راهنمای نهایی برای نگهداری از گل ناز: نکات و ترفندهایی برای مراقبت موفق

آموزش نگهداری گل ناز

با راهنمای نهایی ما بیاموزید که چگونه گل ناز خود را شکوفا نگه دارید. نکات و ترفندهایی را برای مراقبت موفق از گیاه کشف کنید تا مطمئن شوید که گل های شما در تمام فصل شکوفا می شوند.

گل ناز که با نام های گل رز خزه ای یا گل ناز نیز شناخته می شود، یک گیاه آبدار کم رشد است که گل هایی با رنگ روشن و رز مانند تولید می کند. این گیاه مقاوم برای رشد و نگهداری آسان است و آن را به یک انتخاب محبوب برای باغبانان در هر سطح مهارت تبدیل می کند.

 

در این مقاله نکات و ترفندهایی را به شما ارائه می دهیم که به شما کمک می کند گل ناز خود را سالم و شکوفا نگه دارید.

خاک و آبیاری
گل ناز در خاکی با زهکشی خوب رشد می کند، بنابراین استفاده از مخلوطی از ماسه، پرلیت و خاک گلدان هنگام کاشت بسیار مهم است. آبیاری باید کم انجام شود، زیرا گیاه به خشکی مقاوم است و در صورت آبیاری بیش از حد می تواند به سرعت دچار پوسیدگی ریشه شود. زمانی که سطح بالایی خاک خشک شد به گیاه آبیاری کنید.

نور خورشید
گل ناز برای رشد به نور خورشید زیادی نیاز دارد. گیاه خود را در محلی قرار دهید که حداقل شش ساعت در روز نور مستقیم خورشید را دریافت کند. اگر گل ناز را در داخل خانه پرورش می دهید، مطمئن شوید که آن را در نزدیکی یک پنجره رو به جنوب قرار دهید.

کود
گل ناز نیازی به کود دهی مکرر ندارد، اما می تواند از استفاده سبک از کود متعادل و همه منظوره هر ماه یک بار در طول فصل رشد بهره مند شود.

هرس
گل ناز نیازی به هرس زیادی ندارد، اما می‌توانید برگ‌ها یا ساقه‌های مرده یا آسیب‌دیده را کوتاه کنید تا رشد جدید را تشویق کنید و ظاهری مرتب داشته باشید.

کنترل آفات و بیماری
گل ناز به طور کلی در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است، اما در صورت آبیاری بیش از حد می تواند مستعد ابتلا به عفونت های قارچی باشد. برای جلوگیری از عفونت قارچی، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و از زهکشی مناسب اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده هر گونه علائم آفت یا بیماری، گیاه را با حشره کش یا قارچ کش مناسب درمان کنید.

در خاتمه، گل ناز یک گیاه زیبا و مقاوم است که مراقبت از آن آسان است. با پیروی از این نکات و ترفندها، می توانید اطمینان حاصل کنید که گیاه شما در تمام طول فصل رشد می کند و گل های شاداب و رز مانند تولید می کند.

آموزش نگهداری گل ناز

چرا گیاه ناز من گل نمی دهد؟

گل ناز عموماً به خاطر گل‌های پر جنب و جوش و ماندگاری‌اش معروف است. با این حال، چند دلیل وجود دارد که ممکن است آن طور که انتظار می رود گل ندهد.

کمبود نور خورشید: گل ناز برای تولید گل به حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد. اگر گیاه در مکانی با نور خورشید ناکافی رشد کند، ممکن است گل ندهد.

کود دهی بیش از حد: در حالی که گل ناز از لقاح گاه به گاه سود می برد، لقاح بیش از حد می تواند منجر به رشد بیش از حد رویشی به قیمت تولید گل شود.

آبیاری نامناسب: آبیاری بیش از حد یا کم آبیاری می تواند باعث ایجاد استرس در گیاه شده و از تولید گل جلوگیری کند. گل ناز خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد، بنابراین از زهکشی مناسب اطمینان حاصل کنید و گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که اینچ بالای خاک خشک است.

عصر گیاه: گل ناز یک گیاه یک ساله است، به این معنی که طول عمر طبیعی آن یک فصل رشد است. اگر گیاه در پایان فصل رشد خود باشد، ممکن است گلهای زیادی تولید نکند.

آفات و بیماری ها: آفات یا بیماری هایی مانند کنه های عنکبوتی یا سفیدک پودری می توانند به گیاه فشار وارد کنند و از تولید گل جلوگیری کنند.

برای تشویق گل گل ناز به گلدهی، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی نور خورشید دریافت می کند، آن را به درستی آبیاری کنید و در حد متعادل به آن کود دهید. علاوه بر این، حذف هر گونه مواد گیاهی مرده یا بیمار و کنترل آفات می تواند به رشد سالم و تولید گل کمک کند.

بذر گل ناز

آموزش کاشت بذر گل ناز

کاشت بذر گل ناز، که به نام های گل رز خزه یا گل ناز نیز شناخته می شود، یک فرآیند ساده و پر ارزش است که می تواند توسط باغبانان در هر سطح مهارت انجام شود. در اینجا مراحل کاشت و رشد موفقیت آمیز گل ناز از بذر آورده شده است:

۱. زمان و مکان مناسب را انتخاب کنید: بذر گل ناز را می توان بعد از آخرین یخبندان فصل که خاک گرم شد در فضای باز کاشت. مکانی را انتخاب کنید که در معرض آفتاب کامل و خاک با زهکشی مناسب باشد.

۲. خاک را آماده کنید: قبل از کاشت، خاک را به عمق ۸ تا ۱۰ اینچ شل کنید و آن را با کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده اصلاح کنید تا حاصلخیزی و زهکشی خاک بهبود یابد.

۳. بذرها را بکارید: دانه های گل ناز را روی سطح خاک بپاشید و به آرامی آنها را فشار دهید تا مطمئن شوید که با خاک تماس دارند. بذرها را با خاک نپوشانید زیرا برای جوانه زدن به نور نیاز دارند.

۴. دانه ها را آبیاری کنید: دانه ها را به آرامی با یک قوطی آبیاری یا شلنگ آبیاری کنید و مراقب باشید که مزاحم آنها نشوید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، خاک را مرطوب نگه دارید اما غرق در آب نباشید.

۵. نهال ها را نازک کنید: هنگامی که نهال ها به ارتفاع حدود ۱ اینچ رسیدند، آنها را با فاصله ۶ تا ۸ اینچ از هم نازک کنید تا فضایی برای رشد و گردش هوای مناسب فراهم شود.

۶. مراقبت از گیاهان: گل ناز گیاهی مقاوم به خشکی است و به حداقل مراقبت نیاز دارد. گیاهان را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک خشک شده باشد و ماهی یک بار با کودهای متعادل و همه منظوره در طول فصل رشد کوددهی کنید. هر گونه مواد گیاهی مرده یا آسیب دیده را حذف کنید تا رشد سالمی داشته باشید.

۷. از گل‌ها لذت ببرید: گل ناز در حدود ۸ تا ۱۰ هفته پس از کاشت، شروع به تولید شکوفه‌های رنگارنگ می‌کند و در طول فصل رشد به گل دادن ادامه می‌دهد.

در خاتمه، کاشت بذر گل ناز یک فرآیند ساده و مفید است که می تواند گل های زیبا و پر جنب و جوش تولید کند. با انجام این مراحل و مراقبت مناسب می توانید از زیبایی گل ناز در باغ یا ظرف خود لذت ببرید.

 

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

85 دیدگاه برای “راهنمای نهایی برای نگهداری از گل ناز: نکات و ترفندهایی برای مراقبت موفق

  1. مریم گفته:

    سلام وقت بخیر گیاه گل ناز من دوروزه که فقط یکی از گلاش باز میشه و برگ هاش پژمرده و بی حال شدن علتش چیه؟ابیاریش هم هروقت ابش خشک بشه انجام میدم پشت پنجره شرقی هس نورش خوبه.
    الان میتونم گلدان و خاکش رو عوض کنم؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا شبها محیطش سرد میشه میتونید شبها کاور کنید تا سرما بهش اسیب وارد نکنه.

      • مریم گفته:

        همین گل یه خونه دیگه کلا بیرونه میگه هرروز نصف لیوان اب میده ولی سرحال و برگاش پر ابه

        • کارشناس 2 گفته:

          گلها به شرایط محیطی عادت میکنند گلهای شما به داخل منزل عادت کردند وسرما براشون مشکل بوجود اورده پشت برگها رو هم از نظر وجود افت بررسی کنید برگها حالت عادی ندارند.

  2. SRU گفته:

    سلام خسته نباشید. من گیاه نازم حدودا سه ماه پیش آوردمش و سرحال بود ولی الان بخاطر آبیاری زیاد ساقه‌هاش پوسیده شده و برگهاش رنگ پریده و پژمرده شدن
    به نظرتون الان که تو شهریور ماه هستیم میتونم ازش قلمه بگیرم؟ دمای اتاقمم بین ۲۵ تا ۲۹ درجه هست
    اگه میشه لطفا بهم بگید که چجوری قلمه بگیرم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از قسمتهای سالم گیاه میتونید قلمه بگیرید بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده قلمه هایی به اندازه ۱۰ سانت جدا کنید وداخل خاک یا اب میتونید ریشه دارکنید.

  3. طاهره‌. غ گفته:

    سلام.آیا گل ناز رو میشه داخل کره شیشه ای یا تراریوم پرورش داد؟ نکات مهم برای نگهداری و پرورش تو تراریوم چیست؟

  4. محمدمهدی گفته:

    سلام میشه قلمه زدن گل ناز رو دقیقتر توضیح بدین؟ من هم توی آب گذاشتم از پایین شروع به خراب شدن کرد . وهم توی خاک مرطوب هم گذاشتم خراب شد . جلوی آفتاب هم نذاشته بودم . زیر سایه‌ی درخت بود .

