دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟ یکی از مشکلات اصلی در نگهداری گیاه سیکاس، زرد شدن و خشک شدن برگ‌های آن می‌باشد. عوامل زیادی می‌تواند در این مشکل دخیل باشد که در این مقاله به مهم‌ترین مشکلات زرد شدن برگ گیاه سیکاس اشاره می‌شود. توجه داشته باشید در صورتی که برای درمان گیاه خود اقدام نکنید ممکن است این زرد شدن پیشروی کرده و گیاه شما را از بین ببرد.

نور:
گیاه سیکاس به نور زیادی احتیاج دارد و اگر در مکانی با نور کم نگهداری شود به تدریج برگ‌ها ضعیف شده و شروع به زرد شدن می‌کنند. و زمانی که گیاه در مکان کم نوری نگهداری می‌شود انتقال یک‌باره آن به نور شدید آفتاب در فصل تابستان نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود.

رطوبت هوا:
ممکن است زرد شدن برگ‌ها در اثر خشکی بیش از حد هوا باشد، بهتر است مکانی با رطوبت نسبی برای نگهداری سیکاس انتخاب کنید.

آبیاری:
آبیاری زیاد یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های سیکاس می‌باشد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در زمستان باید آبیاری کمتر از فصل‌های گرم باشد.

تعویض گلدان سیکاس:
تعویض گلدان نیز می‌تواند از دلایل زرد شدن برگ‌های سیکاس باشد. ممکن است اندازه گلدانی که انتخاب کرده‌اید یا نوع خاک گلدان که استفاده کرده‌اید، در بروز این مشکل نقش داشته باشد. پیش از هر چیز باید بدانید گیاه سیکاس تا حدی تنگی گلدان و درهم‌پیچیدگی ریشه را دوست دارد به این معنی که ترجیح می‌دهد ریشه‌های آن فضای گلدان را پر کنند. بنابراین نباید گلدان بزرگی برای آن انتخاب کنید. درصورتی‌که احساس می‌کنید لازم است گلدان عوض شود، توجه داشته باشید گلدان جدید باید تنها ۲ تا ۵ سانتی متر بزرگ‌تر از توپ ریشه باشد. از آنجایی‌که خاک گلدان اضافه‌ شده در اطراف گیاه، متراکم‌تر است و هنوز ریشه به داخل آن رشد نکرده است، در مقایسه با بخشی که ریشه در آن قرار دارد مدت بیشتری آب را در خود نگه می‌دارد. بنابراین ریشه‌های جدید ممکن است نتوانند در بخش خیس و اشباع از آب خاک گلدان رشد کنند چرا که اکسیژن این ناحیه کمتر است. اگر می‌خواهید گلدان سیکاس را عوض کنید، از خاکی استفاده کنید که قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد برای مثال خاک حاوی مقدار زیادی ماسه عدسی یا پرلیت باشد. برخی توصیه می‌کنند به اندازه خاک باید پرلیت اضافه کنید تا زهکشی آن مناسب سیکاس باشد. خاک گلدان و پرلیت را در ظرف بزرگی با هم ترکیب کنید تا جایی که از یک دست شدن ترکیب نهایی مطمئن شوید.

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟

کمبود مواد غذایی:
کمبود مواد غذلیی خاک میتواند از دلایل زرد شدن برگ های سیکاس باشد.ممکن است گیاه شما دارای کمبود نیتروژن یا آهن باشد. بهتر است از کودهای NPK برای تغذیه گیاه استفاده شود. برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

226 دیدگاه برای “دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟

  1. کیان گفته:

    سلام من یه گیاه سیکاس داشتم که کلا خشک شده چیکار کنم . تمام راه ها رو انجام دادم اما جواب نداد . کوچیکه اما ماده هست .

  2. خانم بخشی گفته:

    ببینین عکس خوب وگرنه شماره تلفن بدین ازطریق واتساپ یا تلگرام بفرستم براتون

    • کارشناس 1 گفته:

      حجم عکس رو با اسکرین با کراپ کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید.

