کاکتوس گزینه مناسب برای خوراک دام

کاکتوس گزینه مناسب برای خوراک دام

کاکتوس گزینه مناسب برای خوراک دام : استفاده از کاکتوسها برای خوراک دام ممکن است در ابتدای کار برخی مشکلات را به وجود آورد، اما با توجه به بهره‌وری بالا در زمینه صرفه جویی در مصرف آب گزینه بسیار مناسبی است. کاکتوسها شامل ۹۰ درصد آب و ۱۰ درصد مواد خشک است و یک منبع دو گانه محسوب می‌شود، این موضوع که کشاورزی ما که به آب وابسته است و کشور ما در بحران کم آبی به سر می‌برد، نیاز ما برای دانستن و تحقیق در موضوع کاکتوس‌های خوراکی را بیشتر می‌کند. در خوراک دام هر چه مقدار پروتئین بیشتر باشد ارزش تجاری آن نیز بیشتر است پس کشت کاکتوسها در مناطق و سرزمین‌های خشک ارزش اقتصادی بسیار بلایی دارد.

خوراک‌های اولیه دام مانند یونجه و علوفه برای تولید نیازمند مرتع مناسب یعنی خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب دارند ولی کاکتوس‌ها در مناطق با بدترین آب و هوا و کم‌ترین میزان آبیاری می‌تواند رشد کنند و در مقایسه با یونجه که گران‌ترین خوراک دام است بسیار ارزان تر تولید می‌شود.

گزارش‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد آزمایش ها بر روی خوراک‌های جایگزین مانند جلبک‌ها نتیجه مطلوب نداشته ولی ما میدانیم که کاکتوسها دارای ارزش بالای غذایی هستند. از هر هکتار مرتع آن در سال، به طور متوسط بیش از ۱۰۰ تن برگ گوشتی بدست می آید که پس ازخرد کردن میتوان به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد.

کاکتوس گزینه مناسب برای خوراک دام

به گفته محققان یک گاو روزانه ۱۰ تا ۲۰ لیتر آب مصرف می‌کند و این موضوع که اغلب خوراک‌های دام خشک هستند ولی در کاکتوس آب و مواد مغذی هر دو با هم وجود دارد و گزینه بسیار خوبی برای صرفه جویی در مصرف آب است.

در کشورهای خشک مانند برزیل تولید کنندگان گاوهای شیری کاکتوس‌های تازه را به عنوان ۶۰ درصد از رژیم غذایی حیوانات همراه با یونجه و سویا و حبوبات و دیگر مواد پروتئینی مصرف می‌کنند و تولید روزانه شیر آنها ۲۵ لیتر شیر به ازای هر گاو است. میزان تولید کشور ما چقدر است؟
اگر چه کاکتوس‌ها فقط پنج درصد پروتئین دارند ولی مقدار انرژی سه چهارم ذرت را دارا می‌باشند و مورد مناسبی برای جایگزینی آن با ذرت‌های علوفه‌ای هستند.

از آن جایی که دوره‌های خشکسالی تأثیر بسیار زیادی بر کشاورزی ما دارد و کاهش تولیدات کشاورزی مساوی است با کاهش تولیدات دامی باید از کشاورزی وابسته به آب خلاص شویم و به سمت محصولات جایگزین که آبیاری کمتری دارند پیش برویم که در این زمینه کاکتوس حرف اول مقاومت به کم آبی را میزند.

کاکتوس گزینه مناسب برای خوراک دام
مزارع کاکتوس کالیفرنیا:
کاکتوس به عنوان علوفه دام به اندازه کافی مفید است و در آینده درخشانی را در آینده در صنعت خوراک دام خواهد داشت لذا پژوهشگران دره سان جویکیین در کالیفرنیا اقدام به تأسیس یک مزرعه بزرگ برای تولید کاکتوسهای علوفه‌ای کرده‌اند و به آینده این صنعت خوش بین هستند.

اهمیت پرورش کاکتوس در ایران:
با توجه به شرایط خشک آب و هوایی در مناطق جنوبی کشور و پدیده گرد و غبار و ریز گردها که دارای منشأ داخلی است نیاز به وجود پوشش گیاهی برای کنترل ریز گردها می‌باشد ولی چون اقلیم منطقه بسیار گرم است اغلب گیاهان نمی‌توانند این شرایط را تحمل کنند ولی کاکتوس این چنین نیست و می‌تواند نقش درخشانی هم در کاهش آلودگی و هم در تهیه خوراک دام داشته باشد که در این زمینه استان بوشهر پیشگام در این صنعت شده است و نخستین مزرعه پرورش کاکتوس علوفه‌ای در ایران را در شهرستان دشتستان به بهره برداری رسانده است.