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، مهمترین نکته استفاده از لوازمی هست که ضدعفونی شده وتیز باشه یعنی برای قلمه گیری باید لوازمی رو که برای برش کاشت و.. استفاده میکنید تیز(چاقو یا قیچی) وضدعفونی شده باشه وبعد چه داخل اب چه داخل خاک باید بمدت یک الی دو هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه تا ریشه بزنه ورشد کنه.

  5. الهام گفته:

    باسلام بنده از باغچه ، چند ساقه برای قلمه گل ناز جدا کردم . با اندازه حدود ۴ سانت و مستقیم در آب گذاشتم بعد از چند روز ساقه ها بجای اینکه ریشه بزنه لهیده شد
    دیروز مجدد اینکار رو انجام دادم ولی مستقیم تو خاک کاشتم احتمال ریشه زدن تو خاک وجود داره ؟
    خاکی که کاشتم از باغچه برداشتم تو گلدون تقریباً کوچیک کاشتم .
    میشه لطفاً راهنماییم کنید به مطالب گوگل دیگه اعتماد ندارم

    تو تراس نگه داری میکنم که پنجره داره شبیه محیط گل خونه میشه نه گرمای شدید مستقیم نه نور خورشید مستقیم داره …

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، الان زمان مناسبی برای قلمه گیری نیست هوا خیلی گرمه واحتمال از بین رفتن قلمه وجود داره بهتر هست صبر کنید کمی هوا که خنک شد اقدام به قلمه گیری بکنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید ولینک مستقیم رو ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. Mohamad Reza گفته:

    https://s19.picofile.com/file/8435004992/%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1%DB%B0%DB%B5%DB%B2%DB%B9_%DB%B1%DB%B8%DB%B0%DB%B8%DB%B4%DB%B0.jpg
    سلام خسته نباشید چرا گیاهم روز به روز داره کم پشت تر میشه و بیشتر برگاش خشک شدن اوایل که اوردمش پر پشت بود سبز و سرحال همچنین گل میداد. هروقت که خاکش خشک شد اندازه یک لیوان بزرگ ابیاری میشه توی حیاط نگهداری میشه و نور سایه روشن دریافت میکنه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری بیشتر باعث این مشکل میشه ،در جای ثابتی که نور مناسبی داره نگهداری کنید وحتما نور رو فیلتر کنید وبا کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید مجدد شروع به رشد میکنه میتونید تمام برگهای خشک شده رو جدا کنید.

  7. الهه۸۷ گفته:

    سلام خسته نباشید
    من پارسال خرداد یک گل ناز گرفتم و کاملا حالش خوب بود اما رشدش خیلی خیلی کم بود اما از وقتی خونمون رو عوض کردیم ۳ ماه اول گزاشتم تو سایه و الان دوماه هست که توی نور مستقیم آفتاب هست و زرد شده و سر برگها حالت رنگ صورتی گرفته و دیگه سبز پر رنگ نیست آبیاریش هم هفته ای یکبار هست و تا حالا بهش کود ندادم.اینم اضافه کنم که طبقه پایینمون هم گل ناز هست و دقیقا با همین نور اما خیلی خیلی سر حال و سبزه.

  8. الهام گفته:

    سلام و خسته نباشید. اول بگم ک من اهواز زندگی میکنم
    این گل ناز من تو تراس بود .البته تراس رو به آفتاب نیست. و در روز دو تا سه ساعت نور آفتاب رو کامل داره
    با گرم شدن هوا و روشن شدن کولر کمی پژمرده شد..من آوردمش تو خونه پشت پنجره..الان یک هفته هست که تو خونه هست اما پژمرده تر شده.. تو این یک هفته هم فقط دوبار اب دادم..
    خیلی دوس دارم ک کمکم کنید.
    این گل اینجا تو اهواز تو خیابون هم میکارن..من خیلی مراقبش هستم اما پژمرده شده..

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ریشه های گیاهتون مشکل داره زهکش گلدان رو از نظر باز بودن بررسی کنید ریشه ها رو هم همینطور اگر پوسیده شدن از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

  9. M گفته:

    سلام یک گل یخ داریم چند وقتیه برگاش شل شدن به طوریکه اگر دست به برگ بزنی می یفته و برگاش بخشی زرد شدن اصلن گلم نمیده
    نورش در سایه هست
    آبیاری هم هر وقت خاک چند سانتی خشک شد آب می دم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری از جمله ترکیب خاک، دمای نگهداری و… بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  10. نگين گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    گل یخ من توى محیط کاملا روشنى هست ولى نور مستقیم خورشید بهش نمیخوره.الان چندروزه که برگهاش شل شدن و خیلى شاداب نیستن باید چیکار کنم؟

  11. محمدرضا گفته:

    سلام. الان که فصل سرما هست. گل ناز رو باید از حیاط بیاریم داخل یا همون بیرون بمونه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دمای بیرون در شبانه روز از ده درجه پایین نباشه میتونید در فضای باز نگهداری کنید ولی اگر دما پایین هست میتونید داخل منزل یا محیط سرپوشیده انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.