معرفی و نگهداری کاکتوس ساگوارو

معرفی و نگهداری کاکتوس ساگوارو

معرفی و نگهداری کاکتوس ساگوارو : کاکتوس ساگوارو طلایی بدون شک معروف‌ترین کاکتوس در دنیاست، زمانی که اسمی از کاکتوس برده می‌شود اولین موردی که به ذهن ما می‌رسد شکلی از کاکتوس ساگوارو است. کاکتوس ساگوارو تا ۲۵۰ سال عمر می‌کند. زیستگاه آن قاره آمریکا می‌باشد. نام علمی ساگوارو Carnegiea gigantea می‌باشد. نام دیگر ساگوارو طلایی کارنژیا است.

شکل ظاهری:
کاکتوسی ستونی با بدنه بسیار قطور است که داری تیغ‌های بلندی تا طول پنج سانتی متر هم می‌باشد داری بدنه سبز تیره می‌باشد که بر اثر نور زیاد به قهوه‌ای هم می‌گراید.

این کاکتوس در صحرای سوزان آریزونا رشد می‌کند. ولی بر خلاف تصور خیلی‌ها این کاکتوس‌ها توان زندگی در بیابان‌ها را ندارند.

محل رشد آن ۱۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است و عموماً در دامنه‌های جنوبی به علت دمای پایین‌تر رشد می‌کند.

کمتر کسی است که این نماد بیابان را نشناسد یا حداقل یک بار آن را در فیلم‌ها خارجی ندیده باشد شکل زیبا و بلند بودن تیغ‌ها آن از جمله علل محبوبیت فراوان ساگوار است.

کاکتوس ساگوارو از اصلی‌ترین نمادهای کاکتوس جهان است و هر وقت بخواهند خانواده کاکتوس‌ها را معرفی کنند این گیاه را نمایش می‌دهند.

نور:
ساگوارو برای قطور شدن و رشد کامل نیاز به نور بسیار بالا دارد. نور فیلتر شده در گلخانه برای آن عالی است در صورت کم بود نور گیاه رشد نکرده و شکل باریک به خود می‌گیرد.

دما:
دمای رشد آن بین ۱۵ تا ۴۰ درجه است ولی می‌تواند تا دمای بالای ۶۰ درجه را نیز تحمل کند ولی نسبت به سرما بسیار حساس بوده و باید حتماً از یخبندان محافظت شود اصلاً تحمل دمای صفر و زیر صفر درجه را ندارد.

خاک:
به خاک حاصلخیز با زهکش بالا نیاز دارد به علت رشد کم ریشه‌های گیاه دیر گلدان را پر می‌کنند و دو سال یکبار برای تعویض گلدان آن کافیست.

کاشت کاکتوس ساگوراو در گلدان
کاشت کاکتوس ساگوراو در گلدان

آبیاری:
آبیاری باید بسیار منظم باشد و بین هر آبیاری اجازه داده شود خاک کاملاً خشک شود. توصیه می‌شود در هنگام آبیاری از محلول کودهای مایع نیز در آب استفاده شود تا رشد گیاه بهتر باشد.

گل دهی:
یک دسته گلبرگ سفید و خامه‌ای رنگ متراکم در اطراف پرچم‌ها زرد با طول گل ۶ الی ۱۰ سانت با گل‌دهی زیاد که متناسب با عمر گیاه تعداد گل‌ها نیز افزایش می‌یابد.

به دلیل باز شدن گل‌های کاکتوس ساگوراو در شب بیشتر گرده افشانی توسط حیواناتی مانند خفاش‌ها انجام می‌شود.
به دلیل باز شدن گل‌های کاکتوس ساگوراو در شب بیشتر گرده افشانی توسط حیواناتی مانند خفاش‌ها انجام می‌شود.

بذر:
دارای بذر به نسبت درشت می‌باشد هر ساگوراو سالانه می‌تواند ده هزار دانه تولید کند که قابل کاشت می‌باشند و یکی از راه‌ها تکثیر این گیاه می‌باشد. برای خرید بذر کاکتوس ساگوراو اینجا کلیک کنید.

