فرینا چیست؟ لایه سفید روی کاکتوس و سایر گیاهان

فرینا چیست؟

سلام امروز میخواهم راجب فرینا (Farina) صحبت کنم اما حالا این فرینا چی هست و چه کاربردی دارد باید تا انتهای مقاله را بخوانید.

فرینا چیست؟ فرینا یک پوشش موم شکل یا پودری مانند است که بسته به نوع کاکتوس و یا ساکولنت به رنگ‌های سبز یا نقره‌ای یا صورتی وجود دارد فرینا روی تمام اجزا یک کاکتوس و ساکولنت وجود دارد از برگ و ساقه گرفته تا گل و میوه با این حال در بعضی از گیاهان فرینا به چشم نمی‌آید ولی به وضوح ان را می‌توان در گونه‌های مختلف اچوریا یا پایه میرتلو دید.
فرینا در واقع کریستال‌های بسیار ریزی هستند که بر روی سطح کوتیکول گیاه قرار دارند و به دفع آب همچنین محافظ از گیاه در برابر نور آفتاب کمک می‌کنند وجود فرینا باعث زیبایی و محافظت از گیاه می‌شود.

آیا حذف فرینا به گیاه آسیب میزند؟ باید بگوییم خیر آسیب نمی‌زند ولی باعث می‌شود گیاه بیشتر در معرض نور باشد و یک لایه محافظ خود را از دست بدهد همچنین خاصیت ضد آب خود را از دست می‌دهد و عامل بیماری و جذب قارچ خواهد بود.

فرینا چیست؟

فرینا با یک بار دست کشیدن بر روی گیاه از بین می‌رود برخورد خاک با گیاه نیز در هنگام تعویض گلدان باعث از بین رفتن آن می‌شود لذا بهتر است برای تمیز کردن گیاهان از یک برس آرایشی بسیار نرم استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید از دست زدن به کاکتوس‌ها و ساکولنت ها خودداری کنید.

از بین رفتن فرینا در بعضی از کاکتوس‌ها باعث تغیر رنگ ظاهری آن ها می‌شود و وجود لکه‌های از بین رفتگی فرینا در کاکتوس‌ها باعث زشت شدن ظاهر کاکتوس می‌شود.

چیزی که واقعاً در فرینا جالب است و من از آن بسیار خوشم می‌آید خاصیت ضد آب آن بخصوص در مواقعی است که گیاهان در معرض آب آلوده مثل آب گلی باران قرار می‌گیرد وجود فرینا باعث می‌شود تا لکه‌های گرد و غبار بر روی گیاه باقی نماند.

وجود فرینا در یک گیاه نشانه سلامت گیاه است و از بین رفتن ناگهانی فرینا در یک گیاه نشانه نامناسب بودن شرایط نگهداری است و حتماً باید شرایط نگهداری گیاه مورد بررسی قرار گیرد.

فرینا چیست؟

فرینا چیست؟

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه