شپشک آرد آلود کاکتوس و ساکولنت

شپشک آردآلود کاکتوس و ساکولنت

شپشک آردآلود کاکتوس و ساکولنت : یک روز یک موجودی پیدا شد به اسم شپشک آردآلود که برای این که زنده بماند مجبور به تغذیه از شیره گیاهان مختلف شد. قبل از این که وارد دنیای کاکتوس بشود مشکل چندانی برای گلخانه داران کاکتوس نداشت اما از وقتی که شپشک فهمید شیره ساکولنت ها و کاکتوس‌ها هم خیلی خوش مزه است دست از سر گیاهان زینتی برداشت و هجوم آورد به سمت گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها و از آن جا که الان شپشک آردآلود یکی از سخت‌ترین آفات محسوب می‌شود و ممکن است دیر یا زود با آن در گلخانه‌های خود برخورد کنید یا شاید هم قبلاً برخورد داشته‌اید تصمیم گرفتیم راه‌های مقابله با آن را برای شما شرح دهیم تا هیچ گیاهی به خاطر این موجود خطرناک خراب نشود.

خوب اول شکل ظاهری شپشک آرد آلود:
شپشک آرد آلود دارای رنگ سفید است که در دسته‌های چندتایی زندگی می‌کند و رشد خیلی سریعی هم دارد در پشت خود پوشش سپر مانندی هم دارد که ان را در برابر بسیاری از سم‌ها مقاوم می‌کند یک دوست خیلی خوب هم دارد که در اصل افت محسوب نمی‌شود ان دوست خوب مورچه است.
مورچه‌ها دوست خیلی خوبی برای شپشک هستند و عامل گسترش این شپشک می‌باشند خدا نکند این دو موجود ریز با هم برای همکاری نقشه بکشند.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود یکی از مشکل‌ترین آفات برای نابودی می‌باشد چون سپر محافظ دارد و این باعث شده که سم‌های تماسی روی آن اثر نکند و اگر بخواهید با سم آن را از بین ببرید باید مقدار مصرف سم را آن‌قدر بالا ببرید که گیاه خود را نابود کنید اما راه مقابله با شپشک آردآلود چگونه است؟ باید در چند مرحله و به صورت چریکی به این افت ضربه بزنید و این مبارزه را تا از بین رفتن کامل آفت ادامه دهید.

پس از تشخیص شپشک آرد آلود بر روی گیاهان خود مراحل حمله را به این صورت طی کنید:

۱-ابتدا باید شپشک های مولد را که با چشم قابل دیدن هستند با دستمال یا گوش پاک کن اغشته به الکل از روی گیاه بر دارید حتماً قبل از شروع کار سطح خاک گلدان را با پارچه بپوشانید تا در صورت افتادن، شپشک ها داخل خاک وارد نشوند.

۲_با محلول (دو سوم لیتر آب _ یک سوم الکل _ ۵ الی ۸ قطره مایع دست شویی) تمام سطح گیاه را ضد عفونی کنید استفاده از این محلول باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی شپشک می‌شود. (دقت داشته باشید که از این محلول داخل خاک گیاه نریزد)

۳_استفاده از سم حشره کش سیستماتیک مانند کنفیدور یا اتیون، سموم حشره کش سیستماتیک وارد شیره گیاه شده و حشرات بعد از تغذیه از بین می‌روند.این مراحل را به همین ترتیب به صورت ۵ الی ٧ روز یک بار انجام دهید تا از دفع کامل افت مطمئن شوید.

چند نکته را هم بگویم و تمام:
اول گیاهی را که دارای شپشک هست از سایر گیاهان جدا کنید.

دوم حتماً در گلخانه‌های خود محیطی کوچک و بسته برای قرنطینه گیاهان داشته باشید تا گیاهان آلوده را به آن منتقل کنید.

سوم شپشک آرد آلود برای بقا سخت مبارزه می‌کند و استمرار شما در مبارزه با این آفت باعث نابودی آن می‌شود.

چهارم سعی کنید حتماً در گلخانه‌های خود محل نگهداری ساکولنت ها را از کاکتوس‌ها جدا کنید چون ساکولنت ها بیشتر در معرض حمله شپشک آرد آلود هستند.