  3. خانم بخشی گفته:

    سلام خسته نباشید من سیکاسم رو وسه ماه خریدم ولی نه رشد داره نه جدید برگ داره واینکه حالا داره زرد میشه آبیاری هفته ای۱بارانجام دادم جزیره نداره غبار پاشی یه هفته ای هست انجام ندادم وحتی این مثلا پیازش احساس میکنم داره خشک میشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا ریشه های گیاهتون مشکل داره میتونید گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، برای راهنمایی بهتر از گیاه وخاکش عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. مهدی گفته:

    با سلام و عرض ادب. من یک سیکاس حدود ۳ ماه پیش خریداری کردم. یک ماهی هست که پشه سیاه زده. ۴ سانتی متر خاک روی گلدان را برداشتم، توی خاک پر از پشه سیاه هست. قبلا زیاد آبیاری میکردم، الان ۲ هفته یکبار. پنجره شمالی هست. پشه ها کل خونه را گرفتند، از پشه کش استفاده کردم و محلول وایتکس و آب، جواب نداده. برگها دارند زرد میشن. ضمنا چند تا شاخه نازک هم رشد کرده با طول زیاد نمیدونم چی هستند. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، وایتکس رو داخل خاک گیاه ریختید؟ برای از بین بردن این افتها ابتدا باید رطوبت خاک رو کاهش بدید زمانی که سطح خاک حدود ۵ سانت خشک شد ابیاری کنید با محلول حشره کش بهتر هست ابیاری رو انجام بدید کارتهای زرد رو هفته ای یک بار عوض کنید ،چرخه زندگی این افت ۴هفته هست چهار بار بافاصله یک هفته میتونید موقع ابیاری خاک گیاه رو با محلول حشره کش ابیاری کنید تا بکلی از بین برند میتونید روی سطح خاک هم سنگریزه بریزید.

  5. مهدی قربانی گفته:

    با سلام
    حدود ۲۰ روز پیش این گل سیکاس را خریده ام و پشت پنجره جنوبی داخل آپارتمان نگهداری میکنم،برگ های جدید مرکزی گیاه و سر برگهای قدیمی زرد شده است،برای درمان زردی برگها چند روز است که روزها گل رابه داخل بالکن برده تا نور بیشتری دریافت کند ولی تغییری حاصل نشده است.
    هفته ای دو بار آبیاری و هفته ای یک بار غبار پاشی انجام داده ام
    لطفا راهنمایی فرمایید.
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی ویا برگهایی که ضعیف هستند عکس العمل نشون میده گیاه رو در جای ثابتی که نور، دما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهایی رو که زرد شدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه، برگهایی که زرد شدن به حال اول برنمیگردن ولی برگهای جدید سالم خواهند بود برای کاهش شوک وارده میتونید یک بار با محلول جلبک دریایی گیاه رو ابیاری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، داخل یک زیر گلدانی بزرگتر از گلدان گیاه، به اندازه ای باشه که کل گیاه رو در بر بگیره مقداری سنگریزه بریزید وداخلش رو پر از اب بکنید وگلدان رو روی سنگریزه ها بگذارید بصورتی که کف گلدان با اب در تماس نباشه میتونید گلدان رو با زیر گلدانی روی سنگریزه ها بگذارید مطابق با عکس که ارسال کردم میتونید انجام بدید هر زمان اب تموم شد مجدد اب داخل زیر گلدانی بریزید.

    • کارشناس 1 گفته:

      حجم عکس رو با کراپ یا اسکرین کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید.

  6. مرجان گفته:

    سلام خسته نباشید گل سیکاسم شته سفید گرفت و سه تااز برگای پایینش پر پر بود برای جلو گیری از زیاد شدنشون مجبور به چیدن سه تا از برگاشدم ودارو دادم ولی برگا شروع به خشک شدن و زردشدن کردن باید چیکار کنم ؟اگر همه برگهاش رو بچینم یا خاکش رو عوض کنم بهتر میشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. عطا گفته:

    سلام وقت بخیر دلیل زردی و رشد نکردن ساقه ها جدید از چی میتونه باش هم نور داره هم آبیاری میشه
    و این پایه رو به عنوان ی بنسای بهم دادن ولی برگ های جدید خیلی بلند هست دلیل چی میتونه باش.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون سیکاس هست، سیکاس برای رشد ایدال به نور زیاد ورطوبت نیاز داره کمبود نور باعث شده برگها رشد علفی داشته باشند میتونید بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید حتما نور رو فیلتر کنید تا افتاب سوخته نشه، رطوبت محیط رو هم میتونید با جزیره زیر گلدانی تامین کنید،از گیاه سیکاس نمیشه بنسای ساخت، بنسای یک هنر هست که با هرس ورسیدگی وفرم دهی یک گیاه بوجود میاد سیکاس رو اصلا نمیشه هرس کرد مگر شاخه های خشک شده، گول حرفهای فروشنده ها رونخورید. همه ی گیاهان رو نمیشه بنسای کرد فقط یه تعداد از گیاهانی که هرس وفرم پذیر هستند میشه بنسای کرد. گیاهانی مثل کاج مطبق،سیکاس،انواع نخلها و… نمیشه بنسای کرد چون هرس پذیر نیستند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.