اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس

اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس : از آن جایی که الان پیوند دادن کاکتوس یک کار بسیار ساده شده است و همه می‌توانند کاکتوس‌ها را پیوند بدهند ما بر آن شدیم اشتباه‌هایی را که دوستان در پیوند کاکتوس انجام می‌دهند بگوییم تا شما هم بعد از پیوند کاکتوس مشکلی با پایه یا پیوندک نداشته باشید.

اولین نکته این است که باید بدانید که پایه کاکتوس را کوتاه انتخاب نکنید بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر پایه کاکتوس بلند باشه یا کوتاه هیچ فرقی نمی‌کند ولی این موضوع اشتباه است هر چه سطح نور گیر کاکتوس  بیشتر باشه فتوسنتز بیشتری می‌کند و در نتیجه رشد بهتری به پیوندک می‌دهد.

نکته دوم ریشه دار بودن پایه پیوند است هر چه ریشه‌های پایه پیوند در زمان پیوند بیشتر باشد پیوندک سریع‌تر شروع به رشد خواهد کرد و پیوندک نسبت به پایه‌هایی که ریشه کمتری دارند سریع‌تر شروع به بچه دهی خواهد کرد پس اگر می‌خواهید کاکتوس پیوندی شما سریع بچه بدهد به ریشه پایه دقت کنید.

نکته سوم نوع پایه پیوندک است وقتی ما از رشد پیوندک صحبت می‌کنیم باید در حقیقت به رشد پایه پیوند دقت کنیم هر چه رشد پایه پیوند بیشتر باشد رشد پیوندک نیز بیشتر است تا الان بهترین رشد پایه را پرسیکا دارد و بعد از ان سلنی سرئوس و اکانتو سرئوس و هیلئو سرئوس هستند.

نکته چهارم انتخاب پایه مناسب برای پیوندک است طبق تجربه‌های به‌دست آماده از اساتید قدیمی کاکتوس بعضی از پیوندک‌ها روی پایه‌های خاصی رشد بهتری از خودشان نشان می‌دهند که این موضوع فقط به تجربه و امتحان کردن باز می‌گردد و موقع پیوند بد نیست از چند نفر مطلع جهت انتخاب پایه سؤال پرسیده بشود.

نکته پنج انتخاب هدف پیوند است، بله هدف پیوند دادن بسیار مهم است شاید بگویید که هدف پیوند فقط رشد زیاد پیوندک است ولی برای بعضی از پیوندها فقط رشد ملاک نیست تحمل کردن پایه پیوند موقعی که پیوندک به سن بالا و وزن زیاد میرسد هم مهم است که به این لحاظ تحمل وزن پایه چرمی و پایه نقره‌ای و تیغ مشکی حرف اول را می‌زنند.

نکته شش پیوندهای چند طبقه، شاید برای شما هم جالب باشد که چند تا کاکتوس مختلف را روی هم به صورت طبقاتی پیوند بزنید و رنگ بندی مختلفی ایجاد کنید ولی این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که رشد کاکتوس ها با مقدار رشد پایه پیوند طبقه اول است و هر چه که طبقات بالاتر برود از رشد پیوندک کمتر می‌شوند یعنی ممکن است پیوند در طبقه سوم رشد بسیار کمی پیدا کند.

نکته هفت پیوند خواب گاهی اوقات بخصوص برای پایه اپونتیا،  یک قلمه از گیاه مادری جدا می‌کنیم و روی آن پیوند می‌دهیم و پس از یک هفته که از گرفتن پیوند مطمئن شدیم آن را برای رشد به خاک منتقل می‌کنیم این روش هم کاملاً اشتباه هست چون اولاً خیلی دیر پیوندک شروع به رشد می‌کنند دوما احتمال خشک شدن پیوندک زیاد است  و رشد پایه هم با این روش کم می‌شود.

نکته هشت سعی کنید بر روی یک پایه کاکتوس بیش از یک پیوند نزنید درست است که پیوند دادن چندین کاکتوس روی یک پایه به صورت پیوند آرئول و پیوندهای مجانب شکل زیبایی به خود می‌گیرند ولی باید در این پیوند این نکته را هم بدانید که رشد مجموعه چند پیوندک بسیار از رشد یک پیوندک کمتر خواهد بود.

نکته نه  پایه پیوند هنگام پیوند دادن حتماً روی رشد باشد پیش می‌آید که ما پس از خرید یک پایه بلافاصله روی آن پیوند می‌زنیم ولی این کار اشتباه است چون بعد از جا به جایی کاکتوس و خرید آن از جایی به جای دیگر ممکن است رشد کاکتوس متوقف شود و همچنین پیوندک رشد نکند پس اجازه بدهید پایه پیوند رشد جدید بکند سپس روی آن پیوند بزنید.