شپشک آرد آلود روی کاکتوس اپونتیا
شپشک آرد آلود روی کاکتوس اپونتیا

 

شپشک آرد آلود روی ساکولنت
شپشک آرد آلود روی ساکولنت

 

شپشک آرد آلود روی ریشه کاکتوس
شپشک آرد آلود روی ریشه کاکتوس

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

54 دیدگاه برای “شپشک آرد آلود کاکتوس و ساکولنت

  1. محبوب گفته:

    سلام خشته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون و کارشناسان محترم
    سه ما پیش این فیکوس لیراتا رو خریداری کردم حدودا بیست روز بعد که تاحدودی بزرگ شدن تازه متوجه شپشک آرد آلود شدم و با گوش پاک کن پاک کردم و سم مالاتیون توی خونه داشتم چند بار بهش زدم و در ظاهر گیاه که هیچ اثری از شپشک ندیدم فقط آخرین برگی که در آمده خیلی بزرگ شده و هیچ برگ جدید طی این سه ماه در نیاورده بنظر شما طبیعی هستش؟
    https://s6.uupload.ir/files/662f057f-f3ed-475c-a1f4-0f10afaea612_g6u0.jpeg
    پشت پنجره شرقی هفته ای یکبارباآب بدون املاح آبیاری ماهی یکبارکودمخصوص گیاهان آپارتمانی میدم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، برای شپشک ارد الود حتما تهویه محیط رو بالاببرید زود اقدام کردید مشکل برطرف شده، مشکلی نیست واین نشون دهنده ی شرایط خوب نگهداری هست زمانی که برگهای جدید از برگهای قدیمی بزرگتر باشن نشان از شرایط نگهداری خوب هست جای نگرانی نیست.

  2. عرفان رفائی گفته:

    ریشه هاشو بررسی کردم.سفیدی نداشت.یه کمی بود از ریشه ها کندم و ابشویی کردم.

    • کارشناس 1 گفته:

      خوب خدارو شکر که ریشه درگیر نشده ولی روی گیاه هستندوبهتر هست هر چه سریعتر حذف فیزیکی کنید موقع خرید گیاه همه ی قسمتهای گیاه رو بررسی کنید که افت یا بیماری نداشته باشند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله متاسفانه، از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید وتمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو باکمک یک قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید دو بار بافاصله یک هفته، وتا یک هفته هر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

  3. سجاد گفته:

    سلام برای افت کشی گل اگه از قرص اسپرین با اب استفاده کنم خوب میشه ایا راه حل درستی است؟؟ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اسپرین بیشتر برای تقویت گیاهان استفاده میشه، برای افتهااثری نخواهد داشت، چه نوع افتی هستند؟

  4. رضا گفته:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما ودوستان
    من امروز چندتا از گلدونهای کاکتوسام رو عوض کردم
    یه قسمتهایی از ریشه تو تمام گلدونهام مثل شکل بالایی سفیدک زده بود ولی حشره ای نبود بینشون .این قارچ میتونه باشه؟اکثرا ته گلدونام اونطوری بود.البته بامسواک تمییزشون کردم کلا خاکشونم عوشض کردم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، باید تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو از داخل خاک وریشه ها جدا کنید، داخل اون قسمتهای سفید، تخم افت وجود داره که مجدد شروع به فعالیت میکنن.

  5. ایلین گفته:

    سلام خسته نباشید ساکولنت های من شپشک گرفته بودند امروز من زیر برگ های انها رو با قلمو اغشته به الکل تمیز کردم و ریشه های خراب رو کات کردم و بعد با محلول کنفیدور شستمشون و فردا قراره که دوباره بکارمشون میخواستم ببینم که چون بعد از کات کردن ریشه های خراب ،ریشه ها رو شستشو دادم احتمال اینکه قارچ بگیرن هست یا نه و اینکه چون میخوام تو همون گلدون های قبلی بکارم ،چیکار باید بکنم که مطمعن شم گلدون ها کاملا تمیز شدن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، میتونید خاک رو هم کامل ضدعفونی کنید یا با محلول قارچ کش شستشو بدید یا با حرارت دادن ضدعفونی کنید ،نه مشکلی برای ریشه ها بوجود نمیاد.

  6. علی گفته:

    بسیار ممنون از راهنمایی کاملتون. ایده تون راجع به نحوه استفاده از قارچکش بسیار عالی بود و اونجوری که متوجه شدم مجبورم خاک حدود ۵۰۰ گلدون رو کلا عوض کنم. یا خدا! عوض کردن خاک زیاد کار سختی نیست، سختترین قسمتش تمیز کردن ریشه هاست جوری که اصلا ریشه آلوده ای نمونه. فقط یک نکته رو متوجه نشدم و اون این که یه جایی فرمودین اگه آلودگی زیاد هست کلا ریشه ها رو کات کنید منظورتون اینه که حتی اگه قسمتهایی از ریشه ها که آلوده نشدن رو هم باید کات کرد یا فقط اونایی که توده شپشکها روشون تجمع کردن.
    با تشکر مجدد

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از توجه شما،سخت هم باشه برای بعدها مشکلی بوجود نخواهد امد، زمانی که گلدان وخاک گیاه تعویض میشه بهترهست کل ریشه کات بشه هم گیاه جوانسازی میشه وهم گیاه ترغیب به ریشه زایی میشه. ریشه زایی مجدد =رشد بهتر گیاه، دقت کنید که قسمتهای الوده رو داخل گلخانه نگهداری نکنید وبلافاصله معدوم کنید.