تکثیر:
از طریق بذر و تن جوش به راحتی قابل تکثیر است بذرها را می‌تواند در دمای ۲۰ الی ۳۵ درجه در بستر پیت ماس با رطوبت بالای ۷۰ درصد کشت کرد. گیاه بالغ تن جوش می‌دهد که می‌توان آن‌ها را جدا کرد و به مدت یک هفته نگه داشت تا انتهای آن‌ها کاملاً خشک شود و سپس برای ریشه دهی به گلدان انتقال داد.
اگر قصد تکثیر این گیاه را از طریق بذر دارید باید انسان بسیار صبوری باشد زیرا گیاه کم  رشد است و چندین سال طول می‌کشد تا شکل به خود بگیرد و البته می‌شود با پیوند دادن رشد آن را بیشتر کرد ولی هیچ پایه‌ای نمی‌تواند ساگوارو را برای همیشه تحمل کند و دست آخر مجبور به رشد بر روی خاک خواهد شد.

جوانه های کاکتوس ساگوارو
جوانه های کاکتوس ساگوارو

زندگی:
ساگوار ها عمر بسیار طولانی دارند یک ساگوار میتواند بین ۱۵۰ الی ۱۷۵ سال عمر کند البته رکورد دار بیشترین طول عمر در سوگوار ها ۲۵۰ سال است .

رشد بسیار کند است به طوری که در ۱۵ سال اول به سختی به ۳۰ سانت طول میرسد .ساگوار در ۳۰ سالگی به سن گل دهی میرسد و میتواند بذر بدهد ولی تا ۵۰ سالگی تن جوش نمیدهد و میتواند در این سن به ارتفاع ۲ متر برسد ساگوار ۱۰۰ ساله بین ۵ الی ۷ متر ارتفاع دارد و رکورد دار ساگوار ها ۳۰۰ ساله ۱۵ متر ارتفاع و دارای چندین شاخه است و وزن آن بالغ بر ۱۰ تن است.

دفرمه شدن:
مانند همه گیاهان میتواند شکل دفرمه به خود بگیرد و از حالت رشد طبیعی خارج شود ولی در خصوص این که یک گیاه چندین سال رشد طبیعی داشته و به یکباره شروع به دفورمه شدن میکند دانشمندان هنوز در حال تحقیق هستند البته عده ای علت را برخورد رعدو برق با کاکتوس ساگوار میدانند که باعث دفرمه شدن آن شده است ولی علت اصلی آن هنوز معلوم نیست.

کاکتوس ساگوراو دفرمه
کاکتوس ساگوراو دفرمه

 

لانه جغد بر روی کاکتوس ساگوراو
لانه جغد بر روی کاکتوس ساگوراو

 

لانه روی کاکتوس ساگوراو

حیوانات کاکتوس ساگوارو

حیوانات کاکتوس ساگوارو

گل دادن کاکتوس ساگوارو

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

19 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری کاکتوس ساگوارو

  1. احمد گفته:

    سلام،من یک کاکتوس دارم، ولی نمیدونم اسمش چیه.
    زیرنورمستفیم آفتاب نگهداری میکنم، دما هم درتابستان بالای ۴٠درجه هست. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  2. Ramtin گفته:

    برای خاکش میشه از خاکی داخل گلخانه به عنوان خاک کاکتوس میفروشن استفاده کرد و اینگه ابیاریش چند روز یکبار باید ابیاریش انجام بشه

    • کارشناس 1 گفته:

      خاک باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،در زمستان ابیاری رو بهتر هست کاهش بدید.