مزرعه کاکتوس اپونتیا

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

19 دیدگاه برای “کاکتوس گزینه مناسب برای خوراک دام

  1. Parsa گفته:

    سلام کاکتوس علوفه ای رو توی زمستان میشه بدون مشما کشیدن نگه داشت؟
    من کاکتوس تو فضای باز نگه داشتم دو گونه از اپونتیا ها از همه بهتر بودن ولی زیاد امتحان نکردم میخواستم ازتون مشورت بگیرم واسه کاشت تو فضای باز چه کاکتوسی رو پیشنهاد میکنین؟زمستونا واسشون گلخونه درست میکنم با نایلون و سوالم دیگم اینکه کاکتوسارو تو زمستون چجوری سالم نگهدارم؟کار خاصی میشه انجام داد یا به خاکشون چیزی اضافه کرد؟رطوبت واسه کاکتوس بدتره یا سرما؟ببخشید زیاد شد لطفا پاسخ سوالاتم رو بدین

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر در مناطقی هستید که سرمای یخبندان نداره به همین صورت بدون پوشش میتونید نگهداری کنید، ولی اگر بارندگی زیاد باشه ودما از صفر درجه کمتر باشه احتمال یخزدگی وجود داره که بهتر هست گیاهان با مشما پوشیده شده ویا به محیط سربسته که دما بالای صفر درجه باشه انتقال داده بشه، رطوبت همرا با سرما برای کاکتوسها کشنده هست، اگر خاکشون خشک باشه تا دمای منفی ۵ درجه رو هم تحمل میکند ولی اگر این سرما با رطوبت همراه باشه صد درصد یخزدگی خواهند داشت. برای نگهداری در زمستان بهتر هست دما بین ۱۰الی۵ درجه باشه وابیاری کاهش پیدا کنه.

      • Parsa گفته:

        سلام واسه کاشت کاکتوس تو فضای باز چه گونه هایی رو پیشنهاد میکنین(زمستون نایلون میکشم)تو زمستون به غیر مشما کشیدن راه دیگه ای هم هست واسه مقاوم کردن کاکتوس ها به سرما؟مثلا میشه کودی بهشون داد یا چیزی به خاکشون اضافه کرد تا مقاوم تر بشن؟من کرج هستم زمستونا خیلی سرده و همونطور که گفتم فقط دو نوع اپونتیا خیلی خوب جواب داده البته سیلندریکا هم خیلی خوب بوده میخواستم از شما بپرسم کاکتوسای مقاوم دیگه ای هم هست که مثل اپونتیا و سیلندریکا مقاوم باشن؟و بعد یه سوال دیگه چیکار میکنن انجیر تیغی ها حتی تو گلدون هم میوه میده؟انجیر تیغی من دو یا سه سالشه یه گردی هم روش هست(ذاتیه گرد و خاک نیست)که یه رنگ نقره ای گرفته برگاش پهن تر از بقیه اپونتیاهاست حدود ۱۵تا برگ داره اما تا به حال حتی یدونه هم گل و میوه نداده کار خاصی باید بکنم؟اندازشم بزرگه

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، فقط انواع اپونتیاها برای فضای باز ودر مقابل سرما مقاوم هستند اونم بشرطی که خاکشون خشک باشه بغیر از نایلون کشیدن فقط میتونید در محیط سرپوشیده نگهداری کنید،اگر خاکشون خشک باشه بعضی از سرئوسها تا دمای منفی ده درجه رو هم تحمل میکنند البته باکشیدن محافظ روشون، کلا اب وهوای ایران برای پرورش کاکتوسها در فضای باز مناسب نیست مگر اینکه در منطقه گرمسیری باشید مثل شهرهای اهواز وشهرهای جنوبی کشور، برای گلدهی گیاه حتما باید بالغ باشه ودر زمستان دوره سرمادهی رو بگذرونه ودر زمان رشد از شرایط نوری وابیاری وکوددهی ونوع خاک در ایدالترین حالت باشه.

  2. شبنم گفته:

    با سلام آیا کاکتوس اپونتیا خاردار برای علوفه حیوانات امکان پذیر است ؟ آیا خارها رو نمیشه با چاپر یا هر وسیله ای خرد کرد تا تیزی از بین برود؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست ازواریته هایی که تیغهای کوتاهتری دارنداستفاده بشه ویا حتما خرد بشه که مشکلی بوجود نیاد.

  3. مهدی گفته:

    سلام مجدد.شرمنده من اپونتیا رو تو سایت سرچ کردم ولی پیدا نشد.شما اطلاعاتی در رابطه با مقدار مورد نیاز بذر برای یک هکتار دارید؟مقدار و قیمت.ممنون

  4. مهدی گفته:

    درود من ایمیل زدم پاسخی دریافت نکردم.خواستم در رابطه با کاکتوس علوفه ای اطلاعات کسب کنم.مقدار بذر لرای هر هکتار و قیمت بذر و اینکه ایا مانند سبزی هرساله باید کشت شود؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پاسخگویی فقط از طریق همین سایت انجام میشه. کاکتوسها گیاهان زینتی هستند تعداد کمی مانند اپونتیا بصورت علوفه ای کشت میشن که برای تغذیه دام وطیور واز میوه گیاه استفاده میشه. کلا کشت کاکتوسها با سبزیجات متفاوت هست. اگر در زمستان از سرما محافظت بشن نیازی نیست هر ساله کشت بشه از طریق قلمه ویا کشت بذر تکثیر میشن. قیمت بذرها روی محصولات موجود هست.

      • نصیری گفته:

        سلام برای پرورش کاکتوس علوفه ای و وهمچنین. برای تولید چرم راهنمایی میخواستم آیا برای شهر قم مناسب هست. ایا به روش صنعتی صرفه اقتصادی داره

        • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

          سلام نباید دما در طول سال به زیر ۵ درجه سانتی گراد برسه

دیدگاه‌ها بسته شده است.