  7. علی گفته:

    با عرض سلام و وقت بخیر.
    ممنون از مقاله خوبتون. من حدودا ۵۰۰ تا کاکتوس (هیچ کدوم ساکولنت نیستن) دارم که متاسفانه مورد هجوم این آفت قرار گرفتن. حتی یه مورد هم روی خود کاکتوسها وجود نداره و هر چی هست داخل خاکشون هست. فقط بعضا چند تا حشره ریز اطراف گلدونا پرواز میکردن و چند تا هم کرم سفید ریز بعضا رو کاکتوسها و روی خاک گلدون راه میرفتن. با استفاده از یه مقاله دیگه که رو سایتتون خوندم الان متوجه شدم که بالدارها حشرات بالغ نر هستن. اون چند مورد رو تا جایی که میتونستم همیشه حذف فیزیکی میکردم و حتی حشره کش هم اسپری میکردم. ظاهر کاکتوسها و رشدشون تا اینجا که موردی نداشته. زمانی متوجه شدم که وقتی چند تا گلدون رو برداشتم دیدم زیرشون پودر و پیله های سفید رنگ ریخته. وقتی خاک رو بررسی کردم دیدم یکی دو موردشون شدیدا آلوده است و ته گلدون سفید سفید شده. من این دو مورد به اضافه سی چهل تای اطرافشون (که به اون شدت هم آلوده نیستن) رو کلا خاکشو عوض کردم و ریشه های آلوده رو کات و با اسپری پرفشار آب شستم تا اصلا خاکی نمونه و بعدا داخل محلول دیازینون چند ثانیه گذاشتم. منتظرم تا ریشه ها خشک بشن و بعد دوباره بذارم تو گلدون و خاک جدید.
    سه تا سوال از خدمتتون داشتم:
    ۱. با توجه به اینکه ریشه ها کات شدن اصولا باید از قارچکش هم استفاده کرد. ولی از طرف دیگه میترسم اگه از قارچکش هم علاوه بر حشره کش استفاده کنم کاکتوسها مسموم بشن. راستش موندم چیکار کنم.
    ۲. همون طور که بالا هم گفتم تعداد گلدونا خیلی زیاده. من به صورت تصادفی چند تا گلدون که فاصله بیشتری با کاکتوسهای شدیدا آلوده دارن، انتخاب کردم که اونا به این شدت نیستن و فقط یکی دو جا داخل خاکشون آلوده است. سوالم اینه که لازمه کاکتوسهایی که میزان آلودگیشون کمه رو خاکشون رو عوض کنم و یا فقط با دیازینون آبیاری کنم مشکل رفع میشه؟
    ۳. آیا لازمه که یکی دو هفته بعد تعویض خاک گلدونا دوباره با محلول دیازینون آبیاری کنم؟ چون ریشه ها کات شدن و خودتون هم مستحضرید که یه جورایی به کاکتوسها شک وارد شده و زمان لازم دارن تا خودشون رو ترمیم کنن.
    ببخشید طولانی شد ولی واقعا موندم چیکار کنم و ممنون میشم مثل همیشه منو راهنمایی کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست داخل خاک جدید که از قبل ضدعفونی شده بکارید،در این صورت به قارچ کش نیاز نیست بعد از کاشت در محیط خنک ونیمه سایه بمدت ۷الی ۱۰روز نگهداری کنید واولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید،بهتر هست سایر گیاهان رو هم بررسی کنید واگر الودگی زیاد هست کلا ریشه ها رو کات کنید وخاک رو دور بریزید چون اگر افت باقی بمونه مجدد به تمام گیاهان سرایت میکنه،برای پیشگیری هر سه ماه یک بار با محلول حشره کش گیاهان رو سمپاشی وابیاری کنید،و تهویه محیط رو بالا ببرید در زمستان دما رو کاهش بدید ،مهمترین علائمی که باعث حمله این افت به گیاهان میشه تهویه نامناسب ودمای زیاد در زمستان هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.