  3. pooya.s گفته:

    سلام
    متشکرم متوجه شدم نه اینجا اصلا زمین مرطوب نمیمونه
    و اینکه ساگوارو هارو در سن چند سالگی داخل هوای باز بکارمشون(منظورم اینه که تا چند سالگی داخل خانه نگهداریش کنم)؟
    چطوری رعد و برق عامل دفرمه شدن میشه و اینکه آیا لانه کردن پرنده بر روی ساگوارو تاثیری بر روی خود کاکتوس نداره؟
    خیلی ممنونم از شما که تک تک سوالاتم رو جواب دادید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر منطقه ای که زندگی میکنید زمستانهای سرد ویخبندانی نداره بعد از دوسالگی میتونید داخل زمین انتقال بدید،در مورد پرندگان اگر به اوند گیاه اسیب نرسه مشکلی بوجود نمیاد، در مورد رعد وبرق ودفرمه شدنشون اطلاعی ندارم.

  4. pooya.s$ گفته:

    سلام
    ساگوارو رو که فعلا نمیشه الان کشت کنم حداقل ۲۰ سال دیگه به دلیل دیر رشد بودنش.
    واینکه من یک نوع اپونتیا فیکوس ایندیکا دارم که خیلی مقاومه هم به سرما ی زیاد و هم به گرما ی زیاد و هم به خاک نامرغوب مثل ۸۰ درصد شن و ۱۰ درصد کود گاوی و ۱۰ درصد دیگه خاک رس.
    از اون طرف هم به کم آبی بسیار مقاومه حتی چند ماه هم خودم مشاهده کردم!
    اما پاچی سرئوس رو میتونم با ساگوارو یکجا بکارم؟
    وبا همین نوع اپونتیا فیکوس ایندیکا ؟
    ما ساکن اصفهانیم یخ زدگی هم نداریم(البته یخ زدگی آب هست) دما هم خیلی وقت ها از بقیه استان ها بالاتره اما فقط صبح های زمستان یک محدوده زمانی خاصی دما از۰ پایینتر میره حدود ۱ یا۳ ساعت.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میتونید باهم کشت کنید،اگر درزمستان خاک کاکتوسها کامل خشک باشه تا ده درجه زیر صفر رو هم تحمل میکنند ویخ نمیزنند ولی اگر خاکشون مرطوب یا کامل خیس باشه در دمای صفر درجه کامل یخ میزنند ویخزدگی به سن گیاه هم بستگی داره صد درصد گیاه بزرگتر مقاومتر از گیاهان کوچکتر خواهد بود.

  5. pooya.s$ گفته:

    سلام
    دوتا سوال دارم
    ۱ اینکه بذر پاچی سرئوس پرینگلی داخل سایتتون همون بذر ساگوارو هست؟
    ۲ ما یک تکه زمین خالی داریم کنار باغمون میتونم داخلش ساگوارو و اپونتیا بکارم؟
    خاکش هم خوبه و قبلا جنگل بوده و الانه که خشک شده.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه فرق دارند واریته ی جدا گانه ای هستند، اگر زمستانها یخزدگی وجود نداره بله میتونید کشت کنید. خاکش باید متخلخل وماسه ای باشه خاک زمین خاک برگ یا خاک رسی باشه باید خاک رو عوض کنید واز خاک رودخانه ای استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، انواع استروفیتومها، سرئوسها، افوربیاها، نخل ماداگاسکار، ادنیوم،هاورتیا،الوئه…

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از نظر ظاهری تفاوت زیادی دارند، تیغهای کارنژیا بلندتر ازنئوباکس هست، از نظر شکل اروئل هم فرق میکنن، ساگوارو اسم اسپانیایی این نوع گیاه هست، گیاه کارنژیا یا ساگوآرا از خانواده کاکتوسها با نام علمی carnegiea gigantea می باشد.در اصل میتوان به نواحی آمریکای شمالی خصوصا مکزیک نام برد ولی در کل در مناطقی از قبیل صحرای سونوران در آریزونا ، مکزیک ایالت سونورا ، و کوه ویپل و شهرستان امپریال مناطق کالیفرنیا ایالت آریزونا میتوان یافت.نام این نوع کاکتوس به افتخار Andrew Carnegie نام گذاری شده و نام دیگر ساگوآرو (saguaro ) نیز از زبان Mayo گرفته شده است (اسپانیایی).نئوباکس واریته ای از این خانواده هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.