نکته ده پیوند روی پایه‌های چوبی و نیمه چوبی نمی‌گیرد. بسیار دیده شده که برای پیوند پرسیکا قسمت‌های پایینی آن را انتخاب می‌کنند که حالت خشک دارد و پیوند روی آن نمی‌گیرد البته چوبی شدن پایه پیوند فقط مخصوص پرسیکا نیست و همه پایه‌ها وقتی به سن بالا برسند یا شرایط خوبی نداشته باشند حالت چوبی می‌گیرند بهترین  قسمت از هر پایه برای پیوند قسمت‌های بالایی آن هستند که رشد جدید دارند.

رشد کم پیوندک روی پایه کوتاه
رشد کم پیوندک روی پایه کوتاه

 

رشد زیاد پیوندک روی پایه بلند
رشد زیاد پیوندک روی پایه بلند

 

با این که پایه پیوند کوتاه است ولی ریشه زیاد آن باعث بچه زایی زیاد پیوندک شده است
با این که پایه پیوند کوتاه است ولی ریشه زیاد آن باعث بچه زایی زیاد پیوندک شده است.

 

پیوندی روی پایه پرسیکا که رشد خیلی زیادی در مقابل هم سن خود روی خاک دارد
پیوندی روی پایه پرسیکا که رشد خیلی زیادی در مقابل هم سن خود روی خاک دارد.

 

بهترین پایه برای رشد سرئوس ها پایه پرویانوس است.

 

بهترین پایه جهت کاکتوس های بذری پایه پرسیکا میباشد
بهترین پایه جهت کاکتوس های بذری پایه پرسیکا میباشد.

 

پایه نقره ای و تیغ مشکی بهترین پایه برای خانواده اریو ها
پایه نقره ای و تیغ مشکی بهترین پایه برای خانواده اریو ها.

 

پایه نقره ای و تیغ مشکی بهترین پایه برای خانواده اریو ها
پایه نقره ای و تیغ مشکی بهترین پایه برای خانواده اریو ها.

 

پایه میرتلو پایه ای سازگار برای تمام واریته ها
پایه میرتلو پایه ای سازگار برای تمام واریته ها.

 

پایه میرتلو پایه ای سازگار برای تمام واریته ها.

 

پایه میرتلو پایه ای سازگار برای تمام واریته ها
پایه میرتلو پایه ای سازگار برای تمام واریته ها.

 

پیوند خواب اپونتیا

 

چندین پیوند روی یک پایه
چندین پیوند روی یک پایه

 

چندین پیوند روی یک پایه
چندین پیوند روی یک پایه

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

منبع عکس ها: آقای حسن حسن پور و آقای جواد نیک پور

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

59 دیدگاه برای “اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس

  1. علیرضا گفته:

    سلام وقت بخیر خاستم ببینم پایه نقره برای پیوند مناسب لوفوفورا ویلیا مسی هست یانه؟

  2. محمد گفته:

    سلام من بذر ژمینو میهانویچ رنگی خریدن چطور بکارم که جوانه زنی صددرصد بشه ؟ ممنونم میشم تمام شرایط خاک آبیاری دما و …. رو بگید.
    خیلی ممنون میشم کمک کنید.

  3. رضا گفته:

    عکسهایی که گرفتم از این حشره مابین پایه و پیوندک که این قسمت رو شروع به خوردن میکنن و نمیزارن پیوند بگیره.
    https://uupload.ir/files/fxri_img_20201128_200357.jpg
    https://uupload.ir/files/it1_img_20201128_195631.jpg
    https://uupload.ir/files/hixi_img_20201128_200322.jpg
    https://uupload.ir/files/yn6_img_20201128_200349.jpg
    این حشره خیلی کوچیکه طولش بزور ۱ میلیمتر میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      حشرات چوبخوار هستند تمام لوازمی رو که برای پیوند زدن استفاده میکنید باید تیز وکاملا ضدعفونی شده باشه،محل نگهداری گیاهان رو هم خشک نگهدارید ورطوبت رو کم کنید تا چنین مشکلاتی بوجود نیاد، خاک گلدانها رو بررسی اگر داخل خاک تخم ریزی کردند خاکشون رو دور بریزید واز محلول حشره کش سایپرمترین استفاده کنید تمام خاک گیاهان ومحیط نگهداری رو با رعایت نکات ایمنی سمپاشی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.