ها و نوک شاخه‌ها مشاهده کرد. در پایین غنچه‌های گل‌ها نیز شته‌ها به وفور می‌توانند زندگی کنند و باعث می‌شوند که گل‌ها رشد ناقصی داشته باشند. شته‌ها با فرو کردن خرطوم خود در ساقه گیاه، از شیره درون گیاه تغذیه می‌کنند. پس تنها بر روی ساقه‌های نازک و جوان می‌توانند زندگی کنند و با ضخیم شدن ساقه، آنها نمی‌توانند دیگر تنه گیاه را سوراخ کنند.

چگونه شته‌ی گیاهان را از بین ببریم

یکی از دشمنان طبیعی شته‌ها، کفشدوزک‌ها هستند. کفشدوزک‌ها چه در حالت لاروی و چه در حالت بالغ، از شته‌ها تغذیه کرده و به عنوان یکی از راه‌های مؤثر برای مبازره با شته‌ها شناخته می‌شود. برای سم پاشی گیاهان و مقابله با شته‌ها باید قبل از سبز شدن گیاهان اقدام به سم پاشی کرد، زیرا شته‌ها در اوایل بهار ظاهر می‌شوند.در برخی از گیاهان نیز شته‌ها درست قبل از گل دهی گیاه ظاهر می‌شوند که در این گیاهان باید قبل از در آمدن گل‌ها اقدام به سم پاشی کرد.

روش‌های از بین بردن آفت شته:
اگر تعداد شته‌ها کم باشد می‌توان به صورت فیزیکی آنها را از بین برد ولی در صورتی که تعداد شته زیاد باشد و گیاهان بیشتری درگیر این آفت باشند بهتر است از سموم حشره‌کش استفاده کرد. از سموم حشره کش مانند فوزاریون، دیازینون و سایر حشره‌کش‌ها می‌توان برای از بین بردن این حشره استفاده کرد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “چگونه شته‌ی گیاهان را از بین ببریم

  1. nima گفته:

    با سلام
    میخواستم بدونم دیازینون از زمان ترکیب شدن با آب تقریبا چقدر ماندگاری دارد؟
    با تشکر

دیدگاه‌ها بسته شده است.