همه چیز در مورد گیاه آگاو

همه چیز در مورد گیاه آگاو : آگاوها جز ساکولنت های محبوب و زیبا در دنیا هستند. این گیاه زیبا در ایران به گل قرن یا خنجری هم معروف است. آگاو گیاهی فوق العاده سر سخت است که خواستگاه آن جنوب غرب آمریکا و آمریکا مرکزی است. یک دلیل دیگر هم برای خاص بودن آگاو وجود دارد چون معتقد هستند که این گیاه تا به سن ۱۰۰ سالگی نرسد گل نمی‌دهد که این موضوع فقط برای چند نوع از اگاوها درست است و باقی در سنین پایین‌تر گل می‌دهند.
نکته جالب هم در مورد گل دهی اگاو این است که پس از یک بار گل دهی و میوه دهی گیاه مادری نابود می‌شود ولی به جای آن روی ساقه بسیار بلند گل که طول آن به چند متر می‌رسد تعداد بسیاری بذر و تن جوش تولید می‌شود که ادامه دهنده نسل این گیاه هستند.

گلدهی آگاو
گلدهی آگاو

گیاه اگاو از بعضی جهات هم خطرناک هست چون واقعاً تیغ‌های تیزی دارد و برخورد ناگهانی با آن تیغ‌ها موجب آسیب جدی به بدن می‌شود.

این گیاه را می شود به راحتی از طریق پاجوش‌هایی که می‌دهد تکثیر کرد و البته از طریق بذر هم به راحتی تکثیر می‌شود ولی خوب زمان بیشتری صرف می‌شود.

از گونه‌های معروف اگاو agave americana هست که به فراوانی در ایران یافت می‌شود و در پارک‌ها، بوستان‌ها و در فضای سبز قابل مشاهده هست.

 

شکل کپسول و بذر گیاه آگاو
شکل کپسول و بذر گیاه آگاو

نور:
این گیاه مرد روزهای سخت هست و زیر نور مستقیم خورشید دوام میاورد، ولی بهتر است نور کامل و فیلتر شده فراهم بشود.

آبیاری:
نسبت به بیشتر گونه‌های کاکتوس نیاز آبی بالایی دارد ولی نباید همیشه خاک آن مرطوب باشد. در فاصله بین دو آبیاری خاک بهتر است خشک شود. در فصل خواب آبیاری را باید به حداقل رساند.

دما:
به سرما حساس هست و نمیتوان در زمستان بدون حفاظ آن را در حیاط نگه داشت حتماً یا باید داخل گلخانه ویا محیط سرپوشیده نگهداری شود تا از سرما محافظت شود.

تعویض گلدان:

با بیرون زدن ریشه‌ها از گلدان باید آن را تعویض کرد حدوداً هر دو یا سه سال به تعویض گلدان نیاز دارد. موقع تعویض گلدان می توانید پاجوش‌هایی را که گیاه مادر تولید کرده از آن جدا کنید و در گلدان جداگانه بکارید.

خاک:
به خاک نیمه سنگین با زهکش زیاد نیاز دارد اگر در گلدان کشت می‌شود سعی کنید از گلدان‌های دهانه باریک استفاده نکنید.

نکته:

بعضی از گونه‌های اگاو مانند امریکن جهت تولید الیاف طبیعی در در صنعت نساجی نیز استفاده می‌شوند. از بعضی از آگاوها مانند agave tequila برای تولید مشروب استفاده می‌شود.

Agave lophantha cv. quadricolor
Agave lophantha cv. quadricolor

 

Agave guadalijarana
Agave guadalijarana

 

Agave potatorrum cv. Kichijokan
Agave potatorrum cv. Kichijokan

 

agave victoriae-reginae
agave victoriae-reginae

 

agave tequila
agave tequila

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

55 دیدگاه برای “همه چیز در مورد گیاه آگاو

  1. امیررضا گفته:

    سلام خسته نباشید
    من حدودا سه ساله یه آگاو خنجری رو تو یه گلدون سرامیکی نگهداری کردم
    الان گلدون فضا ندار که گل رو آبیاری کنم
    میخواستم ببینم ترکیب خاک و نوع و جنس گلدون مناسب و فصل تعویض گلدونش کی هستش
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام ممنون، ترکیب خاک مناسب برای اگاوها ماسه نخودی۶۰درصد، پیتماس۲۵یا۳۰درصد، ورمی کمپوست ۱۰یا ۵درصد، میتونید به این ترکیب پنج درصد خاک رس هم اضافه کنید، گلدان فرقی نمیکنه چه جنسی باشه مهم این هست که حتما دارای زهکش خوبی باشه.

  2. Elahe گفته:

    سلام خسته نباشید گیاه آگاو من برگاش پهن بودن و خیلی شاداب بود ولی الان چندین وقته حالت رشد علفی پیدا کرده و برگاش به بالا نمیره حالت آلوورا افتادس خیلی برگاش باریک شدن و بیشتر برگای پایینی خشک شده بودن توی خونه نگهداری میکنم خاکش مخلوط ماسه و خاک برگ هستش هفته یکبار آب میدم بهش نور هم کم میخوره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا کمبود نور داره از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.